Александр Колб, владелец маркетингового агентства Promodo, автор канала "Большая Рыба". /Олександр Чекменьов
Категорія
Інновації
Дата

Економіка «Великої Риби». Навіщо власник Promodo Олександр Колб витрачає час і гроші на YouTube

6 хв читання

Александр Колб, владелец маркетингового агентства Promodo, автор канала "Большая Рыба". Фото Олександр Чекменьов

У десятці найпопулярніших відео на YouTube немає жодного ролика про бізнес. Яка користь підприємцям від розважального майданчика?

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

Записувати інтервʼю з творцем «Приват24» Олександром Витязем автор каналу «Велика Риба» Олександр Колб, 41, їздив чотири рази. З 16 годин відзнятого матеріалу вийшов 75-хвилинний ролик, який зібрав 65 000 переглядів. Півроку зусиль окупилися. Це одне з найсильніших інтервʼю, пишається Колб.

Його основне джерело доходу – засноване в 2004 році маркетингове агентство Promodo зі штаб-квартирою в Харкові. Пандемія обернулася небувалим зростанням бізнесу – виручка перевалила за півмільярда гривень, і потрібно закріпитися на захопленій висоті. Навіщо підприємець подався в блогери?

Хобі для бізнесу

Ідею записувати відео з розмовами про бізнес Колб виношував давно. Спочатку запропонував експеримент власнику IT-видання AIN.UA Артуру Оруджалієву, але тандем не спрацював. «Він продав AIN.UA, ідея залишилася, а я вирішив псіханути», – сміється Колб. Оруджалієв став гостем пілотного інтервʼю, яке вийшло в березні 2016 року. Спочатку проєкт жив на YouTube-каналі Promodo, пізніше – переїхав на окремий акаунт. «Велика Риба» запустилася на YouTube в травні 2018-го, з того часу на канал підписалося понад 37 000 чоловік.

Сьогодні там більше сотні випусків про українських IT-підприємців. Понад 90% глядачів – з України. У трійці найпопулярніших – інтервʼю співзасновника monobank Олега Горохівського, власника Ajax Олександра Конотопського і творця агентства FEDORIV Андрія Федоріва. Сумарно вони набрали понад півмільйона переглядів.

З гостями Колб домовляється сам, за зйомки, звук і монтаж відповідає наймана команда з трьох чоловік. На «Велику Рибу» засновник відводить день на тиждень, зазвичай за цей час вдається відзняти один-два епізоди. Чи можна заробляти на відео для бізнесменів і про бізнесменів?

Український канал може розраховувати на $0,8–2,5 за 1000 переглядів у партнерській програмі YouTube, каже CMO білоруської медіамережі Mediacube Олексій Лукін. Географія важливіша за контент – у США CPM може досягати $7–10.

Партнерство приносить «Великій Рибі» близько $200 на місяць. Разові рекламні інтеграції трапляються рідко, з постійних спонсорів – колеги Колба з маркетингового цеху.

Promodo – наш давній клієнт, каже засновник сервісу для розміщення публікацій в ЗМІ PRNEWS.IO Олександр Сторожук. У кінці 2020 року агентство хотіло отримати знижку. Сторожук відмовив, але натомість запропонував спонсорувати «Велику Рибу». У скільки це обійшлося, він не розповідає. У базі PRNEWS.IO 32 000 клієнтів, активних – 4900. Реклама в ютуберів не приводить нових користувачів, каже засновник, однак допомагає утримувати існуючих.

Відсутність доходу Колба не турбує. Триматися на межі нуля або піти в мінус на 50 000–60 000 грн на місяць – прийнятно, каже він. Заради грошей доведеться постаратися. Потрібно, щоб контент дивилися власники й топменеджмент бізнесу, щоб канал був лідером у ніші, а попит на рекламу перевищував пропозицію, перераховує умови успіху автор каналу «Точка G» Олег Артишук. «Ми вже домовляємося про рекламу на 2022 рік», – стверджує він. Вартість розміщення Артишук не розкриває.

Блогерство – хороший привід налагодити звʼязки з топменеджерами українських компаній. «Довгограюче спілкування позитивно позначається і на бізнесі», – говорить Колб. «Риба» допомогла знайти спільні теми для розмови з співзасновниками «Нової Пошти» Вʼячеславом Клімовим і Володимиром Поперешнюком. З monobank Promodo працювали ще в 2017-му, але познайомитися з Олегом Горохівським вдалося тільки для інтервʼю. Після його рекомендації клієнтом Promodo стала «Біофарма» Костянтина Єфименка.

Знайти спонсора для каналу – не проблема, запевняє Колб. Але ганятися за рекламними контрактами для каналу нема коли – бізнес вимагає багато уваги.

«Велика Риба» в маленькому ставку

Сьогодні у Promodo понад 300 співробітників й офіси в Україні, Казахстані та Великій Британії. 60% виручки приносить SEO-оптимізація і контекстна реклама. Решту диджитал-комунікації, email-маркетинг, просування мобільних додатків та інші напрямки.

Створення «Великої Риби» збіглося зі злетом Promodo. 2018 року компанія отримала 18 млн грн чистого прибутку. В 2020-му вдалося заробити вдвічі більше. В 2021-му засновник розраховує вирости ще на 65% і отримати до 70 млн грн чистого прибутку. Згідно з офіційною звітністю, виручка української ТОВ «ПРОМОД» у 2020 році склала 515 млн грн за чистого прибутку в 314 000 грн.

Звідки зростання? В умовах пандемії бізнес наростив онлайн-продажі, а слідом і витрати на просування в мережі. У 2020 році український ринок диджитал-реклами досяг 20,3 млрд грн, підрахували у Всеукраїнській рекламній коаліції. В 2021-му очікується зростання ще на 38% – до 28 млрд грн. Найбільшим сегментом стане пошукове просування – це одна з головних компетенцій компанії Колба.

У Promodo близько 300 клієнтів. Просування й рекламу в мережі замовляють переважно великі e-commerce майданчики – Rozetka, Yakaboo, Moyo. Під час карантинів підтяглися й традиційно офлайнові гравці – аптеки, ресторани, доставка, каже Колб.

Вдалий рік видався і в конкурентів Promodo. Під час першого карантину великі офлайнові клієнти на кшталт кінотеатрів і ритейлу встали на паузу, каже співзасновник і керуючий партнер агентства Netpeak Андрій Чумаченко. Але прийшли нові, а решта стали витрачати більше грошей на рекламу. У 2020-му оборот маркетингового бізнесу Netpeak виріс на 23,4%, за половину 2021-го – ще на 44%, абсолютні показники в компанії розкрити відмовилися.

«За останній рік ми зробили крок, на який інакше пішло б років пʼять», – хвалиться засновник і CEO сервісу розсилок SendPulse Костянтин Макаров. За час карантину один із рекламодавців «Великої Риби» виріс з 7000 до 12 000 клієнтів. Сам SendPulse просувається традиційними методами – через SEO-оптимізацію, контекстну рекламу. Витрачати на YouTube можна було б і більше, каже Макаров, але відповідних каналів надто мало.

Вітчизняним блогерам платформа підкорилася давно. Канал Kids Diana Show, яким керують українці Олена Шпонарська й Володимир Кидисюк, на початку 2021-го потрапив до пʼятірки найпопулярніших на YouTube. Серед бізнес-інфлюенсерів мільйонників поки що немає.

Один із найбільших в ніші – Big Money Євгена Черняка, чий статок Forbes оцінює в $470 млн. У нього майже 800 000 передплатників. Лідери в СНД – канал «Трансформатор» російського інфобізнесмена Дмитра Портнягина з 1,55 млн передплатників. На другому місці – мільярдер Ігор Рибаков, який зібрав 1,4 млн аудиторії.

На пострадянському просторі YouTube-канали про бізнес – тренд останніх пʼяти років, каже нетворк-директор AIR Media-Tech Ірина Окишор. Але поки що бал править розважальний контент. Найбільше на платформі глядачів 25–34 років. Другий за чисельністю сегмент – 18-24 роки, йдеться в дослідженні компаній Hootsuite і We Are Social. Аудиторія дорослішає, і ніша бізнес-каналів буде рости, каже Окишор.

Бізнесмени йдуть на YouTube в першу чергу заради особистого бренду й медійності, каже Лукін із Mediacube. Іноді з контенту виростає інфопродукт, наводить він приклад запущеного у вересні 2020 року освітнього проекту Big Money Universitу. «Наша основна мета – популяризація підприємництва», – каже CEO проекту Віктор Шумило. Навчання коштує $300–6500 залежно від програми, до серпня 2021 року його пройшло вже 990 студентів. На новий потік набрали ще 150 чоловік.

Перебудова

Поки бізнес-сегмент на YouTube тільки зріє, Колб затіяв апгрейд бізнесу. На початку 2021-го харківська команда переїхала до нового офісу. На хаб із майданчиком для івентів і школою диджитал-маркетологів Promodo Academy витратили $500 000. Переїзд очікується і в київській філії. Зміна обстановки допомагає перезавантажити компанію, пояснює Колб.

Засновник хоче перетворити компанію на агентство повного циклу, щоб займатися й просуванням клієнтів, і стратегією. Друга мета – масштабуватися в Європу. Поки що європейські клієнти приносять Promodo менше 10% обороту. Найцікавішою країною для експансії він вважає Польщу.

Чого не вистачає для втілення планів? Людей та експертизи, відповідає фаундер. У кінці серпня в агентстві було відкрито 42 вакансії. Зараз він вивчає стратегію за трактатом «Мистецтво війни» Сунь-Цзи. Це допомагає зрозуміти, як діяти в умовах невизначеності, й інакше поглянути на бізнес.

Продати Promodo Колб готовий за $20 млн. Якщо запропонують продовжити працювати в компанії – за $30 млн. На життя вистачає $20 000 на місяць. «Якщо хочеться машин-пароплавів, є дивіденди», – сміється Колб. У нього контрольний пакет (87% акцій) Promodo, також частками володіють Роман Валявін, Олексій Васюткін і Максим Козлов.

Тематика у «Великої Риби» вузька, але співрозмовників йому поки що вистачає. «Хочу показати молодому поколінню, що можна себе реалізувати в IT», – резюмує він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Третій випуск 2025 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні