Більш креативні компанії демонструють кращі фінансові результати, стверджують дослідники компанії McKinsey. Контрибʼютори блогу LinkedIn регулярно згадують креативність у списках найбільш затребуваних роботодавцями софт-скіллів. Креативні команди більш стійкі до викликів – бачать в українських компаніях. Які інструменти використовують, аби допомагати командам ставати більш творчими
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Наприкінці 2022-го року засновник архітектурної майстерні balbek bureau Слава Балбек помітив: його креативна команда виснажена. Тож лідери вирішили: людям потрібен поштовх.
Майстерня подалась на участь у пʼятьох міжнародних конкурсах. «Сказали команді: якщо виграємо усі пʼять, будемо в плюсі, – розповідає Балбек. – Чотири – у мінусі». Створили пʼять повністю нових команд. На вирішення завдань був місяць. Креативники працювали ночами.
«Перший тиждень був дуже важкий, – каже підприємець. – Я і сам відвик узгоджувати якийсь концепт щодня».
Першого місця balbek bureau не отримала в жодному конкурсі, проте завоювала другі, треті та окремі згадки від журі. Головна перемога –позитивний поштовх. «На виході всі були щасливі, – каже Балбек. – Це був дієвий інструмент перезавантаження».
Креативність позитивно впливає на фінансовий стан компанії, переконані у McKinsey. На основі отриманих компаніями нагород у конкурсі «Каннські леви» консультанти розробили індекс ACS (Award Creativity Score). Виявилось, що у більш креативних компаній фінансові показники кращі. 67% мали вищий від середнього органічний приріст доходів.
«Креативність – серце інноваційності, а інноваційність – двигун зростання», – резюмують дослідники McKinsey.
Справа не лише у тому, щоб випередити. Головне – не відстати, переконана консультантка з організаційної поведінки та управління командами Олена Жильцова. Команди майбутнього складатимуться з людей та машин, говорить вона. «Технології відповідатимуть за рутинні завдання, за продуктивність, – каже Жильцова. – А люди – за інновації, за креативність. Це просто відповідь на запитання: чи готові ви до майбутнього?».
Як розвивають креативність українські компанії?
Виховання креативності
Прогулюючись зі своїм вест-хайленд-вайт-терʼєром Лакі, директор департаментів маркетингу та інновацій у Kormotech Ігор Блистів помітив: собака поводиться незвично. Він подзвонив колезі, ветеринарці за освітою, і попросив поради.
«Що у такій ситуації роблять люди, які не мають знайомих ветеринарів?» – замислився він. З цього запитання розпочався сервіс вет-турботи 9100. Кожен власник домашньої тварини може безкоштовно подзвонити о будь-якій годині і отримати консультацію. «Проєкт народився з проблеми, – каже маркетолог. – Ми поставили собі питання: як знайти цінність у цій ситуації?»
У майстерні balbek bureau кожен може долучитись до креативного процесу на етапі створення ідеї. «Намагаємось дати можливість творчо проявитися», – каже Балбек.
Креативність – не магічна спроможність генерувати оригінальні рішення у відповідь на виклики, попереджає експертка з управління командами Жильцова. «По-справжньому креативні досягнення майже ніколи не є результатом раптових відкриттів», – каже вона. За креативними інсайтами стоять допитливість, багаторічне розширення знань, драйв від процесу інтелектуальної праці та мережа спілкування, яка сприяє креативному мисленню. Сильні ідеї – продукт колективної творчості, вважає професорка.
Щотижня в balbek bureau одна з команд презентує свій актуальний проєкт. Кожен може висловити думку щодо нього, розповідає CFO Юлія Колесникова. «Це гарна практика для розуміння та підтримки творчості», – додає вона.
У Kormotech концепції презентуються у спільному холі. До обговорення нової ідеї бренд-команда запрошує колег із різних підрозділів. Розробники рецептів для кормів можуть розказати, як сприйняли той чи інший ролик, а дизайнери – дати відгук про комунікацію. Вітаються всі думки – як доречні, так і не дуже, каже Блистів.
«Якщо немає довіри і свободи, не варто сподіватися на креативність, – резюмує він. – Довіра потрібна, щоб люди не боялись виказувати найбожевільнішу ідею».
Обовʼязково до вивчення. Що читати і дивитись, аби прокачати креативність
Радить експертка з розвитку талантів у IT-компанії EPAM Вікторія Злотнікова:
- Книги експерта з креативності та творчого мислення Майкла Мікалко
- Книга «Геймштормінг. Ігри, в які грає бізнес», Санні Браун, Джеймс Макануфо, Дейв Грей
- Книга «Шлях митця», Джулія Кемерон
- Книга «Геній всередині. Фрірайтинг для пошуку ідей та розвʼязання завдань», Марк Леві
- Книга «Кради як митець», Остін Клеон
- Інструменти для дизайн-мислення «Design. Think. Make. Break. Repeat. A Handbook of Methods»
Радить директор департаментів маркетингу та інновацій у Kormotech Ігор Блистів:
- Відвідувати театри та виставки сучасного мистецтва
- Книга «Мистецтво війни», Сунь-дзи
- Книга «Бесіди майстра Хай Тао про стратегію», Валерій Пекар
- Книги консультанта та автора теорії «підривних інновацій» Клейтона Крістенсена
- Книги фахівця з менеджменту та бізнес-мислителя Адріана Сливоцького
- Книжка та подкаст «Майстри масштабування» Ріда Гоффмана
Радить консультантка з організаційної поведінки та управління командами Олена Жильцова:
- Книга «Креативність: потік і психологія відкриттів і винаходів», Міхай Чиксентміхаї
- Фільм «Чому ми креативні?» Германа Васке
Як виміряти рівень креативності в команді? Експертка з розвитку талантів у IT-компанії EPAM Вікторія Злотнікова звертає увагу на кількість корисних ідей, згенерованих під час зустрічі. Для Блистіва ознакою того, що з креативністю все в порядку, є творчі пропозиції колег поза роботою. Наприклад, у 2023-му відділ маркетингу запропонував зробити різдвяний вертеп. «Це був дуже творчий процес, який вивів нас на новий рівень креативності», – згадує Блистів.
Маркетологи Kormotech грають одне з одним у теніс, «Мафію» і брейн-ринг. «Одна з базових потреб людини – гра і спонтанність», – каже Блистів. Цей інсайт він отримав на онлайн-курсі Павла Вржеща, співзасновника креативної агенції banda.
Керівниця програми з розвитку лідерства в Intellias Ілона Лесько тренує креативний мʼяз з «дитячою» вправою «Генератор маячні». Потрібно шукати спільне у абсолютно різних речах: у цифрі та у ведмеді, у погоді та книжці тощо. Ще один інструмент – дивитись на світ очима дитини. «Це коли під час прогулянки парком ви дивитесь на дерева, птахів і людей так, наче бачите їх вперше», – пояснює вона.
Злотнікова з EPAM цитує підручник із творчого мислення, у якому йшлося: стимулом для креативності може бути що завгодно: від дерев у вікні до аромату квітів чи якогось звуку. Але найважливіше – мати конкретний запит, додає експертка з розвитку талантів.
Вона описує практику американського фізика і лауреата Нобелівської премії Річарда Фейнмана, який завжди мав у голові 12 запитів, на які шукав відповіді. Тож коли Фейнман читав книжку, гуляв, спілкувався або навчався, усю отриману інформацію намагався прикласти до кожного зі своїх запитів, аби вирішити їх.
В умовах хронічного стресу розвиток креативності – як і будь-якої нової навички – є викликом. Як його подолати? Олена Жильцова радить контролювати втому: фізичну, емоційну, когнітивну. «Треба зупинятися, відновлюватися і поповнювати запаси енергії, – каже вона. – Це, передусім, здорова їжа, добрий сон і фізична активність».
Чим сильніша команда, в якій розвивають творчість? «Команди, які хоча б раз згенерували ідею і вирішили запит, який вважали невирішуваним, змінили майндсет», – вважає Злотнікова. Творча команда стійка до викликів і завжди шукатиме рішення, погоджується Блистів. «Вона більш готова боротися, навіть коли здається, що виходу немає», – каже маркетолог.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.