Коли H&M відкриється в Україні /Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою
Категорія
Компанії
Дата

Повернення легенди. H&M знову відкриває магазини в Україні. Що переконало ритейлера відновити роботу і які проблеми шведи мають вирішити першочергово

3 хв читання

Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою

З початку великої війни H&M виділила близько $12 млн на підтримку українців. «Ми постійно оцінюємо, які подальші дії можемо вжити для підтримки України», – говорить керівниця комунікацій H&M Ukraine Вероніка Притиковська. З листопада 2023 року H&M Group поступово планує відновлювати роботу магазинів у Києві та Львові. Чому ритейлер вирішив повернутися в Україну саме зараз і з якими проблемами вже зіштовхнувся?

Рівно за півтора роки після початку повномасштабного вторгнення, у День Незалежності України, шведська H&M Group оголосила про повернення в Україну у листопаді. Магазини ритейлера, за даними видання NV, мають відновити у шістьох ТРЦ – Retroville, Lavina Mall, Respublika Park, Dream Yellow і River Mall у Києві та у Victoria Gardens у Львові. Одеський і харківський магазини мережа планує відкрити пізніше. Не йдеться в повідомленні ЗМІ й про відкриття у столичному ТРЦ SkyMall. В H&M пояснили Forbes, що цей перелік магазинів не є остаточним. Ще працюємо над графіком відкриттів, – зазначили в пресслужбі ритейлера.

«Ми розробили розширені протоколи безпеки та прислухаємося до порад органів влади та експертів з безпеки», – пояснює керівниця комунікацій H&M Притиковська. 

Але чому ритейлер так довго вагався відновити роботу?

H&M: тривалий шлях до повернення

H&M планувала відкритися ще наприкінці 2022 року, але тоді почалися масовані обстріли і ритейлер взяв паузу, повідомляє голова правління Асоціації ритейлерів України Андрій Жук. 

«Ми надавали їм інформацію щодо демографічної ситуації й розвитку ритейлерів тут, в Україні», – каже СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький. Він також зауважив, що хорошим аргументом для H&M стало те, що польська група LPP (Sinsay, Reserved, Cropp) і турецька LC Waikiki не просто відновили роботу в Україні, а розвиваються.  

Над поверненням шведської мережі разом працювали профільні асоціації, посольство Швеції та Офіс президента, зазначає Андрій Жук, який допомагав вмовити ритейлера відновити роботу в Україні. «Це не було рішення однієї людини, – говорить Жук. – В H&M завжди колективні рішення, це все ускладнює».

«Незважаючи на зупинку роботи, весь цей період ритейлер мав великі операційні втрати: опалення приміщень, комунальні послуги, експлуатаційні витрати, – розповідає Лотоцький. – Також у них товар залишився. Це старі колекції, які продаватимуться з дисконтом». 

Shutterstock

Shutterstock

У H&M 22 750 кв. м орендованих площ в Україні, відповідно мінімальна щомісячна плата OPEX за них могла б обійтися компанії «в копійку» – при двох євро за 1 кв. м вона б складала від 45 500 євро на місяць, за підрахунками Forbes. Але такі витрати для компанії допустимі, з грудня 2022-го по серпень 2023 року H&M Group отримала чистий прибуток 3,33 млрд шведських крон, або $302,9 млн, – повідомляв Мінфін з посиланням на звіт компанії.

До того ж у бізнес-центрі «Астарта» залишалася частина команди та офіс H&M в Україні, говорить Андрій Жук. 

«Наші глобальні та регіональні команди підтримували колег в Україні – зокрема, були авансові виплати заробітної плати й фінансова компенсація всім співробітникам з початку війни», – говорить Вероніка Притиковська. 

З якими проблемами стикнулася H&M при відновленні роботи в Україні? 

Відновлення в умовах війни

Головна проблема, з якою H&M стикнулася при поверненні в Україну, – персонал, пояснює Андрій Лотоцький. Наразі H&M активно розпочала рекрутингову кампанію. Станом на 6 жовтня на сайті пошуку роботи Robota.ua є дев`ять вакансій, а на Work.ua – дві. Компанія пропонує ставку продавцям-консультантам 116 грн за годину роботи до відрахування податків. 

Інша проблема – компанія не до кінця розуміє, як працює логістика через кордон під час війни, розповідає CEO Retail&Development Advisor Лотоцький. Склади знаходяться у Польщі, потрібно робити доставку звідти до України. Для них це виклик, додає він. 

Поки H&M не працювала, у боротьбу за споживача активно включилися українські бренди. Якщо у 2021 році Zara займала на українському fashion-ринку 2,7%, а H&M – 0,9%, то за минулий рік майже всі провідні українські бренди змогли збільшити виторг, писав раніше Forbes.

Серед тих, хто отримав найбільшу вигоду від «простою» закордонних конкурентів – Goldi, VOVK, Estro. За даними YouControl, у 2022-му виручка Goldi зросла на 22%, до 735,4 млн грн, а VOVK – на 6,5%, до 40,6 млн грн.

В «організованому» ритейлі на перших сходинках усе ще знаходяться іноземці: близько 10% – у польської LPP S.A. (бренди Reserved, Mohito, House) і 7% – у турецької LC Waikiki, рахувала у травні для Forbes аналітична компанія ProConsulting.

«Компанія налаштована досить оптимістично, – говорить Лотоцький. – Проте до питання розвитку в Україні загалом вони повернуться, базуючись на аналізі перших результатів відкриття магазинів після тривалої перерви».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд