Бізнес – це сфера діяльності, яку найлегше виміряти, любив казати підприємець і реформатор Каха Бендукідзе. Хибність або правильність будь-яких гіпотез перевіряється в бізнесі дуже просто: заробляє він гроші або втрачає.
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
Forbes вирішив дізнатися, з якими планами та ідеями входять у 2021 рік найкращі керівники українських компаній. Аби скласти цілісну картину, ми поговорили з 11 CEO, що працюють у найрізноманітніших галузях: металургії, машинобудуванні, фінансах, фармі, мобільному зв’язку, IT, промисловому будівництві, логістиці, фастфуді, FMCG. На відміну від професійних експертів, вони ризикують не лише репутацією. На кону – гроші, кар’єра, майбутнє тисяч співробітників.
Пристебніться, в’їжджаємо у 2021 рік.
1.ЯКУ ДИНАМІКУ ВИТОРГУ ВИ ПЛАНУЄТЕ НА 2021 РІК?
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
25% нашого виторгу залежить від міжнародного бізнесу. Ми вже перевищили показники 2019-го з експорту. А попереду ще новий рік – це 30–40 т експорту в США на тиждень. Потік посилок з Китаю, навпаки, скоротився. Плануємо вийти на виторг у 20–25% у 2021 році.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
Зростаємо на 20–25% на рік, навіть у період пандемії. У 2020 році GlobalLogic подолала цифру в 5000 співробітників. Плануємо зберегти темпи зростання і в 2021-му.
Олег Коростельов, генеральний конструктор КБ «Луч»:
У 2019 наш виторг становив 6,7 млрд грн, у 2021-му очікуємо зростання на 5% – до 7 млрд грн.
Ірина Старомінська, СЕО Universal Bank:
Розраховуємо збільшити прибуток на 100% – до 1 млрд грн.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
2020-й став роком занепаду зеленої енергетики. Нам пощастить, якщо 2021-го ми вийдемо на 60% виторгу 2019 року.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
Ми сподіваємося, що активна фаза пандемії мине до літа наступного року. Зростання виторгу в 2021-му очікуємо не менше 10%.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Телекоміндустрія збереже двозначні темпи зростання в 2021-му: це буде орієнтовно 10–11%. Завдання «Київстару» – зростати так само, як зростає ринок.
2. ЯКИЙ КУРС ГРИВНІ ДО ДОЛАРА ВИ ОЧІКУЄТЕ 2021 РОКУ?
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Закладаємо в план курс трохи більше ніж 30 грн/$. Багато факторів невизначеності. Не зрозуміло, як розвиватиметься співпраця з МВФ, що буде з експортом, надходженням виторгу від аграріїв, транзитом газу і переказами від заробітчан.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
Не хотілося б у грудні 2021 року побачити курс вищий ніж 30 грн/$. Але така ймовірність є. Маємо бюджетну діру, а як її закривати – наразі незрозуміло.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
Ми орієнтуємося на курс НБУ 29,1 грн/$. Але в Україні занадто багато факторів, кожен з яких може змінити цей прогноз. Наприклад, минулого року аукціони з ОВДП несподівано вплинули на курс гривні. Я не очікую провалу, оскільки ключові експортно орієнтовані галузі України (аграрії, металурги та IT) працюють стабільно. Хіба що Нацбанк захоче штучно «підігнати» гривню.
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
Орієнтуємося на курс 30 грн/$. Але працюємо як на імпорт, так і на експорт: втратимо на одному – заробимо на іншому.
3.НАСКІЛЬКИ ВИРОСТЕ ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ 2021 РОКУ?
Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelez Internaional в Україні:
Якщо 2020 року економіка просіла на 5–6%, то 2021- го має відновитися хоча б наполовину. Дотепер усі прогнози будувалися на припущенні, що 2021- й стане роком повного відновлення після COVID-19. Нині бачимо, що цього не станеться.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
Ми розраховуємо, що 2021-го українська економіка зросте хоча б на 3–3,5%. Це реалістично-оптимістичний сценарій.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
Прогноз Світового банку (1,5% зростання в 2021 році) свідчить про продовження пандемії та обмеженнях експортно-імпортних операцій. У такому разі буде важко. Але це режим «чорного лебедя». Я ж припускаю, що 2021 року нас чекає зростання на 4%.
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Ми закладаємо в план зростання економіки на 3%.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
Ми орієнтуємося на зростання до 2%. До весни точно будуть карантинні обмеження, купівельна спроможність не зростатиме.
4.ЯКИЙ «ЧОРНИЙ ЛЕБІДЬ» МОЖЕ ПРИЛЕТІТИ В НОВОМУ РОЦІ?
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
У 2019-му в наш сектор уже прилетів «чорний лебідь» – почалася криза неплатежів, будівництво зупинилося. У 2021 році навряд чи трапиться щось серйозніше в нашому бізнес-секторі, але від «чорних лебедів» державного масштабу застрахуватися складно.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Уряд ухвалив план впровадження 5G: наразі він декларативний, але планується, що до кінця 2021 року на аукціонах почнуть розподіляти перші частоти. Це дуже велика інвестиція: сотні мільйонів, можливо, мільярди гривень на купівлю частот.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
Перед фармацевтичними компаніями стоїть завдання забезпечити доступність препаратів. У всьому світі для лікування COVID-19 використовують одні й ті самі ліки, що створює дефіцит – як сировини, так і готових форм. Деякі країни вводять обмеження на експорт. Це великий виклик.
5.ЯКІ МОЖЛИВОСТІ ВІДКРИВАЄ 2021 РІК?
Юлія Бадрітдінова, генеральний директор «McDonald`s Україна»:
2021 рік перевірить бізнес на витривалість. Ми розглядаємо кожен новий ресторан як майданчик, де можна ефективно налаштувати канали продажів: для автомобілістів – McDrive, для пішоходів – експрес-вікна, в ресторанах – термінали самообслуговування. Нині не так багато бізнесів готові інвестувати. Це наш час.
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Якщо раніше всі хотіли бути цифровими заради моди, то тепер усім доведеться стати цифровими, щоб вижити. Наші можливості – в розвиткові цифрових каналів продажів. Нам необхідно підхопити цей тренд і взяти з нього максимум. Завдяки тренду на здоровий спосіб життя є можливості в категорії безалкогольних продуктів: зростають продажі квасу, безалкогольного пива.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Я не вірю в ситуативні можливості для великого системного бізнесу. Але є кілька трендів. Один із них – глобальний перегляд відносин між компанією і працівниками. Відбувається зсув, з одного поляду, в бік свободи, з іншого – в бік відповідальності. Це впливатиме на конкурентні переваги в 2021 році більше, ніж будь-що інше.
6. НАЙЗАТРЕБУВАНІШІ НАВИЧКИ ТА КОМПЕТЕНЦІЇ
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Одна з найбільш рідкісних і цінних компетенцій – здатність працювати автономно, не втрачаючи в ефективності. У 2021 році досягнуть успіху автономні й дисципліновані.
Ірина Старомінська, СЕО Universal Bank:
У 2021 році будуть затребувані здатність нестандартно мислити, швидкість ухвалення рішень, вміння безпомилково розпізнати і задовольнити потребу клієнта. А ще адаптивність. Це широке поняття передбачає і гнучкість, і здатність стрімко змінюватися, і креативність, і вміння спілкуватися з людьми.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
Найбільш затребуваною навичкою в 2021 році стане готовність до змін. Для нормального клімату і згуртованості в командах буде важлива емпатія – здатність налаштовуватися на того, хто поруч, чути і відчувати одне одного, будувати міцні соціальні зв’язки.
Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelez Internaional в Україні:
Дедалі більшу роль у 2021 році відіграватимуть орієнтоване на зростання мислення (growth mindset), а також здатність швидко набувати нових навичок. Світ стрімко змінюється: тільки комбінація адаптивності і бажання домогтися більшого може забезпечити успіх у 2021 році.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
Критичне мислення, креативність, когнітивна гнучкість, вміння комунікувати – ці гнучкі навички складають 85% успіху людини в професії. Окрема компетенція – вміння навчатися протягом усього життя: роботодавці особливо уважні до рівня LQ (learning quotient) здобувача. Це показник його схильності до навчання.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Топнавички, які будуть актуальні в 2021 році, відсилають нас до особистої зрілості й усвідомленості співробітників. Великий попит буде на готовність працювати в умовах невизначеності і здатність швидко навчатися. Оскільки збережеться дистанційний формат роботи, зростатиме важливість орієнтації на результат.
Юлія Бадрітдінова, генеральний директор «McDonald`s Україна»:
Вкрай важливими будуть такі компетенції, як допитливість, вміння вчитися нового і – дуже важливо – відучуватися від того, що більше не дає результату. Ще одна топкомпетенція – емпатія: враховуючи нинішній рівень соціального стресу, важливо знаходити взаєморозуміння і підтримувати колег.
Сергій Шакалов, генеральний директор Kness Group:
У 2021 році виграватимуть команди, тому в ціні будуть сильні командні гравці. На перший план вийдуть такі навички, як сміливість в ухваленні рішень, управління ризиками, проактивність і широкий кругозір.
Олег Коростельов, генеральний конструктор КБ «Луч»:
Актуальна навичка – досконале знання свого продукту і бізнес-сегмента. Тому ми робимо ставку на зростання управлінців усередині компанії – ці люди знають і відчувають ДНК наших продуктів. Важливі також креативність та нешаблонне мислення, вміння знаходити нові способи розв’язання завдань. На стику цих двох векторів – глибокого знання продукту і винахідливості – і лежить менеджерський успіх. Приклад такого підходу – Генрі Форд.
7.ЯКИМИ БУДУТЬ КЛЮЧОВІ ЦІННОСТІ 2020-Х?
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Я бачу три головні цінності. Перша – життя і здоров’я. Пандемія змусила задуматися про це навіть найбільш безтурботних. Друга – співпраця. Людство може розвиватися тільки гуртом. Третя – нова етика і приватність. Люди щораз більше усвідомлюють свою беззахисність в онлайнсвіті. У бізнесі цінністю №1 стане сталий розвиток: клієнти купуватимуть лише у відповідальних.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
Ключовими цінностями стануть командна робота, інноваційність, відкритість і справедливе ставлення до людей.
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
Це буде непросте десятиліття. Його цінності визначить результат протистояння між популізмом і непопулярними, але необхідними рішеннями. Щоби побудувати краще майбутнє, потрібно докладати зусиль або відмовлятися від чогось уже сьогодні. А люди нині хочуть соціальних гарантій, а не особистої відповідальності. Це глобальний тренд, і Україна тут не виняток. Що ми виберемо – еволюційний шлях чи популізм? Питання відкрите.
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
У 2020-х дедалі акуальнішою ставатиме самореалізація. З розвитком диджиталізації та новим дистанційним форматом роботи індивідуальне щораз більше превалюватиме над колективним. Люди стануть ще більше цінувати свій особистий простір – як онлайн, так і офлайн.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Головна цінність нового десятиліття – людські взаємини. Рік, що минає, різко обмежив нас у соціальному сенсі, і завдяки цьому ми усвідомили, наскільки важливою частиною нашого життя є спілкування. Визначальними в новому десятилітті будуть чесність, оптимізм, любов до людей, особиста відповідальність. Усе це дуже драйвить, особливо в непрості часи.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
На початку року я б сказав, що цінностями нового десятиліття будуть мобільність та орієнтація на здобуття нового досвіду і самореалізацію. Нині ж на першому плані – здоров’я і безпека. Відкочування до «базових налаштувань» здається мені негативним трендом. Сподіваюся, криза не триватиме довго і маятник незабаром хитнеться у зворотний бік.
8. NEW YEAR`S RESOLUTION
Юрій Риженков, СЕО «Метінвест Холдинг»:
У мене дві мети на 2021 рік. Завершити будівництво очисних споруд на двох великих об’єктах у Маріуполі та Кривому Розі. Відкрити в Маріуполі університет «Метінвест Політехніка».
Євген Шевченко, генеральний директор Calsberg Ukraine:
Нам важливо знову спіймати вітер у вітрила і стати беззаперечним лідером на пивному ринку, остаточно відірвавшись від конкурентів.
Ігор Бєда, керівний директор GlobalLogic у Центральній та Східній Європі:
З огляду на актуальність тренду на «антикрихкість» у 2021 році я займуся консолідацією управління нашими офісами в Європі. За останній рік до чотирьох східноєвропейських офісів GlobalLogic додалися представництва у Швеції та Німеччині, тож зайнятися буде чим.
Володимир Костюк, виконавчий директор компанії «Фармак»:
У мене дві амбітні цілі. Перша – запустити трансформації корпоративної культури «Фармак». Друга – вийти з одним з препаратів на американський ринок. Це буде історична подія як для нашої компанії, так і для всієї фармацевтичної галузі.
Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelez Internaional в Україні:
Одне з найважливіших завдань-2021 – збереження і зміцнення командного духу. Планую також поліпшити фінансові показники та збільшити експорт наших продуктів на міжнародний ринок.
Олександр Комаров, СЕО «Київстару»:
Хочу знайти спільне хобі з 10-річною донькою. Вона захоплюється TikTok і Instagram, але я постараюся зацікавити її чимось офлайн: великим тенісом або походами з наметом. Готовий навіть танцювати. Обов’язково пройду який-небудь навчальний курс і, можливо, повернуся до викладання у ВНЗ.
Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти»:
До кінця 2021 року хочу побачити повністю оцифровану компанію. Плануємо запустити до 2500 пересувних цифрових відділень навіть там, де немає зв’язку, а також почати будівництво перших за 40 років автоматизованих логістичних центрів, як у Amazon. Якщо це вдасться зробити, я зможу спокійно піти у відставку і проводити більше часу з родиною та дітьми.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.