Зруйнована АЗС у селі Скибин, на північний схід від Києва /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

«Про падіння цін на пальне можна забути». НБУ на 25% підняв курс долара. Як це вплине на ціни на АЗС 

2 хв читання

Зруйнована АЗС у селі Скибин, на північний схід від Києва Фото Getty Images

21 липня НБУ оголосив про підвищення фіксованого курсу долара на 25%. Як це вплине на український ринок пального, який повністю залежить від імпорту. 

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Долар по 29,25 грн діяв на міжбанку з 24 лютого – за таким курсом його купували та продавали імпортери й експортери. 21 липня НБУ встановив офіційний курс на рівні 36,6 грн/$. «Тепер про падіння цін на пальне можна забути», – каже маркетинг-директор мережі автозаправок «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук. 

До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні. Зараз Україна імпортує майже 100% пального через зупинку Кременчуцького та Шебелинського НПЗ внаслідок військових дій. Ці заводи забезпечували близько половини споживання бензину в країні. 

За 20 днів липня середні ціни на заправках бензину А-95 знизились на 0,5%, до 51,6 грн/л; дизеля – на 3%, до 55,1 грн/л, автогазу – на 24%, до 30,9 грн за літр, за даними Консалтингової групи «А-95». Ціни в гурті на 20 липня: 43,5 грн/л бензину, 44,75 грн/л дизеля, 19,2 грн/л автогазу. 

До 21 липня ринок очікував подальше зниження цін, каже Мельничук.

«Ми прогнозували, що протягом тижня-двох ціна на дизель впаде майже на 10 грн, до 45–48 грн/л, бензин мав залишитись без змін за рахунок його нестачі», – каже Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95».

Головні причини, які впливали на зниження цін 

  • Зниження котирувань на нафту. Ціни на нафту Brent впали на 10%, до $103 за барель, порівняно із серединою червня. 
  • Незмінний курс гривні з 24 лютого.
  • Подолання дефіциту. У червні Україна імпортувала 600 000 т пального. Поставки дизеля зросли на 70%, бензину – на 40–45%, за даними «Нафторинку». Це дозволило покрити попит на дизель на 80%, бензину – на 50%, а дефіцит автогазу було подолано на початку червня, каже директор мережі SOCAR Ігор Орлов в інтервʼю Forbes. 

Гуртовий ринок вже відреагував на підвищення курсу. 21 липня ціни на партії дизпального зросли на 10 грн/л, бензину А-95 – на 11,5 грн/л, за даними Куюна. «Оптовики одразу заклали зміну курсу в ціни», – каже він. 

Роздрібний ринок зараз працює окремо від гуртового, з вищою маржею, каже Куюн. «Збільшення курсу з’їсть надмаржу трейдерів в 10 грн на літрі, що дозволить залишити ціни на поточному рівні, – каже він. – У доларовому еквіваленті ціни навіть впадуть».  

Куюн не очікує суттєвого зростання роздрібних цін при збереженні поточних цін на нафту. «Вартість дизпального коливатиметься у межах 55–58 грн/л, бензину – 49–51 грн/л», – прогнозує він. Ціни на автогаз залишаться на поточному рівні 30 грн/л, погоджується Мельничук. Втім, за його прогнозом, дизель і бензин можуть подорожчати на 5%, до 58 грн/л, і 53 грн/л відповідно.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд