Пляж поблизу Ізмаїла. /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Тривожний відпочинок. Попит на внутрішній туризм зріс у декілька разів, у виграші – Захід України, Одеса програє. Куди українці подорожують під час війни

3 хв читання

Пляж поблизу Ізмаїла. Фото Getty Images

Попит на тури всередині країни зріс у 2,5 раза порівняно з довоєнним 2021 роком. Українці активно цікавляться туристичними напрямками на Заході України, обстріли Півдня не дали розгорнутись турбізнесу Одеси. Виручка деяких українських готелів зросла на 50%. Як в країні бумить внутрішній туризм

Команда Forbes відібрала 250 найбільш перспективних компаній. Хто потрапив у перелік NEXT 250? Дізнавайтесь у новому випуску Forbes Ukraine! Купуйте журнал вже зараз!

Внутрішній туризм в Україні зараз перебуває на піку зростання. Попит спровокували, зокрема, обмеженням на виїзд чоловіків із країни та економічне становище туристів, які раніше обирали іноземні курорти, розповідає Forbes директор з розвитку бізнесу одного з найбільших туроператорів країни Join UP! Сергій Кириченко. 

Попит на внутрішні напрямки зріс у дев’ять разів порівняно з 2022 роком та у 2,5 раза у порівнянні з 2021-м, додає він. Основний туристичний напрямок – курорти на Заході України. 

У середньому за рік заповненість готеля Ribas Karpaty і готелів у Луцьку та Білій Церкві планується до 60–70%, каже засновник керуючої компанії та мережі готелів Ribas Hotels Group Артур Лупашко. Виручка мережі у червні 2023 року зросла на 50% порівняно з аналогічним періодом минулого року, додає він.

За останні 12 місяців в Україні відкрилися вісім готелів, з яких пʼять – на Заході України (Львів і область та «Буковель»), підрахував керівник консультаційних послуг у сфері нерухомості Ernst & Young в Україні Ростислав Хома. Один із них – готель Best Western у Львові, в наступному планується ще одне відкриття в місті – готель Tulip Residences за франшизою французької групи Louvre Hotels Group.  

«Відкриваючи новий готель, ми хотіли дати сигнал, що українська економіка не занепадає, а продовжує розвиватися», – розповідає про Best Western керуючий партнер ArtBuild Hotel Group Олексій Євченко. Заповненість готелю він не називає, зазначивши, що «вона не настільки приваблива, як того хотілося б». 

Інші туристичні напрямки (наприклад, Київ та Одеський регіон) зараз не в тренді. Кількість туристів в Одесі й так зменшилася на 80%, а після останніх обстрілів портів – дійшла до нуля, каже Артур Лупашко. В Одеській області на колишніх курортах (Затока, Кароліно-Бугаз) готелі й бази відпочинку майже не працюють, додає він. 

Однак до оксамитового сезону пляжі в Одесі офіційно відкрили, заявляв голова Одеської ОВА Олег Кіпер. Їх обладнали захисними сітками від мін, рятувальними постами і буями. 

За даними бенчмарк-системи Hotel Matrix, якщо в травні 2023 року середнє завантаження готелів Львова було на рівні 57%, то в Києві готелі заповнювалися на 22%, а в Одесі – на 25%. У 2022 році столицю відвідали 172 000 внутрішніх туристів (внутрішніх та іноземних) – це у 12,2 раза менше, ніж у 2021-му, підрахували у КМДА. Через це туристичний збір Києва скоротився до 38,8 млн грн. 

81% українців планують подорожувати країною найближчим часом, показало дослідження компанії «Х’юмен Ресерч» на замовлення Державного агентства з розвитку туризму. Найзавзятіші мандрівники – 84% – живуть у Києві. Готовність мешканців інших регіонів до подорожей Україною знаходиться на рівні 80%. Жінки віком від 18 до 35 років виявилися активнішими туристками, ніж чоловіки.

Чому українці, незважаючи на безпекову обстановку, їдуть відпочивати й подорожувати? 

Як українці обирають місця для відпочинку

У 2023 році українці обирають лікувальні курорти й готельний відпочинок – це 48,5% від проданих турів, каже директор із розвитку бізнесу туроператора Join UP! Сергій Кириченко. На другому місці – відпочинок у Карпатах та Прикарпатті – 40,5%, на третьому – дитячий відпочинок (табори) – 6,7% турів. 

У Join Up! головний запит клієнтів – це «відновлення ментального здоров`я». Тепер українці значну увагу приділяють інфраструктурі, сімейному відпочинку з дітьми і домашніми улюбленцями. 

«Піклування про здоров’я та перезавантаження після стресу стали пріоритетними для українців», – пояснює Кириченко. Туроператор це бачить за статистикою відкриття нових офісів за франшизою – за останні пʼять місяців їх відкрилося 19. До війни в середньому за рік агенти Join Up! відкривали 12 офісів. 

Ціни на тури в середньому зросли на 20%. Наприклад, середній чек за автобусний тур у Карпати з Києва за двох осіб на тиждень цього року коштує майже 22 000 грн, тоді як у 2022 році це було 14 000 грн, говорить Кириченко з Join UP!

Високий попит і на залізничні квитки у західному напрямку. Поїзди в напрямку гір – Ужгорода і Рахова – від початку продажу розкуповуються за лічені години і мають заповненість на рівні 95–100%, каже речниця пасажирського напрямку «Укрзалізниці» Анастасія Золотарьова. Компанія призначила 18 додаткових поїздів, а чотирьом подовжила маршрут. 

Всього «Укрзалізниця» за всіма поїздами західного напрямку запропонувала 240 000 місць. 

На відміну від минулого року, українці вже не вважають відпочинок під час війни чимось, чого варто соромитись, каже директор з розвитку бізнесу Join UP! Сергій Кириченко. «Навпаки, розуміють, що є необхідність у перезавантаженні та готовності до нових челенджів», – резюмує він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні