Категорія
Компанії
Дата

За шість місяців потрібно буде залучати мігрантів». Як «Біосфера» долає енергетичну кризу й розбудовує бізнес за кордоном. Інтерв'ю з Андрієм Здесенком

4 хв читання

Власник корпорації «Біосфера» Андрій Здесенко /надано пресслужбою

Власник корпорації «Біосфера» Андрій Здесенко Фото надано пресслужбою

У квітні 2024 року власник виробника побутових товарів для дому «Біосфера» Андрій Здесенко запустив у продаж чорний та зелений чай. Чому компанія пішла в новий бізнес та як перетворюється на міжнародну корпорацію? Про це Здесенко розповів в ефірі YouTube-проєкту Forbes Ukraine «Business Breakfast з Володимиром Федоріним»

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

За 27 років Андрій Здесенко, 55, побудував одного з найбільших вітчизняних виробників товарів для дому та особистої гігієни. Компанія має шість заводів в Україні, її найвідоміші бренди – «Фрекен Бок» та серветки Smile.  

Здесенко трансформує «Біосферу» в міжнародну групу. У 2022 році він купив австрійського виробника Alufix, а також збільшує експорт до Європи та Азії. За 2023 рік виторг компанії зріс на 25%, до $135 млн. 

Чому компанія відмовляється від одних виробництв і заходить в інше та що таке успіх для підприємця? Головне з інтервʼю Здесенка для Forbes Ukraine.

Пряму мову скорочено та відредаговано для зрозумілості 

Про вихід з виробництва підгузиків

Ми продали лінію з виробництва підгузків нашому партнеру в Тернополі, але не пішли з цього ринку – «Біосфера» продовжує продавати підгузки й трусики бренду Bambik. 

Пішли на цей крок через зменшення аудиторії – прогнозуємо скорочення народжуваності в Україні. Наш тернопільський партнер продає нам підгузки за трансфертними, агресивними цінами. Це дає змогу конкурувати з такими компаніями, як Procter & Gamble і Kimberly Clark. 

Про чайний проєкт

Замість підгузків сконцентрувалися на виробництві чаю. Інвестиції в його виробництво дорівнюють інвестиціям у підгузки. 

Я декілька років думав вийти на food-ринок, тому що на непродуктовому – в Україні ми досягли піку. У розмові з керівництвом компанії IMA на міжнародній виставці Interpack я дізнався, що на українському ринку чаю склалася унікальна ситуація. До великої війни 45% цього ринку належало російським компаніям «Орімі» та «Майський». 

З початком повномасштабного вторгнення «Орімі» практично повністю пішла з полиць українських мереж магазинів, а «Майський» – поміняла бренди на «українські». За моїми підрахунками, 55% ринку чаю були вільними. 

Плануємо створити декілька брендів високої та низької категорії чаю. Перший уже в продажі – Graff.

Обсяг ринку чаю в Україні зараз становить близько 7 млрд грн і буде скорочуватися до 6,5 млрд грн. Мета «Біосфери» – зайняти 20% ринку за три роки і отримувати виторг у 100 млн грн на місяць з food-напрямку. 

До кінця року плануємо провести агресивну маркетингову кампанію і зайняти 5% ринку. 

За шість місяців потрібно буде залучати мігрантів». Як «Біосфера» долає енергетичну кризу й розбудовує бізнес за кордоном. Інтерв'ю з Андрієм Здесенком /Фото 1

Як «Біосфера» перетворюється на міжнародну компанію

У 2023 році виручка «Біосфери» сягнула $135 млн – це зростання на 25% у порівнянні з 2022-м. На 2024 рік плануємо виторг у $170 млн. Основне зростання відбувається за рахунок експортних програм до Європи й Азії. На жаль, український ринок продовжить стагнацію. 

Після придбання заводів у Румунії й Австрії наш виторг зріс втричі. Плани з виторгу на цей рік по Європі, балтійським країнам і Балканам – €27 млн. Мета – приблизно за три роки досягнути рівня виторгу у €40–45 млн по закордонному виробництву.

У своєму портфелі маємо також завод у Таллінні з виробництва побутових товарів для дому. І ще наприкінці 2023 року придбали завод у Славутичі неподалік Чорнобильської зони. Це невеликий завод із виробництва побутової хімії. 

Однак ключовим драйвером розвитку експорту став бренд Alufix. Ми повністю перезавантажили торговельну команду – у нас працює вже 15 людей різних національностей – з Австрії, Словаччини, Румунії. На румунському підприємстві також формується велика команда – за рік має бути 50 людей.

Про податки за кордоном 

В Австрії компанії сплачують 23% податку на прибуток, у Румунії – 16%, а в Естонії – 20%. В останній – крута система, необхідна українському бізнесу. Якщо ти реінвестуєш гроші з прибутку в подальший розвиток, то не сплачуєш податок на прибуток. Наприклад, ми 10 років реінвестували весь податок на прибуток на нові виробничі потужності й не заплатили ні копійки податків. 

Водночас у деяких країнах є податок на дивіденди. Якщо їх розподіляєш як прибуток власникам чи акціонерам, то сплачуєш всього 20% податка на прибуток. 

Працюємо у 10 юрисдикціях, і в нас ніде немає питань ні з відшкодуванням ПДВ, ні з аудитами. З такими проблемами, як в Україні, я в Європі не стикався. 

Про залучення мігрантів

Виступаємо за «економічне» бронювання. Подали на бронювання «золотий запас» людей, але поки що не маємо відповіді. Роки йдуть на формування й розвиток таких людей. Без них ми не будемо спроможні зробити якісний продукт – тут автоматизація не допоможе. Водночас мені, як виробнику, важливо виїжджати за кордон на виставки, приймати обладнання, проходити навчання. 

Що ми робимо зараз? Навчаємо жінок «чоловічим» спеціальностям, але й у цьому теж бачимо певні обмеження. 

Без мігрантів буде складно відновлювати виробництво. Моя галузь потребуватиме десятки тисяч рук, яких у нас немає. Думаю, за шість місяців буде потрібно залучати мігрантів на підприємства «Біосфери». 

Про роботу в умовах відключення електроенергії

В Україні маємо шість виробництв – по два в Дніпрі та на Київщині, по одному в Тернополі та на Вінниччині. Працюємо на генераторах – у нас їх сім. 

Думаємо придбати газотурбінну установку на 1,5 МВт, яка зможе покривати певні потреби в електроенергії у виробництві нетканого полотна. Плануємо в це інвестувати €1 млн – частину власних і частину кредитних коштів.

Про оцінку «Біосфери» 

На цей рік плануємо виторг у $170 млн, за п`ять років – $300 млн. Відповідно, за пʼять років хочу довести «Біосферу» до оцінки у $5 млрд, а за 10 – у $10 млрд. 

На жаль, обʼєктивна оцінка діяльності «Біосфери», як і будь-яких українських компаній, занижена у звʼязку з війною. 

Про управління інтернаціональною командою 

Мій стиль управління – більше свобод, менше втрат людей. Потрібно підвищувати рівень професійності людей і мати довіру до них. 

«Біосфера» розширюється, і вже не вистачає часу, щоб поспілкуватися з усіма. Делегую назви, дизайни, позиціонування брендів, закупку дороговартісного технологічного обладнання. Водночас погоджую призначення людей на 30 топпосад у компанії. 

Про найбільшу перемогу і найбільшу втрату в бізнесі

Найбільша перемога для мене – це створення команд з унікальних людей і стійкої системи, яка витримує кризи. 

Найбільша втрата – мережа ресторанів Vapiano. Зберегти не вдалося, тому що ми з партнером не перебували в операційному управлінні. Розвивали «Біосферу».

Про успіх

Успіх – це визнання, бажання заслуженої слави. Коли хтось із дуже важливих друзів і партнерів купує твої товари для дітей і потім дякує тобі. Це просто бальзам на душу і важлива складова мотивації й постійного розвитку.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Четвертий випуск 2025 року вже у передпродажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні