Підлітку з Краматорська перші $80 від «партнерки» здавалися справжнім багатством. Тепер його гонорари обчислюються тисячами доларів. Чого він очікує від власного бізнесу?
Для комфортного життя вистачить $15 000 в місяць, каже Ян Гордієнко (YanGo), 22. Ці гроші №9 у списку найпопулярніших інфлюенсерів українського Forbes заробляє за кілька постів у соцмережах. За його творчістю стежать 10 млн підписників у YouTube, Instagram і TikTok. База аудиторії є. Вибухове зростання – позаду.
YouTube-канал зі скетчами і пранками був головним джерелом доходу роками, але більше не надихає. Влітку 2021-го Гордієнко запустив «справжній» бізнес – фотопарк SnapMe Studio для колег за цехом. Чи врятує це від вигорання?
YouTube замість університету
Підлітком Ян Гордієнко фанатів від зірок російськомовного YouTube Саші Спілберг і Роми Жолудя. «Для мене вони були схожі на кумирів», – каже він.
Батьки захоплення не підтримували, а 2014-му у сімʼї зʼявилися інші турботи. Навесні батьки вивезли Яна та його молодшого брата Тихона з окупованого рідного Краматорська на Західну Україну.
Українські війська звільнили місто в червні, сімʼя невдовзі повернулася додому. Але життя на новому місці, де його ніхто не знає, 15-річний Гордієнко сприйняв як шанс – зважився знімати короткі ролики-вайни.
Застосунок Vine із зацикленими шестисекундними відео якраз був на піку популярності. Фаундери Дом Хофманн, Колін Кролл і Рос Юсупов у 2012-му продали свій стартап Twitter за $30 млн ще до офіційного запуску. Vine народив нове покоління інфлюенсерів, але на хвилі не затримався – не витримав конкуренції зі Snapchat та Instagram. Проект закрили в 2016 році.
Гордієнко закинув сервіс набагато раніше – у СНД більш популярним був YouTube. Канал він завів у жовтні 2014 року. За два місяці набралося 30 000 підписників, через півтора року – мільйон.
Як це вийшло? Вдавалося інтуїтивно розуміти ринок і ловити тренди, пояснює блогер. Смішні лайфстайльні ролики аудиторія оцінила. Коли прийшов час обирати між університетом і YouTube, навчання відійшло на другий план – карʼєра блогера йшла вгору. Дилема була в іншому: залишитися в Україні чи податися в Росію. Населення там більше, офіси Puma, Nike та інших великих рекламодавців знаходяться в Москві, аргументує Гордієнко. «Розвиток був настільки божевільним, настільки крутим, що не було варіанту кращого, ніж Москва», – розповідає він.
Гонорари й вигоряння
Перші гроші від партнерської програми YouTube почали приходити практично одразу після запуску каналу. Сьогодні, щоб брати участь у «партнерці», ютуберу потрібно мінімум 1000 підписників і 4000 годин перегляду відео.
«$80, це вже було ух!» – сміється Гордієнко. Відрахування росли разом з аудиторією. Слідом підтяглися спонсори — за рекламу серверу гри GTA: San Andreas заплатили понад $1000. Найбільша інтеграція в карʼєрі принесла $95 000 –замовника блогер не розкриває.
«Я тільки останній рік став вести якийсь облік, – розводить руками Гордієнко. – Раніше гроші просто випаровувалися». За шість років лише в YouTube у нього зібралося 4,7 млн підписників. «Вартість контракту з таким інфлюенсером може стартувати від $5000 і доходити до декількох десятків тисяч», – оцінює керівник із розвитку бізнесу медіаплатформи AIR Media-Tech Віра Сливінська.
Українські бренди поступово розсмакували рекламу в блогерів. У 2020 році витратили на інфлюенс-маркетинг майже 337 млн грн, підрахували в IAB Ukraine. У 2021-му ринок зросте на 50%, прогнозує Всеукраїнська рекламна коаліція.
Озвучувати розцінки Гордієнко не соромиться. Сторіс в Instagram обійдеться бренду $1200-2500, відео – $6000-6500. За одноразові проекти береться зрідка – вигідніше продавати пакет послуг з невеликою знижкою. Контракт може потягнути і на $5000, і на $11 000, каже він. В останні півроку в його акаунтах зʼявляються пости зі згадуванням Calvin Clein, Martini та російського Сбербанка.
YouTube приносить креаторам найбільше грошей. У середньому американські блогери заробляють на відеохостингу $4118 у місяць, в Instagram – $3853, підрахували в маркетинговій компанії NeoReach. Це джерело доходу Гордієнко ледь не втратив. 2018-го блогер переїхав із Москви до Києва і надовго закинув канал – знімав відео лише зрідка, для душі.
YouTube простою не прощає. Для розважальних каналів, як у Гордієнка, Magic Five, ИванГая, Егорика потрібно випускати хоча б 10–12 відео на місяць, каже лейбл-директор білоруської партнерської мережі MediaCube Дмитро Радченко.
У Гордієнко на це не було сил – накрило вигоряння. «У якийсь момент у Москві я думав: усе, мене нічого не врятує», – каже він. Вважав, що ніхто не зробить краще за мене, брався за нецікаві рекламні проекти лише через гроші, перераховує помилки він.
