Коли H&M відкриється в Україні /Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою
Категорія
Компанії
Дата

Повернення легенди. H&M знову відкриває магазини в Україні. Що переконало ритейлера відновити роботу і які проблеми шведи мають вирішити першочергово

Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою

З початку великої війни H&M виділила близько $12 млн на підтримку українців. «Ми постійно оцінюємо, які подальші дії можемо вжити для підтримки України», – говорить керівниця комунікацій H&M Ukraine Вероніка Притиковська. З листопада 2023 року H&M Group поступово планує відновлювати роботу магазинів у Києві та Львові. Чому ритейлер вирішив повернутися в Україну саме зараз і з якими проблемами вже зіштовхнувся?

Рівно за півтора роки після початку повномасштабного вторгнення, у День Незалежності України, шведська H&M Group оголосила про повернення в Україну у листопаді. Магазини ритейлера, за даними видання NV, мають відновити у шістьох ТРЦ – Retroville, Lavina Mall, Respublika Park, Dream Yellow і River Mall у Києві та у Victoria Gardens у Львові. Одеський і харківський магазини мережа планує відкрити пізніше. Не йдеться в повідомленні ЗМІ й про відкриття у столичному ТРЦ SkyMall. В H&M пояснили Forbes, що цей перелік магазинів не є остаточним. Ще працюємо над графіком відкриттів, – зазначили в пресслужбі ритейлера.

«Ми розробили розширені протоколи безпеки та прислухаємося до порад органів влади та експертів з безпеки», – пояснює керівниця комунікацій H&M Притиковська. 

Але чому ритейлер так довго вагався відновити роботу?

H&M: тривалий шлях до повернення

H&M планувала відкритися ще наприкінці 2022 року, але тоді почалися масовані обстріли і ритейлер взяв паузу, повідомляє голова правління Асоціації ритейлерів України Андрій Жук. 

«Ми надавали їм інформацію щодо демографічної ситуації й розвитку ритейлерів тут, в Україні», – каже СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький. Він також зауважив, що хорошим аргументом для H&M стало те, що польська група LPP (Sinsay, Reserved, Cropp) і турецька LC Waikiki не просто відновили роботу в Україні, а розвиваються.  

Над поверненням шведської мережі разом працювали профільні асоціації, посольство Швеції та Офіс президента, зазначає Андрій Жук, який допомагав вмовити ритейлера відновити роботу в Україні. «Це не було рішення однієї людини, – говорить Жук. – В H&M завжди колективні рішення, це все ускладнює».

«Незважаючи на зупинку роботи, весь цей період ритейлер мав великі операційні втрати: опалення приміщень, комунальні послуги, експлуатаційні витрати, – розповідає Лотоцький. – Також у них товар залишився. Це старі колекції, які продаватимуться з дисконтом». 

Shutterstock

Shutterstock

У H&M 22 750 кв. м орендованих площ в Україні, відповідно мінімальна щомісячна плата OPEX за них могла б обійтися компанії «в копійку» – при двох євро за 1 кв. м вона б складала від 45 500 євро на місяць, за підрахунками Forbes. Але такі витрати для компанії допустимі, з грудня 2022-го по серпень 2023 року H&M Group отримала чистий прибуток 3,33 млрд шведських крон, або $302,9 млн, – повідомляв Мінфін з посиланням на звіт компанії.

До того ж у бізнес-центрі «Астарта» залишалася частина команди та офіс H&M в Україні, говорить Андрій Жук. 

«Наші глобальні та регіональні команди підтримували колег в Україні – зокрема, були авансові виплати заробітної плати й фінансова компенсація всім співробітникам з початку війни», – говорить Вероніка Притиковська. 

З якими проблемами стикнулася H&M при відновленні роботи в Україні? 

Відновлення в умовах війни

Головна проблема, з якою H&M стикнулася при поверненні в Україну, – персонал, пояснює Андрій Лотоцький. Наразі H&M активно розпочала рекрутингову кампанію. Станом на 6 жовтня на сайті пошуку роботи Robota.ua є дев`ять вакансій, а на Work.ua – дві. Компанія пропонує ставку продавцям-консультантам 116 грн за годину роботи до відрахування податків. 

Інша проблема – компанія не до кінця розуміє, як працює логістика через кордон під час війни, розповідає CEO Retail&Development Advisor Лотоцький. Склади знаходяться у Польщі, потрібно робити доставку звідти до України. Для них це виклик, додає він. 

Поки H&M не працювала, у боротьбу за споживача активно включилися українські бренди. Якщо у 2021 році Zara займала на українському fashion-ринку 2,7%, а H&M – 0,9%, то за минулий рік майже всі провідні українські бренди змогли збільшити виторг, писав раніше Forbes.

Серед тих, хто отримав найбільшу вигоду від «простою» закордонних конкурентів – Goldi, VOVK, Estro. За даними YouControl, у 2022-му виручка Goldi зросла на 22%, до 735,4 млн грн, а VOVK – на 6,5%, до 40,6 млн грн.

В «організованому» ритейлі на перших сходинках усе ще знаходяться іноземці: близько 10% – у польської LPP S.A. (бренди Reserved, Mohito, House) і 7% – у турецької LC Waikiki, рахувала у травні для Forbes аналітична компанія ProConsulting.

«Компанія налаштована досить оптимістично, – говорить Лотоцький. – Проте до питання розвитку в Україні загалом вони повернуться, базуючись на аналізі перших результатів відкриття магазинів після тривалої перерви».

Матеріали по темі

Отримуйте щоденний лист з останніми матеріалами та новинами від Forbes

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні