30 франшиз, що заслуговують на увагу. І підказки від експертів та підприємців /Ілюстрація Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

30 франшиз, що заслуговують на увагу. І підказки від експертів та підприємців

Ілюстрація Getty Images

Обрати перспективну франшизу – завжди завдання «із зірочкою». Ось кілька підказок від експертів, підприємців та найбільших продавців франшиз

Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго». 

Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!

Про франчайзингові бізнеси в Україні можна знімати гостросюжетне кіно, говорить засновник консалтингової компанії «Франч» Роман Кирилович. Він консультує підприємців, які хочуть купити або запустити франшизу. Один із кейсів, яким він особливо пишається, – запуск франшизи «Нової Пошти»: 78% з 8300 відділень компанії належить 600 франчайзі.

«Основний стрибок стався у 2019–2020 роках, коли ми з партнерами відкрили 5000 відділень», – розповідає директор з франчайзингу НП Максим Мележик.

Секрет успіху НП простий: мінімальний поріг входу, нульовий паушальний внесок і високий попит на доставку товарів завдяки бурхливому розвитку e-commerce. Із 2018 року НП відкриває відділення в райцентрах і селах, де низька вартість купівлі або оренди нерухомості робила старт такого бізнесу ще доступнішим.

Сенс франшизи – у зниженні підприємницьких ризиків. «Якщо ви купуєте готову модель, то її зазвичай пропонують ті, хто вже пройшов випробування часом, – пояснює Кирилович. – Ви отримуєте готовий бренд і консультації від людей, які зацікавлені у вашому успіхові. У вас уже є готове УТП, не потрібно нічого вигадувати».

Знайти перспективну франшизу – пів справи. Вибираючи відповідний бізнес «за чужими лекалами», важливо врахувати кілька факторів, які відрізняють карту від території.

Локація

Диджиталізація спрощує збір інформації про перспективність торгової точки. За допомогою даних мобільних операторів можна досить точно визначити трафік потенційних клієнтів у тому чи тому місці.

«Теплову карту активності» мобільних абонентів використовують для аналізу локацій МХП, Rozetka та багато інших великих компаній, що продають франшизу. Вони часто самі пропонують перспективні локації потенційним партнерам, оскільки зацікавлені в тому, щоб новий магазин давав гарні продажі.

Франчайзі продуктового магазину на кшталт «М’ясомаркета» або «Молока від фермера» обов’язково враховують кількість житлових будинків біля нової точки і рівень доходів мешканців.

Те саме й з іншими франшизами. «Ми відкрили карту, подивилися, де не вистачає точок Rozetka, оцінили, де відкрито житлові комплекси і будуються нові», – розповідає Георгій Богданов про вибір місця під нову точку видачі Rozetka. У підсумку разом із партнером він відкрив її у селищі Крюківщина під Києвом – у районі багато новобудов.

Кон’юнктура

За кількістю точок (385) франшиза туристичного бренду «Поїхали з нами» виглядає привабливо. Однак через пандемію ситуація в галузі, м’яко кажучи, плачевна.

Кризу переживають не лише галузі, а й формати. Донедавна одну із найпопулярніших франшиз продавала компанія МХП. У 2019 році її франчайзі продавали курятину під маркою «Наша Ряба» через 1980 магазинів. Відтоді закрилося 236 точок цього бренду. «Франчайзингові магазини «Наша Ряба» – це позавчорашній день, – казав Forbes основний власник МХП Юрій Косюк. – За якістю й асортиментом вони не відповідають сучасним запитам». Нині МХП розгортає мережу «М’ясомаркет», у магазинах якої більший метраж і багатший асортимент.

Економічний цикл і конкуренція

«Своє перше відділення я відкрив 2013 року, якраз перед війною, – розповідає власник 19 точок НП Іван Байбарк. – На окупність воно вийшло лише за три роки».

Компанія запевняє, що максимальний період окупності – 18 місяців. Відділення, яке Байбарк відкрив у передмісті Кривого Рогу в 2016 році, коли економічне зростання відновилося, окупилося за три місяці.

Важлива і конкурентна ситуація. «У містах-мільйонниках уже багато мініресторанів «Білий налив» і потенційно перспективних локацій мало, – говорить Богданов. – А ось у містах на 300 000–500 000 населення явно бракує такого формату і ще можна заходити з такою франшизою». Крім точки Rozetka, він із партнером управляє ресторанами за франшизою Дмитра Борисова – «Білий налив» і БПШ.

Залученість

«Головне не конкретна франшиза, а підприємець, який її купує, його вміння перебудовуватися і тримати руку на пульсі», – каже Кирилович. «Громадським харчуванням треба жити і постійно стежити за всім: як зустрічають клієнтів, чи чисто в приміщенні, чи вистачає серветок, – говорить Богданов. – Ті, хто думає, що це легкі гроші, глибоко помиляються».

Провали бувають не тільки у франчайзі, а й у засновників франшиз. Засновник компанії Freshline Вадим Бортник створив одну з найдинамічніших франшиз у швидкому харчуванні – ресторанчики Freshline. Із 2017 року ця мережа здулася із 60 до 20 точок. «Почали з’являтися інші формати, дуже зросла конкуренція, – розповідав він YouTube-каналу Кириловича «Франч». – Мені потрібно було вдосконалити бізнес-модель, а не займатися відкриттями і публічними виступами… жити в самому закладі, швидше ухвалювати рішення про те, яку точку відкривати, а яку варто закрити».

Щоб скласти список 30 франшиз, які заслуговують на увагу, Forbes вивчив їх кілька сотень. Для збору і верифікації даних ми залучили консалтингові компанії «Франч» і Franchise Group. Використовували також інформацію власників франшиз. Ми не брали до уваги ті компанії, які не активні на ринку, продали занадто мало франшиз або представлені в галузі, що найбільше постраждала від пандемії, – туризмі.

Усі франшизи у списку розділено на три категорії за величиною стартового внеску. Сфери діяльності охоплюють франшизи в сфері харчування, ритейл та послуги.

30 франшиз, що заслуговують на увагу. І підказки від експертів та підприємців /Фото 1

Як ми обирали

У списку представлено 30 франшиз, гідних уваги, на думку редакції Forbes. Окрім показників, зазначених у таблиці, ми враховували динаміку розвитку мереж. Ми не брали до уваги ті компанії, які не активні на ринку, продали занадто мало франшиз або представлені в галузі, що найбільше постраждала від пандемії, – туризмі. При підготовці списку використано дані компаній «Франч» і Franchise Group, інвестиційного порталу InVenture та дані компаній-франчайзерів.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд