Новорічні сувеніри – важлива частина мотивації команди. Як зробити подарунок, що сподобається співробітникам? Досвід українських компаній /Фото Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Новорічні сувеніри – важлива частина мотивації команди. Як зробити подарунок, що сподобається співробітникам? Досвід українських компаній

Getty Images

Сувеніри – важливий елемент мотивації команди. Як не помилитися з вибором?

«У грудні ми працюємо практично без вихідних, іноді до пізньої ночі, – розповідає керівник проєкту Brut Buro Тетяна Бондарчук. – Вільна неділя трапляється не часто». Незважаючи на високий ритм, Бондарчук та команда люблять передноворічний період: вони готують подарунки для тисяч людей.

Brut Buro – суббренд українського імпортера та дистриб’ютора Wine Bureau, який займається унікальними подарунками та заходами. Напередодні Нового року – найбільш завантажений період. Він приносить біля 40% річного виторгу, каже Бондарчук. У 2020 році команда зібрала близько 9000 подарункових наборів для 500 компаній. Цього року вже у листопаді вона мала 7000 замовлень на подарунки.

У Brut Buro для команд найчастіше замовляють продуктові набори: ігристе та закуски до вина. Одні компанії воліють дарувати емоції, інші – досвід, треті зупиняються на утилітарних подарунках. Зрозуміло одне: без подарунків не обійтись. Сувеніри – необхідна частина мотивації команди, вважає засновник ІТ‑компанії ELEKS Олексій Скрипник. «Подарунки та корпоративи сприймаються як must», – говорить він.

В ELEKS є кілька видів подарунків. Початківцям вручають welcome pack, співробітників вітають із днем народження, Днем програміста та Новим роком. 1 червня та в День святого Миколая подарунки отримують діти спеціалістів. Спортсменів у компанії заохочують футболками, а співробітники, які показали хороші результати, можуть очікувати на персональну подяку від менеджера команди.

Одним із найвдаліших подарунків в ELEKS голова відділу Employee Relation Катерина Андрущенко вважає набір, який команди отримали до Дня програміста у 2020‑му. «Наші співробітники люблять чай, – розповідає Андрущенко. – Ми придумали сет із чайника з логотипом, набору чаю, печива та сухофруктів».

Раз на місяць CEO «Київстару» Олександр Комаров п’є каву з різними командами без їхніх безпосередніх керівників, розповідає начальниця відділу з пошуку талантів Світлана Кончаніна. Через пандемію зустрічі проходять онлайн, і тепер компанія розсилає по домівках набори з кави, екочашки та сухофруктів. «Коли люди отримують фізичний подарунок, сидячи вдома, вони почуваються частиною чогось більшого», – каже Кончаніна.

До пандемії у «Київстарі» вважали за краще дарувати емоції – наприклад, у форматі заходів. Матеріальні подарунки слугують для того, щоб зміцнити почуття приналежності до компанії. Коли кількість абонентів мережі 4G перевищила 10 млн, усі співробітники «Київстару» отримали в подарунок турецькі солодощі пішманіє.

Цьогоріч «Київстар» проведе корпоративний Новий рік онлайн. Подарунки готують із серпня. Метою було вигадати щось атмосферне, унікальне і з цифровою складовою, каже Кончаніна. Деталі компанія передчасно не розкриває: що це буде, не знають наразі навіть топменеджери. Але диджитал‑елементом стане цифрова листівка з QR‑кодом, який веде на сайт із добіркою різдвяних пісень.

Подарунки чекають і на дітей співробітників. 1 грудня кожен отримає адвент‑календар із сувенірами, іграшками та квестом, розрахованими до Дня святого Миколая. Турбота про добробут у сім’ях – HR‑стратегія «Київстару». Подарунки – лише її частина. «Ми працюємо віддалено і розуміємо: те, як людина почувається вдома, впливає на її роботу та настрій», – пояснює Кончаніна.

Будувати культуру та взаємини всередині компанії завдяки подарункам – ефективна стратегія. Особливо добре це працює, якщо дарувати досвід та емоції, пишуть Сідні Чен та Кессі Могілнер у Journal of Consumer Research. Утім, є й підводні камені. Невдалий подарунок може зіпсувати відносини – він показує, що у вас із адресатом немає нічого спільного, констатує професор університету Британської Колумбії Елізабет Данн.

Як не помилитися з подарунком команді? Перший крок – обрати сувенір, який не захочеться запхати якомога глибше у шафу чи передарувати, гадають співзасновниці бренда Gunia Project Наталія Каменська та Марія Гаврилюк. Запускаючи бренд у 2019 році, вони мріяли створювати українські подарунки, які б мали стильний та сучасний вигляд.

Марія Гаврилюк, засновниця Gunia Project. /Фото Олександр Чекменьов

Марія Гаврилюк, засновниця Gunia Project. Фото Олександр Чекменьов

У 2021 році Gunia Project готує приблизно по 150 подарункових наборів для десяти компаній. Серед клієнтів – PWС, Hyundai, стоматологія Tefi. Формула оптимального подарунка, за версією Gunia Project, – баланс між функціональністю, кодами компанії та естетикою. «Подарунки мають подобатися. Чашку із величезним логотипом, найімовірніше, просто сховають», – каже Каменська.

На Новий рік компанії переважно замовляють у Gunia Project свічки, текстиль і кераміку. Своїм співробітникам Гаврилюк та Каменська дарують парфумовані свічки й шовкові хустки. На день народження співробітник отримує два сувеніри: подарунок від Gunia Project та щось не з продукції бренда.

Gunia Project має близько п’яти постійних корпоративних клієнтів. Подарунки, які вони обирають упродовж кількох років, утворюють набір – так сувеніри перетворюються на колекцію і стають історією. Маркетологиня «Київстару» Олена Рослякова вважає характеристикою гарного корпоративного подарунка можливість створювати спогади та зберігати актуальність понад рік.

Минулого Нового року у «Київстарі» подарували співробітникам дерев’яні ліхтарі та гірлянди зі свічками. Команда оцінила задум – про це в компанії судять за кількістю захоплених постів у соцмережах. «На моїй пам’яті цей подарунок сподобався співробітникам найбільше», – каже Рослякова.

Які ще критерії вирізняють гарний сувенір для співробітника? Унікальність, каже Кончаніна. «Ми не хочемо дарувати чашки‑ручки, – додає вона. – Щоразу намагаємося вигадати щось цікаве».

Те, що люди користуються сувенірами, – головний показник того, що вони вдалі, вважає Олексій Скрипник. В ELEKS дарують утилітарні речі: пледи, парасольки, рюкзаки та худі. За тим, наскільки корисні подарунки й задоволена команда, у компанії стежать завдяки формі для фідбеків.

На цей Новий рік ELEKS вигадав сувеніри, корисні не лише співробітникам, а й суспільству. У подарунковий набір увійдуть товари українських брендів із соціальною складовою, котрі переказують відсоток від заробітку на благодійні ініціативи чи підтримують уразливі групи населення. Це – розвиток проєкту «30 добрих справ», який в ELEKS запустили до 30‑річчя компанії.

Як обирають відповідний подарунок в інжиніринговій компанії «Спецтехоснастка»? Запитують у іменинника, що йому треба. «Хтось обирає гроші, хтось хоче велосипед, – розповідає гендиректор компанії Володимир Лемперт. – Вгадати складно, а дарувати те, що не потрібно, не хочеться».

Як підібрати подарунок

Засновник інвесткомпанії Concorde Capital Ігор Мазепа вважає найвдалішим подарунком, який він колись дарував, букет із карпатських квітів. Він збирав композицію вручну. «Туди було вкладено емоції, любов і турботу, – розповідає фінансист. – Це головне».

Як обрати подарунок, що точно сподобається? Психотерапевтка Валентина Паробій пропонує взяти за шаблон базові емоційні потреби та вибрати сувенір, який задовольнить одну чи кілька з них.

Таких потреб п’ять:

  • безоцінна любов і прийняття;
  • безпека;
  • позитивне управління та здорові межі;
  • свобода виражати емоції та почуття;
  • спонтанність і гра.

Букет карпатських квітів підпадає під критерії спонтанності та емоційності. «Не потрібно великого розуму, щоб просто купити щось дороге», – каже Мазепа. Занадто дорогий подарунок може змусити людину почуватися зобов’язаною, додає Паробій.

На день народження виконавча директорка Leopolis Jazz Fest Наталія Горбачевська отримала від подруг порося. У дитинстві Горбачевська допомагала батькам у господарстві, про що її близькі добре знають. Це приклад подарунка, що заповнює потребу в безоцінному прийнятті та грі.

Ігор Мазепа, засновник інвесткомпанії Concorde Capital. /Фото Анна Наконечна

Ігор Мазепа, засновник інвесткомпанії Concorde Capital. Фото Анна Наконечна

Корисна вправа, щоб обрати вдалий подарунок, – уявити себе в ролі людини, яку ви плануєте порадувати. Паробій радить запитати себе: «Що я подумаю, якщо мені подарують, приміром, чашку? У мене є в цьому потреба?» Схожий прийом використовує Володимир Лемперт із «Спецтехоснастки». «Я подумки приміряю подарунок на людину, котрій його даруватиму, – пояснює він. – Бюджет також має значення. Але відчуття того, що вибір співпаде з людиною, важливіше».

У 1999 році брат подарував Лемперту тенісну ракетку. Володимир тоді важив понад 100 кг, а в теніс востаннє грав у школі. Несподівано подарунок прижився: Лемперт почав займатися зі своїм шкільним тренером і грає вже 22 роки. Іноді йому дарують статусні речі, що потім лежать мертвим вантажем. «У чому різниця між ракеткою від брата і дорогими подарунками, які пройшли повз мене? – запитує себе бізнесмен. – Напевно, брат знав мене краще за мене».

Що менше ми знаємо людину, то загальніший подарунок їй потрібно підбирати, радить Паробій. Коли Горбачевська не знає, що захоплює людину, дарує знання чи досвід. Одним іноземцям вона подарувала на весілля килим OLK Manufactory із деревом життя. Подарунок підійшов: на знімках із лондонської квартири по килиму повзає їхня новонароджена дитина. «Завжди фокусуюся на практичності та історії за подарунком», – каже Горбачевська.

Матеріали по темі