Одразу два авторитетні видання TIME та Financial Times назвали засновника SpaceX та Tesla Ілона Маска людиною року та провели з ним інтервʼю. Forbes зібрав найцікавіше з двох інтервʼю найбагатшої людини в історії – зі статками $250 млрд – і зробив найкоротший переказ
Багатство
Деякі світові лідери багатші за мене. Наприклад, президент Росії Володимир Путін – він значно багатший за мене. Я ось не можу вторгатися в інші країни чи робити щось таке.
У мене немає дорогого будинку або яхти, я не ходжу у відпустку – не думаю, що багато хто хотів би помінятися зі мною місцями. Працюватиму доти, доки зможу бути продуктивним і робити свій внесок у справу. Але було б непогано, якби я міг працювати трохи менше.
SpaceX та життя в космосі
Останні роки компанія працює успішно – багато співробітників ніколи не бачили невдалих запусків і за всю свою кар'єру ніколи не переживали невдач. Ті, хто влаштувався в компанію після 2009 року, бачили, що справи постійно йдуть угору.
Плануємо запустити ракету Starship, яку зараз розробляють у Техасі. Ця ракета дасть можливість відправляти на Місяць і Марс кілька десятків тонн корисного вантажу за порівняно невелику ціну завдяки тому, що обидві щаблі ракети будуть багаторазовими. Starship здійснить перший обліт Місяця в 2023 році. Наступний крок – посадка на Місяць до кінця 2024 року. Плануємо відправити місію на Марс у 2026 році, і слідом за першими польотами має розпочатися колонізація.
Мета в тому, щоб зробити життя багатопланетним і дати змогу людству стати космічною цивілізацією. Наступне важливе завдання – побудувати самодостатнє місто на Марсі та доставити туди живих істот із Землі. Щось на кшталт футуристичного Ноєвого ковчега. Ми, щоправда, захопимо кожної тварюки більше, ніж по парі. Дивно брати рівно пару.
Я намагаюся відправити людей на Марс, забезпечити свободу інформації через Starlink, прискорити розвиток екологічно чистих технологій за допомогою Tesla. Можливо, що дорога в пекло вимощена добрими намірами, але в основному дорога в пекло вимощена поганими намірами.
Майбутнє людства
Якщо у нас буде високо автоматизоване майбутнє з роботами, тоді ви працюватимете не тому, що маєте, а тому, що хочете цим займатися.
Ринок електромобілів
Ми створили Tesla, тому що були у відчаї та хотіли показати, що зробити електромобіль можливо. Ми не думали, що це буде вигідно. Тривалий час інші виробники автомобілів називали нас у Tesla дурнями та шахраями. Вони казали, що електромобілі не працюватимуть і що ми не зможемо досягти їхньої нормальної продуктивності. І навіть якщо ми це зробимо, ніхто не купить. Зрештою, боротьба зі змінами клімату підштовхнула багатьох автовиробників використовувати екологічні технології.
Tesla – приклад автомобільної промисловості. Ми сподіваємося, що інші гравці будуть виробляти електромобілі, і ми швидше перейдемо до сталої енергетики.
Марк Цукерберг
Мене турбує те, що у Facebook, яка тепер називається Meta, структура капіталу така, що біля керма компанії залишаться і праправнуки Цукерберга. Така практика має піти в минуле.
Джефф Безос та Blue Origin
Безос дуже серйозно ставиться до себе. До певної міри я намагаюся підштовхнути його більше часу витрачати на розвиток Blue Origin, щоб компанія змогла досягти більшого прогресу. Як каже мій друг, Безос слід проводити більше часу в Blue Origin і менше – в джакузі.
Криптовалюта
Біткоїн може бути засобом заощадження, але він не може бути доброю заміною транзакційної валюти. Незважаючи на те що він був створений як дурний жарт, Dogecoin краще підходить для транзакцій – він дає можливість виконувати більше транзакцій на день, а його вбудована інфляція спонукає людей не накопичувати його. Я можу годинами розповідати про природу грошей, бо зіграв значну роль у створенні PayPal. Небагато людей розуміють грошову систему краще за мене.
Інвестори мають менше звертати увагу на мої твіти. Іноді я, мабуть, стріляю собі в ногу, тому що не всі люди розуміють мої жарти в Twitter. Я не вважаю себе відповідальним за реакцію ринків після моїх постів у соцмережах. Ринки постійно рухаються самі по собі, ні на чому не ґрунтуючись. Чи відрізняються заяви, які я роблю, від випадкових рухів акцій, які можуть статися у будь-якому разі? Я так не думаю.
Таланти Маска
Люди, які не працюють зі мною, не розуміють, що я насамперед інженер. Чому Tesla і SpaceX досягли успіху, коли в інших компаній набагато більше ресурсів і грошей? Вони просто не можуть найняти мене на роботу. Я працюю над Tesla та SpaceX близько 90 годин на тиждень. Це не мікроменеджмент – я сортую завдання та роблю найкорисніше. Я чудово розуміюся на технологіях та інжинірингу. Усі мають свої таланти.
Розлучення зі співачкою Ґраймс
Ми напіврозлучилися. Ми не так часто бачились. Їй треба бути в Лос-Анджелесі або на гастролях, а більшість моєї роботи проходить у глушині. Місце, де живу, схоже на технологічний монастир. Тут є кілька жінок, але їх небагато.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.