Криза у Червоному морі впливає на поставки всього, від автомобілів до енергоносіїв, це питання часу, коли зростаючі витрати і напруга в ланцюжках поставок позначаться у звітах про прибутки компаній, пише Bloomberg. Зокрема, британські ритейлери Tesco, Marks & Spencer Group та Next вже відзначили ризик підвищення цін для споживачів.
Ключові факти
- Щонайменше 2300 кораблів використовують тривалі обхідні маршрути, щоб уникнути атак хуситів у Червоному морі – водному шляху, яким зазвичай проходить понад 12% світової морської торгівлі.
- Для багатьох компаній, особливо в Європі, це збільшує час транзиту, збільшує рахунки за фрахт та підвищує витрати на страхування. І це змушує аналітиків переглянути оцінки прибутків компаній на наступний рік.
- За останні три місяці консенсус-прогноз доходів автовиробників знизився на 5%, свідчать дані Bloomberg. На даний момент Tesla і Volvo Car – єдині автовиробники, які оголосили про зупинку виробництва, але такі заходи «можуть бути новим ризиком для виробництва легкових автомобілів цього року», вважає Morgan Stanley.
- За оцінками Bloomberg Intelligence, поточні витрати на контейнерні перевезення, якщо вони збережуться, можуть посилити загальну інфляцію у Великій Британії та зоні євро з кінця 2024 року та початку 2025 року. Однак ці події сприяють зростанню глобальних судноплавних компаній, таких як AP Moller-Maersk A/S та Hapag-Lloyd AG у Європі, американської ZIM Integrated Shipping та японської Mitsui OSK Lines. «Абсолютним переможцем виступає сектор авіаперевезень», – заявив аналітик Sanford C. Bernstein Девід Вернон, виділивши такі компанії, як FedEx Corp., United Parcel Service та DHL Group.
- За словами аналітика RBC Capital Markets Річарда Чемберлена, бренди одягу Primark та Hennes & Mauritz сильно залежать від обсягів морських перевезень, у той час як власник Zara Inditex SA отримує постачання в основному з прилеглих країн. Британський Next, що виробляє більшу частину одягу та товарів для дому в Азії, серед перших ритейлерів попередив про ризики для свого прибутку.
- Високі ризики існують для французького меблевого ритейлера Maisons du Monde, який отримує 75% продукції з Азії, 90% якої доставляється морем, написали аналітики Bryan Garnier & Co. Тривалі перебої постачання можуть позначитися і на виробниках спортивних товарів, включаючи Nike, Adidas та Capri Holdings.
- Вплив на ціни на нафту цього року був відносно слабким, але ситуація може змінитися, якщо конфлікт призведе до дефіциту поставок. У будь-якому разі учасники ринку готуються до суттєвих перебоїв постачання. За даними Vortexa, кількість танкерів з нафтою і газом, що проходять через Баб-ель-Мандебську протоку, скоротилася, у тому числі кількість суден з нафтою та важкими продуктами нафтопереробки, включаючи мазут, впала на 25% у період з 1 по 19 січня порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Контекст
Обстріл суден, які йдуть через міжнародні води Червоного моря, почастішали в грудні на тлі воєнних дій у Секторі Гази. Ударів по цивільних суднах, які нібито повʼязані з Ізраїлем або туди прямують, завдають єменські хусити, які підтримують ХАМАС.
Через водний шлях, який зʼєднує Червоне та Середземне моря, проходить від 10% до 15% світової торгівлі й 30% контейнерних перевезень. Це основний торговий маршрут між країнами Азії та Європи.
Атаки єменських хуситів уже призвели до зростання цін на нафту та природний газ. Низка судноплавних компаній, включаючи A.P. Moeller-Maersk AS і Hapag-Lloyd, оголосили про припинення проходу своїх суден через Червоне море.
Кількість контейнеровозів у гирлі Червоного моря, що прямують до Суецького каналу або з нього, в перший тиждень січня скоротилася на 90% порівняно з початком 2023 року.
Очікується, що перебої в доставці через кризу в Червоному морі призведуть до зростання цін та псування продуктів харчування. Ситуація може зупинити уповільнення глобальної інфляції та вплинути на постачання продовольства.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.