Таємна сила переможних команд. Як компанії Kormotech, balbek bureau, EPAM та Intellias розвивають та вимірюють креативність /Getty Images
Категорія
Лідерство
Дата

Таємна сила переможних команд. Як компанії Kormotech, balbek bureau, EPAM та Intellias розвивають та вимірюють креативність

5 хв читання

Таємна сила переможних команд. Як компанії Kormotech, balbek bureau, EPAM та Intellias розвивають та вимірюють креативність Фото Getty Images

Більш креативні компанії демонструють кращі фінансові результати, стверджують дослідники компанії McKinsey. Контрибʼютори блогу LinkedIn регулярно згадують креативність у списках найбільш затребуваних роботодавцями софт-скіллів. Креативні команди більш стійкі до викликів – бачать в українських компаніях. Які інструменти використовують, аби допомагати командам ставати більш творчими

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Наприкінці 2022-го року засновник архітектурної майстерні balbek bureau Слава Балбек помітив: його креативна команда виснажена. Тож лідери вирішили: людям потрібен поштовх. 

Майстерня подалась на участь у пʼятьох міжнародних конкурсах. «Сказали команді: якщо виграємо усі пʼять, будемо в плюсі, – розповідає Балбек. – Чотири – у мінусі». Створили пʼять повністю нових команд. На вирішення завдань був місяць. Креативники працювали ночами. 

«Перший тиждень був дуже важкий, – каже підприємець. – Я і сам відвик узгоджувати якийсь концепт щодня». 

Першого місця balbek bureau не отримала в жодному конкурсі, проте завоювала другі, треті та окремі згадки від журі. Головна перемога –позитивний поштовх. «На виході всі були щасливі, – каже Балбек. – Це був дієвий інструмент перезавантаження».

Креативність позитивно впливає на фінансовий стан компанії, переконані у McKinsey. На основі отриманих компаніями нагород у конкурсі «Каннські леви» консультанти розробили індекс ACS (Award Creativity Score). Виявилось, що у більш креативних компаній фінансові показники кращі. 67% мали вищий від середнього органічний приріст доходів. 

«Креативність – серце інноваційності, а інноваційність – двигун зростання», – резюмують дослідники McKinsey. 

Справа не лише у тому, щоб випередити. Головне – не відстати, переконана консультантка з організаційної поведінки та управління командами Олена Жильцова. Команди майбутнього складатимуться з людей та машин, говорить вона. «Технології відповідатимуть за рутинні завдання, за продуктивність, – каже Жильцова. – А люди – за інновації, за креативність. Це просто відповідь на запитання: чи готові ви до майбутнього?».

Як розвивають креативність українські компанії?

Виховання креативності

Прогулюючись зі своїм вест-хайленд-вайт-терʼєром Лакі, директор департаментів маркетингу та інновацій у Kormotech Ігор Блистів помітив: собака поводиться незвично. Він подзвонив колезі, ветеринарці за освітою, і попросив поради. 

«Що у такій ситуації роблять люди, які не мають знайомих ветеринарів?» – замислився він. З цього запитання розпочався сервіс вет-турботи 9100. Кожен власник домашньої тварини може безкоштовно подзвонити о будь-якій годині і отримати консультацію. «Проєкт народився з проблеми, – каже маркетолог. – Ми поставили собі питання: як знайти цінність у цій ситуації?»

У майстерні balbek bureau кожен може долучитись до креативного процесу на етапі створення ідеї. «Намагаємось дати можливість творчо проявитися», – каже Балбек. 

Креативність – не магічна спроможність генерувати оригінальні рішення у відповідь на виклики, попереджає експертка з управління командами Жильцова. «По-справжньому креативні досягнення майже ніколи не є результатом раптових відкриттів», – каже вона. За креативними інсайтами стоять допитливість, багаторічне розширення знань, драйв від процесу інтелектуальної праці та мережа спілкування, яка сприяє креативному мисленню. Сильні ідеї – продукт колективної творчості, вважає професорка. 

Щотижня в balbek bureau одна з команд презентує свій актуальний проєкт. Кожен може висловити думку щодо нього, розповідає CFO Юлія Колесникова. «Це гарна практика для розуміння та підтримки творчості», – додає вона. 

У Kormotech концепції презентуються у спільному холі. До обговорення нової ідеї бренд-команда запрошує колег із різних підрозділів. Розробники рецептів для кормів можуть розказати, як сприйняли той чи інший ролик, а дизайнери – дати відгук про комунікацію. Вітаються всі думки – як доречні, так і не дуже, каже Блистів.

«Якщо немає довіри і свободи, не варто сподіватися на креативність, – резюмує він. – Довіра потрібна, щоб люди не боялись виказувати найбожевільнішу ідею». 

Обовʼязково до вивчення. Що читати і дивитись, аби прокачати креативність

Радить експертка з розвитку талантів у IT-компанії EPAM Вікторія Злотнікова:

  • Книги експерта з креативності та творчого мислення Майкла Мікалко
  • Книга «Геймштормінг. Ігри, в які грає бізнес», Санні Браун, Джеймс Макануфо, Дейв Грей
  • Книга «Шлях митця», Джулія Кемерон
  • Книга «Геній всередині. Фрірайтинг для пошуку ідей та розвʼязання завдань», Марк Леві
  • Книга «Кради як митець», Остін Клеон 
  •  Інструменти для дизайн-мислення «Design. Think. Make. Break. Repeat. A Handbook of Methods»

Радить директор департаментів маркетингу та інновацій у Kormotech Ігор Блистів:

  • Відвідувати театри та виставки сучасного мистецтва
  • ​​Книга «Мистецтво війни», Сунь-дзи
  • Книга «Бесіди майстра Хай Тао про стратегію», Валерій Пекар
  • Книги консультанта та автора теорії «підривних інновацій» Клейтона Крістенсена
  • Книги фахівця з менеджменту та бізнес-мислителя Адріана Сливоцького 
  • Книжка та подкаст «Майстри масштабування» Ріда Гоффмана

Радить консультантка з організаційної поведінки та управління командами Олена Жильцова:

  • Книга «Креативність: потік і психологія відкриттів і винаходів», Міхай Чиксентміхаї 
  • Фільм «Чому ми креативні?» Германа Васке

Як виміряти рівень креативності в команді? Експертка з розвитку талантів у IT-компанії EPAM Вікторія Злотнікова звертає увагу на кількість корисних ідей, згенерованих під час зустрічі. Для Блистіва ознакою того, що з креативністю все в порядку, є творчі пропозиції колег поза роботою. Наприклад, у 2023-му відділ маркетингу запропонував зробити різдвяний вертеп. «Це був дуже творчий процес, який вивів нас на новий рівень креативності», – згадує Блистів.

Маркетологи Kormotech грають одне з одним у теніс, «Мафію» і брейн-ринг. «Одна з базових потреб людини – гра і спонтанність», – каже Блистів. Цей інсайт він отримав на онлайн-курсі Павла Вржеща, співзасновника креативної агенції banda.

Керівниця програми з розвитку лідерства в Intellias Ілона Лесько тренує креативний мʼяз з «дитячою» вправою «Генератор маячні». Потрібно шукати спільне у абсолютно різних речах: у цифрі та у ведмеді, у погоді та книжці тощо. Ще один інструмент – дивитись на світ очима дитини. «Це коли під час прогулянки парком ви дивитесь на дерева, птахів і людей так, наче бачите їх вперше», – пояснює вона. 

Злотнікова з EPAM цитує підручник із творчого мислення, у якому йшлося: стимулом для креативності може бути що завгодно: від дерев у вікні до аромату квітів чи якогось звуку. Але найважливіше – мати конкретний запит, додає експертка з розвитку талантів.

Вона описує практику американського фізика і лауреата Нобелівської премії Річарда Фейнмана, який завжди мав у голові 12 запитів, на які шукав відповіді. Тож коли Фейнман читав книжку, гуляв, спілкувався або навчався, усю отриману інформацію намагався прикласти до кожного зі своїх запитів, аби вирішити їх. 

В умовах хронічного стресу розвиток креативності – як і будь-якої нової навички – є викликом. Як його подолати? Олена Жильцова радить контролювати втому: фізичну, емоційну, когнітивну. «Треба зупинятися, відновлюватися і поповнювати запаси енергії, – каже вона. – Це, передусім, здорова їжа, добрий сон і фізична активність».

Чим сильніша команда, в якій розвивають творчість? «Команди, які хоча б раз згенерували ідею і вирішили запит, який вважали невирішуваним, змінили майндсет», – вважає Злотнікова. Творча команда стійка до викликів і завжди шукатиме рішення, погоджується Блистів. «Вона більш готова боротися, навіть коли здається, що виходу немає», – каже маркетолог.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд