Пошкодження готелю в Печерському районі, завдані російською ракетною атакою на Київ, столицю України. /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Ракети, уламки, пожежі. Чи відповідає компанія за людей в офісі під час повітряної тривоги?

3 хв читання

Пошкодження готелю в Печерському районі, завдані російською ракетною атакою на Київ, столицю України. Фото Getty Images

Якщо через російську атаку хтось із людей в офісі постраждає, правоохоронні органи розглядатимуть цю ситуацію з точки зору дотримання керівником своїх обовʼязків. Якщо він їх не виконав, можлива навіть кримінальна відповідальність

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

Що більшість працівників компаній роблять під час повітряної тривоги? Працюють далі, поки світло не вимкнули. Більшість думають: «Я – доросла людина, і сам (сама) відповідаю за своє життя».

Проте якщо ви – власник бізнесу або керівник компанії, на вас також частково лежить відповідальність за життя людей в офісі, магазині чи коворкінгу, які не хочуть спускатися до укриття під час тривоги. Йдеться про кримінальну відповідальність із потенційним позбавленням волі на кілька років. 

Повітряна тривога: юридичний бік питання

Українське законодавство передбачає, що на випадок повітряної тривоги компанія має провести підготовчі заходи, аби захистити працівників. 

1.  Встановити динамік в офісі, якщо в ньому є 25 і більше робочих місць. Динамік має:

  • дублювати сигнал повітряної тривоги;
  •  голосом озвучувати адресу найближчого укриття.

 2. Розробити й довести до відома працівників документи, відповідно до їх кількості в офісі:

Якщо в офісі 50 і більше працівників – План реагування на надзвичайні ситуації. 

Розробка цього документу досить детально регулюється Постановою Кабміну

Такий План має включати в себе порядок дій для всіх, хто знаходиться в офісі / на підприємстві під час настання надзвичайної ситуації: куди і як іти працівникам, що робити з матеріальними цінностями й документами, як і хто саме з працівників має брати участь у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації тощо.

Якщо в офісі менше 50 робочих місць – Інструкцію щодо дій персоналу в разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій. 

Вимоги до неї регулюються тією ж Постановою Кабміну (пункт 2, абзац 8) і також передбачають інформацію про дії персоналу після отримання сигналів тривоги, маршрути евакуації в безпечні місця, заходи із збереження матеріальних цінностей тощо. Цей документ може бути складений у більш довільній формі. 

Що буде керівнику за порушення законодавства з цивільного захисту

Направду якщо ви не встановили гучномовець і не розробили вищезгадану документацію й до вас прийдуть перевіряючі, вам нічого за це не буде.

Але є нюанс.

Якщо до вашого офісу прилетить ракета або в ньому почнеться пожежа від потрапляння уламків і хтось із людей постраждає, правоохоронні органи будуть розглядати цю ситуацію з точки зору закону

А закон нам говорить, що в керівника компанії чи у ФОПа, до якого завітали відвідувачі, є обов’язки: гучномовець і інструкція. І якщо ви їх не виконали, то вас можуть притягнути в тому числі до кримінальної відповідальності. Для таких ситуацій Кримінальний кодекс України передбачає:

1.  Ст. 367 КК України (службова недбалість). За ч. 2 статті — від 2 до 5 років позбавлення волі.

Поки жодного випадку застосування цієї статті щодо ситуацій, пов’язаних з повітряними тривогами, нема.

2.  Ст. 270 (порушення правил пожежної або техногенної безпеки). За ч. 2 статті — від 3 до 8 років позбавлення волі.

Якщо жодного кейсу застосування Кримінального кодексу щодо тривог в Україні немає, то навіщо цим заморочуватися?

Цього літа до Верховної Ради внесли законопроєкт № 7546 від 11.07.2022. Він передбачає доповнення Кримінального кодексу ще однією статтею – про порушення законодавства у сфері цивільного захисту в умовах воєнного стану. Частина 2 цієї статті передбачає від 3 до 8 років позбавлення волі за її порушення.

Саме тому менеджемент компаній, в яких є працівники чи відвідувачі, має знати, що держава вже дивиться в цей бік і готується контролювати безпеку відповідно до вимог воєнного часу.

Що саме і як варто зробити керівнику компанії вже сьогодні

1.  Встановіть систему оповіщення, якщо у вас в офісі 25 і більше робочих місць. Також зробіть це, якщо бізнес передбачає перебування в офісі чи іншому приміщенні відвідувачів. Запишіть потрібний сигнал і підключіть його до альтернативного джерела енергії.

2.  Зробіть документацію з цивільного захисту для найманих працівників, відвідувачів та оформіть її (працівникам – під підпис, для відвідувачів – розмістіть у загальнодоступному місці).

3.  Виконайте правила пожежної безпеки. Прильот може бути куди завгодно. В такій ситуації працюючий вогнегасник ще нікому не завадив.

4.  Майте документи, які підтверджують, що ви все вищеперераховане зробили (інструкції з підписами працівників, накладні про придбання вогнегасників тощо) в двох екземплярах. Один із них зберігайте поза офісом.

Це потрібно на випадок, якщо документи, які зможуть захистити керівника компанії від кримінальної відповідальності, будуть втрачені.

Зараз в Україні немає місць, які можна назвати безпечними, – будь-де можна постраждати не тільки від прямого прильоту, а й від вибухової хвилі, скла, уламків. Виконавши чотири пункти цього плану-мінімум, ви убезпечите своїх колег і себе, а ваші справи будуть у порядку. 

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд