Cудна, повʼязані з найбільшим російським зернотрейдером «РІФ Трейдінг», відправили тисячі тонн вкраденого українського зерна покупцям у всьому світі, використовуючи складну систему фідерних суден та плавучих кранів, йдеться у розслідуванні The Wall Street Journal.
Ключові факти
- Видання раніше повідомляло про масові розкрадання зерна з окупованої Росією території України, контрабандисти таємно вивозили велику кількість вкраденого зерна з нещодавно окупованих ферм на сході України до Криму. Наступний крок у процесі контрабанди: переміщення вкраденого українського зерна з Криму покупцям у всьому світі.
- Судна, задіяні в контрабанді, належали або управлялися компаніями, контрольованими Петром Ходикіним, якому також належить «РІФ Трейдінг». Водночас у компанії заявили, що не причетні до розкрадання зерна.
- Згідно з розслідуванням, флот малих суден переправляє контрабандне зерно, як правило, з кримського порту Севастополь, на великі вантажні судна, що очікують у морі, де вони перевантажують зерно за допомогою суден, оснащених кранами. Потім ці більші кораблі вирушають у далекі порти.
- Такі морські перевезення можуть приховати справжнє походження зерна, від якого покупці можуть відмовитись, якщо запідозрять, що воно надійшло з окупованої території України. Іноді вкрадене українське зерно змішують із російським, щоб ще більше приховати походження вантажу.
- «Це відмивання пшениці, – сказав голова стамбульської Bosphorus Observer, незалежної консалтингової фірми з відстеження суден Йорук Ісік. – Вони дуже ускладнили відстеження».
- Українська влада, а також аналітики морського та зернового ринку визначили Севастополь як ключовий перевалочний пункт для вкраденого зерна, що доставляється автомобільним чи залізничним транспортом зі східної України. За даними дослідницької компанії AgFlow з Женеви, з початку березня до жовтня Севастополь відвантажив близько 848 400 тонн зерна, такого як пшениця та ячмінь, що майже в 15 разів більше, ніж за той же період минулого року.
- Під час однієї такої морської перевалки вантажів, кранове судно, що керується і належить компаніям, повʼязаним з Ходикіним, завантажило велике суховантажне судно, яке також керується і належить тим же компаніям, зерном недалеко від Керченської протоки. У РІФ заявили, що ретельно перевіряють походження всіх своїх вантажів. Російські офіційні особи також заперечують крадіжку українського зерна.
- РІФ, що базується у місті Ростові-на-Дону, є найбільшим російським експортером зерна.
Контекст
На початку квітня призначений Кремлем «очільник» окупованого Криму Сергій Аксьонов заявив про «стабільні поставки» на півострів продукції з території Херсонської області. У травні стало відомо, що російське судно завантажило в тимчасово окупованому Криму 27 000 т зерна й намагалося продати його Єгипту, але після відмови змінило напрямок на Ліван та Сирію.
Українська військова розвідка в середині травня повідомляла, що найбільш імовірний пункт призначення російських суховантажів, які вивозять українське зерно, – Сирія, «звідти воно може бути переправлене контрабандою в інші країни Близького Сходу». Росія вже відправила до Сирії приблизно 100 000 т пшениці, вкраденої в Україні після повномасштабного вторгнення.
У червні американські дипломати попередили 14 країн, більшість із яких африканські, що Росія шукає покупців на крадене українське зерно, і що російські кораблі заповнені саме зерном з України.
Російська Федерація завозить в Туреччину крадене українське зерно, переоформлюючи його у своїх портах на «російське». Про це в інтервʼю «Укрінформу» повідомив посол України в Туреччині Василь Боднар. Українська сторона документує кожен факт вивезення краденого зерна і працює над формуванням доказової бази, щоб було юридичне обґрунтування незаконності дій РФ та підстави для припинення руху цих суден, сказав посол.
Росія вкрала українського зерна на суму не менше $530 млн за допомогою схеми з фальсифікованими деклараціями та підставною фірмою, йдеться у розслідуванні Associated Press і PBS.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.