У квітні 2024 року власник виробника побутових товарів для дому «Біосфера» Андрій Здесенко запустив у продаж чорний та зелений чай. Чому компанія пішла в новий бізнес та як перетворюється на міжнародну корпорацію? Про це Здесенко розповів в ефірі YouTube-проєкту Forbes Ukraine «Business Breakfast з Володимиром Федоріним»
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
За 27 років Андрій Здесенко, 55, побудував одного з найбільших вітчизняних виробників товарів для дому та особистої гігієни. Компанія має шість заводів в Україні, її найвідоміші бренди – «Фрекен Бок» та серветки Smile.
Здесенко трансформує «Біосферу» в міжнародну групу. У 2022 році він купив австрійського виробника Alufix, а також збільшує експорт до Європи та Азії. За 2023 рік виторг компанії зріс на 25%, до $135 млн.
Чому компанія відмовляється від одних виробництв і заходить в інше та що таке успіх для підприємця? Головне з інтервʼю Здесенка для Forbes Ukraine.
Пряму мову скорочено та відредаговано для зрозумілості
Про вихід з виробництва підгузиків
Ми продали лінію з виробництва підгузків нашому партнеру в Тернополі, але не пішли з цього ринку – «Біосфера» продовжує продавати підгузки й трусики бренду Bambik.
Пішли на цей крок через зменшення аудиторії – прогнозуємо скорочення народжуваності в Україні. Наш тернопільський партнер продає нам підгузки за трансфертними, агресивними цінами. Це дає змогу конкурувати з такими компаніями, як Procter & Gamble і Kimberly Clark.
Про чайний проєкт
Замість підгузків сконцентрувалися на виробництві чаю. Інвестиції в його виробництво дорівнюють інвестиціям у підгузки.
Я декілька років думав вийти на food-ринок, тому що на непродуктовому – в Україні ми досягли піку. У розмові з керівництвом компанії IMA на міжнародній виставці Interpack я дізнався, що на українському ринку чаю склалася унікальна ситуація. До великої війни 45% цього ринку належало російським компаніям «Орімі» та «Майський».
З початком повномасштабного вторгнення «Орімі» практично повністю пішла з полиць українських мереж магазинів, а «Майський» – поміняла бренди на «українські». За моїми підрахунками, 55% ринку чаю були вільними.
Плануємо створити декілька брендів високої та низької категорії чаю. Перший уже в продажі – Graff.
Обсяг ринку чаю в Україні зараз становить близько 7 млрд грн і буде скорочуватися до 6,5 млрд грн. Мета «Біосфери» – зайняти 20% ринку за три роки і отримувати виторг у 100 млн грн на місяць з food-напрямку.
До кінця року плануємо провести агресивну маркетингову кампанію і зайняти 5% ринку.
Як «Біосфера» перетворюється на міжнародну компанію
У 2023 році виручка «Біосфери» сягнула $135 млн – це зростання на 25% у порівнянні з 2022-м. На 2024 рік плануємо виторг у $170 млн. Основне зростання відбувається за рахунок експортних програм до Європи й Азії. На жаль, український ринок продовжить стагнацію.
Після придбання заводів у Румунії й Австрії наш виторг зріс втричі. Плани з виторгу на цей рік по Європі, балтійським країнам і Балканам – €27 млн. Мета – приблизно за три роки досягнути рівня виторгу у €40–45 млн по закордонному виробництву.
У своєму портфелі маємо також завод у Таллінні з виробництва побутових товарів для дому. І ще наприкінці 2023 року придбали завод у Славутичі неподалік Чорнобильської зони. Це невеликий завод із виробництва побутової хімії.
Однак ключовим драйвером розвитку експорту став бренд Alufix. Ми повністю перезавантажили торговельну команду – у нас працює вже 15 людей різних національностей – з Австрії, Словаччини, Румунії. На румунському підприємстві також формується велика команда – за рік має бути 50 людей.
Про податки за кордоном
В Австрії компанії сплачують 23% податку на прибуток, у Румунії – 16%, а в Естонії – 20%. В останній – крута система, необхідна українському бізнесу. Якщо ти реінвестуєш гроші з прибутку в подальший розвиток, то не сплачуєш податок на прибуток. Наприклад, ми 10 років реінвестували весь податок на прибуток на нові виробничі потужності й не заплатили ні копійки податків.
Водночас у деяких країнах є податок на дивіденди. Якщо їх розподіляєш як прибуток власникам чи акціонерам, то сплачуєш всього 20% податка на прибуток.
Працюємо у 10 юрисдикціях, і в нас ніде немає питань ні з відшкодуванням ПДВ, ні з аудитами. З такими проблемами, як в Україні, я в Європі не стикався.
Про залучення мігрантів
Виступаємо за «економічне» бронювання. Подали на бронювання «золотий запас» людей, але поки що не маємо відповіді. Роки йдуть на формування й розвиток таких людей. Без них ми не будемо спроможні зробити якісний продукт – тут автоматизація не допоможе. Водночас мені, як виробнику, важливо виїжджати за кордон на виставки, приймати обладнання, проходити навчання.
Що ми робимо зараз? Навчаємо жінок «чоловічим» спеціальностям, але й у цьому теж бачимо певні обмеження.
Без мігрантів буде складно відновлювати виробництво. Моя галузь потребуватиме десятки тисяч рук, яких у нас немає. Думаю, за шість місяців буде потрібно залучати мігрантів на підприємства «Біосфери».
Про роботу в умовах відключення електроенергії
В Україні маємо шість виробництв – по два в Дніпрі та на Київщині, по одному в Тернополі та на Вінниччині. Працюємо на генераторах – у нас їх сім.
Думаємо придбати газотурбінну установку на 1,5 МВт, яка зможе покривати певні потреби в електроенергії у виробництві нетканого полотна. Плануємо в це інвестувати €1 млн – частину власних і частину кредитних коштів.
Про оцінку «Біосфери»
На цей рік плануємо виторг у $170 млн, за п`ять років – $300 млн. Відповідно, за пʼять років хочу довести «Біосферу» до оцінки у $5 млрд, а за 10 – у $10 млрд.
На жаль, обʼєктивна оцінка діяльності «Біосфери», як і будь-яких українських компаній, занижена у звʼязку з війною.
Про управління інтернаціональною командою
Мій стиль управління – більше свобод, менше втрат людей. Потрібно підвищувати рівень професійності людей і мати довіру до них.
«Біосфера» розширюється, і вже не вистачає часу, щоб поспілкуватися з усіма. Делегую назви, дизайни, позиціонування брендів, закупку дороговартісного технологічного обладнання. Водночас погоджую призначення людей на 30 топпосад у компанії.
Про найбільшу перемогу і найбільшу втрату в бізнесі
Найбільша перемога для мене – це створення команд з унікальних людей і стійкої системи, яка витримує кризи.
Найбільша втрата – мережа ресторанів Vapiano. Зберегти не вдалося, тому що ми з партнером не перебували в операційному управлінні. Розвивали «Біосферу».
Про успіх
Успіх – це визнання, бажання заслуженої слави. Коли хтось із дуже важливих друзів і партнерів купує твої товари для дітей і потім дякує тобі. Це просто бальзам на душу і важлива складова мотивації й постійного розвитку.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.