Трійця айтівців зі Львова створили бренд дизайнерських шкарпеток Dodo Socks, який став вдалим прикладом маркетингу соціального впливу. Протягом 2022 року бренд згенерував майже 50 млн грн доходу, 20% якого перерахував на допомогу ЗСУ. Як учасник списку Forbes Next 250 Dodo Socks побудував бізнес на креативі та ситуативному маркетингу
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
У вересні 2022 року директор Центру стратегічних комунікацій НАТО Яніс Сартс на конференцію у Варшаві прийшов у шкарпетках із написом «Топчу русню». Фото підхопили ЗМІ і соцмережі, а російські пропагандистські канали назвали шкарпетки русофобськими. Розголос був тільки на користь львівському бренду Dodo Socks, в якого продажі зросли, розповів один із засновників Роман Шупер, 37. Dodo Socks створили пару шкарпеток «Топчу русню» для допомоги 112 бригаді ТРО. Як саме вони потрапили до функціонера НАТО, засновники достеменно не знають. За рік «русофобські» шкарпетки забезпечили бригаді 769 000 грн.
«Dodo Socks – це не просто шкарпетки, а справжній маніфест», – вважає маркетинг-директорка MEGOGO Валерія Толочіна. Сміливість, непересічність – чинники, які забезпечують помітність серед споживачів, додає засновниця креативної агенції Vandog Agency Ірина Метньова.
Шкарпетки з маніфестом, ситуативний маркетинг і пожертви на армію – складові успіху Dodo Socks. У 2022 році дохід компанії виріс у півтора раза – до 47,8 млн грн, з них 10,5 млн грн підприємці передали на допомогу ЗСУ.
Маніфест на продаж
У 2015 році львів’яни Марта Турецька, 38, та Андрій Плясун, 40, працювали у ІТ-компанії DevCom. Робота в ІТ була можливістю заробити гроші, щоб відкрити бізнес, розповідала виданню MC.Today Турецька. Якось вони купували шкарпетки для українських воїнів в АТО та познайомилися з директором львівської фабрики. Розглядаючи тисячі одноманітних чорних шкарпеток, у друзів з’явилася ідея пошити кілька кольорових пар. Директор фабрики погодився зробити на замовлення 200 пар із малюнком велосипеда. Їх здебільшого подарували друзям і роздали колегам, від яких отримали позитивні відгуки.
Це надихнуло Марту та Андрія розпочати власну справу. До компанії засновників приєднався і чоловік Марти – Роман Шупер.
Підприємці склали простенький бізнес-план, провели аналіз ринку, придумали логотип, кілька дизайнів шкарпеток і зробили сайт. «Dodo Socks продає не просто шкарпетки, а їхній дизайн», – говорить Марта Турецька, яка на початку бізнесу займалася цим самостійно.
Зараз у компанії за це відповідають чотири дизайнери (всього у компанії працює 37 співробітників). Неординарні дизайни стали візитівкою Dodo Socks. «У колекції Femme Dodo Socks елегантно поставили крапку в суспільній дискусії про доречність вживання фемінітивів, – згадує Валерія Толочіна. – Які ще можуть бути питання, коли навіть на шкарпетках вказано поетка, юристка, мисткиня та агентка».
Розробка одного дизайну шкарпеток, від промальовування до масового виробництва, займає від тижня до 2-3 місяців.
Zara на мінімалках
«Одна справа, коли ти робиш дизайн, просуваєш, продаєш. Інша справа, коли ти те все виробляєш. Це два світи, які не перетинаються», – говорить співзасновник бренду Роман Шупер.
До лютого 2022 року шкарпетки Dodo Socks вʼязалися на «Рубіжанській панчішній мануфактурі» в Рубіжному на Луганщині. Підприємці свідомо вирішили не розвивати власне виробництво, а працювати на аутсорсі.
За такою бізнес-моделлю працює світовий лідер у сфері роздрібної торгівлі одягом Inditex. Компанія володіє брендами та мережею магазинів, а виробництвом займаються фабрики по всьому світу.
Повномасштабна війна внесла свої корективи в налагоджену схему співпраці. У березні 2022 року росіяни знищили фабрику в Рубіжному, внаслідок чого згоріло 98 станків. Співвласники «Рубіжанської панчішної фабрики» Олег і Геннадій Місюренки перенесли виробництво до Львова.
Зараз оновлена фабрика має 30 верстатів і 44 працівники, з них 17 переїхали з Рубіжного до Львова. 70% замовлень для релокованої фабрики генерують Dodo Socks. «Ми могли б розмістити замовлення в Туреччині, однак це суперечило б цінностям нашої компанії. Для нас принципово давати роботу українським виробникам», –пояснює Шупер.
Крім Dodo Socks, на ринку дизайнерських шкарпеток працюють Sammy Icon із Києва та Griffon Socks із Харкова. Руйнування панчішної фабрики в Рубіжному негативно вплинуло й на ці компанії. Харків’яни зараз в’яжуть шкарпетки у Червонограді, Дніпрі та Тернополі, розповідає співзасновниця Марія Турчина. Війна дуже вплинула на продажі дизайнерських шкарпеток, оскільки це товар не першої необхідності, який зазвичай купують на подарунок, каже вона. Таргетована реклама показала, що з 75 000 підписників в Instagram у Griffon Socks в Україні зараз залишилося лише 15 000.
Через війну падіння в категорії шкарпеток склало 20%, підтверджує Роман Шупер. Щоб не втратити в продажах, Dodo Socks розширили асортимент спідньою білизною, купальниками, хустками, шапками, які забезпечують половину виторгу компанії.
Королі колаборацій та ситуативного маркетингу
Оригінальність колаборацій Dodo Socks привертають додаткову увагу до бренду, відзначає Валерія Толочіна. Вона пригадує набір із зображеннями науковців, створений з журналом «Куншт», і колекцію з жінками-художницями: Марією Примаченко, Сонею Делоне та Фрідою Кало. «Нешаблонні партнерства повертають шкарпетки в категорію доречних подарунків», – пояснює вона.
Dodo Socks робили колаборації з Віктором Ющенком і з мережею ОККО. А після підриву Керченського мосту у жовтні 2022-го компанія випустила тематичні шкарпетки «Хто як не ти, спалить мости».
Остання колаборація – з військовим аналітиком фонду «Повернись живим» Миколою Бєлєсковим. «У дизайні ми використали те, що в багатьох я асоціююся з капібарою», – розповідає Бєлєсков. З продажу першої партії шкарпеток «Пара Капібара» в 1500 штук зібрали 300 000 грн для фонду «Повернись живим».
Dodo Socks у притаманній їм гумористичній манері створили вдалий приклад маркетингу соціального впливу (Social Impact Marketing), розповідає Ірина Метньова. «Бренд творчо переосмислює події та знакові явища, щоб створити унікальний продукт і з його допомогою реалізувати благочинні наміри», – каже вона.
«Благодійність, що була складовою Dodo Socks з початку їх заснування, сьогодні вийшла на абсолютно новий рівень», – відзначає Толочіна. Фрази, які стали символами українського спротиву – «Паляниця», «Шо по русні?», «100% бавовна» – конвертуються в донати на підтримку ЗСУ, додає вона.
Під час великої війни Dodo Socks передає кошти зі спеціальної лінійки продукції «Підтримай ЗСУ» здебільшого на фонд «Повернись живим» (90%), решту 10% – на менші фонди та конкретні бригади. За півтора роки Dodo Socks переказали «Повернись живим» 12,1 млн грн, які витратили на квадрокоптери, прилади нічного бачення й інші речі для військових.
У Dodo Socks є два головні джерела продажу. 75% компанія продає через свій сайт, клієнтів на який отримує з соцмереж і реклами. У бренда 82 000 підписників в Instagram, 47 000 в Facebook та 13 000 у Twitter. Решта 25% продажів йдуть через три фірмові магазини у Києві та Львові.
Серед найближчих цілей підприємців – розширити продуктову лінійку текстилю та продовжувати підтримувати ЗСУ. «Наша головна ціль зараз – це допомагати усим, чим можемо, ЗСУ, щоб не програти цю війну. Це задача №1 кожного українця. А там побачимо», – каже співвласник Dodo Socks Роман Шупер.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.