Зруйнована АЗС у селі Скибин, на північний схід від Києва /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

«Про падіння цін на пальне можна забути». НБУ на 25% підняв курс долара. Як це вплине на ціни на АЗС 

2 хв читання

Зруйнована АЗС у селі Скибин, на північний схід від Києва Фото Getty Images

21 липня НБУ оголосив про підвищення фіксованого курсу долара на 25%. Як це вплине на український ринок пального, який повністю залежить від імпорту. 

Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго». 

Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!

Долар по 29,25 грн діяв на міжбанку з 24 лютого – за таким курсом його купували та продавали імпортери й експортери. 21 липня НБУ встановив офіційний курс на рівні 36,6 грн/$. «Тепер про падіння цін на пальне можна забути», – каже маркетинг-директор мережі автозаправок «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук. 

До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні. Зараз Україна імпортує майже 100% пального через зупинку Кременчуцького та Шебелинського НПЗ внаслідок військових дій. Ці заводи забезпечували близько половини споживання бензину в країні. 

За 20 днів липня середні ціни на заправках бензину А-95 знизились на 0,5%, до 51,6 грн/л; дизеля – на 3%, до 55,1 грн/л, автогазу – на 24%, до 30,9 грн за літр, за даними Консалтингової групи «А-95». Ціни в гурті на 20 липня: 43,5 грн/л бензину, 44,75 грн/л дизеля, 19,2 грн/л автогазу. 

До 21 липня ринок очікував подальше зниження цін, каже Мельничук.

«Ми прогнозували, що протягом тижня-двох ціна на дизель впаде майже на 10 грн, до 45–48 грн/л, бензин мав залишитись без змін за рахунок його нестачі», – каже Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95».

Головні причини, які впливали на зниження цін 

  • Зниження котирувань на нафту. Ціни на нафту Brent впали на 10%, до $103 за барель, порівняно із серединою червня. 
  • Незмінний курс гривні з 24 лютого.
  • Подолання дефіциту. У червні Україна імпортувала 600 000 т пального. Поставки дизеля зросли на 70%, бензину – на 40–45%, за даними «Нафторинку». Це дозволило покрити попит на дизель на 80%, бензину – на 50%, а дефіцит автогазу було подолано на початку червня, каже директор мережі SOCAR Ігор Орлов в інтервʼю Forbes. 

Гуртовий ринок вже відреагував на підвищення курсу. 21 липня ціни на партії дизпального зросли на 10 грн/л, бензину А-95 – на 11,5 грн/л, за даними Куюна. «Оптовики одразу заклали зміну курсу в ціни», – каже він. 

Роздрібний ринок зараз працює окремо від гуртового, з вищою маржею, каже Куюн. «Збільшення курсу з’їсть надмаржу трейдерів в 10 грн на літрі, що дозволить залишити ціни на поточному рівні, – каже він. – У доларовому еквіваленті ціни навіть впадуть».  

Куюн не очікує суттєвого зростання роздрібних цін при збереженні поточних цін на нафту. «Вартість дизпального коливатиметься у межах 55–58 грн/л, бензину – 49–51 грн/л», – прогнозує він. Ціни на автогаз залишаться на поточному рівні 30 грн/л, погоджується Мельничук. Втім, за його прогнозом, дизель і бензин можуть подорожчати на 5%, до 58 грн/л, і 53 грн/л відповідно.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд