Елізабет Гоффман, директорка зі зв'язків із Конгресом та урядом США в аналітичному центрі CSIS (Вашингтон). /надано пресслужбою
Категорія
Світ
Дата

Коли США розблокують військову допомогу Україні на $61 млрд. Путівник по тонкощах американської політики від аналітикині CSIS Елізабет Гоффман

7 хв читання

Елізабет Гоффман, директорка зі зв'язків із Конгресом та урядом США в аналітичному центрі CSIS (Вашингтон). Фото надано пресслужбою

Конгрес США з жовтня минулого року не може ухвалити пакет Білого дому з додатковою допомогою союзникам на $106 млрд. Близько $61,4 млрд з них передбачені Україні. Республіканці, які мають більшість у Палаті представників, вимагають поступок від адміністрації Джо Байдена в антиміграційній політиці та посиленні кордону з Мексикою. Що відбувається у Конгресі? Яка ймовірність, що Україна залишиться без допомоги, і що робити українському уряду, аби її зберегти? Forbes поговорив про це з Елізабет Гоффман, науковою співробітницею та директоркою зі зв’язків із Конгресом і урядом США в Center for Strategic and International Studies (CSIS), одному з найбільших американських think tank. (Інтерв'ю записано до зустрічі президента США Джо Байдена з лідерами Сенату і Палати представників 17 січня, на якій відбувся незначний прогрес у перемовинах щодо безпекового пакета.)

📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку

Про проблему з допомогою Україні

Здається, питання надання додаткової допомоги Україні знову зайшло у глухий кут у Конгресі. Спікер Палати представників Майк Джонсон не демонструє готовності до компромісу в міграційній політиці, яка наразі є передумовою для ухвалення підтримки Україні. Що відбувається?

Так. Тому сьогодні президент США Джо Байден зустрічатиметься з лідерами Конгресу та головами профільних комітетів. На цій зустрічі буде новий спікер Палати представників Майк Джонсон. Це гарний знак.

Тривають переговори між республіканцями та демократами про південний кордон США та міграційні проблеми. Учасники переговорів намагаються досягти прогресу в Сенаті. Але Палата представників поки що дає зрозуміти, що, ймовірно, не прийме будь-якої угоди із Сенатом.

Довкола міграції триває дискусія про те, на які поступки готова піти адміністрація Байдена в обмін на додаткове фінансування для України, Ізраїлю, партнерів в Індо-Тихоокеанському регіоні. Сподіваюся, на зустрічі з Байденом буде прогрес. І це буде гарна розмова, як рухатися далі, а не просто політичне позерство.

На цій зустрічі можуть укласти угоду для розблокування фінансування України?

Не думаю. Це перший крок, аби всі почали обговорювати розбіжності у поглядах. Імовірно, вона стане першою з низки розмов, які потрібні для угоди. 

До цього були переговори лише між Сенатом та адміністрацією. Але не з Палатою представників. А потрібні обидві палати, щоб зрушити з мертвої точки. 

Після інтерв’ю Гоффман написала Forbes: схоже, зустріч із Байденом була результативною. Американські медіа повідомляють, що Сенат може перейти до розгляду додаткової допомоги Україні наступного тижня. «Це хороша новина. Якщо вони ухвалять її із сильною двопартійною підтримкою, це чинитиме тиск на Палату представників, щоб вона проголосувала за цей закон», – пояснила вона. 

Спікер Палати представників Конгресу США Майк Джонсон у грудні 2023-го казав, що Україні треба допомогти, а Путіна – зупинити. Зараз його риторика – міграційну проблему можна розвʼязати лише у разі повернення Дональда Трампа до Білого дому. А без розвʼязання проблем міграції він не хоче виносити на голосування допомогу Україні. Що відбувається з його позицією? Чому він знову наражає на ризик нашу безпеку та безпеку всієї Європи?

Республіканська більшість [потенційним кандидатом у президенти від якої є Трамп] у Палаті представників дуже мала. Вони зараз мають більшість лише в один голос. У них дуже мало важелів впливу, щоб досягти політичних цілей.

Тому нині Джонсон бачить можливість: приєднати до того, що хоче адміністрація Байдена, рішення, яке було б політичною перемогою для нього, – жорстку міграційну політику.

Більшість людей у Палаті представників, Сенаті, адміністрації підтримують Україну. Думаю, на нього чинитимуть великий тиск, аби він знайшов спосіб рухатися далі. Але час спливає – рішення мало бути ухвалено ще в жовтні 2023-го.

Про тиск проблеми міграції у США

Джонсон наполягає на законопроєкті HR2 про міграційну політику. Що в ньому? Чому він неприйнятний для інших конгресменів та Білого дому?

Це досить суворий законопроєкт із радикальною міграційною реформою. Головні камені спотикання – питання притулку, приймання біженців та їхнє право оскаржень у суді.

Міграційну реформу намагався завершити ще Джордж Буш – молодший. У часи Барака Обами була спроба деяких республіканців з південних штатів. Ці намагання були невдалими. Не було комплексної реформи з часів Рональда Рейгана у 1980-х.

Ми намагаємося розвʼязати проблему, яка була нерозв’язаною 40 років. І жертвуємо часом, який важливий для допомоги Україні, Ізраїлю, Індо-Тихоокеанському регіону. А вона надто велика, щоб вирішити її у стислі терміни. 

За даними GOP for Ukraine, більшість конгресменів-республіканців підтримують Україну. Чому вони не можуть відкласти свої суперечки та ухвалити законопроєкт із допомогою для України?

Все впирається у невелику більшість республіканців у Палаті представників. І є невелика кількість республіканців, які переважно входять до кокусу свободи у Палаті представників та не підтримують допомогу Україні. Саме вони розпочали восени процес відставки з посади спікера Кевіна Маккарті.

Потрібен лише один голос, щоб ініціювати відставку. Через це вони мають непропорційну владу над спікером і порядком денним палати. Вони надзвичайно ускладнюють спікеру ухвалення будь-якого закону, навіть якщо більшість республіканців «за».

Це правило також не дозволяє республіканцям нормально співпрацювати з демократами?

Так. Сподіваюся, правило про один голос змінять у наступному скликанні Конгресу. Щоб це була не одна людина, а хоча б більшість партії. Бо чинне правило підриває пошуки компромісу не лише про Україну, а й навіть про фінансування уряду США.

Нині Конгрес справляє враження дуже неефективного, не встигає оперативно реагувати. Які ризики це несе для порядку у світі? Є багато гарячих точок – від Тайваню до Близького Сходу. Може бути більше воєн?

Такі, як президент РФ Володимир Путін, користуються тим, що Конгрес протягом двох років не може ухвалювати важливі закони. І тим, що з наближенням виборів ситуація в США ставатиме надзвичайно емоційною.

Путін, Сі Цзіньпін, КНДР скористаються такими речами для подальших своїх кроків. Вони думають, що США будуть занурені у внутрішню політику. До певної міри це правда.

Нинішній момент – не найкращий для світової стабільності. США мають думати, як їх сприймають у світі. У час криз ми повинні мати вигляд сильних і надійних. А зараз наша внутрішня політика підриває цей імідж.

Про ризик неотримання допомоги

Адміністрація Байдена може надати допомогу Україні, навіть якщо Конгрес не схвалить додаткове фінансування? Пентагон визнав, що є $4,8 млрд у рамках повноважень президента.

Теоретично вони це можуть зробити, щоб продовжувати постачання обладнання Україні принаймні наступні пів року. Але вони будуть надто хвилюватися, що виснажать запаси [зброї], якщо Конгрес не виділить гроші на її поповнення.

І без законопроєкту про додаткове фінансування США не мають можливості надавати пряму бюджетну підтримку Україні. На жаль, багато людей у США вважають, що ми повинні надавати лише військову. Але не розуміють, навіщо фінансувати функціонування уряду.

Навіть Ніккі Гейлі, потенційна кандидатка у президенти США від республіканців, казала це на останніх дебатах.

Точно. Але якщо уряд України не зможе функціонувати та виконувати свої обов’язки (зарплати держслужбовцям і вчителям), то його не буде. А без цього не буде й української оборони. Ці процеси проходять пліч-о-пліч. Треба краще пояснювати важливість прямої бюджетної підтримки.

Як ви оцінюєте ризик, що Україна не отримає жодної американської допомоги до виборів у США?

Сподіваюся, що так не буде. У Конгресі є віддані цьому люди, зокрема Мітч Макконнелл та Чак Шумер. Упевнена, вони зроблять усе необхідне.

Ми вже бачили повідомлення у ЗМІ, що українські військові мають проблеми зі снарядами. Мене це розчаровує.

Якщо ми хочемо швидше завершити війну і витрачати менше грошей у довгостроковій перспективі, треба надати українським військовим усе для рішучої перемоги. Без цього війна затягнеться. Політикам у США іноді важко прозріти і донести до народу необхідність витрачати багато грошей зараз, щоб заощадити у майбутньому.

Також це питання життя американців. Якщо Росія досягне успіху і зможе утримувати значну частину української території, це додасть Путіну сміливості. І дуже можливим буде поширення конфлікту на країни НАТО.  

В які терміни реально очікувати ухвалення законопроєкту із допомогою Україні?

Я не знаю, чи буде ухвалено законопроєкт у нинішньому вигляді. Можливо, його буде розділено на кілька менших частин. Гадаю, у Конгресі та уряді є багато людей, які розуміють важливість підтримки. І вони щось зроблять.

Американське лідерство дуже важливе. Інші європейські партнери можуть дивитися на цю ситуацію і стверджувати: «США не роблять цього. Чому ми маємо?» Це починає відбуватися в Європі. Нерішучість США може вплинути на готовність інших країн допомагати Україні.

Але цікаво, що я чула неофіційно з Азії: багато наших тамтешніх партнерів заохочують США зосередитися на допомозі Україні.

Японія допомогла покрити наш бюджетний дефіцит у грудні минулого року.

Азійські партнери хочуть, аби США зосередилися на Україні, навіть якщо зараз це означає меншу допомогу для них самих. Вони розуміють, який сигнал отримає Китай, якщо ми не продовжимо підтримувати Україну.

Було б добре, якби спікер [Джонсон] поїхав до України та Індо-Тихоокеанського регіону і з вуст союзників почув про можливі наслідки. Хотіла б, щоб і більше членів Конгресу відвідали Європу, поговорили з українцями, поляками, балтами, румунами, молдованами. Сподіваюся, це буде протягом наступних місяців.

Про президентські вибори у США та фактор Трампа

У США стартували кокуси та праймеріз. Як ви оцінюєте ймовірність дискваліфікації Дональда Трампа з виборів за 14-ю поправкою до конституції США?

Це малоймовірно. Суди дуже нерішучі. Вони не хочуть, щоб їх вважали головним гравцем на виборах. Суди прийматимуть рішення, які дозволять Трампу залишитись у бюлетенях.

Якою буде політика Трампа щодо України, якщо він знову стане президентом? Допомоги більше не буде?

Проблема Трампа – він дуже непередбачуваний. Ми можемо судити про його політику щодо України лише з його заяв. Він казав, що закінчить конфлікт за 24 години.

Але не пояснив, як саме.

Так. Усі знають, це нереалістично. Трамп казав речі, які можуть викликати хвилювання не лише в України: про America first і зменшення акценту на іноземній допомозі. Є багато причин для занепокоєння.

Дуже важливо, аби Конгрес розумів важливість українського питання. Незалежно від того, чи підтримуватиме Трамп допомогу Україні – якщо Конгрес ухвалить її, адміністрація буде змушена її витратити. Влада для продовження допомоги – у руках Конгресу, незалежно від імені нового президента.

Вашому урядові та всім прихильникам України важливо безпосередньо взаємодіяти з членами Конгресу. Допомогти знайти їм найкращі аргументи. Показати найгірший сценарій розвитку подій.

Щоб зберегти допомогу після виборів, Україна має зосередитися на Конгресі?

Зараз потрібно зосередити увагу на Конгресі. Матиме велике значення, якщо українські високопосадовці зможуть частіше контактувати з високопосадовцями зі США, говорити з людьми, які скептично ставляться до допомоги Україні.

Від багатьох людей з обох боків Конгресу чула, що їм часом важко отримати від адміністрації Байдена відповіді про Україну. Що більше український уряд зможе допомогти членам Конгресу у розумінні наслідків, то краще буде. Незалежно від результатів виборів. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд