Вдова Кліко /Кіноманія
Категорія
Життя
Дата

«Мадам Кліко» – фільм про француженку, що заснувала виноробну імперію. Як вона зробила шампанське суперпопулярним? Розповідає амбасадор українських вин Сергій Клімов

3 хв читання

Бренд шампанського «Вдова Кліко» – один із найвпізнаваніших у світі. Історію підприємниці, що заснувала винну імперію, розповідає фільм «Мадам Кліко». Фото Кіноманія

Барб-Ніколь Кліко успадкувала виноробний бізнес чоловіка у розпал наполеонівських воєн. Сьогодні бренд «Вдова Кліко» – один із найвпізнаваніших у світі та входить до конгломерату LVMH, виторг якого у 2023 році сягнув $83,2 млрд. Історію підприємниці розповідає фільм «Мадам Кліко», що вийшов у прокат 18 липня. Амбасадор українських вин і автор книги «Нерозказана історія українського виноробства» Сергій Клімов подивився стрічку і проаналізував підхід до справи мадам Кліко.

За 107 років існування Forbes логотип змінювався 18 разів, але таким авангардним і вільним світ його бачить вперше. В новому числі журналу Forbes Ukraine: сучасне мистецтво, топ-50 благодійних фондів, альтернативна енергетика, 30 до 30. Замовляйте вже зараз!

Вино – більше, ніж просто пляшка, наповнена алкогольним напоєм із виноградного соку. Творці фільму «Мадам Кліко» показують, що стоїть за світом виноробства.

Стрічка знята за мотивами книги історикині Тілар Мацео і розповідає про легендарну Барб-Ніколь Кліко-Понсардін, яка у XIX сторіччі побудувала величезну виноробну імперію. Попри смерть коханого, війну в країні, борги, відсутність продажів та виробничі проблеми, їй вдалося вивести шампанське «Вдова Кліко» на світовий рівень.

Сьогодні бренд залишається один із найвпізнаваніших на ринку ігристих вин, розмір якого, за даними ресурсу Statista, у 2024-му сягнув $45,1 млрд. У 2023-му кількість проданих пляшок шампанського становила 300 млн, йдеться на офіційному сайті регіону Шампань.

Фільм «Мадам Кліко» /Кіноманія

Барб-Ніколь Кліко стала вдовою у розпал наполеонівських воєн і в 27 років успадкувала виноробний бізнес свого чоловіка. Кадр із фільму «Мадам Кліко». Фото Кіноманія

Кліко стала вдовою у розпал наполеонівських воєн і у 27 років успадкувала виноробний бізнес свого чоловіка. Батько покійного хотів продати виноградники родині Моет, але Барб-Ніколь наполягла на збереженні сімейної справи. Можна лише уявити, скільки сил і нервів вона витратила у боротьбі з потужними суперниками, які від самого початку хотіли поглинути її спадок.

Кліко взяла своє.

Коли наприкінці 1812 року французьке місто Реймс окупували російські війська, багато виноробів страждали від пограбувань та були змушені тікати. Барб-Ніколь вчинила інакше. Вона відкрила свій погреб військовим, керуючись логікою, що коли вони повернуться додому, то всім розповідатимуть про це вино та ситуацію, в якій вони його куштували.

Одне з вин окупанти Реймса тоді так і не спробували. Це було «Вино комети» 1811 року. Того року у небі спостерігали величезну комету, що пролітала над Землею. Як хороша маркетологиня, Кліко стверджувала, що саме комета подарувала шампанському 1811 року його унікальний смак і аромат. Публіка захопилася такою заявою.

Незадовго до закінчення війни 1812 року до Російської імперії було контрабандою відправлено більш як 10 000 пляшок, які зробили Кліко фавориткою імперських правителів того часу. Пізніше європейська знать настільки почала шанувати шампанське, що у 1850-му Кліко продавала близько 400 000 пляшок на рік.

Трейлер фільму «Мадам Кліко». Джерело: Кіноманія

Барб-Ніколь приписують багато відкриттів та інноваційних рішень, які суттєво вплинули на розвиток виробництва шампанського. Наприклад, саме вона ввела практику ремюажу – процесу поступового обертання пляшок шампанського під певним кутом для збору осаду в горлечку пляшки. Для цього Кліко створила пюпітри – спеціальні дошки з отворами, що стоять під кутом. До цього винаходу все шампанське було мутним, адже осад ніхто не знімав.

Появу рожевого шампанського також повʼязують із Кліко. Вона першою почала виробляти його саме шляхом змішування білого ігристого вина та червоного, без додаванню соку ягід, як було заведено у той час.

Згідно з однією з легенд, одного разу Кліко витягла дріт зі свого корсету та використала його, щоб закрутити пробку на пляшці шампанського. До цього мюзле виготовляли з мотузки, але миші та щури, що мешкали у винних погребах і трюмах кораблів, часто їх перегризали. Проте, швидше за все, це таки красива легенда.

«Мадам Кліко» фільм /Кіноманія

Барб-Ніколь приписують низку відкриттів та інноваційних рішень, які суттєво вплинули на розвиток виробництва шампанського, розповідає співвласник винних барів Like a Local’s Сергій Клімов. Кадр із фільму «Мадам Кліко». Фото Кіноманія

У фільмі чудово розкривається тема любові до власної справи. Режисер надзвичайно тонко та чуйно показує її спочатку на прикладі Франсуа Кліко, який співає пісні виноградним лозам і досліджує різні варіанти догляду за ними. У подальшому це переймає і його дружина Барб-Ніколь.

Епізод, який мені запам’ятався найбільше, – якраз той, де Франсуа Кліко вночі співав виноградним лозам пісні, підбадьорюючи їх. Комусь це може здатися вигадкою, проте повірте, це – реальність. Винороби, які вірять у звʼязок людини і природи, налагоджують особливий діалог із лозами, співають для них, грають на музичних інструментах чи просто ставлять свою улюблену музику, ставляться до лози бережно та з любов’ю.

Коли ти віддано і пристрасно любиш свою справу, це завжди передається іншим людям. У виноробстві любов та відданість працює особливим чином, адже лоза – це живий організм, як і земля, на якій вона проростає. І що більше уваги виноградар приділяє лозі, плекає її і допомагає рости, то більш щедро вона віддячує йому за це виноградом, який перетворюється на вина з потенціалом та особливим характером.

Чого можна повчитися у мадам Кліко? Перш за все – процесу безперервного вдосконалення та пошуку інноваційних підходів. Особливо якщо ці проблеми є не лише в одного виробника, а у всього ринку чи певної категорії вин.

Маркетинг – також велика річ, і саме маркетингових інновацій бракує багатьом українським виноробам. Раджу придивитися до того, як бренд «Вдова Кліко» поводиться на ринку сьогодні, – повірте, ви будете у захваті. Просто зайдіть на Pinterest і подивіться, наскільки яскраво та незвично він проявляється у сучасному виноробному світі.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд