Владислав Чечоткін /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

«Великі гравці хочуть мене якщо не з’їсти, то випередити». Владислав Чечоткін про те, куди біжить Rozetka, та український e-commerce через рік війни

5 хв читання

Владислав Чечоткін Фото Олександр Чекменьов

CEO та співзасновник маркетплейсу Rozetka Владислав Чечоткін – герой нового ютуб-проєкту Forbes «Business Breakfast з Володимиром Федоріним». Він розповів про фінансовий стан компанії на початку повномасштабного вторгнення, зміну попиту у клієнтів протягом 2022 року та розвиток електронної комерції в Україні. Головне з розмови Чечоткіна та Федоріна

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Ми встановили абсолютний рекорд у нашій історії в гривні»

Найголовніша відмінність Rozetka зараз і Rozetka 23 лютого 2022 року це те, що у 2020 і 2021 роках ми трохи забули те, як ми вели бізнес, і почали дуже швидко бігти вперед. 

Є два підходи будувати бізнес, вони досить різні, – будувати за свої і будувати за чужі. Ми все життя будували за свої і майже все, що було вільне, вклали в розвиток, щоб бігти вперед. Тому, коли почалася війна, ми були в найгіршій формі для цього. 

У 2023 році у нас більше магазинів, ніж було до повномасштабного вторгнення, але ми набагато обережніше ставимося до того, як вкладати чи як витрачати. З іншого боку, ми значно поменшали, майже вдвічі скоротилася кількість людей, що працюють у Rozetka. 

Якщо казати в грошах, то за GMV в четвертому кварталі 2022 року ми показали найкращий результат за свою історію. Але треба розуміти, що це гривня і прибутковість цих операцій сумнівна. Ми встановили абсолютний рекорд у нашій історії в гривні. Але фінансовий результат набагато гірший, ніж мені хотілося б. Проте бізнес живий, і це дає мені надію. 

«Середній чек зменшився, люди почали заощаджувати» 

Бізнес пройшов усі стадії, які проходила країна. Коли російські війська були під Києвом, бізнес майже повністю зупинився. Було багато внутрішніх проблем, бої точилися за 3 або 4 км від наших складів, і люди боялися виходити на роботу. Але була певна кількість людей, яка виходила перш за все охороняти, відвантажувати гуманітарні вантажі. 

Потім операції почали відновлюватися. Я дуже добре памʼятаю Бучу та Ірпінь, коли в перших числах квітня люди почали купувати унітази, крани, двері, щоб відновити життя. Це як опосередковане підтвердження того, що вкрали росіяни. Найбільшим попитом – і в кількості, і в грошах – користувалися товари для прибирання, швабри, побутова хімія. У травні ми побачили, що люди майже не купували електроніку, але почали купувати якусь одежу і намагатися відновити своє життя. 

Коли почались обстріли і росіяни почали знищувати наші паливні потужності, це був пік каністр. Одна каністра дорівнювала одному телевізору. Я жартую, але відчувався дуже великий попит. Потім настала осінь з обстрілом енергетичної інфраструктури, і зрозуміло, що повербанки, зарядні станції і генератори затьмарили все. 

Наразі за результатами року можу сказати, що найбільш постраждалими категоріями є товари для дітей і велика побутова техніка. Найбільш популярними товарами були товари для безперебійного живлення, генератори, повербанки та інше. Загалом середній чек у нас зменшився, люди почали заощаджувати. 

«Дві сили Rozetka: бренд і команда»

У бізнесі основна сила – наш бренд, який будувався роками. Із самого початку, коли ми будувалися, здійснювали перші кроки, ми продавали гаджети. До нас приходили люди віком 11–13 років, аби помацати їх, порівняти, поставити запитання. Вони телефонували, писали, замовляли, відмовлялися, це дуже дратувало нас. Але я всім пояснював, що це наші майбутні покупці, і якщо ми хочемо бути успішними, ми не можемо їх не поважати і не обслуговувати. Я казав, що ці люди за пʼять або десять років будуть найкращими клієнтами. 

Відтоді минуло 18 років, і ці люди – найкращі покупці, найбагатші, найуспішніші з-поміж тих, хто є в нашій країні. Ми стоїмо, працюємо для них, любимо їх, а вони нас. Цей приклад для мене показовий, тому що він у часі може показати, як будуються бренди чи як будувався наш бренд і чому ми там, де ми є зараз.

Друга основна сила – команда. Це теж не про мене, але і про мене також. Те, що відбулося з початком повномасштабного вторгнення, той шок, це все вдалося втримати і перетворити на рух уперед тільки завдяки команді. Мене не було в Україні в перші дні, і якби не було решти людей, то ми б із вами зараз не спілкувалися. 

Це теж довготривалий процес, його не можна зробити за місяць перед війною, тим паче за місяць війни, але ми його будували. Люди розвивалися з нашою компанією, і вони відчували персональну відповідальність за те, що відбувається, і за те, що ми повинні утримати бізнес. 

«Простіше взяти людину і зробити з неї спеціаліста, ніж взяти спеціаліста і зробити з нього людину»

Ми всі розуміємо, що бізнес надовго, і те, що відбувається сьогодні, буде мати наслідки завтра, це нам допомагає. Коли рішення за межами буденності, любов і турбота до нашого клієнта допомагають нам приймати ті чи інші рішення. Чесність – третя річ, яка допомагає нам рухатися далі. На чесності ми будували свій бізнес до цього і продовжуємо будувати далі. У нас не викладені ці цінності на стінах, ми з цим живемо. 

Наша команда оновлюється, ми постійно додаємо людей. Деякі йдуть, деякі – змінюють свої позиції. Зараз команда топменеджерів – це люди, які працюють два, три і більше років. Мені простіше і людям простіше зростати з компанією, ніж прийти ззовні.

Але треба розуміти, що зростання бізнесу і нові підходи досить часто вимагають нових людей і нових знань, яких у компанії немає. Якщо казати про людей, то ми пропагуємо, що набагато простіше взяти людину і зробити з неї спеціаліста, ніж взяти спеціаліста і зробити з нього людину. 

Владислав Чечоткін на «Business Breakfast з Володимиром Федоріним»

«Великі закордонні гравці не прийдуть, а великі українські гравці будуть вкладати далі гроші»

Я вважаю, що електронна комерція буде зростати. Це галузь, де треба менше товарів мати на залишках, треба менше магазинів і загалом модель більш ефективна. Буде розвиватися cross-border-торгівля, бо щоразу із цими потрясіннями, які відбувалися в країні, з інфляцією, нестабільністю і невпевненістю в майбутньому, завжди скорочується асортимент і доступність товарів. Це можна вирішувати, покупці це вирішуватимуть через cross-border-торгівлю. 

Зрозуміло, що ринок не стоїть на місці. Люди, що втратили роботу, постраждали від воєнних дій, втратили бізнес, мають бути більш активними, більш голодними, більш агресивними в тому, щоб відвойовувати собі частинку ринку. Тому я певен, що конкуренція тут зростатиме. Великі закордонні гравці не прийдуть, великі українські гравці вже вкладають і будуть вкладати далі ці гроші. 

З одного боку, конкуренція, з іншого – розвиток ринку. Що більше бізнесів вкладають у вашу галузь, то швидше галузь рухається вперед. Також досвід наших громадян, які були за кордоном чи є за кордоном, теж рухатиме електронну комерцію в Україні вперед.

Найбільша загроза для Rozetka всередині, тому що треба боротися самим із собою, долати психологічні і фізіологічні наслідки війни. Розбудовувати бізнес і дивитися вперед досить складно для мене в цей час.

Якщо казати про зовнішні фактори, то зрозуміло, що всі великі гравці дивляться на цей ринок, намагаються тут щось робити. Назвіть будь-кого з наявних великих офлайн-бізнесів, торгових бізнесів, усі вони хочуть бути на моєму місці і всі вони хочуть мене якщо не з’їсти, то випередити.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд