Якщо через російську атаку хтось із людей в офісі постраждає, правоохоронні органи розглядатимуть цю ситуацію з точки зору дотримання керівником своїх обовʼязків. Якщо він їх не виконав, можлива навіть кримінальна відповідальність
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Що більшість працівників компаній роблять під час повітряної тривоги? Працюють далі, поки світло не вимкнули. Більшість думають: «Я – доросла людина, і сам (сама) відповідаю за своє життя».
Проте якщо ви – власник бізнесу або керівник компанії, на вас також частково лежить відповідальність за життя людей в офісі, магазині чи коворкінгу, які не хочуть спускатися до укриття під час тривоги. Йдеться про кримінальну відповідальність із потенційним позбавленням волі на кілька років.
Повітряна тривога: юридичний бік питання
Українське законодавство передбачає, що на випадок повітряної тривоги компанія має провести підготовчі заходи, аби захистити працівників.
1. Встановити динамік в офісі, якщо в ньому є 25 і більше робочих місць. Динамік має:
- дублювати сигнал повітряної тривоги;
- голосом озвучувати адресу найближчого укриття.
2. Розробити й довести до відома працівників документи, відповідно до їх кількості в офісі:
Якщо в офісі 50 і більше працівників – План реагування на надзвичайні ситуації.
Розробка цього документу досить детально регулюється Постановою Кабміну.
Такий План має включати в себе порядок дій для всіх, хто знаходиться в офісі / на підприємстві під час настання надзвичайної ситуації: куди і як іти працівникам, що робити з матеріальними цінностями й документами, як і хто саме з працівників має брати участь у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації тощо.
Якщо в офісі менше 50 робочих місць – Інструкцію щодо дій персоналу в разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.
Вимоги до неї регулюються тією ж Постановою Кабміну (пункт 2, абзац 8) і також передбачають інформацію про дії персоналу після отримання сигналів тривоги, маршрути евакуації в безпечні місця, заходи із збереження матеріальних цінностей тощо. Цей документ може бути складений у більш довільній формі.
Що буде керівнику за порушення законодавства з цивільного захисту
Направду якщо ви не встановили гучномовець і не розробили вищезгадану документацію й до вас прийдуть перевіряючі, вам нічого за це не буде.
Але є нюанс.
Якщо до вашого офісу прилетить ракета або в ньому почнеться пожежа від потрапляння уламків і хтось із людей постраждає, правоохоронні органи будуть розглядати цю ситуацію з точки зору закону.
А закон нам говорить, що в керівника компанії чи у ФОПа, до якого завітали відвідувачі, є обов’язки: гучномовець і інструкція. І якщо ви їх не виконали, то вас можуть притягнути в тому числі до кримінальної відповідальності. Для таких ситуацій Кримінальний кодекс України передбачає:
1. Ст. 367 КК України (службова недбалість). За ч. 2 статті — від 2 до 5 років позбавлення волі.
Поки жодного випадку застосування цієї статті щодо ситуацій, пов’язаних з повітряними тривогами, нема.
2. Ст. 270 (порушення правил пожежної або техногенної безпеки). За ч. 2 статті — від 3 до 8 років позбавлення волі.
Якщо жодного кейсу застосування Кримінального кодексу щодо тривог в Україні немає, то навіщо цим заморочуватися?
Цього літа до Верховної Ради внесли законопроєкт № 7546 від 11.07.2022. Він передбачає доповнення Кримінального кодексу ще однією статтею – про порушення законодавства у сфері цивільного захисту в умовах воєнного стану. Частина 2 цієї статті передбачає від 3 до 8 років позбавлення волі за її порушення.
Саме тому менеджемент компаній, в яких є працівники чи відвідувачі, має знати, що держава вже дивиться в цей бік і готується контролювати безпеку відповідно до вимог воєнного часу.
Що саме і як варто зробити керівнику компанії вже сьогодні
1. Встановіть систему оповіщення, якщо у вас в офісі 25 і більше робочих місць. Також зробіть це, якщо бізнес передбачає перебування в офісі чи іншому приміщенні відвідувачів. Запишіть потрібний сигнал і підключіть його до альтернативного джерела енергії.
2. Зробіть документацію з цивільного захисту для найманих працівників, відвідувачів та оформіть її (працівникам – під підпис, для відвідувачів – розмістіть у загальнодоступному місці).
3. Виконайте правила пожежної безпеки. Прильот може бути куди завгодно. В такій ситуації працюючий вогнегасник ще нікому не завадив.
4. Майте документи, які підтверджують, що ви все вищеперераховане зробили (інструкції з підписами працівників, накладні про придбання вогнегасників тощо) в двох екземплярах. Один із них зберігайте поза офісом.
Це потрібно на випадок, якщо документи, які зможуть захистити керівника компанії від кримінальної відповідальності, будуть втрачені.
Зараз в Україні немає місць, які можна назвати безпечними, – будь-де можна постраждати не тільки від прямого прильоту, а й від вибухової хвилі, скла, уламків. Виконавши чотири пункти цього плану-мінімум, ви убезпечите своїх колег і себе, а ваші справи будуть у порядку.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.