Uber спалював сотні мільйонів доларів, щоб захопити нові ринки у 2013–2017 роках. Гроші йшли не тільки на бізнес, а й на лобіювання топчиновників Європи та США. Компанія навмисне ставила під удар водіїв та сама ховалася від правоохоронців, свідчать дані більш як 124 000 листів та внутрішніх документів, що потрапили до журналістів Guardian. Forbes вибрав головне з розслідування.
Листування топменеджерів Uber, яке потрапило до журналістів Guardian, стосується роботи у 40 країнах у період з 2013 до 2017 років. Британське видання поділилося документами із Міжнародним консорціумом журналістів-розслідувачів (ICIJ) та десятками інших видань.
Звинувачення журналістів стосуються трьох напрямів:
- компанія витрачала десятки мільйонів доларів, аби лобіювати свої інтереси із топчиновниками. Часто це відбувалось із порушенням етичних норм і законів;
- Uber уникав перевірок та розслідувань на ринках, де працює. Компанія розробила підхід «вимикач», який відрізав локальний офіс від серверів Uber, щоб під час обшуку правоохоронці не могли отримати дані;
- менеджмент просив водіїв виходити на протести, щоб ті ставали жертвами нападу прихильників традиційних таксі. Потім приклади такого насильства використовували для впливу на переговорах із владою.
В Uber на розслідування журналістів заявили, що не виправдовуватимуть таку поведінку. Проте вона не відповідає теперішнім цінностям компанії, тож у компанії просять судити Uber не за минулим, а за вчинками останніх п’яти років. У 2017 році СЕО став Дара Хосровшахі, замінивши Каланіка. Останній постійно фігурує в розслідуванні, а його представники заперечують звинувачення.
Шольц – «реальний комік», Макрон «прийняв дуже тепло»
У 2014-му Uber планував розширювати бізнес на Європу, Африку та Середній Схід. Для цього консалтингова фірма допомогла зібрати список із 1850 стейкхолдерів з 29 країн, з якими треба було поспілкуватися, пише ICIJ.
На форумі в Давосі в 2016 році в програмі зустрічей Каланіка було четверо прем’єр-міністрів, двоє віцепрезидентів Єврокомісії, та на той момент міністр економіки Франції Емманюель Макрон. Увечері планувалося піти на вечірку до російського олігарха Олега Дерипаски.
«В «Інтерконтиненталі», чекаю Байдена, який запізнюється… Попросив своїх людей передати йому, що кожна хвилина запізнення – час, який він не проведе зі мною», – писав колегам Каланік напередодні зустрічі із віцепрезидентом США.
Зустріч справила враження на Байдена. Він скорегував свої промову на форумі, щоб згадати одного СЕО, чия компанія дасть мільйонам робітників «свободу працювати стільки годин, скільки захочуть, і керувати своїм життям».
Представники Uber зустрічались із тодішнім міністром економіки Емманюелем Макроном мінімум чотири рази. Французький урядовець «прийняв Uber надзвичайно тепло, дружньо та конструктивно». «З його боку – явне бажання обійти… регулювання», – ділився враженням лобіст Uber Марк Макганн.
Олаф Шольц, який був мером Гамбурга, навпаки, не схотів спілкуватися зі стартапом. «Реальний комік», – описували його у листуванні менеджери Uber.
«Вимикай»
«По суті, Uber запускається, а потім починається бурління регуляторного гімна», – писав у 2014-му Макганн консультанту, що допомагав із запуском у Польщі.
Топменеджери розуміли, що їхню діяльність розслідуватимуть регулятори. В компанії розробили низку підходів, аби протистояти правоохоронцям. Один з них, «вимикач», відрізав локальний офіс Uber на час обшуку від основних систем компанії. Документи в розпорядженні журналістів вказують, що його використовували під час мінімум 12 обшуків у Франції, Нідерландах, Бельгії, Індії, Угорщині та Румунії.
«Спробуй кілька ноутбуків, зобрази здивування, коли не зможеш отримати доступ. Скажи, що ІТ-команда у Сан-Франциско спить та й все і так контролюється нідерландською юрособою Uber», – описував план дій під час обшуку Макганн голові французського офісу. Той відповів: «Ми стільки разів виробляли це, що найважче тепер виглядати здивованим».
В Uber стверджують, що зі зміною СЕО у 2017-му більше не використовували подібну практику і співпрацюють із правоохоронцями.
«Насилля гарантує успіх»
Під час експансії в нові країни Uber часто зустрічав спротив місцевих таксистів. Вони влаштовували мітинги. Каланік запропонував попросити водіїв Uber влаштувати власний «антипротест». Коли йому сказали, що це може спровокувати насильство, СЕО відповів: «Гадаю, воно того варте. Насилля гарантує успіх. Цим чувакам варто чинити спротив, хіба ні? Продумайте місце і час».
Такий підхід застосовували в Італії, Бельгії, Іспанії та Нідерландах. Під час протесту в 2015 році в Амстердамі на водіїв Uber напали невідомі. Компанія попросила водіїв писати заяви в поліцію, якими потім поділилася з газетою De Telegraaf. «Підтримуємо наратив насилля протягом кількох днів, перш ніж запропонувати рішення», – писав один з менеджерів.
Речниця Каланіка засумнівалася у справжності деяких документів, додавши, що колишній СЕО Uber ніколи не пропонував користатися насильством на шкоду водіям.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.