Колись улюблений YouTube вже не надихає, акторська карʼєра – теж. У 2016-му Гордієнко отримав епізодичні ролі в новорічній франшизі «Елки-5» і скандальному проекті «Взломать блогеров» продюсера Тимура Бекмамбетова. Останній ледь зібрав $120 000 у прокаті й отримав рейтинг IMDb 1,1 із 10.
У «Взломать блогеров» Гордієнко пішов заради 30-секундної появи на екрані та спонсорського контракту. «Дуже пощастило, по факту я був за крок від зашквару», – зізнається він. На питання, чи погодиться він на ще одне запрошення Бекмамбетова, блогер відповідає: «Ніколи в житті».
Восени 2019 року Гордієнка в черговий раз запросили до популярного тревел-шоу «Орел і Решка». Кастинг на ведучого і двомісячні зйомки восьми випусків пройшли успішно. Контракт був на 60 епізодів, але через пандемію канал його розірвав. «Ми не встигли злетіти, як нас прикрили, – зітхає блогер. – Просто мені дуже не пощастило з локдауном».
Зі зйомок Гордієнко повернувся в орендовану київську квартиру без чіткого плану. Спробував запустити невеликий бізнес HoldMyMask. У виробництво мотузок, на яких можна носити медичну маску на грудях, вклав $5000. Продати вдалося близько 1500 штук. Поки шукали нову стратегію продажів, в Україні закінчився локдаун. Сенсу активно розвивати проєкт Гордієнко не бачив.
У грудні 2020-го MediaCube запропонував блогеру реанімувати YouTube-канал і попрацювати з їхнім лейблом. Зазвичай медіамережа так просуває початківців авторів, каже Радченко, мільйонник-Гордієнко став винятком. На той час перегляди на каналі просіли до 80 000 на відео. Гордієнко звик до інших цифр. Найуспішніший його ролик – пародію на кліп групи «Гриби» – подивилися 20 млн разів.
До червня 2021-го з командою з восьми чоловік вдалося вийти на 500 000 переглядів і рости на 60 000-70 000 підписників у місяць. Із виділених $50 000 витратили $38 000, але Гордієнко знову втратив цікавість – робота забирала всі сили. Захоплення екстремальним спортом теж довелося відкласти. «Я вчуся на пілота, але пропустив усі заняття за півроку», – зітхає він. Канал знову поставлено на паузу.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Новий бізнес vs новий карантин
Тепер у Гордієнка нове захоплення – контент-парк SnapMe Studio у «Планеті Кіно» на третьому поверсі столичного ТРЦ River Mall. Партнерів – рестораторів Євгена Дулина, Ольгу Рижик і Одарку Шевченко – засновник знав кілька років. «Я багато тусувався в їхньому барі Hangover», – сміється Гордієнко.
Влітку 2020-го фаундери продали заклад і шукали, чим зайнятися. Дулін загорівся ідеєю відкрити фотостудію для блогерів, запропонував її Гордієнко. Деталі обговорили дорогою з Борисполя до Києва, частки поділили порівну на чотирьох. На обладнання студії на 12 осередків із різними інтерʼєрами витратили до $90 000, підраховує Дулін.
Кожна кімната обійшлася в $1500, на решту грошей облаштували пожежну систему та внесли великий аванс за оренду. На ній вдалося заощадити – приміщення знімають не безпосередньо у River Mall, а біля кінотеатру «Планета Кіно», який домовився про знижену ставку. За оцінкою Forbes, середня ціна в цьому ТРЦ – $30 за квадратний метр.
«Супермаркети й кінотеатри платять десь посередині між «нічого» й найвищою ставкою», – каже співвласник мережі Дмитро Деркач, не розголошуючи точної суми. 2020-го року їхня з Андрієм Шпигом компанія, згідно з відкритою фінансовою звітністю, отримала майже 121 млн грн збитків. Компенсувати хоча б малу частину витрат було доречно.
SnapMe працює за єдиним тарифом. За 200 грн у будні і 300 грн на вихідних відвідувачі можуть знімати у всіх локаціях цілий день. Оренда звичайної фотостудії обійдеться значно дорожче. В середньому по Києву – 600-700 грн на годину, каже співвласник студій Loft31 і 193 Дмитро Ромас.
Як буде заробляти SnapMe Studio? На потоці клієнтів, упевнений Дулін. Поки що набирається до 400 осіб на місяць. Оренду оплатили на півроку вперед. Якщо відкинути ці витрати, підприємство вже вийшло в нуль, стверджує фаундер.
Основна аудиторія SnapMe – блогери, але виявилося, що бюджетна локація для зйомок потрібна і дрібним підприємцям. Засновники не виключають, що в подальшому послуг буде більше, а тарифи стануть вищими. Вони збираються здавати в оренду реквізит і нові моделі iPhone, проводити платні лекції та майстер-класи популярних блогерів.
Новий спалах COVID-19 може накрити Україну вже в середині серпня, прогнозує Київська школа економіки. Уряд і міська влада готуються до локдауну. Що буде з фотостудією? Покупець заплатив за Hangover понад $1 млн, каже Дулін, годувати команду з пʼяти осіб ексвласники зможуть декілька років.
В умовах невизначеності точних планів на масштабування теж немає, лише задумки. Київський SnapMe можна розширити майже вдвічі. Далі – відкривати філії в одеській, львівській чи харківській «Планеті Кіно». Гордієнко проектом горить – в операційку він вникає мало, більше займається просуванням. Що буде далі? Ідей для наступного бізнесу багато, але потрібно добре зробити щось одне, каже блогер.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.