Категорія
Світ
Дата

Угорська загроза для України в ЄС. Віктор Орбан може стати головою Європейської ради. Є три способи цьому завадити

6 хв читання

Віктор Орбан та Шарль Мішель /Getty Images

Президент Європейської Ради Шарль Мішель тисне руку прем’єр-міністру Угорщини Віктору Орбану перед їхньою зустріччю в штаб-квартирі Європейської Ради в Брюсселі 3 лютого 2020 року. Фото Getty Images

Віктор Орбан може стати тимчасовим президентом Євроради через дострокову відставку Шарля Мішеля. Прем’єр Угорщини, який не соромиться тиснути руку Володимиру Путіну, влітку має шанс отримати одну з керівних посад у Євросоюзі. На що впливає голова Євроради, як можна завадити Орбану отримати цей пост та чим його головування може загрожувати Україні?

Президент Євроради Шарль Мішель оголосив, що балотуватиметься на виборах до Європарламенту 6–9 червня від бельгійської ліберальної партії «Реформаторський рух». Якщо його оберуть, він складе присягу депутата Європарламенту до 16 липня та достроково подасть у відставку з посади президента Євроради.

Політичні амбіції Мішель не конкретизує, лише каже, що хоче грати активну роль у європейських реформах. Його амбіцією може бути головування в Європарламенті або Єврокомісії, вважає Григорій Месежніков, президент словацького Інституту громадських справ у Братиславі. 

Дострокова відставка Мішеля відкриває шлях до президентства в Єврораді прем’єру Угорщини Віктору Орбану як лідеру країни, що головуватиме в Раді міністрів ЄС з 1 липня по 31 грудня 2024-го. Орбан неодноразово робив антиукраїнські кроки, заявляв, що не вірить у воєнну перемогу України та не цурається на другому році повномасштабної війни особистих контактів з президентом РФ Володимиром Путіним. 

Якщо до відставки Мішеля лідери ЄС не зможуть обрати нового/тимчасового голову або завадити Орбану іншим чином, він отримає цю посаду. 

Що таке Єврорада та наскільки впливовим є її президент

Єврорада – найвищий політичний інститут Євросоюзу. Складається з лідерів (прем’єрів або президентів залежно від форми правління) 27 держав–членів ЄС, безпосередньо президента Євроради та голови Єврокомісії, одного з інститутів виконавчої влади ЄС. Останні два не мають права голосу при прийнятті рішень Радою.

Єврорада визначає політичну адженду ЄС та приймає на своїх самітах стратегічні рішення, як-от про надання статусу кандидата чи відкриття переговорів із потенційними новими країнами–членами Союзу. Саміти мають відбуватися мінімум два рази на пів року.

Єврорада обирає президента кваліфікованою більшістю голосів на два з половиною роки з можливістю продовжити термін один раз. Він керує засіданнями Євроради, звітує перед Європарламентом, представляє ЄС у зовнішній політиці. 

Але основне завдання – готувати саміти Євроради та їхні рішення: президент має забезпечити консенсус та достатність голосів.

Приклад роботи президента Євроради Шарль Мішель показав у листопаді–грудні 2023-го, коли шукав підходи до Орбана для розблокування рішень щодо України, каже Дмитро Тужанський, директор українського Інституту центральноєвропейської стратегії. Перед самітом ЄС 14–15 грудня Орбан погрожував заблокувати початок переговорів про вступ України до ЄС та макрофінансову програму Ukraine Facility на €50 млрд на 2024–2027 роки. Він виконав лише другу обіцянку.

Впливовість голови Євроради не варто ні перебільшувати, ні применшувати, додає Сергій Герасимчук, заступник виконавчого директора Ради зовнішньої політики «Українська призма». Вона залежить також від особистої політичної ваги та наявності союзників. 

«Президент важливий для проведення засідань Євроради. Але він не може йти проти волі держав-членів, які мають вирішальний голос у голосуванні та в цілому роботі Євроради», – підсумовує Герасимчук.

Чи є шанси в Орбана стати президентом Євроради та які він матиме повноваження

Більшість із 26 країн–членів ЄС (окрім Угорщини) уникатимуть сценарію, за якого Орбан безконтрольно керував би Єврорадою протягом другого півріччя 2024-го, пише Politico. Між ними є напруженість, зокрема, через порушення демократичних підвалин в Угорщині та ставлення до євроінтеграції України. 

Відсутність якісного модератора на чолі Євроради може робити цю інституцію малофункціональною. «Кандидатура Орбана суперечить самому визначенню посади голови Євроради. Як людина, яка єдина заважає консенсусу в прийнятті рішень, може виступати провідником його побудови?» – пояснює Герасимчук.

Орбан у кріслі голови Євроради – це теоретична можливість, яку складно уявити в реальності, наголошують троє аналітиків, опитаних Forbes. 

Якщо він отримає цей пост, то зможе визначати порядок денний, заперечувати проти рішень на користь України, просувати важливі для нього питання, каже Герасимчук. Президентство у Єврораді – це можливість гальмувати процеси, а не блокувати їх, якщо Орбан буде в стратегічній самотності на цій посаді, додає експерт.

Надійних союзників у ЄС в Орбана немає, додає Месежніков. Навіть близький йому ідеологічно проросійський прем’єр Словаччини Роберт Фіцо не підтримував позицію Орбана на грудневому саміті ЄС.

«Фіцо – обережний, хоче користуватися вигодами ЄС. Відкрито підтримувати Орбана, коли всі інші держави виступили б проти, для нього не найкращий варіант», – пояснює словацький аналітик.

Поведінку нового голови Євроради коригуватимуть результати червневих виборів до Європарламенту. «Якщо Орбан отримає посаду голови, катастрофи не буде. Навіть за найкращих для нього результатів виборів, він нічого серйозного не зможе зробити [як голова Євроради], – заспокоює Тужанський з Інституту центральноєвропейської стратегії. – Орбан – у конфлікті з Єврокомісією, її головою Урсулою фон дер Ляєн».

Найближчі ключові питання для України Єврорада вирішуватиме ще до того, як Орбан може отримати посаду її президента в липні. 1 лютого буде саміт, на якому вирішуватиметься питання плану Ukraine Facility на €50 млрд, на який прем’єр Угорщини наклав вето у грудні. У березні – про затвердження переговорної рамки для відкриття переговорів про членство України в ЄС по суті. 

Але для ухвалення цього рішення потрібно, щоб проти не був ніхто з лідерів країн–членів ЄС. У цьому питанні в України та партнерів обхідних шляхів нема, крім як схиляти Орбана на свою сторону.

Президент Європейської Ради Шарль Мішель (л) та прем’єр-міністр Угорщини Віктор Орбан перед їхньою зустріччю в штаб-квартирі Європейської ради в Брюсселі 3 лютого 2020 року. /Getty Images

Президент Європейської Ради Шарль Мішель (л) та прем’єр-міністр Угорщини Віктор Орбан перед їхньою зустріччю в штаб-квартирі Європейської ради в Брюсселі 3 лютого 2020 року. Фото Getty Images

Як завадити Орбану стати головою Євроради

Є легкі способи не допустити Орбана до головування в Єврораді, заспокоював журналістів Шарль Мішель на брифінгу після оголошення про свою відставку. 

Існує мінімум три опції, пояснює Сергій Герасимчук.

Призначити наступника або тимчасового наступника до головування Угорщини в Раді міністрів ЄС. 

Головою Євроради стають вагомі політичні фігури країн–членів ЄС, які відійшли від національної політики, каже словацький аналітик Месежніков. 

У західній пресі обговорюють можливі кандидатури президента Румунії Клауса Йоганніса, колишнього голови Центробанку ЄС та експрем’єра Італії Маріо Драгі, голови МЗС Люксембургу Ксавьє Беттеля.

Мішель доволі рано оголосив про майбутню відставку, зазначає Месежніков. Ймовірно, щоб лідери ЄС вже зараз почали вирішувати, хто має стати його наступником. Єврорада проведе неформальний саміт 17 червня та формальний 27–28 червня, на якому може обрати наступника чинного голови, зазначає бельгійська De Standard.

Номінувати нового кандидата. 

Ця процедура не прописана детально, але теоретично може завадити Орбану стати головою Євроради. Висунути кандидатів у наступники можуть сам Мішель та Бельгія як чинна головуюча країна в ЄС.

Застосувати статтю 7 Договору про ЄС. 

«Ядерним» є третій пункт статті, який дозволяє позбавити Угорщину права голосу в ЄС. «Позбавлення права голосу за статтею 7 означає, що така держава не може головувати в ЄС, – пояснює Герасимчук. – А в Орбана не має інших варіантів, як стати головою Євроради, крім як лідером головуючої держави».

Про можливість позбавлення Угорщини голосу за статтею 7 писало ще в грудні 2023-го видання Financial Times: у європейських дипломатичних колах обговорюють цю ідею після того, як Орбан ледь не зірвав грудневий саміт ЄС. 

Але стаття 7 – остання опція для Брюсселю, яка потребуватиме політичної волі керівництва ЄС та країн-членів. Ще ніколи в історії країну не позбавляли права голосу в Євросоюзі – і це може стати прецедентом. 

Віктор Орбан /Getty Images

Прем’єр-міністр Угорщини Віктор Орбан під час церемонії вшанування покійного французького міністра та президента Європейської комісії Жака Делора в Домі інвалідів у Парижі, 5 січня 2024 року. Фото Getty Images

Три ризики під час головування Угорщини в ЄС

Стане Орбан президентом Євроради чи ні, але, ймовірно, Угорщина буде головувати у Раді міністрів ЄС у другій половині поточного року. Програми головування Угорщина ще не публікувала. Але можна прогнозувати пріоритети Будапешта щодо кількох тем, каже Герасимчук.

Повноваження Євросоюзу. Орбан вважається євроскептиком, який проти поглиблення інтеграції. Ймовірно, він просуватиме бачення Угорщини щодо майбутньої реформи ЄС – з сильними столицями та меншим впливом інституцій ЄС.

Не виключено, що Угорщина може порушувати єдність щодо санкційної політики проти Росії, «вискубувати» з санкційних списків певних людей, додає Тужанський. Орбан неодноразово обіцяв блокувати санкції проти російської держкорпорації «Росатом», яка будує в Угорщині АЕС «Пакш-2».

Міграція. «Угорщина виступає одним з основних лобістів обмеження потоків мігрантів до ЄС і розробки відповідей на міграційну кризу», – пояснює Герасимчук.

Використання України. Головування Угорщини в ЄС на темпи євроінтеграції України вплинути не повинно, є чіткий графік ухвалення рішень, переконував міністр закордонних справ Дмитро Кулеба в ефірі телемарафону. Але це може означати ускладнення з відкриттям розділів у процесі переговорів про членство України в ЄС.

Орбан уже використовував Україну як важіль впливу на керівництво ЄС, нагадує Месежніков. У листопаді–грудні він погрожував блокувати рішення щодо України, щоб натиснути на Єврокомісію, за словами джерел Politico. Частково це спрацювало – напередодні саміту Угорщині розблокували з фондів ЄС €10 млрд із сумарних майже €30 млрд.

Під час головування Угорщини та навіть по його завершенню цього теж можна чекати. «Орбан відомий тим, що торгується. Тобто, ви [Брюссель] поблажливіше ставитеся до мого уряду, не блокуєте кошти, а я натомість відступлю від якихось радикальних позицій щодо України», – підсумовує Месежніков. 

Матеріали по темі

  

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд