Александр Колб, владелец маркетингового агентства Promodo, автор канала "Большая Рыба". /Олександр Чекменьов
Категорія
Інновації
Дата

Економіка «Великої Риби». Навіщо власник Promodo Олександр Колб витрачає час і гроші на YouTube

6 хв читання

Александр Колб, владелец маркетингового агентства Promodo, автор канала "Большая Рыба". Фото Олександр Чекменьов

У десятці найпопулярніших відео на YouTube немає жодного ролика про бізнес. Яка користь підприємцям від розважального майданчика?

Записувати інтервʼю з творцем «Приват24» Олександром Витязем автор каналу «Велика Риба» Олександр Колб, 41, їздив чотири рази. З 16 годин відзнятого матеріалу вийшов 75-хвилинний ролик, який зібрав 65 000 переглядів. Півроку зусиль окупилися. Це одне з найсильніших інтервʼю, пишається Колб.

Його основне джерело доходу – засноване в 2004 році маркетингове агентство Promodo зі штаб-квартирою в Харкові. Пандемія обернулася небувалим зростанням бізнесу – виручка перевалила за півмільярда гривень, і потрібно закріпитися на захопленій висоті. Навіщо підприємець подався в блогери?

Хобі для бізнесу

Ідею записувати відео з розмовами про бізнес Колб виношував давно. Спочатку запропонував експеримент власнику IT-видання AIN.UA Артуру Оруджалієву, але тандем не спрацював. «Він продав AIN.UA, ідея залишилася, а я вирішив псіханути», – сміється Колб. Оруджалієв став гостем пілотного інтервʼю, яке вийшло в березні 2016 року. Спочатку проєкт жив на YouTube-каналі Promodo, пізніше – переїхав на окремий акаунт. «Велика Риба» запустилася на YouTube в травні 2018-го, з того часу на канал підписалося понад 37 000 чоловік.

Сьогодні там більше сотні випусків про українських IT-підприємців. Понад 90% глядачів – з України. У трійці найпопулярніших – інтервʼю співзасновника monobank Олега Горохівського, власника Ajax Олександра Конотопського і творця агентства FEDORIV Андрія Федоріва. Сумарно вони набрали понад півмільйона переглядів.

З гостями Колб домовляється сам, за зйомки, звук і монтаж відповідає наймана команда з трьох чоловік. На «Велику Рибу» засновник відводить день на тиждень, зазвичай за цей час вдається відзняти один-два епізоди. Чи можна заробляти на відео для бізнесменів і про бізнесменів?

Український канал може розраховувати на $0,8–2,5 за 1000 переглядів у партнерській програмі YouTube, каже CMO білоруської медіамережі Mediacube Олексій Лукін. Географія важливіша за контент – у США CPM може досягати $7–10.

Партнерство приносить «Великій Рибі» близько $200 на місяць. Разові рекламні інтеграції трапляються рідко, з постійних спонсорів – колеги Колба з маркетингового цеху.

Promodo – наш давній клієнт, каже засновник сервісу для розміщення публікацій в ЗМІ PRNEWS.IO Олександр Сторожук. У кінці 2020 року агентство хотіло отримати знижку. Сторожук відмовив, але натомість запропонував спонсорувати «Велику Рибу». У скільки це обійшлося, він не розповідає. У базі PRNEWS.IO 32 000 клієнтів, активних – 4900. Реклама в ютуберів не приводить нових користувачів, каже засновник, однак допомагає утримувати існуючих.

Відсутність доходу Колба не турбує. Триматися на межі нуля або піти в мінус на 50 000–60 000 грн на місяць – прийнятно, каже він. Заради грошей доведеться постаратися. Потрібно, щоб контент дивилися власники й топменеджмент бізнесу, щоб канал був лідером у ніші, а попит на рекламу перевищував пропозицію, перераховує умови успіху автор каналу «Точка G» Олег Артишук. «Ми вже домовляємося про рекламу на 2022 рік», – стверджує він. Вартість розміщення Артишук не розкриває.

Блогерство – хороший привід налагодити звʼязки з топменеджерами українських компаній. «Довгограюче спілкування позитивно позначається і на бізнесі», – говорить Колб. «Риба» допомогла знайти спільні теми для розмови з співзасновниками «Нової Пошти» Вʼячеславом Клімовим і Володимиром Поперешнюком. З monobank Promodo працювали ще в 2017-му, але познайомитися з Олегом Горохівським вдалося тільки для інтервʼю. Після його рекомендації клієнтом Promodo стала «Біофарма» Костянтина Єфименка.

Знайти спонсора для каналу – не проблема, запевняє Колб. Але ганятися за рекламними контрактами для каналу нема коли – бізнес вимагає багато уваги.

«Велика Риба» в маленькому ставку

Сьогодні у Promodo понад 300 співробітників й офіси в Україні, Казахстані та Великій Британії. 60% виручки приносить SEO-оптимізація і контекстна реклама. Решту диджитал-комунікації, email-маркетинг, просування мобільних додатків та інші напрямки.

Створення «Великої Риби» збіглося зі злетом Promodo. 2018 року компанія отримала 18 млн грн чистого прибутку. В 2020-му вдалося заробити вдвічі більше. В 2021-му засновник розраховує вирости ще на 65% і отримати до 70 млн грн чистого прибутку. Згідно з офіційною звітністю, виручка української ТОВ «ПРОМОД» у 2020 році склала 515 млн грн за чистого прибутку в 314 000 грн.

Звідки зростання? В умовах пандемії бізнес наростив онлайн-продажі, а слідом і витрати на просування в мережі. У 2020 році український ринок диджитал-реклами досяг 20,3 млрд грн, підрахували у Всеукраїнській рекламній коаліції. В 2021-му очікується зростання ще на 38% – до 28 млрд грн. Найбільшим сегментом стане пошукове просування – це одна з головних компетенцій компанії Колба.

У Promodo близько 300 клієнтів. Просування й рекламу в мережі замовляють переважно великі e-commerce майданчики – Rozetka, Yakaboo, Moyo. Під час карантинів підтяглися й традиційно офлайнові гравці – аптеки, ресторани, доставка, каже Колб.

Вдалий рік видався і в конкурентів Promodo. Під час першого карантину великі офлайнові клієнти на кшталт кінотеатрів і ритейлу встали на паузу, каже співзасновник і керуючий партнер агентства Netpeak Андрій Чумаченко. Але прийшли нові, а решта стали витрачати більше грошей на рекламу. У 2020-му оборот маркетингового бізнесу Netpeak виріс на 23,4%, за половину 2021-го – ще на 44%, абсолютні показники в компанії розкрити відмовилися.

«За останній рік ми зробили крок, на який інакше пішло б років пʼять», – хвалиться засновник і CEO сервісу розсилок SendPulse Костянтин Макаров. За час карантину один із рекламодавців «Великої Риби» виріс з 7000 до 12 000 клієнтів. Сам SendPulse просувається традиційними методами – через SEO-оптимізацію, контекстну рекламу. Витрачати на YouTube можна було б і більше, каже Макаров, але відповідних каналів надто мало.

Вітчизняним блогерам платформа підкорилася давно. Канал Kids Diana Show, яким керують українці Олена Шпонарська й Володимир Кидисюк, на початку 2021-го потрапив до пʼятірки найпопулярніших на YouTube. Серед бізнес-інфлюенсерів мільйонників поки що немає.

Один із найбільших в ніші – Big Money Євгена Черняка, чий статок Forbes оцінює в $470 млн. У нього майже 800 000 передплатників. Лідери в СНД – канал «Трансформатор» російського інфобізнесмена Дмитра Портнягина з 1,55 млн передплатників. На другому місці – мільярдер Ігор Рибаков, який зібрав 1,4 млн аудиторії.

На пострадянському просторі YouTube-канали про бізнес – тренд останніх пʼяти років, каже нетворк-директор AIR Media-Tech Ірина Окишор. Але поки що бал править розважальний контент. Найбільше на платформі глядачів 25–34 років. Другий за чисельністю сегмент – 18-24 роки, йдеться в дослідженні компаній Hootsuite і We Are Social. Аудиторія дорослішає, і ніша бізнес-каналів буде рости, каже Окишор.

Бізнесмени йдуть на YouTube в першу чергу заради особистого бренду й медійності, каже Лукін із Mediacube. Іноді з контенту виростає інфопродукт, наводить він приклад запущеного у вересні 2020 року освітнього проекту Big Money Universitу. «Наша основна мета – популяризація підприємництва», – каже CEO проекту Віктор Шумило. Навчання коштує $300–6500 залежно від програми, до серпня 2021 року його пройшло вже 990 студентів. На новий потік набрали ще 150 чоловік.

Перебудова

Поки бізнес-сегмент на YouTube тільки зріє, Колб затіяв апгрейд бізнесу. На початку 2021-го харківська команда переїхала до нового офісу. На хаб із майданчиком для івентів і школою диджитал-маркетологів Promodo Academy витратили $500 000. Переїзд очікується і в київській філії. Зміна обстановки допомагає перезавантажити компанію, пояснює Колб.

Засновник хоче перетворити компанію на агентство повного циклу, щоб займатися й просуванням клієнтів, і стратегією. Друга мета – масштабуватися в Європу. Поки що європейські клієнти приносять Promodo менше 10% обороту. Найцікавішою країною для експансії він вважає Польщу.

Чого не вистачає для втілення планів? Людей та експертизи, відповідає фаундер. У кінці серпня в агентстві було відкрито 42 вакансії. Зараз він вивчає стратегію за трактатом «Мистецтво війни» Сунь-Цзи. Це допомагає зрозуміти, як діяти в умовах невизначеності, й інакше поглянути на бізнес.

Продати Promodo Колб готовий за $20 млн. Якщо запропонують продовжити працювати в компанії – за $30 млн. На життя вистачає $20 000 на місяць. «Якщо хочеться машин-пароплавів, є дивіденди», – сміється Колб. У нього контрольний пакет (87% акцій) Promodo, також частками володіють Роман Валявін, Олексій Васюткін і Максим Козлов.

Тематика у «Великої Риби» вузька, але співрозмовників йому поки що вистачає. «Хочу показати молодому поколінню, що можна себе реалізувати в IT», – резюмує він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд