Революція гідності та війна дали поштовх для розвитку українських брендів одягу, а вихід з ринку міжнародних fashion-ритейлерів знизив конкуренцію. Засновники Дмитро та Аліна Сердюки – одні з тих, хто зміг скористатися цим шансом.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Купувати у своїх стало нормою», — переконана засновниця фестивалю «Made in Ukraine» Юлія Савостіна. За її словами наразі гардероб багатьох українців складається з українських речей і це вже не подвиг. Так було не завжди.
Першим поштовхом до розвитку стала Революція гідності. «Усі були на патріотичному підйомі і український одяг став елементом самоідентифікації», – згадує співзасновник byMe Дмитро Сердюк, 36. Повномасштабна війна підсилила цей тренд.
Окрім патріотичного піднесення, на руку українським виробникам зіграв вихід міжнародних ритейлерів з України на початку великої війни. Після 24-го лютого гігант «швидкої моди» Inditex Group призупинив роботу своїх брендів та досі не повернувся в Україну.
H&M Group також призупинила роботу своїх магазинів на території України, але планує повернутися у листопаді 2023 року. «Те, що іноземні бренди вийшли і не відновили роботу в Україні, дуже позитивно вплинуло на розвиток та вихід в ритейл українських брендів», – каже Савостіна.
Один із прикладів – бренд одягу byMe. За словами співзасновниці byMe Аліни Сердюк, 34, за девʼять місяців 2023-го компанія отримала 36 млн грн виторгу, що вдвічі більше за результати повного 2022-го. За сім років компанія виросла до власного виробництва у Вишгороді площею 200 кв. м, 15-ти партнерів на аутсорсі, команди з 30-ти людей та шоуруму на Хрещатику. Що допомогло byMe не стати «черговим» брендом одягу?
В сенсах є сенс
Аліна та Дмитро Сердюки почали бізнес в 2015 році з виробництва шкіряних ременів. Перейти до створення одягу їх надихнула участь у маркеті «Всі.Свої», де вони побачили шалену цікавість біля стендів українських виробників. Підприємці визнають, що в перші роки їх вироби нічим особливим не вирізнялися. «Ми шукали себе та свою місію, щоб не просто виробляти одяг, а вкласти в нього сенс», – розповідає Аліна Сердюк.
Все змінилося після підкорення Говерли. Повернувшись з походу, подружжя створило кілька одиниць одягу із зображенням найвищої вершини. «Це настільки відгукнулося людям, що ми зрозуміли – в сенсах є сенс», – каже співзасновниця. Того ж року бренд створив капсулу весняної колекції з рослинами з Червоної книги України. ЇЇ ідея – берегти те, що зникає. «З кожною колекцією ми створювали все більше капсул і за останні півтора року прийшли до того, що у нас немає жодної одиниці одягу, яка б нічого не означала», – каже Аліна.
byMe шиє сорочки, класичні штани, піджаки, лонгсліви та светри. Одна з останніх колекцій бренду – «Орнаменти», де хустки, сорочки, спідниці та футболки прикрашені вишивкою зі старовинних сорочок та предметів побуту українців. «Поміж інших брендів вони дуже помітні саме через те, що співпрацюють з красивим і ціннісним пластом українських традицій і історії», – коментує Савостіна.
Особливість бренду – вкладати ідеї в речі – відзначає співзасновник Cher’17 Іван Кришталь. За його словами, зараз в українському фешені бренди копіюють один одного. «У byMe прослідковується червона нитка їхнього позиціонування, бачення колекцій, – каже Кришталь. – Саме в цьому їхня велика конкурентна перевага серед інших, вони відрізняються, виділяються, про них говорять».
Своїми конкурентами Дмитро Сердюк називає українські бренди одягу PAPAYA, Cher 17, JUL, Coosh, MustHave. Конкурентами по сенсу вважають виробників сувенірів Gunia.project. Співзасновниця Gunia Project Марія Гаврилюк натомість не вважає byMe конкурентами, оскільки її бізнес працює у вищому ціновому сегменті.
Ціни на вироби останньої колекції Gunia Project «Русалки» стартують з 1800 грн і сягають 16 800 грн, коли середній чек byMe становить 2500 грн. «В українців зараз дуже великий попит на такі недорогі зрозумілі речі з українською айдентикою, тому вони попали в ціль», – характеризує byMe Гаврилюк.
В серці столиці
Своє виробництво byMe запустило у 2016 році у Вишгороді. На початку воно складалося з двох швейних машинок, побутової праски та розкрійного столу, а площа приміщення сягала близько 50 кв. м. «Перший рік працювала лише одна швачка, на другий рік – дві швачки, лише на третій рік ми почали розвиток виробництва», – каже Дмитро Сердюк. Площа виробництва byMe виросла у чотири рази, до 200 кв. м.
У вересні 2021 року byMe відкрили свій шоурум на Хрещатику. До того точка продажу компанії працювала протягом чотирьох років у Києві на вулиці Рогнідинська в маленькому приміщенні на четвертому поверсі.
Після переїзду на Хрещатик підприємці відмітили зростання продажів на 50% у будні дні та на 100% на вихідних. Таку динаміку Аліна Сердюк аргументує більшою площею шоуруму у порівнянні з минулим та вдвічі більшою кількістю примірочних. Площа нового шоуруму byMe – 200 кв. м. Після 24 лютого вартість оренди приміщення шоуруму на Хрещатику впала на 25%, до 80 000–90 000 грн на місяць, каже подружжя.
Окрім шоуруму на Хрещатику, колекції byMe регулярно представлені в магазинах «Всі Свої». За словами Савостіної, вихід на маркет дає можливість бренду познайомитися з новою аудиторією, отримати швидкий зворотний звʼязок та додатковий канал продажів. «В магазин приходить лояльна підготовлена аудиторія, – каже Савостіна. – Ти можеш оновити свою аудиторію за рахунок інших брендів, які представлені поруч з тобою».
Підприємці продають свій одяг через власний шоурум, сайт, соцмережі, магазини «Всі.Свої» та інші мультибрендові магазини. Онлайн-канали генерують 60% продажів, розповідає Дмитро Сердюк.
byMe під час війни
Роботу шоуруму підприємці відновили у травні 2022 року і спочатку працювали кілька днів на тиждень, каже Аліна. Виробництво у Вишгороді запустили пізніше, воно знаходилось недалеко від бойових дій.
З початком повномасштабної війни бренд створив благодійну диджитал-колекцію одягу, з якої 100% виручених коштів йшло на ЗСУ. Ідея була абсолютно неуспішною. «Ми продавали одяг на своєму сайті за донат і продавали NFT», – розповідає вона. Віртуальних товарів компанія продала на 6000 грн, NFT – нуль. Разом з цим бренд відкрив свій благодійний фонд та з 24-го лютого допоміг ЗСУ на понад 18 млн грн.
Нещодавно byMe виграли грант від USAID на закупівлю нового обладнання для поповнення вишивальних потужностей та запуску виробництва вишиванок. Компанія вже орендувала додаткове приміщення у Вишгороді на 100 м. кв. «Бюджет проєкту – 1,6 млн грн, де часткове фінансування надає USAID, а частково ми», – розповідає Дмитро Сердюк.
Засновники byMe планують закінчити 2023 рік з 44 млн грн виторгу і в наступному році відкрити шоурум у Львові.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.