В умовах нестабільності переваги франчайзингу величезні. Адже це покупка готового і перевіреного бізнес-рішення. Куди і скільки потрібно інвестувати, які існують обов'язкові платежі і ризики
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
2020 року в сфері послуг найбільше постраждали ті напрямки, які працювали з зовнішнім туризмом, культурно-масовим і розважальним сегментом та, само собою, ХоРеКа.
Для франчайзингу це було подвійним викликом. Адже мережі, які працюють за франшизою, часто менш гнучкі в прийнятті рішень. Фінальне розпорядження про будь-які зміни в мережі залишається за франчайзером (власником франшизи). Але ті, хто пережив такі перешкоди, ще більше зміцнили свої позиції.
Карантинні обмеження підштовхнули підприємства до оптимізації бізнес-процесів і розширення діяльності: розвивалася доставка, налагоджувалася робота в онлайн, у закладах громадського харчування впроваджувалася робота в форматі «на винос», створювалися нові формати роботи з франчайзі. Наприклад, були випадки, коли франчайзери, для того щоб мінімізувати витрати франчайзі, пропонували їм обладнання не купити, а в лізинг.
Що таке інвестування у франчайзинг
Зараз в Україні налічується понад 800 вітчизняних франшиз, з яких найбільша частка (понад 20%) припадає на сферу громадського харчування.
До п'ятірки провідних напрямків за кількістю франшиз потрапляють:
● fashion ритейл;
● освітні послуги;
● продуктовий ритейл;
● діяльність у сфері відпочинку й розваг.
Зазвичай франшиза може мати кілька форматів. Наприклад, під однією франшизою може пропонуватися острівець із кавою в ТЦ, невелика кав'ярня з кавою на винос і повноцінне кафе з посадочними місцями. Залежно від формату змінюється й розмір початкових інвестицій. Тому франчайзери вказують не конкретну суму, а вилку мінімального і максимального порога інвестицій.
Серед популярних напрямків найдешевший ринок освітніх послуг, де розмір інвестицій коливається від $9500 до $18 000. Найбільша вилка, як і максимальний поріг, у продуктовому ритейлі – від $21 000 до $150 000. Але й відкриття повноцінного великого супермаркету за франшизою – справа справді недешева.
За іншими напрямками ситуація така:
- fashion-рітейл – інвестиції в середньому від $18 000 до $30 000;
- розважальні послуги та організація відпочинку – від $25 500 до $45 000;
- громадське харчування – від $28 000 до $54 000.
З точки зору окупності раніше найшвидше поверталися інвестиції в сфері відпочинку й розваг – у середньому, від семи до 10 місяців. Але через карантинні обмеження в цій сфері 2020 року спостерігалася стагнація. Отже, і франчайзинг тут менше розвивався.
Франшизи в продуктовому ритейлі окупаються в середньому від восьми до 15 місяців, в освіті — від дев'яти до 15 місяців, а в fashion-ритейлі — від 10 до 14 місяців.
Цікава ситуація з окупністю в 2020-му спостерігалася в закладах громадського харчування. В середньому, франшизи тут окупаються за 9–15 місяців. Але через локдаун багато ресторанів виявилися менш затребувані, тому їхній термін окупності значно зріс.
У той же час заклади фаст-фуду й кав'ярні третьої хвилі стали більш популярними, і в деяких випадках їхня окупність скоротилася до шести-семи місяців.
Що потрібно платити крім початкових інвестицій
Франшиза передбачає три види платежів:
● паушальний внесок;
● роялті;
● маркетингові відрахування.
Паушальний внесок – це одноразовий платіж, який франчайзі платить за право користуватися торговою маркою. Не можна сказати, що він обов'язковий – в Україні понад 25% вітчизняних франшиз не мають вступного внеску. Найчастіше він відсутній у ритейлі: його немає в 70% вітчизняних франшиз у fashion ритейлі, в 60% – у ритейлі товарів для будинку, в 57% – у ритейлі косметики й парфумерії. Це пояснюється тим, що часто франчайзери в ритейлі також отримують дохід за рахунок поставок товарів для своїх франчайзі, які виробляють самі або реалізують через постачальників за вигідними цінами, за рахунок закупівлі великих обсягів для всієї мережі.
На відміну від паушального внеску роялті та маркетингові відрахування – це постійні платежі, які переважно виражені як відсоток від обороту. У рідкісних випадках – як фіксована сума.
Ці відрахування теж наявні не у всіх випадках. Зважаючи на аналіз, роялті відсутня у 57% франшиз, тоді як маркетингові відрахування ще більш рідкісні – їх не встановлюють 78% франшиз.
Чому варто обирати франчайзинг у 2021 році
У 2021 році через локдауни й обмеження ризик закритися через місяць-два після відкриття досить високий. Згідно з опитуваннями, 2020 року індикатор ділової активності в роздрібній торгівлі, як і в усій сфері послуг, різко знизився. Ближче до кінця року показник трохи стабілізувався, але введення карантину на початку 2021-го знову погіршило ситуацію.
У такому випадку переваги франчайзингу величезні. Адже це купівля готового й перевіреного бізнес-рішення. Потенційному підприємцю не потрібно починати спочатку – такий бізнес уже впізнаваний, має свою цільову аудиторію, налагоджену систему постачання, обладнання та, що не менш важливо, перевірені роками стандарти роботи.
До того ж для відкриття свого бізнесу українці часто користуються кредитами. Але через те що беруть вони їх «під ідею», то ймовірність отримання відмови є досить високою. З франчайзингом простіше, адже бренд – це ще й репутація компанії. До того ж потенційний підприємець із самого початку вже знає суму необхідних інвестицій.
У що варто інвестувати
Тут немає однозначної відповіді, але, як і в усьому бізнесі, є перспективні напрямки. Наприклад, у закладах громадського харчування доцільніше зараз вкладати в фаст-фуд і невеликі кав'ярні третьої хвилі, які не вимагають значних інвестицій, швидко окупаються і, що важливо, можуть без особливих проблем працювати під час карантину.
Перспективним напрямком залишається продуктовий ритейл, але тут варто враховувати ті тенденції, які з'явилися на ринку минулого року, – популяризація формату «магазин біля дому», розвиток електронної комерції, ухил на доступні й зрозумілі продукти. У сфері освіти затребуваними залишаються мовні школи та дитячі освітні центри.
Про ризики
У порівнянні зі створенням власного бізнесу, ризики провалу внаслідок купівлі франшизи в рази нижчі. Мистецтво інвестування в тому й полягає, що не можна просто вкладати гроші в будь-що. Мінімізувати ризики можна ще на етапі підбору, якщо уважно проаналізувати тенденції ринку, розібратися з популярними й перспективними франшизами. Правильно вивчити всі нюанси договору, звернути увагу на пункти з підтримки франчайзі та умови одностороннього розірвання договору.
Варто пам'ятати, що в 99% випадків франшиза – це не пасивний дохід. Ведення такого бізнесу вимагає постійного залучення. Для тих, хто не хоче брати участь в операційці, деякі франчайзери пропонують пасивне інвестування. Відкриттям і роботою нової точки в такому випадку повністю займається франчайзер, а частину прибутку перераховує інвестору (як правило, до 50%).
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.