Попит на рожеві панами, як у соліста Kalush Orchestra, зріс на 65%. Як перемога на Євробаченні допомогла з продажами брендам і маркетплейсам
Категорія
Життя
Дата

Попит на рожеві панами, як у соліста Kalush Orchestra, зріс на 65%. Як перемога на Євробаченні допомогла з продажами брендам і маркетплейсам

Олег Псюк, соліст гурту Kalush Orchestra. Фото Roma Ketkov

Kalush Orchestra перемогли на Євробаченні. Попит на їхній знаковий одяг – етнічні речі та рожеву панамку – збільшився в рази

У ніч на 15 травня Kalush Orchestra виграли Євробачення-2022. Виступ гурту став потужною зброєю інформаційної війни: після заклику музикантів зі сцени врятувати захисників Маріуполя європейці почали гуглити слова «Маріуполь» та «Азовсталь». Це не єдиний ефект, який мав виступ. Продажі знаменитої рожевої панами соліста гурту Олега Псюка зросли майже на 65%. Кожен четвертий запит – від іноземця. Хто з українських компаній відчув на собі цей ефект?

З чого складались образи Kalush Orchestra

Переможниця Євробачення 2016 року співачка Джамала називає Євробачення Олімпіадою для артистів: настільки великим є рівень значущості конкурсу. Цього року перед командою Kalush Orchestra стояло ще більш відповідальне завдання: до України прикуті погляди всієї Європи. Як з огляду на це створити образи для музикантів? «Треба було дотримуватися реперської тематики і водночас показати на весь світ красу України», – розповідає етнографиня та колекціонерка Роксоляна Шимчук. Вона була частиною великої команди, що розробляла концертне вбрання для музикантів. За зовнішній вигляд гурту також відповідали стиліст Назар Дідик, художниця з костюмів Ольга Карпов і дизайнерка Уляна Редькіна.

«Kalush Orchestra – гурт, де кожен з персонажів – окремий символ, – каже Редькіна. – Коли ми робили образи, спирались на їхні характерні риси». Враховувались і побажання: фронтмен гурту Олег Псюк хотів залишити в образі свій постійний атрибут – рожеву панаму. Знаковий аксесуар для виступу репера виготовив бренд Shkoura. 

Попит на рожеві панами, як у соліста Kalush Orchestra, зріс на 65%. Як перемога на Євробаченні допомогла з продажами брендам і маркетплейсам /Фото 1

Kalush Orchestra на Євробаченні. Фото EBU/CORINNE CUMMING

В асортименті Shkoura панама з’явилась близько року тому. Деталі головного убору тчуться вручну на верстаті зразка XVIII століття. «Далі елементи виробу зрізаються з верстата, фіксуються і відправляються в холодну річку задля завершення і звалювання виробу, – описує засновниця бренда Олеся Заїка. – Сухі деталі готові до зшивання і перетворення на головний убір».

Команда стилістів створила для Псюка бунтарський образ, що доповнює панаму. В ньому поєднано сучасну сорочку Etnodim, автентичний кептар з приватної колекції Роксоляни Шимчук, хустину, спортивні штані та взуття. 

«Зазвичай ми бережемо автентику та намагаємось її не експлуатувати, – каже Шимчук, в чиїй колекції налічується кілька тисяч екземплярів традиційного українського одягу. – Але значущість події вимагала гідно представити державу». У фіналі Євробачення Псюк з’явився на сцені у святковому буковинському кептарі початку ХХ століття. 

Беквокаліст гурту Олександр Таб виступав у спортивних штанях і в жилетці, зробленій з плахти: продюсери просили, щоб костюм залишив відкритими татуювання на руках. Його образ був доповнений буковинською тайстрою – торбиною з поясом – початку ХХ століття. 

Вбрання сопілкаря Тимофія Музичука було класичним, розповідає Редькіна. «Він дуже інтелігентний хлопець, про традиції та сім’ю, – описує стилістка. – Його образ створювався за цими елементами тепла та доброти». Музичук виступав у стриї початку ХХ століття. «Саме так 100 років тому вдягалися українські гуцули», – додає Шимчук. Автентичний сердак – короткий верхній одяг – доповнили репліки сорочки та широкого пояса череса.

Зробити гарну копію автентичного одягу – непросте завдання. Шимчук знає лише одного професіонала, здатного створити репліку череса. Він виробляв її для Музичука протягом трьох тижнів. Терміни підготовки костюмів були стислими, згадує колекціонерка. «Хлопці прийшли 1 квітня й одразу поїхали в промотур», – додає Шимчук. Образи створювались без примірок, а узгодження проходили по телефону. На фінальну примірку музиканти приїхали за день до виїзду в Турин.

Рожева панамка. Чи є попит?

В італійському Турині, де проходило Євробачення-2022, Kalush Orchestra роздавали фанатам рожеві панамки безкоштовно. Це була запланована акція для підвищення впізнаваності гурту. Але 1000 пошитих у Львові панамок виявилося недостатньо. «Ми думали, їх багато, але після Євробачення європейці просили ще», – пригадує директор Kalush Orchestra Микола Кучерявий. 

Перемога на Євробаченні підняла продажі головного убору Олега Псюка на офіційній Instagram-сторінці panama.kalush майже на 65%. Частина покупців – іноземці. «Раніше їх не було, сьогодні – кожен четвертий», – каже Кучерявий.

Попит на рожеві панами, як у соліста Kalush Orchestra, зріс на 65%. Як перемога на Євробаченні допомогла з продажами брендам і маркетплейсам /Фото 2

Колаж: Максим Золоєдов

Гурт виявився не підготовленим до ажіотажу на мерч. «У країні війна, ми не думали про заробіток. Йшли перемагати і готувалися до номеру, – пояснює Кучерявий. – Зараз їх шиємо, бо багато замовлень». Не встиг підготуватись і бренд Shkoura, в аксесуарі якого виступав Псюк. Працівники розʼїхались по різним країнам Європи, а виробництво тимчасово перенесли з Києва на захід. «В мене є маленька хатка в горах із верстатом на даху. Там і адаптувались», – пояснює засновниця Олеся Заїка. 

Запити на рожеву панамку до бренда надходять щодня. Попит зріс у 10 разів, каже Заїка. Отриманий від продажу аксесуарів прибуток Shkoura перераховує благодійній організації «Таблеточки». Втім поки кількість привітань і згадок бренда в соцмережах перевищує кількість замовлень, каже Заїка. 

Збільшились продажі панамок і в ритейлерів. Притік покупців після Євробачення відчули маркетплейси Rozetka та Kasta – їхні продажі панамок зросли на 50% та 141% відповідно. До Євробачення рожеві панамки на Kasta майже не купували, у попиті були чорні та бежеві. Одразу після перемоги України на Євробаченні Kasta вивела рожеві панамки на головну сторінку маркетплейсу та періодично промотувала їх у соцмережах, щоб збільшити шанси продажу. 

Український виробник вишиванок Etnodim зробив у соцмережах stories із сорочкою, яку учасники гурту одягали на фінал конкурсу та пресконференцію. «Було багато згадувань в Instagram та Twitter, – каже засновник Etnodim Андрій Черуха. – Люди обговорювали образ, інші давали посилання на вишиванку». Це вдвічі збільшило трафік на сайті у перші два дні після перемоги, каже Черуха. Вишиванку, в яку був одягнений лідер гурту, за два дні передзамовили майже 90 людей. 

Нову хвилю патріотизму відчув і маркетплейс Rozetka – попит на вишиванки після перемоги на Євробаченні зріс на 150%, каже бренд-менеджер Андрій Ковалевський. Але Роксоляна Шимчук схильна повʼязувати стрімке зростання попиту на автентичний одяг з повномасштабним вторгненням. «Війна жене багатьох з домівок, і люди потребують самоідентифікації як українці», – пояснює вона. 

Що далі? Під час війни мерч для Kalush Orchestra не є головним напрямом розвитку. «Основна ціль зараз – не заробляти кошти для гурту, а благочинність», – каже Кучерявий. Частину зароблених грошей гурт, за його словами, віддає на гумдопомогу та для ЗСУ. Але сам продукт, рожева панама, може існувати довго, каже дизайнерка Уляна Редькіна. «Вона може бути не лише аксесуаром для людей, а й у вигляді NFT-токену», – припускає вона.

Матеріали по темі