Категорія
Новини
Дата

З початку війни підприємців найчастіше турбував критичний імпорт – Рада бізнес-омбудсмена

Рада бізнес-омбудсмена за перше півріччя отримала на лінію підтримки 261 звернення та завершила розслідування 171 справи. Найчастіше бізнес турбували питання розширення переліку товарів критичного імпорту, йдеться у звіті РБО.

Ключові факти

  • Від початку роботи лінії підтримки критичний імпорт склав майже третину звернень бізнесу до установи – 82. 
  • Рада допомогла десяткам компаній оформити заяви на додавання нової товарної категорії до переліку. Серед таких, наприклад, агротехніка для посівної кампанії, популярні серед військових та переселенців «буржуйки», і цегла, необхідна для відновлення будинків та інфраструктури від руйнувань. 
  • Податкові питання займають друге місце в переліку найбільш розповсюджених предметів звернень другого кварталу – 34. Збільшення кількості запитів з податкової тематики відбулося через відновлення роботи електронної системи адміністрування ПДВ наприкінці травня. Протягом травня-червня підприємці почали повертатися до традиційних податкових проблем, серед яких: блокування реєстрації податкових накладних, невиконання судових рішень щодо реєстрації податкових накладних та включення до переліків ризикових платників.
  • Також Рада отримала менше звернень (13) від підприємств щодо бронювання працівників у порівнянні з першим кварталом цього року, що припав на перший місяць війни. Допомога у вирішенні такої категорії звернень переважно передбачала консультаційну підтримку РБО.
  • Зберегло свою актуальність для бізнесу й питання транскордонного переміщення товарів між Україною та країнами-членами ЄС, зазначають в РБО. Зокрема, Рада допомогла компаніям експортувати українські продукти транзитом через Польщу та подолати логістичні перешкоди в імпорті. 

Контекст

Бізнес у липні дещо поліпшив оцінки перспектив своєї економічної діяльності, свідчить індекс очікувань ділової активності (ІОДА) від НБУ. Водночас посилення інтенсивності бойових дій, руйнування інфраструктури, високі ціни на енергоносії та скорочення попиту відтерміновують відновлення економічної активності. У підприємств, залучених до щомісячного опитування, залишилися песимістичні оцінки економічних результатів у найближчій перспективі за всіма секторами економіки.

Водночас більшість українських підприємців (61%) попри війну, вимушену релокацію, складнощі з логістикою та зменшення обсягів продажів продовжують працювати, а 91% з тих, хто призупинив діяльність – готові відновитись у майбутньому, показують результати дослідження Mastercard SME Index.

Матеріали по темі