Дилема майбутнього. Apple продала 1,8 млрд айфонів і тепер думає, як заробляти далі. Аналіз від The Economist /Фото Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Дилема майбутнього. Apple продала 1,8 млрд айфонів і тепер думає, як заробляти далі. Аналіз від The Economist

Getty Images

Apple перевершила прогнози на зростання доходів. Це їй вдалося переважно завдяки айфонам, продажі яких за останній квартал склали $40 млрд. Але хороших смартфонів у світі стає все більше, тому айфон потроху втрачає свою роль головного джерела надприбутків Apple. Теперішні успіхи і майбутні плани найдорожчої компанії у світі розглядав The Economist. Forbes вибрав головне з тексту

На піку популярності доходи від продажів айфонів складали дві третини загальних доходів Apple, а в останньому кварталі цей показник впав до близько половини. Інженери компанії працюють над різними ґаджетами, які одного дня можуть затьмарити популярність смартфонів. Але наразі Apple вже визначилася із одним великим напрямом своєї діяльності. Все більше доходів і прибутків компанія отримує не від продуктів, а від послуг.

Історія компанії показує, що вона знає, як робити продукти: спочатку були компʼютери, потім айподи, далі вона дала нам айфони, які стали візитівкою Apple. У 2015-му продажі айфонів склали $155 млрд, що вдвічі більше за загальні продажі усього іншого, що виробляла компанія.

Проте, за даними аналітичної фірми IDC, світовий ринок смартфонів досяг стадії плато, і ця ж фірма прогнозує, що в наступні чотири роки зростання не буде. Айфон ще може поборотися за європейський ринок, де на нього припадає лише чверть проданих смартфонів (в Америці половина куплених смартфонів – це айфони), але часи карколомного щорічного зростання позаду.

У Apple є й інші ґаджети, які стали лідерами ринку, наприклад, AirPods і Apple Watch. Минулого року саме ці та інші аксесуари принесли Apple десяту частину її доходів. Також у 2023-му компанія очікує запуск свого першого шолому віртуальної реальності.

Крім того, Apple робить інтерфейси для автомобілів і одного дня може почати будувати й самі автівки. Дехто в компанії передбачає, що робота Apple у сфері охорони здоровʼя може зрештою стати одним із найбільших досягнень корпорації. 

Стратегія на майбутнє

Наразі Apple продала 1,8 млрд пристроїв у світі. Тепер же вона продає іншим компаніям доступ до власників тих пристроїв, а також переконує самих власників купити підписки на послуги Apple. Як сказав головний фіндиректор корпорації, продані ґаджети від Apple – це «потужний двигун для нашого бізнесу послуг».

І ця стратегія працює. Минулого року послуги принесли компанії $68 млрд доходу – це 19% від загальних доходів компанії. А в останньому кварталі на послуги припало взагалі 24% загальних доходів.

Apple не розкриває деталей своїх заробітків на послугах, тому доводиться покладатися на аналітичні фірми. За даними Sensor Tower, найбільше серед послуг Apple заробляє на комісійних від свого магазину застосунків – минулого року це принесло компанії можливо $25 млрд.

Друге місце, ймовірно, займає плата від Google за те, щоб бути пошуковиком за замовчуванням на пристроях від Apple. У 2020-му це принесло компанії $10 млрд, а за цьогорічними розцінками Apple може отримати близько $20 млрд.

Дослідницька фірма eMarketer вважає, що рекламний бізнес Apple принесе компанії цього року майже $7 млрд.

Решту доходів дають послуги за підпискою: найуспішнішими є добре відомі iCloud, Apple Music і Apple Care, а також більш нові Apple TV+, Apple Fitness, Apple Arcade і Apple Pay.

Компанія продовжує розвивати послуги за підпискою. Минулого листопада вона представила продукт для малого бізнесу Apple Business Essentials, який пропонує техпідтримку, управління пристроєм і тому подібне, а в червні оголосила про послугу «купуй зараз, плати потім».

Apple повідомляє про 860 млн платних підписників, що майже на чверть більше, ніж рік тому. Звіт за останній квартал показав, що валова маржа Apple з продуктів склала 35%, а з послуг – 72%. У 2021-му послуги принесли компанії 19% її доходів, але 31% валового доходу.

Експерти зазначають, що якщо Apple і в подальшому розвиватиме свій бізнес послуг, то зможе додати $1 трлн до $2,6 трлн власної ринкової капіталізації. В середньому користувач Apple витрачає $10 на послуги компанії (включно з покупками в AppStore), а це значно менше, ніж витрати на LinkedIn чи Peloton.

Продані ґаджети від Apple – це потужний двигун для нашого бізнесу послуг.

Лука Маестрі, головний фінансовий директор Apple

Поки що ринок ставиться до Apple як до компанії, що займається пристроями. Акції Apple продаються на 18% дешевше за акції техноплатформ, таких як Alphabet, і на 49% дешевше за стримінгові сервіси, як-то Netflix. Але схоже, що Apple хоче створити репутацію компанії з надання послуг.

Скоро корпорація зможе почати продавати свої пристрої за підпискою. У березні Bloomberg повідомив, що Apple працює над тарифним планом підписок для iPhone, який пропонуватиме регулярні оновлення «заліза» за щомісячні внески.

Але бізнес послуг більш ризикований. Споживачі не звикли підписуватися на пристрої, хоча багато хто вже платить за установки на смартфони, а це не так відрізняється від підписок. Та й підписки повинні бути такими, щоб від компанії не відвернулися ритейлери і оператори, завдяки яким Apple продає 85% своїх айфонів.

Крім того, не можна забувати про регуляторів, які прискіпливіше ставляться до сфери цифрових послуг, особливо у Європі. На додачу до цього, Тім Кук попередив, що в наступному кварталі доходи від послуг можуть впасти через «хмару», що нависла над цифровою рекламою.

Пристрої, ймовірно, завжди будуть головним бізнесом для Apple. Але з майже двома мільярдами ґаджетів на руках існує не до кінця використана можливість продавати людям послуги, якими вони можуть користуватися на улюблених пристроях. А те, що люди продовжать купувати витончені продукти від Apple, не викликає сумнівів. 

Матеріали по темі