За час повномасштабного вторгнення київське метро бачило десятки заходів: від пресконференції Володимира Зеленського та виступу мільярдера Річарда Бренсона до концертів Вєрки Сердючки, Наді Дорофєєвої та Дмитра Шурова. Івенти перетворюють метрополітен на учасника творчої війни. Яка його роль.
У червні 2019 року Monatik влаштував сольний концерт на НСК «Олімпійський». Його відвідало понад 60 000 слухачів.
Кульмінацією шоу була поява в залі стилізованого вагону київського метро. Артист їздив на ньому майданчиком і зміг дістатись найвіддаленіших секторів.
«Ще зі стадіонного шоу вагон метро є для мене символом – локомотивом творчості, внутрішньої сили, – каже Дмитро Монатік. – Але я б хотів, щоб концерт у метро був творчою амбіцією, а не вимушеною реальністю». Вторгнення повернуло метрополітен до переліку концертних локацій артиста. Наприкінці червня 2022 року Монатік виступив на київській станції «Майдан Незалежності».
Черги на вхід тягнулись до Бессарабської площі; концерт хотіли відвідати близько тисячі слухачів. На виступ Монатіка прийшли військові та їхні родини, волонтери, медики, вчителі. «Всі, кому була необхідна музична терапія», – каже співак.
Концертна локація – одна з воєнних іпостасей київського метрополітену. Перша та основна під час війни – укриття. З 24 лютого в інфраструктурі метро щодня переховувались більше 20 000 людей, каже начальник Київського метрополітену Віктор Брагінський. «Наші працівники фактично жили на станціях із дітьми та родичами», – додає він.
Івенти метрополітен приймає з квітня. Першим великим заходом був благодійний концерт «Океану Ельзи» на станції «Золоті ворота» 24 квітня. На ньому зібрали понад 8 млн грн для дітей, що постраждали через війну.
Перший дотик
«У всьому світі немає місця, де ми зараз хотіли б опинитись більше, ніж у величному місті Києві», – сказав соліст U2 Боно під час виступу в київському метро 8 травня. З цього концерту народилась ідея зробити івенти в метро регулярними.
Коли Офіс президента планував візит Боно, музикант зазначив, що хоче заспівати на підтримку України. «Ми мали запропонувати локацію, де йому буде спокійно, – каже радниця з питань комунікацій керівника Офісу президента Дарія Зарівна. – У президента виникла ідея з метро».
Після виступу Боно метро вирішили зробити символом того, що міжнародні зірки – на боці України. «Новина про візит Боно та виступ Ніно Катамадзе на станції «Майдан Незалежності» розлетілась миттєво, – каже Брагінський з Київського метрополітену. – Це потужний сигнал підтримки».
Ідея виступу в метро зачіпає селебріті, каже Зарівна. Коли іноземним артистам надсилають презентацію Metro Project, вони реагують саме на локацію. Під кожну зірку формат змінюється: засновник компанії Virgin Galactic Річард Бренсон проводив паблік-ток з українськими підприємцями, Боно зіграв концерт, акторам та режисерам пропонують покази фільмів.
Інше завдання виступів у метро – піднімати мораль слухачів. За це відповідають українські артисти. «Аніматори займались з дітьми, щоб послабити стрес, виступав оркестр Нацгвардії, проводили тренінги психологи, – згадує Брагінський. – Це давало пасажирам оптимізм та сили».
Відносну безпеку для проведення подій нині пропонують або метро, або бомбосховища. «Метро перемагає з візуальної та організаційної точки зору», – каже засновник івент-агентства S*EVENT Сергій Неклева (kartyna). З березня його агенція разом із студією «Квартал 95» провели більше двохсот концертів для військових та волонтерів. Локації – бомбосховища, парки, госпіталі, військові частини та метро.
«Київське метро я особисто вважаю найкрасивішим у світі», – каже Неклева. Він розповідає, що директорку станції «Майдан Незалежності» команда вже жартома називає людиною з шоу-бізнесу. Концерти в метро організаційно відрізняються від інших, адже транслюються у національному телемарафоні. Для цих виступів команда будує повноцінну сцену, налагоджує світло та звук.
Неклева згадує слова співачки Олі Полякової: «У всьому світі музиканти починають з метро, щоб збирати стадіони, а в нас ті, хто збирав стадіони, виступає в метро». «З’являється відчуття, що нині метрополітен – найбільш затребуваний концертний майданчик країни», – додає засновник S*EVENT.
Розвиток проєкту
З часу вторгнення команда Сергія Неклева та «Кварталу 95» провела один концерт в метрополітені Дніпра, чотири – в Харкові та 14 в Києві. «Зараз івенти проходять десь раз на два тижні», – каже Зарівна. Виключення – період перед Днем Незалежності: тоді виступів було більше. 24 серпня на двогодинному концерті в метро виступили декілька десятків артистів: Kazka, Go_A, «Без Обмежень», Злата Огнєвіч, Alina Pash, «Бумбокс», Джамала, Надя Дорофєєва та ін. Прямі включення робили Imagine Dragons, Coldplay та Стінг. На Youtube концерт переглянули 400 000 разів.
«Здебільшого івенти проходять на перекритих станціях «Майдан Незалежності» та «Хрещатик», – каже Брагінський. Заходи в метро не мають впливати на перевезення: нині підземкою щодня користуються близько 500 000 пасажирів, пояснює він.
Є два формати виступів: розсадка, коли запрошують до 250 слухачів, та концерт, кількість гостей якого може сягати 800. Основу аудиторії формують координатори ЗСУ, МВС та ТрО, також організатори співпрацюють із волонтерськими командами, госпіталями та «Укрзалізницею».
Щоб домогтись найвищої якості звука, для телевізійної версії кожен інструмент записується окремо. Це дозволяє додатково звести звук і зменшити вплив майданчика. «Ми працювали із вибагливими артистами: Ніно Катамадзе, Олексієм Коганом, Вєркою Сердючкою, «Без Обмежень», Артемом Півоваровим, Дмитром Шуровим, – розповідає Неклева. – Негативних коментарів не було». За його словами, основна складність – зберігаючи безпеку, дати глядачам достатній візуальний контакт.
«Мені було важливо бути ближче до людей, розчинитись разом в музиці хоча б на годину», – погоджується Дмитро Монатік. Для цього сцену та центр концертного майданчика поєднали імпровізованою стежкою. Щоб зібрати оркестр, Монатік заручився підтримкою музичного продюсера Сергія Могилевського. Через війну багато музикантів залишили Київ, і знайти команду було складно.
Найскладнішим івентом Дарія Зарівна вважає виступ Річарда Бренсона. «Спікерам здається, коли проїздить потяг, їх не чутно, – пояснює Зарівна. – Вони замовкають, це порушує цільність заходу». Команда не відмінятиме паблік-токи у майбутньому, але поки це один з найскладніших форматів.
Як еволюціонуватиме нова роль київського метрополітену, говорити зарано. На думку Зарівної, щоб надати проєкту більшої потужності, потрібно залучити більше іноземних зірок у нових форматах.
Українцям необхідна музично-танцювальна терапія, щоб триматись морально, переконаний Монатік. Концерти улюблених артистів – можливість пожити та відволіктись хоча б на годину. «Найголовніше – щоб люди почувались у безпеці, – додає митець. – Але вірю, незабаром ми зустрінемось на НСК «Олімпійський» на святкуванні перемоги».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.