Бізнес – це сфера діяльності, яку найлегше виміряти, любив казати підприємець і реформатор Каха Бендукідзе. Хибність або правильність будь-яких гіпотез перевіряється в бізнесі дуже просто: заробляє він гроші або втрачає.
Forbes вирішив дізнатися, з якими планами та ідеями входять у 2021 рік найкращі керівники українських компаній. Аби скласти цілісну картину, ми поговорили з 11 CEO, що працюють у найрізноманітніших галузях: металургії, машинобудуванні, фінансах, фармі, мобільному зв’язку, IT, промисловому будівництві, логістиці, фастфуді, FMCG. На відміну від професійних експертів, вони ризикують не лише репутацією. На кону – гроші, кар’єра, майбутнє тисяч співробітників.
Пристебніться, в’їжджаємо у 2021 рік.
1.ЯКУ ДИНАМІКУ ВИТОРГУ ВИ ПЛАНУЄТЕ НА 2021 РІК?
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
25% нашого виторгу залежить від міжнародного бізнесу. Ми вже перевищили показники 2019-го з експорту. А попереду ще новий рік – це 30–40 т експорту в США на тиждень. Потік посилок з Китаю, навпаки, скоротився. Плануємо вийти на виторг у 20–25% у 2021 році.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
Зростаємо на 20–25% на рік, навіть у період пандемії. У 2020 році GlobalLogic подолала цифру в 5000 співробітників. Плануємо зберегти темпи зростання і в 2021-му.
Олег Коростельов, генеральний конструктор КБ «Луч»:
У 2019 наш виторг становив 6,7 млрд грн, у 2021-му очікуємо зростання на 5% – до 7 млрд грн.
Ірина Старомінська, СЕО Universal Bank:
Розраховуємо збільшити прибуток на 100% – до 1 млрд грн.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
2020-й став роком занепаду зеленої енергетики. Нам пощастить, якщо 2021-го ми вийдемо на 60% виторгу 2019 року.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
Ми сподіваємося, що активна фаза пандемії мине до літа наступного року. Зростання виторгу в 2021-му очікуємо не менше 10%.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Телекоміндустрія збереже двозначні темпи зростання в 2021-му: це буде орієнтовно 10–11%. Завдання «Київстару» – зростати так само, як зростає ринок.
2. ЯКИЙ КУРС ГРИВНІ ДО ДОЛАРА ВИ ОЧІКУЄТЕ 2021 РОКУ?
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Закладаємо в план курс трохи більше ніж 30 грн/$. Багато факторів невизначеності. Не зрозуміло, як розвиватиметься співпраця з МВФ, що буде з експортом, надходженням виторгу від аграріїв, транзитом газу і переказами від заробітчан.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
Не хотілося б у грудні 2021 року побачити курс вищий ніж 30 грн/$. Але така ймовірність є. Маємо бюджетну діру, а як її закривати – наразі незрозуміло.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
Ми орієнтуємося на курс НБУ 29,1 грн/$. Але в Україні занадто багато факторів, кожен з яких може змінити цей прогноз. Наприклад, минулого року аукціони з ОВДП несподівано вплинули на курс гривні. Я не очікую провалу, оскільки ключові експортно орієнтовані галузі України (аграрії, металурги та IT) працюють стабільно. Хіба що Нацбанк захоче штучно «підігнати» гривню.
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
Орієнтуємося на курс 30 грн/$. Але працюємо як на імпорт, так і на експорт: втратимо на одному – заробимо на іншому.
3.НАСКІЛЬКИ ВИРОСТЕ ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ 2021 РОКУ?
Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelez Internaional в Україні:
Якщо 2020 року економіка просіла на 5–6%, то 2021- го має відновитися хоча б наполовину. Дотепер усі прогнози будувалися на припущенні, що 2021- й стане роком повного відновлення після COVID-19. Нині бачимо, що цього не станеться.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
Ми розраховуємо, що 2021-го українська економіка зросте хоча б на 3–3,5%. Це реалістично-оптимістичний сценарій.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
Прогноз Світового банку (1,5% зростання в 2021 році) свідчить про продовження пандемії та обмеженнях експортно-імпортних операцій. У такому разі буде важко. Але це режим «чорного лебедя». Я ж припускаю, що 2021 року нас чекає зростання на 4%.
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Ми закладаємо в план зростання економіки на 3%.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
Ми орієнтуємося на зростання до 2%. До весни точно будуть карантинні обмеження, купівельна спроможність не зростатиме.
4.ЯКИЙ «ЧОРНИЙ ЛЕБІДЬ» МОЖЕ ПРИЛЕТІТИ В НОВОМУ РОЦІ?
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
У 2019-му в наш сектор уже прилетів «чорний лебідь» – почалася криза неплатежів, будівництво зупинилося. У 2021 році навряд чи трапиться щось серйозніше в нашому бізнес-секторі, але від «чорних лебедів» державного масштабу застрахуватися складно.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Уряд ухвалив план впровадження 5G: наразі він декларативний, але планується, що до кінця 2021 року на аукціонах почнуть розподіляти перші частоти. Це дуже велика інвестиція: сотні мільйонів, можливо, мільярди гривень на купівлю частот.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
Перед фармацевтичними компаніями стоїть завдання забезпечити доступність препаратів. У всьому світі для лікування COVID-19 використовують одні й ті самі ліки, що створює дефіцит – як сировини, так і готових форм. Деякі країни вводять обмеження на експорт. Це великий виклик.
5.ЯКІ МОЖЛИВОСТІ ВІДКРИВАЄ 2021 РІК?
Юлія Бадрітдінова, генеральний директор «McDonald`s Україна»:
2021 рік перевірить бізнес на витривалість. Ми розглядаємо кожен новий ресторан як майданчик, де можна ефективно налаштувати канали продажів: для автомобілістів – McDrive, для пішоходів – експрес-вікна, в ресторанах – термінали самообслуговування. Нині не так багато бізнесів готові інвестувати. Це наш час.
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Якщо раніше всі хотіли бути цифровими заради моди, то тепер усім доведеться стати цифровими, щоб вижити. Наші можливості – в розвиткові цифрових каналів продажів. Нам необхідно підхопити цей тренд і взяти з нього максимум. Завдяки тренду на здоровий спосіб життя є можливості в категорії безалкогольних продуктів: зростають продажі квасу, безалкогольного пива.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Я не вірю в ситуативні можливості для великого системного бізнесу. Але є кілька трендів. Один із них – глобальний перегляд відносин між компанією і працівниками. Відбувається зсув, з одного поляду, в бік свободи, з іншого – в бік відповідальності. Це впливатиме на конкурентні переваги в 2021 році більше, ніж будь-що інше.
6. НАЙЗАТРЕБУВАНІШІ НАВИЧКИ ТА КОМПЕТЕНЦІЇ
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Одна з найбільш рідкісних і цінних компетенцій – здатність працювати автономно, не втрачаючи в ефективності. У 2021 році досягнуть успіху автономні й дисципліновані.
Ірина Старомінська, СЕО Universal Bank:
У 2021 році будуть затребувані здатність нестандартно мислити, швидкість ухвалення рішень, вміння безпомилково розпізнати і задовольнити потребу клієнта. А ще адаптивність. Це широке поняття передбачає і гнучкість, і здатність стрімко змінюватися, і креативність, і вміння спілкуватися з людьми.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
Найбільш затребуваною навичкою в 2021 році стане готовність до змін. Для нормального клімату і згуртованості в командах буде важлива емпатія – здатність налаштовуватися на того, хто поруч, чути і відчувати одне одного, будувати міцні соціальні зв’язки.
Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelez Internaional в Україні:
Дедалі більшу роль у 2021 році відіграватимуть орієнтоване на зростання мислення (growth mindset), а також здатність швидко набувати нових навичок. Світ стрімко змінюється: тільки комбінація адаптивності і бажання домогтися більшого може забезпечити успіх у 2021 році.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
Критичне мислення, креативність, когнітивна гнучкість, вміння комунікувати – ці гнучкі навички складають 85% успіху людини в професії. Окрема компетенція – вміння навчатися протягом усього життя: роботодавці особливо уважні до рівня LQ (learning quotient) здобувача. Це показник його схильності до навчання.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Топнавички, які будуть актуальні в 2021 році, відсилають нас до особистої зрілості й усвідомленості співробітників. Великий попит буде на готовність працювати в умовах невизначеності і здатність швидко навчатися. Оскільки збережеться дистанційний формат роботи, зростатиме важливість орієнтації на результат.
Юлія Бадрітдінова, генеральний директор «McDonald`s Україна»:
Вкрай важливими будуть такі компетенції, як допитливість, вміння вчитися нового і – дуже важливо – відучуватися від того, що більше не дає результату. Ще одна топкомпетенція – емпатія: враховуючи нинішній рівень соціального стресу, важливо знаходити взаєморозуміння і підтримувати колег.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
У 2021 році виграватимуть команди, тому в ціні будуть сильні командні гравці. На перший план вийдуть такі навички, як сміливість в ухваленні рішень, управління ризиками, проактивність і широкий кругозір.
Олег Коростельов, генеральний конструктор КБ «Луч»:
Актуальна навичка – досконале знання свого продукту і бізнес-сегмента. Тому ми робимо ставку на зростання управлінців усередині компанії – ці люди знають і відчувають ДНК наших продуктів. Важливі також креативність та нешаблонне мислення, вміння знаходити нові способи розв’язання завдань. На стику цих двох векторів – глибокого знання продукту і винахідливості – і лежить менеджерський успіх. Приклад такого підходу – Генрі Форд.
7.ЯКИМИ БУДУТЬ КЛЮЧОВІ ЦІННОСТІ 2020-Х?
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Я бачу три головні цінності. Перша – життя і здоров’я. Пандемія змусила задуматися про це навіть найбільш безтурботних. Друга – співпраця. Людство може розвиватися тільки гуртом. Третя – нова етика і приватність. Люди щораз більше усвідомлюють свою беззахисність в онлайнсвіті. У бізнесі цінністю №1 стане сталий розвиток: клієнти купуватимуть лише у відповідальних.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
Ключовими цінностями стануть командна робота, інноваційність, відкритість і справедливе ставлення до людей.
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
Це буде непросте десятиліття. Його цінності визначить результат протистояння між популізмом і непопулярними, але необхідними рішеннями. Щоби побудувати краще майбутнє, потрібно докладати зусиль або відмовлятися від чогось уже сьогодні. А люди нині хочуть соціальних гарантій, а не особистої відповідальності. Це глобальний тренд, і Україна тут не виняток. Що ми виберемо – еволюційний шлях чи популізм? Питання відкрите.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
У 2020-х дедалі акуальнішою ставатиме самореалізація. З розвитком диджиталізації та новим дистанційним форматом роботи індивідуальне щораз більше превалюватиме над колективним. Люди стануть ще більше цінувати свій особистий простір – як онлайн, так і офлайн.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Головна цінність нового десятиліття – людські взаємини. Рік, що минає, різко обмежив нас у соціальному сенсі, і завдяки цьому ми усвідомили, наскільки важливою частиною нашого життя є спілкування. Визначальними в новому десятилітті будуть чесність, оптимізм, любов до людей, особиста відповідальність. Усе це дуже драйвить, особливо в непрості часи.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
На початку року я б сказав, що цінностями нового десятиліття будуть мобільність та орієнтація на здобуття нового досвіду і самореалізацію. Нині ж на першому плані – здоров’я і безпека. Відкочування до «базових налаштувань» здається мені негативним трендом. Сподіваюся, криза не триватиме довго і маятник незабаром хитнеться у зворотний бік.
8. NEW YEAR`S RESOLUTION
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
У мене дві мети на 2021 рік. Завершити будівництво очисних споруд на двох великих об’єктах у Маріуполі та Кривому Розі. Відкрити в Маріуполі університет «Метінвест Політехніка».
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Нам важливо знову спіймати вітер у вітрила і стати беззаперечним лідером на пивному ринку, остаточно відірвавшись від конкурентів.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
З огляду на актуальність тренду на «антикрихкість» у 2021 році я займуся консолідацією управління нашими офісами в Європі. За останній рік до чотирьох східноєвропейських офісів GlobalLogic додалися представництва у Швеції та Німеччині, тож зайнятися буде чим.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
У мене дві амбітні цілі. Перша – запустити трансформації корпоративної культури «Фармак». Друга – вийти з одним з препаратів на американський ринок. Це буде історична подія як для нашої компанії, так і для всієї фармацевтичної галузі.
Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelez Internaional в Україні:
Одне з найважливіших завдань-2021 – збереження і зміцнення командного духу. Планую також поліпшити фінансові показники та збільшити експорт наших продуктів на міжнародний ринок.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Хочу знайти спільне хобі з 10-річною донькою. Вона захоплюється TikTok і Instagram, але я постараюся зацікавити її чимось офлайн: великим тенісом або походами з наметом. Готовий навіть танцювати. Обов’язково пройду який-небудь навчальний курс і, можливо, повернуся до викладання у ВНЗ.
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
До кінця 2021 року хочу побачити повністю оцифровану компанію. Плануємо запустити до 2500 пересувних цифрових відділень навіть там, де немає зв’язку, а також почати будівництво перших за 40 років автоматизованих логістичних центрів, як у Amazon. Якщо це вдасться зробити, я зможу спокійно піти у відставку і проводити більше часу з родиною та дітьми.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.