Уряд України розглядає низку заходів, які дозволять експортувати зернові у разі припинення роботи «зернового коридору». Про це повідомив перший заступник голови Мінагрополітики Тарас Висоцький в ефірі національного телемарафону.
Ключові факти
- Українські аграрії та інші учасники ланцюга постачань – трейдери, власники елеваторів – спільно з урядом розробили альтернативні стратегії для продовження експорту зернових культур, зазначив Висоцький.
- Зокрема, за його словами, йдеться про розширення пропускної спроможності Дунайського регіону і нарощення можливостей із перевалки там зернових.
- Також триває введення в експлуатацію додаткових пунктів переходу і сухих портів на західному кордоні з Польщею і Румунією, сказав Висоцький.
- Заступник міністра нагадав, що в держбюджеті на 2023 рік передбачено 20 млрд грн для потенційного страхування суден з українським зерном, які будуть готові продовжити роботу в разі відсутності «зернового коридору».
- «Альтернативні заходи активно напрацьовуються, фактично фіналізовані й мають допомогти безперервно робити внесок України в міжнародну продовольчу безпеку», – заявив він.
Контекст
17 травня угоду щодо «зернової ініціативи» було пролонговано ще на два місяці – до 18 липня, повідомив президент Туреччини Реджеп Ердоган. За словами віцепремʼєра України Олександра Кубракова, «зернову угоду» розблоковано, але вона залишалася чинною, оскільки була продовжена в березні строком на 120 днів.
Посол МЗС України з особливих доручень, координаторка Ради експортерів та інвесторів Ольга Трофімцева упевнена, що Росія в липні вийде з угоди про зерновий коридор. Вона пояснила таку ймовірність виходу Росії з домовленостей тим, що президент Туреччини Ердоган виграв вибори, а також що російський олігарх Дмитро Мазепін відрапортував Путіну, що термінал для експорту аміаку з Росії вже майже добудовано, тому аміакопровід «Тольятті – Одеса» вже й не такий важливий.
Росія погрожувала вийти із зернової угоди, якщо їй не вдасться відновити прокачку аміаку трубопроводом «Тольятті – Одеса» та частково зняти обмеження на власний експорт.
За даними Адміністрації морських портів України, у 2022 році перевалка Ізмаїльського порту зросла більш ніж удвічі – до 8,6 млн т, Ренійського порту – впʼятеро, до 6,9 млн т, Усть-Дунайського – у 12,2 разів, до майже 800 000 т.
Завдяки географічному положенню, близькості до великих портів Болгарії та Румунії і можливості руху суден вздовж Дунаю ці три порти змогли уникнути морської блокади РФ. На кінець травня на них припадало 24% всього експорту країни, за даними Мінагрополітики.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.