«Жінка не може керувати» – дурниці, а сумніви можна розвіяти успішними кейсами. Розмова Вікторії Тігіпко (TA Ventures) та Вікторії Рєпи (BetterMe)
Категорія
Лідерство
Дата

«Жінка не може керувати» – дурниці, а сумніви можна розвіяти успішними кейсами. Розмова Вікторії Тігіпко (TA Ventures) та Вікторії Рєпи (BetterMe)

Вікторія Тігіпко, керуюча партнерка венчурного фонду TA Ventures і Вікторія Рєпа, співзасновниця стартапу BetterMe. Фото з особистих архівів / Shutterstock / Ілюстрація Анна Наконечна

Вікторія Рєпа співзаснувала стартап BetterMe, який розробляє серію додатків для здорового способу життя, коли їй було 24. Спочатку стартап створювався в межах компанії Genesis: тоді команда складалася з трьох осіб. Тепер BetterMe – окрема компанія зі 170 працівниками, а кількість завантажень додатків за чотири роки сягнула 100 млн. В 2020 році Рєпа увійшла в європейський список Forbes 30 до 30. На прохання «Forbes Україна» керуюча партнерка венчурного фонду TA Ventures Вікторія Тігіпко поговорила з Вікторією Рєпою про жіноче лідерство в технологічних компаніях

Вікторія Тігіпко: Технологічний бізнес в Україні – на твій погляд, чи жінкам у ньому комфортно? Який відсоток українських жінок зараз в tech і чи змінюється ситуація?

Вікторія Рєпа: Наскільки я знаю, в нашій індустрії в Україні сьогодні 11% жінок-керівників. У світі лише 13% інвестицій припадає на стартапи, де керівники – жінки, за статистикою The entrepreneurs network.

Вплинути на статистику можна, почавши із себе. Як жінка, я можу бути прикладом. Показати, що «жінка не може керувати» – дурниці, а сумніви можна розвіяти успішними кейсами, викликавши замість страху стимул: «Я теж зможу».

Шість з 12 учасників нашого лід-тіма – жінки. Найчастіше команди в ІТ – чоловічі. Думаю, що там, де керівні посади займають жінки, – баланс зберігається безсумнівно.

Показувати своїм прикладомхороша стратегія. У нас три з п'яти менеджерів – дівчата, і я роблю все можливе, щоб ця цифра посилилася. У партнерах зараз 50 на 50 жінок і чоловіків. Коли ми наймаємо співробітників, то навмисно намагаємося знайти на позицію саме жінку. Як у вас у компанії це працює? Чи готові ви шукати довше, щоб забезпечити гендерний баланс?

Я часто ставлю таке завдання нашим HR. Але знайти, наприклад, iOS-розробницю – складно, просто тому що їх дуже мало на ринку. Ми активно ростемо і розвиваємося, тому на гарячі вакансії наймаємо незалежно від того, жінка це чи чоловік. Але ми з радістю наймаємо жінок.

Ми займаємося технологічним бізнесом, але розвʼязуємо проблему здорового способу життя, яка існувала ще до технологій, 80% наших користувачів – жінки. Більшість найприбутковіших продуктових ідей BetterMe вигадали теж саме жінки: потім ідеї йшли в код і з'являлися на ринку.

Важливо враховувати, для кого і з ким ви працюєте і що буде більш виграшним: логіка чи емпатія. Тому що в продажах, а особливо в лайфстайл, на нашому досвіді, запуском нових продуктів успішніше займаються дівчата: вони більше відчувають і розуміють цільову аудиторію.

Які платформи/ком'юніті ти використовуєш для спілкування з колегами? Чи відвідуєш в Україні заходи, пов'язані з технологічною сферою?

Перед будь-яким заходом я формулюю для себе, хто і навіщо мені може бути там потрібен. З того, що знаходжу корисним для себе, – Давос і європейське ком'юніті 30 до 30. В Україні це WTECH. Але, чесно кажучи, в Україні я мало що відвідую.

Із задоволенням ходжу на міжнародні мітапи, які організовують Facebook, Snapchat і Google. Ми їхні партнери, і вони завжди дають чудовий вузький нетворк: наприклад, офіс TikTok познайомив з китайськими партнерами: Tencent, Kuaishou і Weibo. Саме цього мені не вистачає в Україні, незважаючи на активне зростання.

Матеріали по темі

Які європейські і світові заходи порадиш для тих, хто хоче потрапити в індустрію або вже в ній?

Apple Entrepreneur Camp вразив найбільше. Це ком'юніті для жінок у Купертіно, головному офісі Apple: з тобою працюють люди, які роблять щорічну презентацію Apple, наприклад.

Нещодавно я виступала на Google Lab. Там багато стартапів, тому запрошували тих, хто міг подивитися на ці продукти і допомогти їх засновникам. Швидко зростають ті, хто стоїть на плечах гігантів. Таких проактивних ком'юніті нам не вистачає.

Запорука успіху будь-якої компаніїсильна команда. Як ви шукаєте і вибираєте людей?

У стартапах часто виходить, що зі старту у тебе немає бренду, немає можливості вибирати топ HR-фахівця, але ти повинен вміти розділяти тих людей, хто буде номером один на лонг тайм, від тих, хто піде.

Крім чудових hard/soft skills я роблю акцент на базові загальнолюдські якості. Якщо це junior або middle, то спочатку – тримісячний період випробувального терміну, після цього – приймаємо рішення. Якщо це senior прямо на позицію – збір рекомендацій та тест-проєкт. Я в таких ситуаціях можу запропонувати якийсь консалтинг-проєкт і, мені здається, закохати в свою компанію, щоб потім людина зріднилася.

Як у вас налагоджено навчання? На що звертаєте особливу увагу?

Передовсім на цінності. Ми сфокусовані на зростання. Тому людей вибираємо відповідних. Ми оплачуємо курси, які людина хоче пройти, і книги, які хоче прочитати. Наша профдеформація допомагає з командним духом – ми разом тренуємося. Тренувань багато і різних: бокс, розтяжка, танці, гамаки, полотна.

Раз чи два на рік ми ставимо якусь глобальну мету, і по її досягненні вирушаємо в спільну поїздку всією командою.

Які програми ти сама використовуєш у роботі, в бізнесі, в житті?

Топ-3 – це TikTok, Instagram і Facebook. У додатках, де найчастіше люди «вбивають» час, я працюю: шукаю ідеї та тренди. Можу провести 10 хвилин в соціальній мережі і відправити команді купу ідей.

BetterMe – це lifestyle-додаток, а соціальні мережі показують, про що думають люди. Наші програми доступні в 190 країнах світу – ми адаптуємо плани харчування і тренування, враховуючи культуру кожної. Один із найпростіших способів вивчати особливості країни в 2021 році – стежити за локальними трендами соціальних мереж. Щоб краще розуміти наших китайських користувачів, ми відстежуємо тренди Doujin.

Скільки часу ти приділяєш самоосвіті?

Я слухаю дві-три аудіокниги на тиждень і одразу ж намагаюся застосувати почуте в реальному житті. Не люблю просто «накачуватися» знаннями, вони без дій не мають сенсу.

Як відпочиваєш від роботи? Як перезавантажуєшся?

Два роки тому я захопилася флай-йогою. Настільки, що гамаки з'явилися в офісі і були успішно освоєні нашою командою (сміється. – Ред.). Замість бару у нас для тімбілдингу тренування і медитації. Розслаблення додають ендорфіни, а в алкоголі не залишається потреби. Ми бачимо один одного справжніми і взаємно наповнюємося енергією і натхненням.

Які книжки по бізнесу порадиш?

Останній рік я перестала читати «традиційні» книжки, відкрила для себе аудіо на швидкості х2. Таке «читання» стало частиною щоденної рутини: за сніданком, по дорозі на роботу, в таксі. Раджу «Ясно-зрозуміло» Максима Ільяхова, «Атомні звички: як набути хороших звичок і позбутися поганих» Джеймса Кліру і «BTS – біографія групи підкорила світ» Едріана Беслі.

У цій частині вже Вікторія Тігіпко відповідає на питання Вікторії Рєпи

Ви знайомі з величезною кількістю людей, але чи встигаєте ви дружити?

Більше часу я проводжу з друзями, з якими працюю. Це наша нова реальність, у якій у всіх катастрофічний ліміт часу. Друзі по бізнесу закривають все: і бізнес-спілкування, і змістовне проведення часу.

Якою була ваша рольова модель у дитинстві?

З батьками ми часто ходили в гості. Я пам'ятаю, як чоловіки на кухні обговорювали можливості кооперативного руху. Мені було дуже цікаво це слухати.

Я чула, що у TA Ventures є правило не інвестувати більше $2 млн в один проєкт. Чому було встановлено таку планку? Від яких негативних наслідків це обмеження врятувало фонд?

У нас немає такого порогу по сумі. Наше правило спрямовано на виключення концентраційних ризиків – як по вертикалях, так і по географіях і конкретних компаніях.

Наша стратегія – це спів-інвестиції з топ-фондами, тому на перших раундах ми, як правило, йдемо певними чеками для кожної зі стадій (Pre-Seed/Seed/Series A – від $100 000 до $500 000). Якщо ми бачимо, що компанія «летить», то, звичайно, будемо її підтримувати і доінвестовувати в чемпіонів для максимізації прибутковості. У Impress ми інвестували €4 млн, у Primа – €3 млн, у Bravofly – € 2 млн. Це найбільші наші чеки і мегауспішні компанії. Кожна наступна інвестиція в компанію, яка вже є в портфелі, ретельно аналізується і порівнюється з новими компаніями.

Чи часто і яким спортом займаєтеся? Чи користуєтеся якимись додатками?

На вихідних ходжу три – сім кілометрів з донькою і молодшим сином. Кардіо і інтервальні тренування – три-чотири рази на тиждень, йога кожного дня, в середньому 30 хвилин. Користуюся додатком BetterMe: тренування по 15–30 хвилин, після яких відчуваєш себе чудово.

Ми з дітьми в різних спортивних рухах, є що обговорити. Дочка займається кікбоксингом. Молодший син – фанат футболу, професійно грає. У старшого – пауерліфтинг і зал три-чотири рази на тиждень.

Легко піддаєтеся трендам? Чи користуєтеся, наприклад, TikTok?

У мене завжди попит на корисний контент. У венчурному бізнесі є хороша звичка – створювати тренди самим. Креативність мене приваблює більше.

TikTok не користуюся, та й взагалі у соцмережах не люблю проводити час бездумно. Генерую контент щодня, але скролл стрічку – хіба що раз на тиждень.

Матеріали по темі

Fail fast and cheapце принцип, на якому працює компанія BetterMe. Чи прийнятна така стратегія у фонді TA Ventures: скільки часу минає від моменту, коли ви починаєте розглядати стартап, до інвестування? Чи довго придивляєтеся до фаундера стартапу? Скільки часу потрібно, щоб розглянути 'passion' в очах команди?

Це не зовсім та стратегія, за якою працює ТА Ventures. Ми шукаємо топові інвестиції, а не пробуємо все: дивимося 2000–3000 стартапів на рік, щоб інвестувати в 20–30. При цьому завжди самі робимо свій докладний due diligence. У середньому, щоб компанія зросла в 5–10 разів, з нею потрібно попрацювати 3–5 років. Перед цим проходить повна перевірка засновника, включно з пошуком людей, з якими він працював і навіть навчався. На ранніх стадіях це важливіше, ніж цифри.

Ми не конкуруємо з друзями і колегами з топових американських і європейських фондів за те, щоб очолювати раунди. Ми об'єднуємо з ними зусилля як спів-інвестор. Це підсилює іншу нашу перевагу – швидкість прийняття рішень. Там, де інші інвестори розмірковують місяцями, ми можемо впоратися за 1–3 тижні, а іноді і за добу.

Чи репутація стартапу на початку залежить від репутації засновників? Чи потрібно фаундеру будувати свій персональний бренд на початкових етапах?

Наш бізнес – це психологічний бізнес, особливо – аналіз на ранній стадії. Так можна відразу сформувати правильні стосунки, побачити компанію, отримувати board minutes.

Що змушує вас рухатися вперед? Де ви шукаєте мотивацію для створення нових проєктів?

Мене не треба змушувати, цього просто хочеться: я шукаю позитив. Завжди намагаюся розкласти ситуацію як SWOT-аналіз. Завжди в критиці намагаюся знайти, як стати краще. Дуже ціную свій час і час інших – це допомагає.

Ідеї проєктів часто витають у повітрі. Так, наприклад, виникла ідея нашого інвестиційного клубу ICLUB Global: спочатку ми консультували знайомих і друзів, це переросло в щотижневі зустрічі, а потім у ком'юніті на 170 осіб по всьому світу.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків