Обмеження зарплат держслужбовцям – помилка, яка призведе до негативних наслідків. Позиція правління «Професійного Уряду України» /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Обмеження зарплат держслужбовцям – помилка, яка призведе до негативних наслідків. Позиція правління «Професійного Уряду України»

5 хв читання

Getty Images

Пропозиція парламенту ввести «стелю» зарплат для держслужбовців і працівників державних компаній призведе до нестачі професіоналів на державній службі, не компенсуючи при цьому достатньо коштів, за рахунок яких можна підвищити зарплати військовим, пише Костянтин Лісничий, голова правління асоціації «Професійний Уряд України», що об’єднує близько трьох тисяч українців із західною освітою

⚡️Даруємо 40% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Ціна зі знижкою — 1079 грн/рік. Діє з промокодом JUNE до 23.06 Оформлюйте зараз за цим посиланням

Наслідки

По-перше, така новація не узгоджується з конституційним розподілом влади на законодавчу, виконавчу та судову, відповідно до якого саме уряд провадить політику управління об’єктами державної власності (до яких належать також держкомпанії) і координує роботу виконавчих органів влади, включаючи кадрову політику та питання оплати праці. Пропозиція не дає можливості Уряду оптимізувати роботу державного сектору, наприклад, зменшивши кількість посад, розширивши їхній функціонал і при цьому встановивши адекватний конкурентний розмір оплати праці.

По-друге, пропозиція парламенту пов’язується з збільшенням витрат на підтримку військових. Фахові розрахунки свідчать, що це популістична теза, оскільки кошти, зекономлені у такий спосіб, не заповнять бюджетну діру, яка виникне. Тобто для виконання зобов’язань перед військовими уряд має знайти в рази більше коштів, ніж пропонується «зберегти», а походження цих додаткових коштів поки невідоме. Більше того, державний бюджет буде швидше втрачати доходи ніж отримувати, оскільки надходження від податків із зарплати теж зменшаться. Так само можна прогнозувати зменшення благодійних внесків волонтерським організаціями від осіб, яким буде суттєво зменшено зарплатню. 

По-третє, пропозиція насправді позбавляє державу тих кадрів, яких вона виростила та які сьогодні мають бути провідниками Євроінтеграції. 

Дискусія про підвищення заробітних плат держсектору почалася якраз після Революції Гідності, коли в державному управлінні утворився брак кадрів і нові спеціалісти із закордонною освітою, знанням іноземних мов і досвідом роботи в інших сферах висловили готовність долучитися до розбудови країни. 

Багато з цих людей були серед засновників і наразі є членами нашої Асоціації. Частина з них переїхали з-за кордону та дехто навіть отримав українське громадянство.

Протягом останніх років ці люди мали змогу продемонструвати свої професійні якості, сумлінно працювали й отримали визнання, просуваючись службовими сходами. Вищезазначена Парламентська ініціатива створює стимул цим кадрам залишити державний сектор і перейти в приватний бізнес або на роботу в безліч міжнародних проектів. У грантових проектах фахівці отримують значно більшу винагороду, а їхня відповідальність перед державою та суспільством є неспівставно меншою. 

Таким чином, держава суттєво втратить з позицій інституційної спроможності й пам’яті, стабільності державної служби, що неодмінно негативно вплине на якість державного управління.

По-четверте, пропозиція Парламенту створює більші ризики корупції. Наївно вважати, що висококласні фахівці, які мають змогу працевлаштуватися на кращих умовах у бізнесі та в міжнародних проектах, залишаться й далі працювати на державу. Але хто їх замінить? Або ці люди будуть недостатньо кваліфікованими (тобто їм бракуватиме досвіду та вмінь шахово захищати державні інтереси), або вони, крім роботи на державу, потенційно отримуватимуть інструкції від зовнішніх суб’єктів. 

Подібні практики складно відслідкувати правоохоронним органам навіть найбільш ефективних держав, бо корупційні вигоди можуть отримуватися у найбільш креативний спосіб (наприклад, подальше вигідне працевлаштування в підконтрольних не чистим на руку контрагентам установах тощо).  

Підсумовуючи, пропозиція Парламенту несе значну кількість серйозних ризиків для державного управління. Ми впевнені, що працювати на державу – це патріотично, але система оплати праці має стимулювати до професійного зростання та бути співставною з обсягом відповідальності й кваліфікацією працівника. 

