В українців змінився підхід до новорічного відпочинку – вони бронюють готелі та квитки в останній момент. А туристичний бізнес через суттєво меншу заповненість стриманіше піднімає ціни. Як проходить новорічний туристичний сезон під час війни та блекаутів
Тренерка з йоги Діана Горяча з дітьми минулі роки новорічні свята зустрічала в Карпатах, катаючись на лижах. Цьогоріч киянка проводить зиму в ірландському Дубліні, куди переїхала після початку повномасштабної війни.
Виїзд українців за кордон через бойові дії – основна причина того, що цей новорічний сезон готелі в Україні будуть менш заповненими. Вільними залишаються заклади навіть в найтуристичніших місцях. За даними сервісу готельної аналітики Hotel Matrix, цього року в новорічний період готелі на гірськолижному курорті Буковельзаповнені на 66%. А у Львові – на 67%.
У довоєнні часи ситуація була іншою. «Святкова» завантаженість сягала 97% та 89% відповідно.
Крім виїзду українців за кордон на потік відпочивалтників вплинула відсутність іноземних туристів та зменшення доходів громадян.
Бронювання в останній момент
Традиційно до повномасштабної війни номери на Новий рік розпродувалися ще до початку жовтня, розповідає власник популярного готелю «Стара Правда» в Буковелі Тарас Тустанівський. Цієї зими люди частіше бронюють житло в останній момент. Зараз у «Старої Правди» понад 40% бронювань здійснені за одну–сім діб до заїзду.
«Раніше номери продавали за два–три місяці, а цього року глибина бронювань незначна – 10 днів максимум», – каже CEO Edem Family Олексій Волошин. Ця компанія керує львівським пʼятизірковим заміським комплексом Edem Resort Medical & Spa та бутик-готелем HAY & SPA by Edem Family в Буковелі. Станом на 27 грудня вони були заповнені на 80% та 50% відповідно.
Хапають в останній момент і залізничні квитки. Причому не просто за лічені дні до відправлення потяга, а за лічені години, розповідає Forbes керівник з пасажирських комунікацій «Укрзалізниці» Олександр Шевченко. Раніше в грудні половину квитків продавали за 11–20 днів до відправлення поїзда, то зараз таких лише 26%.
За добу до відправки поїзда зараз продається 20%, у день відправки ще близько 30%, каже Шевченко.
«Укрзалізниця» вже запустила 12 додаткових потягів на Новий рік, більшість яких курсуватиме саме в західні міста. Найпопулярніші – Рахівський та Ужгородський напрямки, каже Шевченко. Ці поїзди їдуть через багато курортних містечок: від селища Яремче до Ясіні.
Менше прибутків
Новорічно-різдвяні свята – високий туристичний сезон для готельєрів. Проте вони не очікують надприбутків. Засновник керуючої компанії та мережі готелів Ribas Hotels Group Артур Лупашко прогнозує, що на новорічні свята його мережа недоотримає 20–30% доходів. У львівському !Fest Hotel можлива різниця доходу у порівнянні з минулим роком на рівні 20%, припускає генеральна менеджерка Юліана Татарінова. Зараз готель, за її словами, завантажений на 70–80%.
Ribas Hotels Group управляє девʼятьма обʼєктами по всій країні. Найбільше – на 65% – заповнені готелі Ribas Karpary та Helios by Ribas в Буковелі. Проте в минулому році вільних місць у них не було аж до кінця січня. «Люди налаштовані святкувати вдома і не їхати на відпочинок, – пояснює Лупашко. – Але ми очікуємо відкладений попит на другу половину січня – лютий».
Найбільше зʼїдають прибутки в готельєрів перебої електроенергії після обстрілів РФ. Буковель не газифікований, і вся інфраструктура на електриці, розповідає Волошин з Edem Family. Це суттєво підвищує собівартість продукту – номерів та послуг.
Через постійне знеструмлення страждає й Закарпаття. У садибах селища Шаяни іноді електрика зʼявляється декілька годин на добу, каже керуючий базою відпочинку «Закарпатський прованс» Василь Чапка. До неї входять 17 котеджів. «Ми вже закупили генератори і очікуємо, що на новорічні свята готелі будуть заповнені на 50–70%», – каже Чапка.
Як виросли ціни перед Новим роком
Зазвичай перед новорічними святами готельєри піднімають ціни. До війни у Львові в готелях 3–4 «зірок» вартість номера зростала на 40–50%, а в «доковідні» роки навіть вдвічі, каже Татарінова.
Зараз підвищення скромніші. За даними Hotel Matrix, ціни на новорічний номер у карпатських та львівських готелях зросли на 10–30% у гривні. Тустанівський зі «Старої Правди» пояснює підняття цін необхідністю втримати маржу, яку зʼїдає інфляція. Обʼєктам із великим номерним фондом довелось навіть знизити вартість номерів, аби заповнити готель, розповідає Лупашко.
Найменше виросли прайси на номери в одеських готелях. За інформацією Hotel Matrix, у середньому ціна на Новий рік збільшилась на 10–15% у гривні. Це не дивно, заповненість готелів курортного міста на новорічні свята не дотягує навіть до 20%. До повномасштабної війни вони були зайняті більш ніж наполовину. «Ми працюємо на межі, – пояснює Лупашко. – І якщо Львів та Карпати – це місця, де можна відволіктись, то в Одесі майже немає туристів».
Після повномасштабного вторгнення РФ у Одесі так і не відбувся літній сезон. На Новий рік туристів тим більше немає. Пʼятизірковий готель Premier Hotel Odesa завантажений на новорічну ніч на 50% менше, ніж минулого року, розповідає керівниця служби з управління доходами групи готелів Premier Олена Лебідь.
Ribas Hotels Group, щоб забезпечити одеських співробітників зарплатнею, здав один зі своїх місцевих готелів під резервний офіс київській IT-компанії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.