На землі, випаленій фінансовою кризою, іпотечний бізнес Ентоні Шея б’є рекорди. Його секрет – вміння дочекатися потрібного моменту, навіть якщо на це підуть роки.
Оформлюйте передплату на 6 номерів Forbes Ukraine зі змістовними інтерв’ю, рейтингами та аналітикою, тепер зі знижкою 50%.
Одного вечора в листопаді 2015 року Ентоні Шею кортіло сісти за святковий стіл на верхньому поверсі хмарочоса Morgan Stanley в центрі Мангеттена. Вранці його компанія loanDepot мала розмістити акції на Нью-Йоркській фондовій біржі. Іммігрант із Тайваню, який починав простим менеджером з іпотеки, що працював за відсоток від угод, був за крок до втілення мрії. Але йому не давала спокою турбулентність на ринку: засновнику Square Джеку Дорсі, котрий планував вивести свій стартап на біржу тижнем пізніше, довелося знизити його вартість.
Останньої хвилини Шей скасував IPO.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
«Відчуття було таке, ніби це моя остання вечеря. Пізніше я багато разів запитував себе, чи не зробив помилку, – розповідає Шей, 56, про першу спробу IPO. – Але, озираючись назад, розумію, що вчинив цілком правильно».
Цей хід себе виправдав. Наступні п’ять років loanDepot стабільно зростав, і зрештою Шей провів IPO в лютому 2021-го. Розміщення зробило його мільярдером. Forbes оцінює статки бізнесмена в $2 млрд. Шей володіє 54% акцій компанії та маєтком у Каліфорнії, придбаним у жовтні за рекордний $61 млрд.
Підбирати ідеальний момент для виходу на біржу – марна справа: події 2015-го ледь не повторилися. Останньої миті loanDepot запропонував для розміщення значно менше акцій, ніж від нього очікували. Причина – зниження попиту на кредити й прогнози про зростання процентних та іпотечних ставок. На біржі торгується всього 3,2% акцій loanDepot. У своїх розрахунках Forbes дисконтує вартість частки, якою володіє підприємець, якщо в його компанії у відкритому зверненні менше 5% акцій. Шей обіцяє збільшити обсяг акцій у вільному обігу.
Шей – ветеран галузі. Перед тим як створити loanDepot у 2010-му, він заснував і продав дві компанії іпотечного кредитування. Бізнесмен розгледів можливість у хаосі, що панував після фінансової кризи і краху гігантів Countrywide Financial і Ameriquest. loanDepot – поєднання технологічної платформи, яка допомагає дешевше залучати нових клієнтів, і мережі з 2500 кредитних менеджерів у всіх штатах. В останнє десятиліття компанія пожинає плоди бурхливого зростання на ринку іпотеки. Приваблені низькими ставками, мільйони американців купують будинки. Житловий бум у розпалі, ціни на нерухомість б’ють рекорди, почалася нова хвиля рефінансування, а мільярдери ринку іпотечного кредитування – Шей, Ден Гілберт з Rocket Companies, Мет Ішбіа з United Wholesale Mortgage та інші – набивають гаманці.
«У loanDepot найкраща у своєму класі технологічна платформа і впізнаваний бренд, – каже старший аналітик інвестиційного банку Jefferies Райан Карр. – Це допомагає компанії швидко нарощувати частку клієнтів, які вперше купують житло. Їх стає дедалі більше».
Шей любить порівнювати loanDepot із райдшерінговим сервісом Lyft, а Rocket – з Uber. loanDepot і Rocket змагаються в тому, чия технологічна платформа приверне більше покупців, які вперше звернулися по іпотеку, а потім зробить їх лояльними клієнтами. loanDepot використовує платформу Mello. Вона спрощує отримання кредиту за допомогою алгоритмів машинного навчання, а її технології збору даних допомагають продавати послугу рефінансування іпотеки. Результат вражає: 72% клієнтів, які отримали в компанії перший іпотечний кредит, рефінансують його через loanDepot. Це вчетверо більше, ніж у середньому по галузі.
Багато хто не в захваті від агресивного маркетингу loanDepot: фірма відбивається від двох колективних позовів про набридливу телефонну рекламу. loanDepot «відкидає звинувачення й рішуче захищається в суді». З чотирьох клієнтів компанії, з якими поговорив Forbes, троє розповіли, що спокусилися низькими ставками і зручністю онлайн-платформи. Але потім потрапляли до погано підготовлених брокерів, які працюють за тисячі кілометрів від них, і місяцями чекали укладення кредитного договору. У відповідь loanDepot вказує на високі оцінки, які дають клієнти: у середньому чотири з половиною зірки на Google, LendingTree, Zillow, TrustLink та інших онлайн-платформах.
Лише за 11 років каліфорнійський стартап став сьомим за величиною іпотечним брокером у США, підрахувало галузеве видання Inside Mortgage Finance. Компанія контролює 3% американського ринку нових житлових кредитів обсягом $11 трлн. Зростання прибутку у 2020-му приголомшує: 5750% – до $2 млрд. Виторг збільшився більш ніж утричі, до $4,3 млрд.
«Ми затьмарили Bank of America і тепер відстаємо лише від Rocket і культових американських банків на кшталт Chase і Wells Fargo, – розповідає Шей. – Наші позиції міцні, перспективи на наступне десятиліття тішать».
Перші 10 років Ентоні Шея в Каліфорнії не були настільки райдужними. У 1973-му батьки забрали восьмирічного хлопчика і двох його молодших сестер із Тайваню в Лос-Анджелес. Наступного дня після прильоту Шея відправили в державну школу. «Дуже цікавий був досвід», – згадує він. Через кілька років сім’я переїхала з Лос-Анджелеса в округ Оріндж, і відтоді Шей живе там.
«Я не говорив англійською, не знав, як тут заведено одягатися, – розповідає бізнесмен. – Відчув на собі всі принади життя іммігранта. Англійську вчив за мультфільмами про кролика Багза Банні».
У середині 1980-х Шей вступив до Каліфорнійського університету на факультет управління бізнесом і ледь тягнув навчання. Над книгами він віддавав перевагу серфінгу й риболовлі, а вечорами грав у бейсбол і підробляв монтажником стереосистем. У 1986-му на бейсбольному матчі 21-річний хлопець дізнався, що його товариш по команді влаштувався кредитним менеджером в іпотечну компанію Tricor. Про цю професію Шей тоді навіть не чув.
«Я запитав товариша, чим він займається, і той відповів, що дає людям у позику. Я відповів: у тебе ж ні копійки немає, ти ж на мілині! – усміхається Шей. – А він мені: ти не зрозумів, я допомагаю іншим отримувати кредити. Мене це заінтригувало. Я пішов на співбесіду, й мене одразу ж прийняли».
Три роки по тому Шей отримав диплом. Весь цей час він підробляв на двох роботах, щоб забезпечити себе, зібрати грошей і допомогти батькам із виплатою іпотеки. «Інші тусувалися на вечірках, а я гарував, намагаючись освоїти спеціальність кредитного менеджера», – згадує він.
У 24-річному віці, пропрацювавши у сфері кредитування три роки, Шей вирішив об’єднати всі накопичення і викупити бізнес Tricor. У 1989-му він придбав компанію за $300 000 (з урахуванням інфляції сьогодні це було б $650 000). Суму виплачував частинами півтора року, по $30 000 на місяць. Перший крок в індустрії іпотечного кредитування дорого йому обійшовся: 10 років Шей відбивався від звинувачень у недобросовісних діях, які, за його словами, вчинили колишні власники.
У розпал буму доткомів Шей вирішив пропонувати стандартні кредити позичальникам із гарною кредитною історією онлайн. Компанія змінила ім’я на LoansDirect.com і заплатила $900 000 за вебадресу.
«Ми були невеликою фірмою і вирішили відмовитися від традиційної моделі продажів. Ми зверталися до споживача безпосередньо, і це спрацювало», – згадує виконавчий віцепрезидент loanDepot Томо Єбісу, який познайомився із Шеєм, коли обидва працювали кредитними менеджерами в Tricor.
У 2001-му Шей продав швидко зростаючий бізнес онлайн-брокера E-Trade Financial за $56 млн і в 35 років вийшов на пенсію. Але йому швидко набридло сидіти склавши руки: «Я втілив американську мрію – розбагатів. І зрозумів, яка це нудьга – нічого не робити».
Наступного року закінчився термін заборони на конкуренцію з E-Trade. Шей пустив зароблене від угоди на запуск другої фірми – HomeLoanCenter.com. Вона спиралася на напрацювання LoansDirect, але крім стандартних кредитів пропонувала безліч інших продуктів: позики під заставу нерухомості, вторинну іпотеку, а також горезвісні субстандартні кредити, які пізніше призвели до краху іпотечного ринку. HomeLoanCenter.com пропонувала їх онлайн по всіх Сполучених Штатах. За два роки компанія перетворилася на одного з найбільших цифрових операторів іпотечного кредитування з 3000 співробітників. Успіхи HomeLoanCenter.com привернули увагу засновника холдингу IAC – мільярдера Баррі Діллера. У 2004-му підрозділ онлайн-кредитування IAC придбав HomeLoanCenter.com. Суму угоди не розголошували.
Шей перейшов до IAC керувати підрозділом і залишався біля керма до кінця 2007-го. Потім знову відійшов від справ – створив професійну рибальську команду, яка била рекорди на турнірах і заробила понад $7 млн призових. І тут на ринку житла почався обвал.
«Я стояв осторонь і спостерігав, як руйнуються фінансові ринки, – каже Шей. – Мозок малював єдину картинку – ядерний апокаліпсис».
Шей – ветеран галузі. Перед тим як створити loanDepot у 2010-му, він заснував і продав дві компанії іпотечного кредитування. Фото Getty Images
Шей укотре із головою занурився в іпотечний бізнес. Третім актом п’єси стала інвестиція в «альтернативного іпотечного оператора» Grander Financial. Компанія пропонувала гроші в обмін на паї в житлових будинках, але ідея не злетіла. Наприкінці 2009-го Шей продав свою частку. Але колапс іпотечного ринку, викликаний крахом галузевих гігантів на кшталт Countrywide, він вважав шансом, який не можна втрачати.
«Попит на іпотечні кредити нікуди не подівся, а пропозиція щезла, – згадує Шей. – Я зрозумів: настала моя черга зійти на трон».
У 2010-му він заснував loanDepot. Ідея була створити технологічну платформу, яка максимально ефективно пропонувала б іпотечні кредити споживачам. Криза стерла з лиця землі найбільших конкурентів – небанківських операторів іпотечного кредитування. Деякі банки теж пішли з ринку іпотеки. Залишилися гравці з міцною репутацією на зразок Quicken Loans Дена Гілберта (нині Rocket Mortgage), і вони швидко зростали. Шей хотів отримати свою частку цього пирога.
Його затія багатьом здалася безглуздою. «Я говорив: Ентоні, ти хіба не бачиш, що сталося? Тут же був іпотечний армагеддон! Що ти таке пропонуєш?» – згадує Єбісу. Але Шей був непохитним, і незабаром Єбісу приєднався до підприємства.
Через три роки loanDepot отримав ліцензії на ведення бізнесу в усіх штатах і поглинув меншого за розміром іпотечного брокера. Десятиліття досвіду і великий особистий статок допомогли Шею подолати високий поріг входу в індустрію іпотеки (на запуск бізнесу й отримання ліцензій від державних іпотечних агентств на кшталт Fannie Mae і Freddie Mac йде купа часу і грошей). Але Шею було ще далеко до того, щоб відвоювати значну частку ринку у Rocket та їй подібних. Тому loanDepot почав будувати платформу Mello. Запущена у 2017-му, вона допомагала клієнтам швидше і простіше отримувати іпотечні кредити онлайн. Крім того, Mello полегшувала адаптацію нових співробітників.
«Ця платформа допомогла їм задовольняти величезний попит, що виник у 2020 році, коли процентні ставки впали, – говорить старший аналітик інвестбанку Jefferies Райан Карр. – Багатьом конкурентам забракло для цього технологічних можливостей».
Попереду ще багато складнощів. Акції більшості іпотечних операторів, які недавно вийшли на біржу, зокрема Rocket Companies Дена Гілберта (серпень 2020-го), United Wholesale Мета Ішбіа (лютий 2021-го) і loanDepot (лютий 2021-го), торгуються за ціною розміщення або нижче. Кілька іпотечних брокерів відмовилися від виходу на біржу і прийняли пропозиції про злиття. Інвесторам не подобається, що ставки іпотечних кредитів хоча й низькі за історичними мірками, останнім часом зростають. Можливо, це ознака того, що темпи рефінансування сповільнилися.
«Треба зачекати. Коли хвиля рефінансування зійде нанівець і очікування трохи знизяться, інвестори знову захочуть вкладати в цей ринок», – вважає старший аналітик Barclays Марк ДеВріс.
Шей наполягає на тому, що унікальне поєднання впізнаваного бренда, просунутої технологічної платформи й широкої мережі брокерів loanDepot у всіх штатах вирізнятиме компанію з-поміж конкурентів, коли цикл зниження процентних ставок завершиться. «Клієнт зможе обрати страву, яка йому більше до смаку, – каже він. – Захоче оформити іпотеку онлайн, не спілкуючись із менеджером? Будь ласка. Потрібна підтримка брокера в рідному місті? Клієнт її отримає».
loanDepot розраховує до кінця року збільшити свою частку на ринку нових іпотечних кредитів і рефінансування з 3,2% до більш ніж 4%. Для порівняння: United Wholesale контролює 8,3% цього ринку, Rocket – 3,8%. loanDepot вкладає в просування бренда. У березні він уклав багаторічний контракт із бейсбольним клубом «Маямі Марлінс» про перейменування його стадіону в LoanDepot Park.
Шей упевнений, що вивів loanDepot на біржу в потрібний момент і що хороші часи ще довго не закінчаться: «Схоже, ми наздогнали двох зайців».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.