Категорія
Компанії
Дата

«Укрпошта» коштує $350 млн». СЕО держкомпанії Смілянський – про приватизацію, інвестиції та мотивацію. Інтерв'ю Forbes

Ігор Смілянський /Олександр Чекменьов

Ігор Смілянський: «Маємо наздоганяти «Нову пошту», у якої виторг вдвічі більший». Фото Олександр Чекменьов

Про нові проєкти, людський капітал і приватизацію «Укрпошти» в новому випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» розповів СЕО «Укрпошти» Ігор Смілянський.

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, McDonald’s, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Після падіння у перший рік війни «Укрпошта» повернулася до зростання. Держкомпанія збільшила кількість відправлених посилок на 40% та запустила новий проєкт «Укрпошта. Аптека». У 2024 році компанія рухається до інновацій та нарешті планує відкрити перший в Україні поштовий банк. 

Як державній компанії вдається реалізовувати новітні бізнес-ідеї, збільшувати дохід та залучати людей, у проєкті «Forbes Busines Breakfast з Володимиром Федоріним» розповів СЕО «Укрпошти» Ігор Смілянський. Публікуємо головне з бесіди.

Про людський капітал під час війни

Станом на лютий 2024 року «Укрпошта» налічує близько 40 000 працівників. З них мобілізовано 768 людей, до 45–50 загинули на фронті.

За останні два роки штат «Укрпошти» зменшився. У нас 2000 незаповнених вакансій в Україні. 

Зараз активно роботизуємо деякі процеси та починаємо більше навчати жінок. Наприклад, у нас вже є перші жінки-водії на пересувних відділеннях, бо чоловіків недостатньо. Також запрацював перший автоматизований центр «Укрпошти» в Києві, він обробляє до 300 000 посилок на день. Це дає змогу залучати менше людей з більшою ефективністю.

Водночас мета компанії – залучати кращих працівників. Однак просто ходити на роботу молодим людям уже не цікаво. Їм потрібно дати мету, заради якої вони вкладатимуть свої зусилля. З такою мотивацією ми й працюємо: всі літні люди в Україні матимуть доступ до ліків, 30% українців уперше відкриють свій перший депозитний рахунок або хлопці в Донецькій області за день отримають посилку з Ужгорода.

«Укрпошта» готова до приватизації

За обсягом річного виторгу «Укрпошта» коштує близько $350 млн. Ми робимо все, щоб капіталізація збільшилася. І хочемо стати однією з перших компаній, яка після перемоги проведе успішну приватизацію. Принаймні пакету акцій. І ми до цього готові. 

«Укрпошта» – це вже акціонерне товариство. Тобто в держави є 100% акцій, які вона може продати в будь-який час. Однак для початку йтиметься про приватизацію 20–25% акцій між різними партнерами.

Поки що ми зменшуємо частку доходу, повʼязану з державою. Коли я прийшов у компанію, вона складала 60%. Станом на сьогодні це 38%. Сподіваюся, протягом двох років показник зменшиться до 8%. У такому разі з урахуванням унікальності пропозиції «Укрпошти» капіталізація точно зросте.

«Укрпошта» коштує $350 млн». СЕО держкомпанії Смілянський – про приватизацію, інвестиції та мотивацію. Інтерв'ю Forbes /Фото 1

Смілянський: «Хочемо стати однією з перших компаній, яка після перемоги проведе успішну приватизацію».

Про конкуренцію з «Новою поштою»

Маємо наздоганяти «Нову пошту», у якої виторг вдвічі більший.

Насправді ми розуміємо свою унікальність. Однак є сегменти, де через поточну юридичну систему немає шансів на конкуренцію. Бо в нас там структура витрат щонайменше на 35% більша, ніж в інших гравців. 

В інших же сегментах ми, навпаки, конкурентні. Скажімо, на міжнародному ринку доставляємо в 660 000 відділень по всьому світу за доступними цінами. І будемо конкурувати далі: з банками за фінансові послуги, з аптеками за доставку ліків, з поштами за кількість посилок. 

У нас окрема стратегія по кожному напрямку. Водночас зараз встановлюємо CRM та інші системи, де будемо бачити клієнта загалом. І це має стати нашою конкурентною перевагою.

Про інвестиції у 2024-му

Насамперед ми працюємо заради доступності серед людей.

Ми вже запустили проєкт «Укрпошта. Аптека». І зараз наша команда націлена створити перший поштовий банк в Україні. Банківські відділення й банкомати присутні лише в 4% населених пунктів України, це каже офіційна статистика. Тому потреба є. І ми тут розглядаємо PINBank, який держава забрала в російських акціонерів. Так ще й змусимо гроші російських олігархів працювати на Україну.  

Плануємо інвестувати 1,3 млрд грн у цифровізацію. І це не просто про інвестиції – за рік ми повністю змінимо всі ІТ-системи «Укрпошти». ERP, CRM, платіжна система, система сортування газет і листів, мобільний додаток – усе це буде оновлено. 

Придбаємо машину для сортування листів із потужністю обробки 50 000 на годину. А всі посилки оброблятимуться виключно на автоматизованих лініях. Тобто роботами, не людьми. Також будемо розвивати напрям поштоматів.

З урахуванням цих інновацій збільшимо кількість посилок. За останній рік ми в цьому аспекті зросли на 40%. Сьогодні розраховуємо вже на плюс 50%.

Про вплив відгуків та вимірювання NPS

Є два основні компоненти: якість обслуговування і якість доставки. Якість доставки – це своєчасність, а якість обслуговування – це враження клієнтів

Ми вимірюємо NPS із 2017 року. Починали з мінус 27%. Станом на сьогодні показник уже понад 50% у плюс. З кожним роком це зростання на 5–10 пунктів. 

Від цього залежить система мотивації в компанії: 20% премії відділення формується від оцінки якості обслуговування. Використовуємо «таємного покупця», також у нас є QR-код, за яким можна оцінити відділення. До того ж зовнішні компанії обдзвонюють наших клієнтів та збирають відгуки. Все це формує KPI відділення, керівника і в принципі всього топменеджменту.

А щодо відгуків у соцмережах – я навіть сам на них відповідаю. Це дає мені можливість дійсно відчувати, як ми працюємо, і щось виправляти. 

Запорука зростання в умовах демографічної кризи

Ми маємо усвідомлення: людей у країні, на жаль, не стає більше. То чи може така кампанія, як «Укрпошта», розраховувати на збільшення кількості клієнтів? До певної міри. 

Єдина запорука успіху стратегії «Укрпошти» – це збільшення кількості послуг на одного клієнта. Це записано в нашій стратегії. Тому я завжди кажу, що таким буде єдиний КРІ наступного генерального директора.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні