Категорія
Лідерство
Дата

Спільні цінності – це «соціальний клей» для компанії. Як розвивати їх у співробітників

4 хв читання

Спільні цінності – це «соціальний клей» для компанії. Як розвивати їх у співробітників /Ілюстрація Getty Images

Ілюстрація Getty Images

Сім порад, які допоможуть лідеру плекати потрібні цінності у співробітників

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Amazon, Dropbox, Grammarly, Facebook, Microsoft, Siemens, Spotify, Twitter заявили, що назавжди перейшли на гібридний формат роботи. Їхні працівники, посади яких дають змогу працювати вдома, можуть робити це від двох до п’яти днів на тиждень. Загалом, за даними McKinsey, від 20 до 25% працівників у країнах з розвиненою економікою зможуть працювати віддалено три – п’ять днів на тиждень. Це в чотири – пʼять разів більше, ніж було до пандемії. На наших очах відбувається суттєва зміна формату роботи, що тягне за собою серйозні виклики для бізнесу. Як підтримувати корпоративну культуру, коли принаймні частина команди працює віддалено? Як ефективно вводити нову людину в колектив? Як не лише залучати, а й утримувати найкращі таланти? 

Заробітна плата, бонуси, соціальний пакет, умови роботи – це все важливо. Але потрібна велика мета й «соціальний клей» – спільні цінності, які триматимуть команду разом попри фізичні відстані.

Під час Business Resilience Summit експертка з глобальних цінностей Мандіп Рай сказала: «Ми не знаємо, куди рухається і яким буде світ. Тому ми ступаємо в туман, де кожен крок робиться у невизначеності. Спиратися на цінності означає, що наступний крок ви можете зробити з упевненістю, хоча й не знатимете весь маршрут».

Тож лідерам варто запитати себе: «Чи відображають наші корпоративні цінності компанію, якою ми є чи хочемо бути завтра?»

Які цінності важливі для українців, а які – потрібні для майбутнього

За даними Світового дослідження цінностей 2020 року в Україні, українці вважають, що у дітях передусім треба виховувати працелюбність (71,6%). Кожен другий вважає, що треба плекати відповідальність, гарні манери, терпимість та увагу до інших людей, а також рішучість/наполегливість. Зменшилась до 38,9% частка тих, хто вважає важливим виховувати ощадливість. Такі риси як незалежність та слухняність назвав кожний третій з опитаних. 

Однак лише ці риси не допоможуть українській економіці якісно зростати, а суспільству трансформуватись. До речі, найменш важливими для українців виявилися безкорисливість та уява, які обрали відповідно 15,8% та 12,1%, хоча, можливо, саме вони й могли би вплинути на те, як у кращий бік може змінитися наше суспільство, якби були в топі ціннісних пріоритетів. 

Ера поступових змін закінчилася. Пандемія COVID-19 показала, що рішення, які потребували довгих місяців, можна ухвалити за лічені хвилини. І часто саме швидкість замість впевненості вела до кращих результатів. Тож власникам і керівникам бізнесу варто звернути увагу на ті цінності, що допоможуть процвітати у нових реаліях, і свідомо плекати їх у своїх компаніях.

Консультанти Ґері Гемел і Мікеле Заніні у книжці «Людинократія» пишуть, що для того, аби перемагати в умовах творчої економіки, організаціям потрібні ініціативні люди, які не чекають, поки їх щось попросять. Не менш важливою є креативність. Потрібні люди, які можуть інакше дивитись на завдання і пропонувати нові рішення. І ще потрібна сміливість – здатність ризикувати у доречних ситуаціях. На їхню думку, єдиний спосіб будувати життєстійкі організації – це перейти від бюрократичної моделі, де рішення ухвалюються нагорі, до людинократії. Тобто треба видозмінити робоче довкілля так, щоб кожна людина відчувала довіру, мала змогу розвивати й максимально проявляти свій творчий потенціал.

Як лідери можуть плекати потрібні цінності у своїй компанії

1. Зробіть цінності видимими й часто їх обговорюйте.

Перший крок – переконайтеся, що цінності обговорені, прописані та опубліковані на внутрішньому сайті, надруковані в офісі, є у матеріалах для нових працівників. Цінності – це жива тема на зустрічах компанії. Нагадуйте про цінності, коли працівники відхиляються від них.

2. Допоможіть кожному працівнику зрозуміти та правильно артикулювати цінності компанії.

Для цього кожна цінність має бути прописана дієсловами. Наприклад, ми у One Philosophy так пояснюємо одну з наших цінностей – сміливість: 

• Ми не боїмося мріяти масштабно. 

• Любимо виклики і проактивно за них беремося. 

• Не боїмося робити, визнавати та вчитися на своїх помилках. 

• Вміємо висловлювати власну думку і ставити складні запитання, а інколи – казати аргументоване «ні».

• Пропонуємо нестандартні рішення та втілюємо те, що ніхто ще не робив, кидаючи виклик глобальним стандартам та практикам.

3. Живіть вашими цінностями щодня.

Треба, щоб керівництво компанії не тільки послідовно говорило про основні цінності, а й прив’язувало їх до рішень та політик у всій компанії. Переконайтеся, що лідерська команда подає приклад і щодня живе основними цінностями. Водночас треба дослухатися до думки решти працівників, адже без цього корпоративні цінності не стануть спільними.

4. Беріть на роботу людей з потрібними цінностями.

Включіть свої цінності в оголошення про вакансії та перевіряйте їх під час співбесіди. Зрештою, ви можете допомогти працівнику підвищити кваліфікацію, набути потрібний досвід. Але насправді важко змусити людей радикально змінити свої цінності. Крім того, значення будь-якої навички може з часом знизитися. Якщо ж працівники поділяють вашу місію, то будуть готові набути нових знань та вмінь, необхідних для досягнення ваших спільних цілей.

5. Оцінюйте не лише показники ефективності.

Під час щорічного оцінювання працівників дивіться не лише на виконання фінансових цілей, а й на дотримання цінностей компанії. Обговоріть ситуації, у яких працівники найкраще їх демонстрували, а також випадки, коли від них відходили.

6. Нагороджуйте за цінності в дії.

Те, що оцінюється, і те, за що винагороджуються співробітники, – це відображення того, що турбує компанію. Якщо ви хочете прищеплювати цінності компанії, узгоджуйте їх зі своїми стимулами. За даними Achievers, 92% співробітників кажуть, що коли їх винагороджують за певну дію, вони, швидше за все, повторять її в майбутньому. Тож визнавайте і дякуйте, коли люди втілюють цінності компанії, і ви побачите, що вам не потрібно застосовувати лише винагороду.

7. Регулярно переглядайте свої цінності.

Ми з лідерською командою щороку обговорюємо цінності компанії. Усі по черзі. Наскільки ця цінність нам відгукується? Чи вона все ще допомагає нам рухатися до нашої великої мети чи вже заважає? Можливо, є щось, що нам треба плекати зараз?

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд