Українська компанія «Елватех» продає прилади, що розкладають речовини по атомах, за понад $10 000. Як Олександр Філіпов і Віктор Мартинюк перетворили науковий проєкт на комерційно успішний бізнес. Кейс компанії з першого списку Forbes Next250.
(Архівний текст від 5 квітня 2024 року)
Вийти на прикладну рентгенівську спектроскопію науковцям Олександру Філіпову та Віктору Мартинюку вдалося після катастрофи на Чорнобильській АЕС. «Тоді було заражено все: вода, продукти, люди. Тому ми розробили спектрометр ядерних випромінювань», – каже співзасновник української компанії «Елватех» Олександр Філіпов. Розробки науковців досі існують на Хмельницькій та Рівненській АЕС, додає він.
Філіпов і Мартинюк виробляли свої прилади на базі Центру науково-технічної творчості молоді (НТТМ). «Такі центри брали на борт розробників і знаходили замовників», – каже Філіпов.
З розпадом СРСР фінансування центру зупинилося. «Почали шукати, куди можна вкласти наші знання», – говорить співзасновник «Елватеху». У 1991-му Філіпов і Мартинюк заснували у Києві виробництво рентгенофлуоресційних спектрометрів – приладів для вимірювання елементного складу металів, сплавів, руд та іншого. «З однієї нержавіючої сталі можна робити тарілки, а з іншої – патрони. Аналізувати матеріали, від складу яких щось залежить, допомагає наш прилад», – каже Філіпов.
Зараз прилади «Елватеху» використовують на виробництвах, банки, ювелірні компанії та екологи. Виторг компанії у 2023-му – 208 млн грн, за даними аналітичної платформи «Опендатабот». Експортуємо до понад 70 країн, 20% продажів припадає на Індію, говорить Філіпов.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Дорогоцінне партнерство
У 1998 році засновники «Елватеху» познайомилися з компанією MOXTEK із США. Співпраця, яку побудували завдяки американському гранту від CRDF, дала поштовх для київських підприємців. «Одна компанія не може охопити весь спектр експертизи, – каже Філіпов. – Для кращих результатів варто співпрацювати з іншими лідерами в суміжних галузях».
Філіпов і Мартинюк виробили новий кластер аналізаторів – настільні. Раніше це були великі конструкції з використанням важкого азоту, каже Філіпов.
Перші клієнти «Елватеху» – індійська Ashlyn Chemunnoor Instruments. «Під замовлення створили прототип приладу, який вимірював спектр і видавав концентрацію елементів, для ювелірних компаній, – каже Філіпов. – Поїхали до Індії та зробили roadshow на два–три тижні». За перший рік компанія продала п’ять спектрометрів індійським ювелірним компаніям.
Досвід аналізу дорогоцінних металів допоміг з розвитком в Україні. До компанії звернулася Державна пробірна служба України. «Можливо, нас помітили на конференціях або виставках», – каже Філіпов. Кожного року «Елватех» відвідує одну–дві виставки в США та Канаді, дві–три – у Європі та Києві. Близько сотні приладів «Елватеху» використовують на підприємствах пробірного контролю, зазначає Філіпов.
Зацікавилися і самі ювеліри. «Робота з приладом допомогла пришвидшити процеси на виробництві, давати більш точну оцінку проби», – каже директор ювелірного дому SOVA. З 2011 року клієнтом «Елватеху» також є український Ощадбанк. Компанія використовує прилад для аналізу складу дорогоцінних металів, повідомляє пресслужба банку.
У «Елватеху» – близько 20 моделей, говорить Філіпов. Вартість спектрометрів «Елватеху» – $10 000–40 000. «Намагаємося не продавати безпосередньо з України користувачам з далеких країн», – кажуть співзасновники. «Елватех» шукає зацікавлену місцеву компанію-дилера, яка далі займається промоцією продукту.
З початком повномасштабного вторгнення зріс відсоток продажів в Україні. «Підприємства релокуються з окупованих територій і починають заново будувати бізнес, знову закуповують обладнання», – говорить Філіпов. До великої війни на Україну припадало 5% продажів «Елватеху», зараз – удвічі більше, додають засновники.
Програма-мінімум у 2024-му – ріст виторгу на 25–30% та оновлення лінійки приладів, кажуть засновники компанії. «Вже є напрацювання по дизайну, працюємо над начинкою приладів та оновленою електронікою», – говорить Філіпов.
Також співзасновники «Елватеху» вирішили інвестувати в позиціонування бренду. «Philips та Olympus виробляють те саме, що і ми. Імʼя бренду дуже впливає», – говорить Філіпов.
З лютого 2024 року «Елватех» почала співпрацю з маркетинговою агенцією Grape. «Якщо надати дилеру нову комунікацію, брендові відео, сучасні матеріали, пробники і семпли, це б зробило локальний маркетинг більш ефективнішим», – каже CEO Grape Юрій Гладкий.
Під час співпраці Grape планує розробити позиціонування бренду у світі, визначити клієнта і створити дизайн та ідентичність. «Це цікавий кейс ідеального клієнта, коли він сам розуміє, що операційно бізнес досяг певного піку, і масштаб не дозволяє зробити х10 без маркетингу і бренду».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.