Тому, як профільна Асоціація, яка має на меті залучення до управління країною професійних людей із освітою світового рівня, ми глибоко стурбовані таким відверто популістським кроком і вважаємо, що законопроєкт має бути суттєво доопрацьований, а запропонована норма – вилучена. У наших інтересах, як країни, діяти розумно та обдумано, а не приймати рішення на основі емоцій і політичних інтересів. 

З огляду на масштабність та системність піднятої проблеми ми пропонуємо наступне

1. Подивитися у корінь проблеми, як забезпечити фінансування витрат на доплати військовим і знайти спільне рішення.

Важливо встановити не лише джерело фінансування, а також визначити адекватний розмір потреби в коштах. Слід чітко розуміти, що будь-які додаткові до вже запланованих витрат бюджету несуть негативні наслідки для економіки в цілому, а тому економний та справедливий розподіл коштів є запорукою утримання держави «на плаву». 

Насправді величезний спротив і невдоволення суспільства спровоковані не стільки низькими виплатами військовим, а випадками їхнього необґрунтованого розподілу. Йдеться про рівнозначні виплати військовим на передовій та в тилу, відсутністю пояснення причин окремих затримок виплат тощо. 

Для визначення справедливої потреби в коштах для військових було б доцільно в першу чергу започаткувати механізми зворотного зв’язку від військових, наприклад, запустивши механізм отримання й аналізу скарг. 

У такий спосіб можна визначити, які параметри виплат є найбільш принциповими для військових. Йдеться саме про побудову надійного механізму взаємодії, а не обіцянок, які ніхто не збирається виконувати. 

Ми як Асоціація, яка об’єднує патріотичних і професійних українців, готові долучитися до координації та реалізації цієї ініціативи, гарантуючи неупередженість і глибокий аналіз проблем взаємодії держави з отримувачами коштів.

2. Пріоритизувати реформу державної служби.

Пропонуємо провести широку предметну дискусію оптимізації роботи державного сектору, спираючись на пріоритети та напрямки, запропоновані Урядом. Саме Уряд має запропонувати, що потрібно зробити, щоб витрати на персонал були прийнятними, а ефективність роботи держави – системно покращувалася. 

Для цього Уряд повинен надати прозору інформацію про основні центри витрат на оплату праці, структуру та функції, що використовуються зараз, а також власні пріоритети розвитку як політичного органу. Знову-таки ми готові долучитися до аналізу й надання пропозицій щодо цього питання. 

Без цієї реформи ефективне відновлення України після Перемоги не буде реалізовано. Закликаємо всі зацікавлені сторони, включаючи народних депутатів, Уряд, експертів і громадськість долучитися до обговорення та розробки плану дій, який буде ефективним, справедливим і довгостроковим.

3. Побудувати продуктивні відносини з українськими фахівцями за кордоном. 

Ми вважаємо, що наразі надважливою є підготовка людей до відновлення країни після Перемоги. Держава має ініціювати програми, які б стимулювали людей, в т.ч. потенційних держслужбовців, повертатися в країну. Як один із напрямків, Уряд повинен запропонувати великі онлайн/офлайн програми з розбудови, які чітко орієнтовані на повернення в Україну людей з доданою вартістю у вигляді західної освіти, передового світового досвіду та знання мов.

4. Створити Кадровий резерв державної служби.

Важливо нарешті визнати проблему з кадровим забезпеченням державної служби і замість того, щоб хаотично шукати людей на керівні посади, підготувати Кадровий резерв держави, який може бути використаний як фаховий управлінський десант на різних напрямах. 

Світові корпорації давно використовують так звані програми Management potential, в основі яких лежить мультифахове тренування фахівців, які мають яскраво виражені лідерські та професійні якості й здатні швидко розвивати нові напрями роботи. Талантів в Україні вистачає. 

Крім того, люди з якісною іноземною освітою, які наразі працюють за кордоном, можуть бути зацікавлені витратити кілька років свого життя на амбіційну ціль – розбудову країни. Для цього достатньо створити умови для тих, хто матиме бажання повернутися, а також забезпечити прозорість відбору на таку конкурентну програму. 

Ми як Асоціація, яка тісно співпрацює з глобальними науковими центрами та університетськими спільнотами, маємо змогу залучити провідних західних науковців, експертів, практиків із відновлення до такої всеосяжної програми світового рівня.

Інформація про організацію

Асоціація «Професійний Уряд України» (Professional Government Association) є найбільшим об’єднанням українців-випускників Західних університетів, яке наразі налічує близько 3000 членів. Асоціація створена у 2014 році з метою підвищення якості та ефективності управління в Україні шляхом залучення кваліфікованих фахівців до державного управління.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні