Категорія
Компанії
Дата

Прийшли за таксистами. Українського партнера Uber та Bolt підозрюють у податковій схемі. Що відбувається

Українського партнера Uber та Bolt підозрюють у податковій схемі /Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Українського партнера Uber та Bolt підозрюють у податковій схемі Фото Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Бюро економічної безпеки взялося за схему на ринку таксі, що існувала роками. Ймовірним фігурантам загрожує мільйонний штраф і конфіскація майна. Чи час напружитися найбільшим райдхейлінговим сервісам

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

20 березня Бюро економічної безпеки (БЕБ) заявило, що викрило схему ухилення від сплати податків на 52 млн грн. Серед її фігурантів – директор та головний бухгалтер «українського представництва всесвітньо відомого бренду таксі».

Детективи БЕБ розслідують діяльність ТОВ «У-Драйверс-Партнер Убер в Україні», розповів Forbes народний депутат, який знайомий з матеріалами справи. Це юрособа компанії U-Drivers, що називає себе сервісом підключення та підтримки водіїв Uber і Bolt. Послугами U-Drivers користуються понад 19 400 клієнтів, йдеться на сайті, а підключення обіцяють ледве не протягом дня.

Що сталося і звідки взялися посередники

U-Drivers – один із п’ятірки найбільших посередників таксі-сервісів, каже на умовах анонімності співрозмовник, знайомий із ситуацією на ринку. «На піку їх були тисячі», – додає він. Серед відомих брендів-посередників – UberDrive, Uberlin, що поміж іншого називав себе офіційним партнером Uber у Москві.

Розквіт такого бізнесу почався у 2016-му, коли на український ринок вийшов перший зарубіжний таксі-додаток Uber. За комплаєнсом західна компанія не могла напряму працювати з водіями-фізособами, пояснює співрозмовник Forbes. Єдиний, хоча й не надто вигідний варіант – співпраця платформ із українською юрособою-посередником, яка перераховувала б гроші на рахунки водіїв.

Технокомпанії на кшталт Uber, Bolt та українського Uklon не позиціонують себе як служби таксі, а заявляють, що лише надають послуги платформи.

Середня комісія посередника – 2–10% від вартості поїздки, залежно від кількості додаткових послуг на кшталт знижок на пальне. «Фактично водій отримував дохід, просто менший на суму комісії цього партнера, – каже співрозмовник. – А цей партнер або не платив податки, або дуже оптимізував».

Альтернатива посередникам з’явилася за два роки, коли в Україну вдруге прийшов естонський Bolt і запропонував водіям прямі виплати на картку через платіжний сервіс Wise. Щоб не втратити конкурентну перевагу, Uber прийняв нові правила гри і додав можливість підключатися до своєї платформи напряму із виплатами через Payoneer.

Та посередники від цього повністю не зникли. Одна із привабливих опцій – миттєві виплати заробітку. Bolt чи Uber перераховують водію зароблені гроші раз на тиждень, а посередники – у будь-який момент за додаткову комісію. «Майже половина всього ринку працює через посередників, це великі об’єми», – каже співрозмовник Forbes.

У 2019-му найбільші в Україні онлайн-сервіси таксі – Uber, Bolt, Uklon – намагалися вивести ринок з тіні. Разом із BRDO вони розробили законопроєкт, що дозволяв би легально працювати з водіями-фізособами. Щоб підключитися до сервісів, не відкриваючи ФОП, треба було придбати спеціальний дозвіл-«токен».

Автори законопроєкту чотири роки тому оцінювали, що в Україні близько 220 000 водіїв таксі, які працювали, не сплачуючи податків.

Для водіїв пропонували, по суті, податок на діяльність, казав тоді AIN співзасновник Uklon Сергій Смусь. Додаткові надходження до бюджету він оцінював у щонайменше 0,5 млрд грн на рік. Проте цей законопроєкт так і не дійшов до парламенту.

Штраф або податки

«Оскільки справа, про яку йдеться, не стосується діяльності Uber, компанія не може її коментувати», – відповіла на запит Forbes пресслужба Uber. Якщо сервіс юридично не афілійований із посередником, відповідальності він не нестиме, сходяться у думці опитані Forbes юристи.

Проте зареєстрований в Україні посередник має відповідати перед українським законодавством. Директор і водночас власник U-Drivers – українець Богдан Бубра, свідчать дані із відкритих реєстрів. У 2020-му компанія отримала понад 1,4 млн грн виторгу і 152 000 грн чистого прибутку.

За версією детективів БЕБ, директор і головний бухгалтер компанії придумали схему, за якої платежі здійснювалися на рахунки низки ФОПів в якості оплати за неіснуючі «інформаційно-посередницькі послуги». Інші деталі не розкриваються. Що загрожує фігурантам, якщо їхня провина буде доведена?

Якщо удаваний характер таких відносин буде доведений, директор і головбух відповідатимуть за ухилення від сплати податків, каже засновник юридичної компанії Tretten Lawyers Максим Носарев. Можливе покарання – конфіскація майна, заборона обіймати певні посади до трьох років і максимальний штраф до 33,5 млн грн.

Але є можливість уникнути кримінальної відповідальності – погасити податковий борг і сплатити фінансові санкції.

Найважче у таких справах довести умисел, каже керівник практики безпеки бізнесу юридичної компанії Juscutum Дмитро Дичаковський. Тобто що компанія дійсно проводила операції із фіктивними підприємствами, а її посадовці знали і розуміли, що користуються так званим обналом.

Лише експертиза первинної документації може тривати від двох місяців до півтора року. Але робота з ФОП – легальна схема ухилення від сплати податків, говорить Дичаковський. «Якщо бухгалтер це грамотно прописав, вони нічого не доведуть», – додає він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні