Стандартна схема роботи інвестиційних компаній: позичити, купити й радикально скоротити витрати. Але приголомшливий успіх інвестицій у Petsmart і Chewy навчив Реймонда Свайдера, 59, що іноді вдвічі збільшити ризики – це кращий варіант дій
⚡️Ексклюзивно: спікер на форумі «Енергія бізнесу» – Деніел Єрґін, віце-голова S&P Global, письменник та лауреат Пулітцерівської премії. Він автор бестселерів про енергетику та світову економіку, зокрема «The Prize» і «The New Map». Вже 9 жовтня зустрінемося.
Реймонд Свайдер, голова інвестфірми BC Partners, пригадує, під яким тиском був перед Різдвом 2017-го. PetSmart, традиційний ритейлер їжі для домашніх улюбленців і найбільша інвестиція компанії, йшов на дно. Його застарілі технології треба було оновити; витрати були величезними.
Свайдер розривався між офісом BC Partners на Медісон-авеню на Мангеттені і штаб-квартирою PetSmart у Феніксі, де виконував обовʼязки гендиректора. Облігації PetSmart приносили трохи більше 60 центів із долара.
Коли він приїхав у Фенікс, то почув від директора з інформаційних технологій PetSmart, що компанія перестала наймати нових працівників з метою економії. Але через це змушена була покладатися на послуги підрядників, і це виходило дорожче. «Не знав, що діяла така заборона», – пригадує Свайдер. Він одразу її скасував, і це дало можливість директору з інформаційних технологій найняти 35 нових працівників. «Треба бути спритним і гнучким, – каже Свайдер. – Іноді жорсткі правила змушують людей вчиняти неправильно».
У той час Свайдер залюбки порушував традиційні правила бізнесу й інвестицій. Геній левериджових викупів, який виріс у Парижі, отримав диплом магістра електроінженерії однієї з французьких «великих шкіл» і диплом MBA Університету Чикаго, виконував подвійні обовʼязки. Два дні на тиждень він управляв інвестфірмою з активами на $40 млрд, а інші три дні працював у компанії PetSmart, яка мала 1650 магазинів; BC Partners заплатила за неї $8,7 млрд у 2014-му.
Із $6 млрд боргу і $800 млн невиплачених дивідендів PetSmart стрімко наближалася до банкрутства. Власники тварин почали більше купувати онлайн. Стандартна схема в таких випадках вимагала радикального скорочення витрат, щоб знайти гроші для кредиторів. Але Свайдер вирішив вкласти в компанію ще більше.
Він знайшов лазівки в угодах із кредиторами PetSmart, що дало змогу позичити ще більше грошей (це їх розлютило, але гроші дали). Додаткове фінансування Свайдер витратив на купівлю неприбуткового онлайн-ритейлера їжі для тварин Chewy. Свайдер знав мільярдера й засновника Chewy Раяна Коена; за роки їхнього знайомства той досягав усіх фінансових цілей, які ставив перед собою. І хоч Chewy не була прибутковою, на думку Свайдера, вона витрачала гроші мудро. У своїй категорії Chewy була попереду Amazon. Це був чудовий спосіб покращити ситуацію з онлайн-продажами PetSmart.
Почавши з пропозиції у $1 млрд, Свайдер врешті заплатив $3 млрд за Chewy, обійшовши Petco у квітні 2017-го. Скептики забили на сполох, ціни на облігації впали, і на фірму посипалися позови. Але після чотирьох років роботи і пандемічного буму на домашніх тварин ризикована ставка Свайдера зіграла і стала найкращим результатом в історії його BC Partners.
Chewy тепер котирується на біржі і коштує понад $31 млрд; її виторг виріс майже вдесятеро – у 2021-му компанія планує отримати $9 млрд. Сама PetSmart скорочує частку позичених коштів після рефінансування боргу в січні. Інвестори Свайдера несподівано натрапили на «золоту жилу». «Треба діяти рішуче і швидко, щоб пристосуватися в будь-якому бізнесі, адже щодня світ змінюється так, як ти і уявити не міг. Глибока віра у справу – це дуже важливо», – каже Свайдер із сильним французьким акцентом. Він дає інтервʼю зі свого маєтку в Гемптонсі, звідки працює дистанційно разом із дружиною, трьома дітьми і двома котами – Кашеміром і Перлом.
Інвестор-самоучка
Свайдер отримав свій старт під час буму левериджових викупів у 1980-х. У 1989-му його найняли одразу з університетської лави легенди індустрії Брюс Вассерштайн і Джо Перелла. Три роки по тому він перейшов до паризького офісу Baring Capital Investors, невеликого підрозділу, який займався левериджами лондонського Barings Bank.
У 1995-му трейдер-пройдисвіт Нік Лісон втратив понад $1 млрд, зробивши 300-річний банк неплатоспроможним. ING, конкурент банку, купив Barings за безцінь. Це виявилося удачею для Свайдера, який працював із співзасновником підрозділу. Baring Capital став спінофом із новим імʼям – BC Partners.
На початку 2000-х Свайдер переїхав до Лондона, щоб розірвати угоди з телекомунікаційними компаніями, адже ринок був нерегульований. А 2007-го, коли BC Partners розширилася у Північну Америку, він став біля керма фірми.
Першою великою угодою BC Partners у США стало поглинання супутникового оператора Intelsat за $16 млрд, який мав значні борги. Цей актив одразу став проблемним, а в 2020-му компанія подала заяву на захист від банкрутства. Проте кількість вдалих угод Свайдера значно переважала невдалі.
Серед інших його вирізняє готовність робити зухвалі ставки. Так було і з GFL Environmental, фірмою з Торонто, яку заснував канадський підприємець Патрік Довіджі і яка займається управлінням відходами. У 2018-му BC Partners зробила рекапіталізацію компанії за оцінки її вартості у $2 млрд; фірма закріпила за собою 40% акцій, а GFL спробувала вийти на американський ринок.
Коли настала коронакриза, GFL працювала над виходом на біржу; Свайдер порадив Довіджі не зупинятися через нестабільність ринку. GFL оцінила свої акції по $19 за штуку і стала однією з пʼяти компаній, які вийшли на біржу в березні 2020-го. Свайдер був переконаний, що статус публічної компанії допоможе GFL зіграти на нестабільності ринку.
Спочатку акції продавалися по $13, але ціна виросла майже втричі після того, як GFL купила активи «Системи управління відходами Хьюстону» й інших конкурентів. Частка BC Partners в GFL тепер коштує близько $5 млрд, що майже втричі більше за її початкову інвестицію. «У Реймонда є прекрасний дар відкидати зайве і бачити загальну картину», – каже Довіджі.
Попри давню звичку інвесткомпаній якомога швидше забирати свої прибутки, Свайдер, схоже, не надто поспішає продавати Chewy. І це незважаючи на те, що з середини серпня її акції впали з $96 до $75, тобто компанія втратила $7 млрд прибутків через уповільнення ринку продуктів для домашніх тварин під час пандемії.
BC Partners має 76% акцій компанії, що коштують майже $25 млрд.
Свайдер може зробити ще один переможний крок у секторі домашніх тварин – вихід на біржу PetSmart, яку можуть оцінити у $10 млрд. Виторг колись проблемного ритейлера виріс на 17% у другому кварталі – до $2,3 млрд, а у першій половині року вільний грошовий потік становив $342 млн.
Домашні тварини живуть у 70% домогосподарств США, а в 2020 році їхні власники витратили на них рекордні $103 млрд, що на 7% більше, ніж у 2019-му, каже Скотт Гелфштайн, директор відділу тематичних стратегій інвестування в ProShares. За його підрахунками, Chewy – лідер онлайн-продажів. Серед інших великих гравців індустрії – Zoetis, гігант ліків для тварин, IDEXX Laboratories, лідер діагностичного обладнання, і Dechra Pharmaceuticals, виробник вакцин.
Свайдер наполягає, що ринок домашніх тварин, а також ринок догляду за їхнім здоровʼям залишається недооціненим. Чи збирається він вийти з бізнесу на піку? «Ми нікуди не поспішаємо», – каже Свайдер.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.