Категорія
Інновації
Дата

Соцмережі Цукерберга банять українські акаунти за пости про війну. Які є варіанти обійти «антивоєнну» модерацію

4 хв читання

Марк Цукерберг /Ілюстрація Getty Images / Анна Наконечна

Марк Цукерберг. «Facebook зараз дуже непрозорий щодо модерації, і навіть співробітники Meta не можуть отримати статус запиту на розблокування сторінки» Фото Ілюстрація Getty Images / Анна Наконечна

Блокування українських акаунтів у Facebook, Twitter, TikTok – проблема з перших днів російського вторгнення. Надійного офіційного вирішення не існує, але за понад дев’ять місяців війни з’явились обхідні шляхи

«Facebook зараз дуже непрозорий щодо модерації, і навіть співробітники Meta не можуть отримати статус запиту на розблокування сторінки», – розповідає операційна директорка IT-медіа DOU Владислава Зацаринна. Рекламний кабінет їхньої фейсбук-сторінки заблокували 14 грудня.

DOU в бані не вперше. Причина завжди одна – публікації про айтівців у ЗСУ та волонтерські збори. Найшвидший і найбільший – 30 млн грн за добу на комплекс PD-2 – закрили у серпні. У листопаді видання зібрало 16 млн грн на 80 дронів для «Азову». «З весни наша сторінка під ризиком видалення. Уже був червоний статус», – каже Зацаринна.

«Українська правда» (УП) – третє за читаністю онлайн-медіа в Україні – отримала червоний статус від Facebook вже вп’яте. Це означає вимкнення монетизації контенту та обмеження органічного охоплення – аналог так званого тіньового бану для приватних сторінок. Середнє охоплення УП – 500 000–800 000 користувачів на день. «У бані – не більше 100 000», – каже виконавчий директор УП Андрій Боборикін.

Санкції бувають і жорсткішими. Англомовну сторінку Kyiv Not Kiev з 32 000 підписників – повністю видалили із Facebook після посту зі світлинами з Бучі. Найчастіше у бан можна потрапити за відео з передової та новинні дописи зі словами-тригерами на кшталт «батальйон «Азов», ідеться в дослідженні Media Development Foundation.

Проте українці за 10 місяців повномасштабного вторгнення створили власні «алгоритми» боротьби із блокуванням.

Як модерують Meta, Twitter, TikTok 

Кожен десятий запит стосується проблем із сервісами Meta, каже консультант із цифрових технологій сервісу Nadiyno Віталій Мороз. Це онлайн-платформа, що допомагає правильно комунікувати із соцмережею й оскаржувати блокування. «Складно працювати із запитами по техгігантах, бо вони дуже закриті», – додає Мороз.

Отримати детальні відповіді про модерацію в компанії Марка Цукерберга дійсно складно. Загалом у Meta 15 000 рецензентів контенту, відписала на запит Forbes пресслужба компанії. «Український контент, який потребує мовної та культурної експертизи, перевіряють українські модератори», – йдеться у відповіді. Від інтерв’ю віч-на-віч із відповідальним за модерацію представником Meta компанія відмовилася.

На двох топових майданчиках Meta – Instagram та Facebook – сумарно понад 31,5 млн українських користувачів, свідчить серпневе дослідження GlobalLogic. Як компанія модерує їхні дописи? 

Після 24 лютого соцмережа створила Центр спеціальних операцій (Special Operations Center). У Meta його називають ще однією лінією захисту від дезінформації, що дозволяє швидше видаляти контент, який порушує стандарти й правила спільноти. Інших деталей немає.

«Ми працюємо з понад 90 партнерами з перевірки фактів більш ніж 60 мовами, щоб переглядати та оцінювати точність вмісту», – йдеться у відповіді для Forbes. У компанії стверджують, що збільшили фінансування для українських партнерів із фактчеку, не уточнюючи їхню кількість та суми. Співпрацю з модераторами, які працюють із Москви, заперечують.

В інших соцмережах не ліпше – запущене Мінцифрою англомовне видання UNITED24 Media отримало від Twitter тавро state affiliated media. Його автоматично присвоюють державним ЗМІ країн, що мають проблеми зі свободою слова. «Ми не попадаємо у стрічку, нас ігнорують алгоритми й існуємо лише тому, що робимо вірусний контент і нас шерять», – говорить генеральний продюсер UNITED24 Media Валентин Панюта.

Соцмережі намагаються захистити користувачів, які приходять на платформу за емоціями й розвагами, вважає він. «Але у Twitter це виглядає як політичне переслідування, бо ця соцмережа існує якраз для обговорення таких тем», – вважає Панюта.

В середині грудня команда UNITED24 Media перша помітила, що у Twitter зникла можливість верифікуватися за українським номером. Цей твіт побачило 5 млн користувачів, і функцію повернули вже наступного дня.

Робота алгоритмів Twitter, яким віднедавна володіє Ілон Маск, не розкривається. Два тижні тому новий власник майданчика скасував будь-яке блокування акаунтів. Але 15 грудня виявилося, що Twitter заблокував облікові записи авторів Washington Post, New York Times, Mashable та інших світових ЗМІ, які писали про Маска. Представник компанії пояснив цей бан новим правилом модерації.

З-поміж п’ятірки найпопулярніших соцмереж найбільш драконівська модерація у китайської TikTok, каже Олексій Тараненко, який відповідає за соцмережі UNITED24 Media. Тут медіа регулярно ловить бани. «Це розважальна соцмережа, вони не дуже люблять політичний контент», – говорить Тараненко. Що із цим можна вдіяти?

Український нетворк у соцмережах

Традиційний спосіб вийти з бану – подати офіційну заявку та самотужки спілкуватися із модераторами. Винахід воєнного часу – звертатися по допомогу до української «діаспори» в Meta напряму. Співробітники роблять внутрішні звернення, які можуть розглянути швидше, ніж просто запит від користувача.

Заблокована «Українська правда» спробувала отримати допомогу офіційно – через спеціальний відділ news partnerships у Meta. Але марно. «Після того як я написав усім контактам, які маю в Meta, сторінку без будь-яких пояснень повернули на попередній рівень», – розповів Боборикін. Замість червоного УП отримала мʼякший – жовтий статус із частковим обмеженням монетизації.

Український розробник, який працює у Meta, допоміг повернути після видалення сторінку Kyiv Not Kiev, розповідає кураторка проєкту Тетяна Гайдук. Він теж надіслав внутрішній запит. Поспілкуватися із Forbes він відмовився навіть на правах анонімності.

Та останнім часом і цей метод дає збій – Meta звільнила понад 11 000 співробітників – близько 13% штату. «Самі працівники не можуть отримати від модераторів жодної відповіді», – каже Зацаринна, яка теж випробувала можливості «українського лобі в Meta».

Наприкінці липня Мінцифра спробувало вирішити проблему так званою Twitter-дипломатією. У листі до президента з глобальної політики Meta Ніка Клегга міністерство просило покращити процеси модерації українського контенту і поділитися списком правил, якими керуються в компанії. Особливих результатів це не дало – блокування тривають і досі.

Нині Мінцифра й Meta шукають нове рішення проблеми. «Це буде більш інтенсивна співпраця щодо обмеження контенту», – без деталей розповідає Мороз з Nadiyno. До дискусії залучать представників громадянського суспільства, каже він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд