Forbes Ukraine запустив проєкт NEXT 250 – список компаній малого та середнього бізнесу, які визначатимуть економічний розвиток України. Учасниця NEXT 250 – архітектурна майстерня balbek bureau – здобула репутацію трендсеттера на ринку, статус «майстрів справжнього лофту» і навчилась управляти креативними командами. Ось її історія.
⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
Креативна агенція Banda заїхала в офіс на київській Воздвиженці понад пʼять років тому. Мітинг-руми у просторі площею 780 кв. м стилізовані під басейн та однокімнатну квартиру, а над новими проєктами співробітники працюють у «дзеркальних» кімнатах – зовні ніхто не може побачити, що відбувається всередині.
«Офіс – один із ключових аспектів Banda, – каже співзасновник агенції Павло Вржещ. – Він надихає на сміливі креативні ідеї».
Дизайном займалася майстерня balbek bureau. У 2019-му архітектори отримали за нього нагороду на конкурсі International Design Media Award.
«balbek bureau – справжні митці, які живуть заради естетики, експериментів і не бояться братися за різносторонні завдання», – каже СЕО та головний архітектор Archimatika Дмитро Васильєв. У 2017-му майстерня створювала дизайн інтерʼєру для офісу компанії.
Співзасновник Banda наголошує на ролі лідера компанії – архітектора Слави Балбека. «Він оптиміст, що важливо в цій професії, – каже Вржещ. – Багато йде не так, як очікуєш, – терміни, гроші. Слава завжди міг на позитиві розвʼязати всі проблеми і надати впевненості». Балбек – харизматична особистість, яка приваблює талановитих людей, додає дизайнерка інтерʼєрів і власниця студії Yova Yager Hospitality Design Йова Ягер. «Вони задають тренд: у них сучасний погляд і збалансовані матеріали», – каже вона.
Які зони для зростання помітив Васильєв, працюючи над спільним проєктом? «На Славі замикалося багато процесів та рішень, – згадує топменеджер. – Це була точка розвитку для команди – розвантажити лідера. Гадаю, зараз це питання вирішено».
Бажання відійти від операційки і реструктуризувати роботу майстерні виникло у Балбека приблизно шість років тому. Почали зʼявлятися нові відділи та співробітники –адміністративний і фінансовий департаменти, юристи тощо. «Я тестував на собі стан креативної людини, яка звільняє себе від усіх процесів, що не стосуються творчості, – каже Балбек. – І зрозумів: це класно».
Як balbek bureau ставлять структуру та системність на службу творчості?
«Не зовсім архітектурна архітектурна майстерня»
Проєктом, що позначив balbek bureau на мапі як самостійну майстерню, Балбек називає дизайн лофту на київській вулиці Грушевського у 2011 році. «То був прецедент для України – зробити щось дороге, велике і красиве без багетів або золотих канелюр, – згадує Балбек. – З того моменту на нас почали дивитись як на майстерню, яка може робити сучасний стиль крутим».
balbek bureau залишаються майстрами «справжнього» лофту, каже Васильєв. «Це не імітація промислової архітектури, а збереження простору, грамотне використання історичного бекграунду і тактовне, лаконічне доповнення», – додає він.
Далі були офіси – наприклад, масштабний Grammarly на 3000 кв. м, ресторани і бари (як-от переможець конкурсу Architecture Masterprize у категорії «Корпоративний дизайн інтерʼєрів» Kyiv Food Market), готелі тощо. У balbek bureau щонайменше 19 архітектурних премій, остання з яких – статус фіналіста Hospitality Design Awards 2023 за «Пивний простір» у Дніпрі.
У balbek bureau завжди були високі прайси, каже CFO майстерні Юлія Колесникова. Вторгнення їх не змінило. Мінімальний кейс майстерні – дизайн проєкту до 150 м – коштуватиме замовнику $30 000. Для порівняння: середня вартість дизайну від мас-маркет-агенції – $25 за квадратний метр, каже CEO львівського бюро Quinset Руслан Маковей. Ціноутворення у balbek bureau базується на кількості людей і часу, необхідних для реалізації проєкту. «Каркас сталий: ми знаємо, що це завдання виконає 10 людей за 8,5 місяця, – каже Балбек. – Все, що треба, аби зробити це, умовно, у Єгипті чи Індії – додаткова вартість».
У різних форматах майстерня Балбека існує близько 15 років. Спочатку вона називалася 2BGroup – у ній партнеркою Балбека була архітекторка Ольга Богданова. Коли дует розпався, Балбек відкрив balbek bureau. У 2017-му до компанії доєднався Борис Дорогов у ролі співзасновника та операційного директора, два роки по тому Колесникова очолила напрям фінансів. Почала вимальовуватися структура компанії.
Нині в balbek bureau 73 співробітники. 40% – адміністративна команда, 60% – архітектори і креативники. «Архітектурна майстерня вже не зовсім архітектурна, – констатує Балбек. – Майже половина команди створює умови, щоб архітектори творили».
Головна структурна зміна після вторгнення – поява департаменту соціальної відповідальності. Благодійні проєкти зберегли команду, що почала розʼїжджатися світом після 24 лютого, вважає Балбек. «Не фінанси, не архітектура – ідея боротьби зі спільним ворогом», – каже він. На початку вторгнення 60% команди займалися лише соціальними проєктами. Ще 20% з різних причин не працювали взагалі, і лише 20% відповідали за комерційні.
Команда balbek bureau працює над шістьма соціальними ініціативами. RE:Ukraine Housing – проєкт тимчасового житла для переселенців. Пілотне модульне містечко уже будується у Ворзелі. Ще один приклад – Villages, онлайн-конструктор моделей будинків з елементами, притаманними певному регіону України. Він працює у Київській області, де згенеровано майже 4000 будинків. Генерація одного триває до чотирьох хвилин, а кількість елементів дозволяє створити до 200 млн унікальних будинків, каже Балбек.
Соціальні проєкти допомогли balbek bureau не лише утримати людей (з особистих причин пішли тільки 10% співробітників), а й залучити нових комерційних клієнтів. Зокрема за кордоном. Після лютневих землетрусів у Туреччині до майстерні звернулися місцеві архітектори і попросили створити конструктор для локальних будинків. «Ми завʼязли у перемовинах, але все-таки це прецедент», – каже Балбек.
У 2022-му половина проєктів майстерні була закордонною, каже Колесникова. Приміром, у Мексиці balbek bureau робили дизайн для девʼятиповерхового готелю, у Швейцарії та США – офісні приміщення.
Експансія дозволяє команді вивчати культуру ведення бізнесу різних країн. Перемовини з китайськими партнерами стали найкращими у житті співзасновника balbek bureau Бориса Дорогова. «Все, що було записано в договорі, було виконано без жодних похибок, – згадує він. – Ми були вражені цією чіткістю».
Майстерня працювала з іноземними замовниками і до 24 лютого. Один зі знакових проєктів – реконструкція церкви XIX століття у Сан-Франциско у 2019-му. Нині там івент-хол на 200 осіб. «Виграли тендер у потужної американської компанії», – згадує Балбек.
Наприкінці 2023 року у майстерні понад 40 активних проєктів, із них 80% – локальні. Мета Дорогова – збільшити кількість іноземних кейсів до 35%. Протягом року після вторгнення агенція повернулася до довоєнного обороту – Forbes оцінює його у 10–20 млн грн. balbek bureau завантажені замовленнями більш ніж на 100% і розширюють команду технічних спеціалістів.
Завдання Колесникової на наступний рік – відновити стабільність за рахунок фінансової подушки. У бюро стартують сайд-проєкти, не повʼязані з дизайном інтерʼєру. Наприклад, наприкінці серпня balbek bureau запустили курс «Керування креативними командами, або Як приборкати пінгвіна», на якому викладають топменеджери майстерні. Балбек розраховує, що такі проєкти дозволять бюро отримувати пасивний дохід, позбавити креативну команду зайвого напруження і дадуть їй проєктувати вільно.
«Тиск – річ, яка вбиває творчість», – переконаний архітектор.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.