Як найбільший тютюновий дистрибʼютор пережив рік війни, чому зайнявся постачанням алкоголю та енергетиків, як впливають на бізнес справи проти Tedis та акціонера Кауфмана. Інтервʼю з Тарасом Корніяченком, СЕО Tedis Ukraine
Дистрибʼютор тютюнової продукції Tedis Ukraine та його співвласник одеський бізнесмен Борис Кауфман наприкінці 2022-го потрапили під приціл правоохоронців. САП та НАБУ повідомили про підозру Кауфману та Олександру Грановському ніби як учасникам злочинної організації, а його тютюнову компанію БЕБ звинуватило в ухиленні від сплати податків на 270 млн грн.
Tedis Ukraine – найбільший тютюновий дистрибʼютор у країні. Його виторг у 2022 році становив 65 млрд грн, що на 7,4% більше, ніж до повномасштабної війни. Компанія стверджує, що має частку менше 50% ринку.
Forbes поговорив із CEO компанії Тарасом Корніяченком про судові справи, Бориса Кауфмана та обсяги паління в Україні.
Інтервʼю скорочено та відредаговано для зрозумілості
Tedis та велика війна
Пройшов рік повномасштабної війни. У якому стані зараз компанія?
Компанія зменшилась після 24 лютого, бо частину територій тимчасово втрачено. Ми віримо, що ці території повернуться завдяки ЗСУ. Але зараз регіональні представництва там закриті. У травні 2022-го через це ми вимушено оптимізували штат. Частину працівників релокували в міста, які знаходяться далеко від лінії фронту.
Виторг компанії у 2022 році становив 65 млрд грн, це на 7,4% більше, ніж у минулому році.
Але фізично обʼєм впав. Звісно основна причина – це війна, але ще й через те, що люди оптимізують свої витрати. Уже помітна тенденція до купування більш дешевих сигарет. Зокрема, зросла частка нелегальних сигарет, вартість пачки яких на 40% менша.
Є й інші причини: глобальний тренд на зниження куріння та збільшення акцизного податку. Це тиск на ціну.
Щодо тренду на зниження куріння. Це лише здається, що більшість почала палити тютюн після початку війни, але це не так. Тренд на зниження куріння глобальний. Але в Україні куріння тютюну зменшувалося швидше, ніж в світі.
Наприклад, виробники говорять, що в Європі чи США куріння падає на 2–4% щороку, то в Україні споживання падає на 7–8%.
Ви скорочували штат компанії?
В цілому за рік великої війни штат скоротився на 20%. Це працівники складського, логістичного, фінансового, HR- та IT-відділів. У компанії зараз працює понад 1700 людей.
Ми вимушено скорочували працівників, бо, наприклад, у березні багато регіональних підрозділів не працювали. І поступово повертали людей, коли підрозділи відновлювали роботу на звільнених від окупантів територіях. Це не було безвихідне скорочення: ми шукали компромісне рішення, аби забезпечити працівників роботою. Наприклад, була можливість переїзду та роботи в інших регіонах.
А яка загалом ситуація в Херсоні, Харкові та Чернігові? Як відновлюєте діяльність у цих містах?
Кожне місто індивідуальне. У Чернігові, який близько до кордону з РФ, уже працюємо на повну силу. Харків уже виходить на нормальний режим роботи. Миколаїв теж працює. Зокрема, з цього міста вантажними машинами постачаємо товар у звільнений Херсон. Працівники дуже хочуть відновити роботу підрозділів у Херсоні, але місто постійно обстрілюють, і це досить небезпечно.
Раніше компанія постачала продукцію у 45 000 торговельних точок. Як зараз?
Зараз ми постачаємо на 35 000–36 000 точок на територіях, які підконтрольні Україні. Війна не суттєво змінила канали збуту.
На ринку завжди гучно обговорюють частку Tedis Ukraine. Яка вона зараз?
Ми займаємо близько 65–70% ринку, якщо враховувати співпрацю лише з міжнародними виробниками. Але є ще ж нелегальний ринок та українські виробники, з якими ми не працюємо.
На загальному ринку наша частка – менше 50%.
Чому лише міжнародні компанії? Співвласник «Винниківської тютюнової фабрики» Григорій Козловський розповідав про те, що ви починаєте співпрацю. Не склалося?
Ми дійсно закуповували у його фабрики пробну партію. Проте поки що не знайшли ефективного механізму щодо взаємодії та дистрибуції. Мости не спалювали. Будемо шукати ще варіанти і будемо домовлятися.
Не тільки сигарети. Про диверсифікацію портфеля
Що зараз входить до портфеля компанії?
До війни ми увійшли в сегмент електронних сигарет та вейпів. Ми продаємо системи нагрівання тютюну IQOS, Glo, а ще запальнички та акумулятори для електронних сигарет. Ця категорія досить непогано зростала до літа 2022-го. Їх в основному купували курці, які шукали альтернативу звичайним сигаретам.
Через вторгнення РФ ми відтермінували запуск дистрибуції алкогольних напоїв, який планували на березень 2022-го. Не було сенсу стартувати через жорсткі обмеження щодо продажу алкоголю на початку війни. Та й саме вино приїхало із затримкою – аж у серпні чи вересні.
Також ми запустили дистрибуцію енергетичних напоїв.
Це власний імпорт вин?
Ми напряму імпортуємо кілька видів недорогих вин з Іспанії, Італії та Франції. Польську горілку Krupnik викупуємо в партнерів, які привозять її до України. Наша мета – розширювати присутність у торгових точках, у які постачаємо тютюн. Поки що активна клієнтська база – лише 10–15% від бази наших клієнтів по сигаретам.
А енергетичні напої?
Енергетичні напої ми теж поступово виводимо. Це не Red Bull чи Burn, які відомі покупцю. Є труднощі, бо через війну довелось оптимізувати маркетингові активності.
Як через це змінилась структура вашого продуктового портфелю?
Зараз 90% займають тютюнові вироби, решта – інші товари.
Чи плануєте ще більше збалансувати портфель?
Це одне з ключових завдань менеджменту. Ми постійно шукаємо групи товарів, які мають схожий із сигаретами цикл дистрибуції. Це дозволить ефективно використовувати наявні логістичні потужності. Цей шлях не простий, бо не так багато товарів із високою оборотністю. Але іншого шляху немає: тютюновий ринок щороку зменшується, зокрема, у 2022-му на 15–20%.
Про акціонерів
Чи впливає на компанію справа проти одного з акціонерів – Бориса Кауфмана? Чи були слідчі дії?
Не впливає. Борис Кауфман займається своїми справами. Але і без нього в компанії є судові суперечки.
Чому ви хотіли брати Бориса Кауфмана на поруки?
Були запити з точки зору юристів та адвокатів, і я його знаю, то було логічно, що я можу виступити. Це спільне рішення адвокатів.
Якщо повернутися до судових суперечок. Це ви маєте на увазі справу про несплачені податки за продані підакцизні товари на 1,17 млрд грн?
Сторона звинувачення формулює це як несплачені податки. Але податкового рішення немає. Ми вважаємо, що всі податки сплачено і податкову звітність оформлено. І комплексна податкова перевірка за цей період закрита.
Бюро економічної безпеки та Генпрокуратура висунули підозру компанії та особисто мені. Вона необґрунтована, без доказів та фактів. Зокрема, в цій підозрі нам кажуть, що в 2020-му та першій половині 2021 року компанія співпрацювала з нібито фіктивними контрагентами.
Ми заперечуємо ці звинувачення. Цей процес кропіткий, ідуть судові засідання. І навіть якщо так вийде, що програємо, будемо оскаржувати в апеляції та інших інстанціях.
З чим ви повʼязуєте ці справи?
Є питання від правоохоронних органів – Бюро економічної безпеки та Генпрокуратури. Але перевірка роботи з контрагентами – звичне явище. Ми і раніше отримували запити, наприклад від податкової поліції, і ніколи їх не уникали. Але цього разу правоохоронці пішли інакшим чином: спочатку предʼявили підозру, щоб потім розбиратися.
Вони вирішили зробити підозру для того, щоб чи я особисто, чи компанія ніяких доказів не знищили. Це вони так пояснюють. Але які докази ми можемо знищити? Всі документи надані, і процес не досить звичайний. Це додає клопотів і мені, і юристам, і фінансистам, і бухгалтерії, бо потрібно швидко реагувати, аби уникати підозр.
Сама підозра репутаційно мені не подобається. Крім того, певні дії можуть блокувати роботу. Але, знову ж таки, ми робимо все, щоб цього не сталося.
Що ви маєте на увазі під блокуванням роботи?
В рамках досудового засідання в правоохоронних органів є ряд інструментів: вони можуть вимагати заставу чи блокувати рахунки. Вже були спроби блокування.
У цій справі фігурують три компанії. Це «Лонвенс», «Розідор», та «Мегаторг ЛТД». Ви з ними співпрацюєте?
Ми з ними співпрацювали у 2018–2021 роках. Це все реальні контрагенти, яким дійсно постачається продукція. Проте органи вважають, що поставок не було
А що зі справою Антимонопольного комітету?
У лютому було судове засідання, і ще одне заплановано на березень. Ми ще раніше повністю сплатили основний штраф, але АМКУ потім виставив додаткові санкції. Ми проти них судимося, бо вважаємо, що виконали свої зобовʼязання.
А роль власників змінилась під час війни? Вони більше вникають в операційні процеси чи ні?
З Борисом Кауфманом спілкування щільне: і до війни, і під час неї. Є певні рішення, які акціонер передав топменеджменту, але стратегічні рішення за ним. Наприклад, щодо масштабування чи благодійності.
А з британськими акціонерами?
Все, як у великих міжнародних корпораціях, є пакет звітності, який ми їм надсилаємо. Наприклад, річний бюджет, виконання планів, і я, як директор, маю пояснити, що не виконано і чому деякі плани не досягнуто. Вони кінцеві бенефіціари. Інформація, яка є у відкритих реєстрах, відповідає дійсності.
А ви з ними спілкувалися?
Так, останній раз наприкінці минулого року, бо є процес погодження бюджету.
Які плани на 2023 рік?
План, як і у всієї країни, щоб наші ЗСУ виграло війну. Від цього багато чого залежить. Але як би не було, ми продовжимо фокусуватися на розширенні асортименту. Війна може відкрити категорії, які нам раніше були недоступні.
Наше завдання – поліпшувати якість дистрибуції основного продукту. До війни ми працювали над запуском мультифункціональної платформи. Хочемо, щоб у кожного В2В-клієнта був власний кабінет, де можна, наприклад, відслідковувати замовлення.
Фізично обʼєм споживання сигарет падає, але ми плануємо цього року в гривні вийти на оборот 2022-го, а можливо, і більший.
Також продовжить роботу наш Координаційний центр із безкоштовної доставки гуманітарної допомоги, який ми створили в березні минулого року. За цей час він уже перевіз 200 гуманітарних вантажів загальною вагою майже 300 тонн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.