Категорія
Свій бізнес
Дата

5 кроків, як перетворити ваш інтернет-магазин на маркетплейс. В Україні ще залишилися вільні ніші

Getty Images

Getty Images

Електронна комерція досягла рекордних $876 млрд у першому кварталі 2021 року. Зростання на рік склало +38%. Водночас в Україні сегменти продуктів харчування, медикаментів, дитячих товарів і багато інших не мають лідерів у e-сommerce. Але вони точно з'являться

Український ринок e-сommerce сьогодні

Український e-сommerce тільки активно формується. Covid-криза прискорила розвиток — за різними оцінками це від +60% до +80% за 2020 рік, а очікування 2021 року — від +30% до +40%.

Мультикатегорійні маркетплейси такі як Rozetka, Kasta, Allo, Epicentr, Prom збільшують сумарну частку трафіку. Утримують свої позиції також спеціалізовані e-commerce оператори, наприклад, Make Up, Parfums, Yakaboo, Leboutique, Lamoda, Pampik, Антошка та інші.

Існує низка сегментів ринку, що активно зростають, але у них ще немає домінуючого інтернет-магазину або маркетплейсу — лідера, що узурпував би всю товарну категорію. Це такі сегменти як продукти харчування, медикаменти та медичне обладнання, зоотовари, дитячі товари, одяг, взуття та аксесуари, будинок, меблі, ремонт і сантехніка.

Але ринкові ніші довго відкритими не бувають. Великі онлайн і офлайн ритейлери мають необхідний обсяг ресурсів для запуску власних успішних вітрин. Подібні проєкти вимагають величезних інвестицій у IT-розробку, побудову бізнес-процесів, створення команди, маркетингове просування і експертизу. Але вигода в рази перевершує зусилля.

Тільки за останні місяці ми бачимо що:

  • Epicentrk.ua динамічно нарощує асортимент і трафік на маркетплейсі, основа категорій — будинок, меблі, ремонт і сантехніка.
  • Kasta.ua розвиває свою екосистему, яка включає власну логістику, фулфілмент-центр, маркетплейс і платіжну систему. Розвиваються першочергово — одяг, взуття та аксесуари.
  • У продуктах харчування активно розвиваються Zakaz.ua і Cooker.
  • Fozzy Group, крім запуску власної вітрини «Сільпо», запустили маркетплейс MauDau.

Вже зараз кілька великих гравців готують запуск власних маркетплейсів як доповнення до своїх інтернет-магазинів. До кінця 2022 року можна очікувати появу 3-5 гравців.

Що таке успішний проєкт у e-commerce

Кожен прибутковий бізнес частково є заручником обставин. Rozetka не могла не існувати, оскільки цього обʼєктивно вимагає ринок. Лідер за всіма правилами має бути присутнім на ринку.

Ми теоретично можемо прогнозувати появу нових гравців. Відповідно до закону Бенфорда (використовується у фізиці, хімії, економіці та інших дисциплінах для моделювання різних явищ і процесів), кожен наступний інтернет-магазин має бути приблизно вдвічі менше попереднього. Якщо ми візьмемо вибірку ТОП інтернет-магазинів України, які роблять акцент на електроніку, ми побачимо, що це з деякими застереженнями схоже на правду.

Трафік ТОП-вітрин за останній місяць (згідно SimilarWeb):

  • Rozetka — 40.12 млн.
  • Епіцентр — 9.93 млн.
  • Алло — 5.73 млн.
  • Comfy — 4.71 млн.
  • Фокстрот — 4.15 млн.

Подібні розподіли спостерігаються у кожній товарній ніші.

Не можна чітко позначити причини, чому Rozetka або будь-яка інша вітрина досягли своїх показників. Потрібно глибоко аналізувати бізнес-процеси кожного окремого гравця. Але ми точно можемо говорити про те, що за будь-яких обставин буде лідер ринку з товарним обігом на X грн, за яким обовʼязково буде слідувати інший магазин, приблизно вполовину менше першого тощо.

Всі ролі розписані заздалегідь. Питання тільки в тому, хто зіграє ту чи іншу роль. Бути успішним у e-commerce — це розуміти свою нішу на ринку, і мати можливості її зайняти.

Прибутковий інтернет-магазин: 5 чинників

Передбачення й дотримання тенденцій

Власники успішних інтернет-магазинів і маркетплейсов дивляться на це як невідʼємну частину бізнес-стратегії. Важливо знати, куди йде ринок, яка потреба клієнта, які ніші розвиваються, які інструменти в авангарді digital-маркетингу.

З основних трендів у e-commerce:

  • Мобільний e-commerce. Аналітика Statista (компанія, яка спеціалізується на ринковій статистиці) вказує, що в 2020 році 82% в США купували товари за допомогою смартфона. Так само буде і у нас через кілька років.
  • Різке зростання невеликих і середніх вітрин. У найближчі кілька років ми побачимо, що невеликі та середні проєкти різко увійдуть до ТОП-20. Це відбудеться тому, що підприємці активно вчаться працювати з рекламними digital-кампаніями і змінюють свою бізнес-модель.
  • Віртуалізація онлайн-покупок. Безумовно буде більше відеомаркетингу.

Інновації та нові підходи

За останні декілька років в інтернет-магазинах зʼявилися рейтинги та огляди, нові формати контенту, нові способи оплати, персоналізація, швидка і безкоштовна доставка та ін. Успішний магазин не стоїть на місці, а намагається щодня працювати над інноваційними IT-рішеннями:

  • Сховищами даних (так званими, PIM-системами), які вміють обробляти великі потоки інформації про товари.
  • Автоматизованою системою роботи з постачальниками інтернет-магазину (OMS-системи). Щоб постачальники і виробники самостійно додавали товари на вітрину магазину-партнера.
  • Єдиної вікно обробки замовлень (OMS-системи). Тут мова йде про омніканальной і екосистеми в ритейлі.

Розуміння клієнтів і покупців

Великі компанії навчилися добре розуміти своїх клієнтів і вчасно реагувати на запити аудиторії. Насамперед через інструменти BigData — адже маючи fingerprint (цифровий відбиток) і дані про купівельну поведінку (історія покупок), можна не тільки прогнозувати покупки, але і визначати їх. Персоніфікація e-commerce досягла небувалих масштабів: кожен клієнт отримує унікальну пропозицію, з огляду на його портрет і купівельну поведінку.

Завдання зводиться до управління і розширення потреб клієнта, адже основна мета в e-commerce — це LTV (прибуток, яку приносить один користувач). Онлайн-рітейл дивиться на те, щоб отримувати максимум доходу від одного покупця. Не дивіться на трафік сумарно, дивіться на LTV.

Масштабування асортименту

Amazon міг би досі продавати виключно книги. Напевно, це був би найбільший інтернет-магазин у своїй ніші, але він ніколи не вийшов би на нинішній мультикатегорійний рівень. В якийсь момент всі успішні інтернет-магазини швидко розширювалися і масштабувалися.

Всі великі українські маркетплейси зараз рухаються в мультікатегорійность — кратне розширення обсягу SKU (Stock-Keeping Unit) навіть в найнесподіваніші категорії.

Рух у бік маркетплейсу

Сьогодні успішний інтернет-магазин — це маркетплейс. Ми можемо бачити це на прикладі таких гігантів як Amazon чи Alibaba. У нашій країні це насамперед Rozetka, Епіцентр, Prom, Kasta або Алло. Маркетплейс обʼєднує різних постачальників, тим самим розширюючи доступний асортимент. Це приваблює відвідувачів, які хочуть бачити великий вибір товарів.

Коли інтернет-магазин виростає до певного рівня, сам ринок починає йому допомагати. У таких магазинах зацікавлені всі учасники — постачальники, клієнти, покупці. Соціально-економічні закони починають працювати на компанію і вона злітає.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Топ-100 приватних компаній | Кращі міста для бізнесу