Як буде виглядати автоматизований процес заповнення декларацій? Через що призупинили реєстр «Міжнародні спонсори війни», до якого входили глобальні компанії, що не вийшли з Росії? Та чи стає корупції в Україні менше? Про це – у розмові Forbes із новим очільником НАЗК Віктором Павлущиком
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) – один із ключових антикорупційних органів у країні. Наступні чотири роки керувати агентством буде виходець із Національного антикорупційного бюро (НАБУ) Віктор Павлущик, що переміг у конкурсі на цю посаду наприкінці лютого.
Цього року в агентства значно більше роботи – наприкінці 2023-го депутати ухвалили закон про повернення декларування, тепер команді НАЗК треба перевірити статки чиновників за останні три роки. Павлущик впевнений, що агентство з цим завданням справиться, але в майбутньому планує автоматизувати заповнення декларацій, що спростить їхню перевірку. «Люди не мають витрачати час на непрофільну, суто технічну роботу», – вважає голова НАЗК.
Інша важлива зміна – закриття порталу «Війна та санкції», в якому в тому числі був розміщений перелік міжнародних компаній, що не вишли з Росії.
Як ще планує змінити роботу НАЗК його новий очільник?
Інтервʼю скорочено та відредаговано для зрозумілості.
Призначення, команда, пріоритети
Ви тривалий час працювали в СБУ та НАБУ. Чому вирішили податися на конкурс до НАЗК? Чи вдалося вам уже перемкнутися з розслідування справ на більш управлінську роботу?
Ключове – амбіції, бажання росту та можливість робити важливі речі для суспільства. В НАБУ я керував відділом із 15 детективів. Штат НАЗК у десятки разів більший (понад 300 людей. – Forbes). Керівниками не народжуються, а стають у процесі навчання. До того ж у мене в підпорядкуванні є заступники та керівники структурних підрозділів. Фактично ті ж 15 людей, які допомагають розібратися в процесі. Найбільша складність – знайти час на опанування всієї інформації, яка потрібна для роботи.
Чи плануються кадрові зміни в НАЗК?
Зараз пройшло замало часу, аби зрозуміти, чи потрібні зміни в команді. Для мене ключове – професіоналізм. Тому потрібно подивитися на рівень роботи команди. Точно бачу можливість для перерозподілу ресурсу. Люди не мають витрачати час на непрофільну, суто технічну роботу. Потрібно автоматизувати роботу там, де це можливо.
Які процеси реально автоматизувати вже зараз?
Перший пріоритет – спрощення процесу заповнення декларації. Ми вже розпочали роботу над впровадженням автозаповнення окремої інформації в деклараціях. Маємо завершити до 12 жовтня цього року. Це суттєво спростить процес як для декларантів, так і працівників НАЗК при проведенні перевірок.
Як буде влаштований процес? Дані до декларацій підтягуватимуться з реєстрів, до яких НАЗК має автоматизований доступ. Це допоможе уникнути технічних помилок, наприклад, коли замість вартості обʼєкта ставлять його кадастровий чи реєстраційний номер. Наявність навіть однієї технічної помилки може сформувати високий рейтинг ризику декларації та, як наслідок, вона потрапить на повну перевірку, за результатами якої ми виявимо не правопорушення, а неуважність при заповненні декларації.
Це не буде стосуватися всієї інформації, яку декларант має відобразити в декларації. Наприклад, у реєстрах немає даних про об’єкти за кордоном, готівку, криптовалюту, антикваріат тощо.
Чи мали ви зустріч із президентом чи головою його Офісу (ОП)? Які питання обговорювали?
Ні, не зустрічався ні з президентом, ні з кимось з ОП.
Соціологічні опитування свідчать, що рівень корупції, на думку суспільства, лише зростає. Яке ваше враження?
НАЗК проводить власне опитування. Дійсно, проблема корупції залишається найбільшою окрім війни. Але, вважаю, якщо порівняти 2014-й та 2024-й роки, прогрес суттєвий.
На рівень сприйняття корупції впливає багато факторів: громадянські інституції, медіа й сама ситуація, в якій знаходиться людина. Твердження, що в Україні зростає корупція, суспільством сприймається вже автоматично, як факт. Реальний рівень корупції не відповідає цьому сприйняттю.
Це впливає на суспільство в цілому. Наприклад, людина, яка вважає, що вступити до навчального закладу можна лише давши хабар, може не використати свій шанс та не подаватися до вишу взагалі. Мій власний досвід показує, що досягти успіху можна самостійно.
Суспільству потрібно у тому числі пояснювати, що є інший, альтернативний шлях життя – без корупції.
Реєстр «Міжнародні спонсори війни» та санкції
Наприкінці березня стало відомо, що реєстр «Міжнародні спонсори війни» фактично передають в адміністрування Ради національної безпеки та оборони. Що передувало цьому рішенню?
Великий масив роботи було проведено в межах цього реєстру. Але фактично це не є прямою функцією НАЗК. У нас є дуже багато інших важливих профільних завдань. Вирішити, що далі робити з інформацією, яка була в реєстрі, має Міжвідомча робоча група (МРГ) по санкціях. НАЗК є одним з учасників цього процесу. Щодо інших розділів, які були на порталі, то ця робота теж повинна бути унормована. Зараз це питання не вирішено. Водночас це не є прямими повноваженнями НАЗК.
Чим наразі займається команда, яка вела цей проєкт? Чи залишиться Агія Загребельська в команді НАЗК?
Агія Загребельська є членом експертної групи у складі МРГ. А також займається передачею матеріалів до МРГ, які містилися на порталі «Війна та санкції» в розділі «Міжнародні спонсори війни». Це великий масив даних.
Які наразі ключові пріоритети в НАЗК?
Не можу виокремити один напрямок. Усі основні функції НАЗК є однаково важливими. Це перевірка декларацій та звітів політичних партій, виконання Антикорупційної стратегії тощо. Лише в межах Державної антикорупційної програми НАЗК координує 109 органів влади, які мають виконати понад 1187 заходів до кінця 2025-го. Паралельно з цим НАЗК має розробити нову Антикорупційну стратегію. Цю роботу вже потрібно починати.
Також прийнято закон про лобізм, відповідно, НАЗК потрібно створити та запустити реєстр прозорості. Згідно із законом він має запрацювати до 1 січня 2025-го.
Перевірка декларацій
Як зараз просувається перевірка декларацій, чи встигне НАЗК опрацювати весь обʼєм даних?
НАЗК використовує ризик-орієнтований підхід при відборі декларацій на повну перевірку. Раніше НАЗК мало інституційну спроможність перевіряти лише декларації топпосадовців, орієнтуючись виключно на їхню посаду (Президента України, народних депутатів, членів Уряду, суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду тощо), без оцінки ризиків.
Зараз на повну перевірку відбирають декларації, які за результатами оцінки ризиків за допомогою логічного та арифметичного контролю мають найвищий показник рейтингу ризику – переважно з ознаками незаконного збагачення чи необґрунтованості активів. При цьому не важливо, яку посаду обіймає декларант. Цей підхід вважаю правильним, адже якщо ми візьмемо за правило перевіряти лише певну категорію декларантів, інші будуть розуміти, що вони знаходяться поза межами фінансового контролю, оскільки до них ніколи не дійде черга.
Не бачу необхідності зменшувати кількість декларантів, оскільки інститут декларування забезпечує прозорість людей у владі, дає можливість суспільству слідкувати за змінами у їхньому майновому стані, викривати недоброчесних. Зараз до Реєстру декларацій щорічно подаються близько 800 000 людей.
НАЗК за рахунок ризик-орієнтованого підходу концентрує увагу на перевірках «ризикових» декларацій та здатне щорічно проводити повні перевірки близько 1300 декларацій. Решта може пройти автоматизовану перевірку, а це близько 30% від поданих декларацій за звітний період.
Кількість поданих декларацій до НАЗК
(Натисніть «Читати більше», щоб відкрити повний текст)
Кількість декларацій за 2021-й:
- подано щорічних: 656 286;
- пройдено ЛАК (логічно-арифметичний контроль): 652 314 (оцінка ризиків);
- проходили процедуру автоперевірки: 575 754;
- пройшли автоперевірку та отримали відповідну довідку: 162 259 (28%).
Кількість декларацій за 2022-й:
- подано щорічних: 649 936;
- пройдено ЛАК: 644 660 (оцінка ризиків);
- проходили процедуру автоперевірки: 535 634;
- пройшли автоперевірку та отримали відповідну довідку: 141 202 (26%).
Крім того, завершено повні перевірки 27 декларацій, за їхніми результатами встановлено недостовірні відомості на загальну суму 21,5 млн грн. До компетентних органів направлено вісім обґрунтованих висновків (про встановлені ознаки правопорушення за ст. 366-2 КК України – три та за ознаками правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 172-6 КУпАП, – п'ять). Тобто в кожній третій декларації встановлено ознаки правопорушень.
Нещодавно НАЗК адресувало запит до компанії «Пожмашина» з проханням уточнити дані про ціноутворення та технічні характеристики техніки. Підприємство каже, що аналогічний запит до них надходив і від ДБР. Із чим це повʼязано?
Один із функціоналів НАЗК – виявлення корупційних ризиків у державних органах. Тут немає тиску на бізнес. НАЗК за законом може та для виконання своїх функцій має отримувати інформацію від організацій незалежно від їхньої форми власності.
НАЗК оголосило про початок моніторингу способу життя голови Антимонопольного комітету України Павла Кириленка. Скільки часу це може зайняти?
Це відбулося на підставі розслідування журналістів. Зараз встановлюють відповідність доходів у декларації рівню життя особи.
Аналогічні звернення можуть надходити не лише від журналістів, а й від громадян. НАЗК аналізує таку інформацію, вона може стати підставою для здійснення моніторингу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.