З початку великої війни H&M виділила близько $12 млн на підтримку українців. «Ми постійно оцінюємо, які подальші дії можемо вжити для підтримки України», – говорить керівниця комунікацій H&M Ukraine Вероніка Притиковська. З листопада 2023 року H&M Group поступово планує відновлювати роботу магазинів у Києві та Львові. Чому ритейлер вирішив повернутися в Україну саме зараз і з якими проблемами вже зіштовхнувся?
Рівно за півтора роки після початку повномасштабного вторгнення, у День Незалежності України, шведська H&M Group оголосила про повернення в Україну у листопаді. Магазини ритейлера, за даними видання NV, мають відновити у шістьох ТРЦ – Retroville, Lavina Mall, Respublika Park, Dream Yellow і River Mall у Києві та у Victoria Gardens у Львові. Одеський і харківський магазини мережа планує відкрити пізніше. Не йдеться в повідомленні ЗМІ й про відкриття у столичному ТРЦ SkyMall. В H&M пояснили Forbes, що цей перелік магазинів не є остаточним. Ще працюємо над графіком відкриттів, – зазначили в пресслужбі ритейлера.
«Ми розробили розширені протоколи безпеки та прислухаємося до порад органів влади та експертів з безпеки», – пояснює керівниця комунікацій H&M Притиковська.
Але чому ритейлер так довго вагався відновити роботу?
H&M: тривалий шлях до повернення
H&M планувала відкритися ще наприкінці 2022 року, але тоді почалися масовані обстріли і ритейлер взяв паузу, повідомляє голова правління Асоціації ритейлерів України Андрій Жук.
«Ми надавали їм інформацію щодо демографічної ситуації й розвитку ритейлерів тут, в Україні», – каже СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький. Він також зауважив, що хорошим аргументом для H&M стало те, що польська група LPP (Sinsay, Reserved, Cropp) і турецька LC Waikiki не просто відновили роботу в Україні, а розвиваються.
Над поверненням шведської мережі разом працювали профільні асоціації, посольство Швеції та Офіс президента, зазначає Андрій Жук, який допомагав вмовити ритейлера відновити роботу в Україні. «Це не було рішення однієї людини, – говорить Жук. – В H&M завжди колективні рішення, це все ускладнює».
«Незважаючи на зупинку роботи, весь цей період ритейлер мав великі операційні втрати: опалення приміщень, комунальні послуги, експлуатаційні витрати, – розповідає Лотоцький. – Також у них товар залишився. Це старі колекції, які продаватимуться з дисконтом».
У H&M 22 750 кв. м орендованих площ в Україні, відповідно мінімальна щомісячна плата OPEX за них могла б обійтися компанії «в копійку» – при двох євро за 1 кв. м вона б складала від 45 500 євро на місяць, за підрахунками Forbes. Але такі витрати для компанії допустимі, з грудня 2022-го по серпень 2023 року H&M Group отримала чистий прибуток 3,33 млрд шведських крон, або $302,9 млн, – повідомляв Мінфін з посиланням на звіт компанії.
До того ж у бізнес-центрі «Астарта» залишалася частина команди та офіс H&M в Україні, говорить Андрій Жук.
«Наші глобальні та регіональні команди підтримували колег в Україні – зокрема, були авансові виплати заробітної плати й фінансова компенсація всім співробітникам з початку війни», – говорить Вероніка Притиковська.
З якими проблемами стикнулася H&M при відновленні роботи в Україні?
Відновлення в умовах війни
Головна проблема, з якою H&M стикнулася при поверненні в Україну, – персонал, пояснює Андрій Лотоцький. Наразі H&M активно розпочала рекрутингову кампанію. Станом на 6 жовтня на сайті пошуку роботи Robota.ua є дев`ять вакансій, а на Work.ua – дві. Компанія пропонує ставку продавцям-консультантам 116 грн за годину роботи до відрахування податків.
Інша проблема – компанія не до кінця розуміє, як працює логістика через кордон під час війни, розповідає CEO Retail&Development Advisor Лотоцький. Склади знаходяться у Польщі, потрібно робити доставку звідти до України. Для них це виклик, додає він.
Поки H&M не працювала, у боротьбу за споживача активно включилися українські бренди. Якщо у 2021 році Zara займала на українському fashion-ринку 2,7%, а H&M – 0,9%, то за минулий рік майже всі провідні українські бренди змогли збільшити виторг, писав раніше Forbes.
Серед тих, хто отримав найбільшу вигоду від «простою» закордонних конкурентів – Goldi, VOVK, Estro. За даними YouControl, у 2022-му виручка Goldi зросла на 22%, до 735,4 млн грн, а VOVK – на 6,5%, до 40,6 млн грн.
В «організованому» ритейлі на перших сходинках усе ще знаходяться іноземці: близько 10% – у польської LPP S.A. (бренди Reserved, Mohito, House) і 7% – у турецької LC Waikiki, рахувала у травні для Forbes аналітична компанія ProConsulting.
«Компанія налаштована досить оптимістично, – говорить Лотоцький. – Проте до питання розвитку в Україні загалом вони повернуться, базуючись на аналізі перших результатів відкриття магазинів після тривалої перерви».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.