За пʼятихвилинним виступом на «Євробаченні» стоїть велика команда, місяці підготовки та ризик стати частиною скандалу в медіа. І все заради доступу до 180-мільйонної аудиторії. В яку ціну українським артистам обходиться доступ до вух такої кількості людей і що це дає
Цього року національний відбір на Євробачення пройшов зі скандалом. Аліна Паш, яка 12 лютого виграла конкурс, за три дні зняла кандидатуру.
Якщо коротко, ось у чому причина.
- 2015 року Паш відвідувала окупований Крим. Щоб взяти участь у відборі, команда співачки надала довідку про припинення кордону з території України; вʼїжджати до Криму із Росії нелегально.
- Українська прикордонна служба 16 лютого заявила, що не видавала артистці такої довідки.
- Паш оголосила, що знімає свою кандидатуру того ж дня, але раніше за новини від прикордонної служби.
У результаті оргкомітет «Євробачення» 17 лютого запропонував представляти Україну групі Kalush Orchestrа, яка посіла друге місце у нацвідборі. Фронтмен гурту Олег Псюк – учасник списку Forbes «30 до 30». Kalush Orchestra кажуть, що поки що не прийняли рішення: вони вивчають контракт з організатором від України телерадіокомпанією «Суспільне». А що на кону?
В яку ціну артистам обходиться національний відбір
Бюджет на підготовку до національного відбору є різним: від $1000 до $10 000. Гроші йдуть на декорації, команду, костюми та запис пісні. У конкурсі беруть участь молоді артисти, і такі суми для них іноді непідйомні. «Це дороге задоволення для українського артиста», – каже 26-річна співачка Jerry Heil.
Участь у нацвідборі в 2020 році обійшлася Heil у $10 000. З них $7000 – це спонсорські гроші, а $3000 – із власної кишені. «Мені тоді пощастило, було багато концертів, і ми зробили інтеграцію з магазином техніки. На сцені був їхній броньований холодильник», – каже Jerry Heil.
Переможці нацвідбору група Go_A у 2020 році не вкладала власні гроші у підготовку, а перший кліп зняли за $300 на мобільний телефон. Записати пісню на студії допомогли друзі, а номер ставив та фінансував телеканал СТБ, організатор відбору того року.
Група тоді переживала складний період: через початок пандемії дала лише один концерт у Польщі. «Гонорар €7000 за той концерт став практично єдиним для всього гурту та команди за пів року, – розповідає солістка гурту Go_A Катерина Павленко. – Ми вирішили брати ідеєю, а не бюджетом.
Цього року бюджет українських артистів скромніший. Аліна Паш на національний відбір витратила лише $1000. Гроші пішли на технічні роботи, міксинг та майстеринг пісні, рекламу в соцмережах та логістику. Костюми, мейк-ап та графіка дісталися безкоштовно за партнерство з іншими артистами. «Костюм був пошитий із тканини, яка вже була в Аліни, а мейк-ап робили друзі», – каже Іванна Гавлюк, PR-менеджер Аліни Паш.
Гурт Kalush Orchestra відмовився коментувати Forbes суму, витрачену на підготовку. Але сказали, що обійшлися без спонсорів, а вбрання перешивали в ніч перед виступом стилісти колективу.
«Ціни – космос». Скільки витрачають артисти на міжнародній арені
Наступний етап – виступ на міжнародній арені – потребує набагато більше грошей. Переможниця «Євробачення» 2016 року співачка Джамала згадує, що тільки оренда тунелю, що світиться, з якого вона виходила на початку номера, обходилася €10 000 на день.
Окрім декорацій, потрібно забезпечити переліт та двотижневе проживання команди за кордоном. «Тут все залежить від міста. Ми були в Стокгольмі, і ціни там космос», – каже Джамала.
У 2016 році частину витрат на поїздку взяв телеканал СТБ, який транслював «Євробачення». Вони дали орієнтовно $35 000–40 000, за словами Джамали. Ще $35 000 – власні заощадження співачки. «Важливо було гідно представити країну», – каже вона.
2021 року «Євробачення» проходило в Роттердамі, і Україну представляв гурт Go-A. Бюджет поїздки взяли на себе два телеканали – СТБ та «Суспільне»; обидва канали були організаторами.
Більшість витрат взяло на себе СТБ: постановку номера, виготовлення реквізитів, харчування артистів, а також переліт гримера та костюмера, каже солістка Go-A Павленко. «Суспільне» сплатило за проживання та переліт своєї телевізійної команди та шести членів групи Go-A. Бюджет згідно з тендером на ProZorro склав 191 540 грн. Ще 300 000 грн «Суспільне» дало на підготовку та знімання кліпу.
2022 року «Євробачення» проводить «Суспільне» без СТБ. За даними ProZorro, загальні витрати на проведення всього «Євробачення» – 20,8 млн грн. За словами члена правління «Суспільного» Ярослава Лодигіна, телеканал ще не рахував, скільки вдалося заробити на трансляції нацвідбору. «Ми не комерційна організація, і для нас важливо створити якісний продукт», – каже Forbes Лодигін.
«Суспільне» повністю покриє витрати артиста на участь у «Євробаченні» в 2022 році, каже Лодигін. Скільки точно на це готові витратити, поки що невідомо: тендер ще не оголошено.
Лодигін, який також був головою оргкомітету нацвідбору на Євробачення, 18 лютого повідомив, що 31 березня йде у відставку.
Навіщо музикантам витрачати гроші на «Євробачення»
Участь на «Євробаченні» – це вихід на європейський ринок, упізнаваність всередині країни та новий досвід. А чим популярніший артист, тим вищий його гонорар.
Гурт Go_A у 2021 році посів пʼяте місце на конкурсі та друге за глядацьким голосуванням. Пісня «Шум», з якою виступив гурт, потрапила на перше місце в Spotify Top Viral і в рейтинг Billboard.
Зараз Go_A багато гастролюють Європою. 14 лютого артисти мали сольний концерт у Литві, а 16 лютого виступили на Дні незалежності цієї країни. «Такі виступи рятують під час карантинних обмежень в Україні», – каже Павленко. Гонорар гурту після «Євробачення» виріс на 300%. «Раніше багато виступали безкоштовно або за невеликий гонорар у 8000 грн», – каже вона.
Співачка Jerry Heil каже, що навіть участь у національному відборі дає артисту досвід та впізнаваність. Вона досі зустрічає ролики на свою пісню «Vegan» в американському та європейському TikTok. «Я дуже виросла як артист. Уявляю, що відчувають люди, які відвідали міжнародний конкурс», – зізнається вона.
Джамала каже, що її гонорар після перемоги на «Євробаченні» виріс упʼятеро, а з перемогою в конкурсі співачку навіть привітали президенти інших країн – Туреччини та Литви. «Це як Олімпіада для артистів, – каже вона. – Після «Євробачення» відбуваються зовсім несподівані речі».
Forbes оновив матеріал 22 лютого. В оригінальній версії було вказано, що бюджет «Суспільного» на проведення нацвідбору – 20,8 млн грн. Однак це бюджет сього проєкту «Євробачення» – від організації нацвідбору до поїздки в Турин.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.