Олег Гороховський, Гарік Корогодський, Дмитро Дубілет, Євген Черняк, Артем Бородатюк. Фото надані пресслужбами. Колаж Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Цифрова диктатура на основі штучного інтелекту. Чому українські підприємці влаштували хрестовий похід на Facebook

5 хв читання

Олег Гороховський, Гарік Корогодський, Дмитро Дубілет, Євген Черняк, Артем Бородатюк. Фото надані пресслужбами. Колаж Анна Наконечна

З початком повномасштабної війни Meta не змогла налагодити модерацію українського сегмента Facebook та Instagram, якими користуються 13,2 і 15,6 млн українців відповідно. Акаунти постійно блокують. Під бан регулярно потрапляють і підприємці. Наприкінці липня це здійняло хвилю обурення, яку підтримало і Мінцифри. Чого вимагають від Meta.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Ваш акаунт обмежений за порушення правил спільноти», – пригрозила 26 червня Meta Гаріку Корогодському, співвласнику ТРЦ Dream Town. Напередодні під його дописом з’явився коментар від росіянина із Сизрані: «Классно вам сегодня прилетело». Ексцентричний та емоційний Корогодський на коментар відповів грубо. Попередження Facebook означає «тіньовий бан» – охоплення падають, люди бачать допис рідше. Це вже був не перший випадок.   

Для Корогодського сторінка у Facebook з 153 298 підписниками відіграє важливу роль – він шукає машини, волонтерів для фонду «Життєлюб», який у воєнних реаліях став гуманітарним штабом. «Раніше я міг написати простецьке оголошення, що нам потрібна фура для фонду. Зараз повинен придумувати якесь оповідання, чіпляти струни душі, щоб були тисячі репостів і запит хтось побачив», – говорить він. 

Facebook відправив на периферію не одного підприємця-інфлюенсера. Голова наглядової ради холдингу Global Spirits Євген Черняк отримував вісім листів щастя від Meta. З 26 лютого він допомагав евакуйовувати біженців. «Я виставляв оголошення. Facebook знаходив порушення й повідомляв, що до з’ясування обставин ваш допис не буде показуватися учасникам спільноти», – розповідає Черняк. Йому Facebook пригадав навіть коментарі трирічної давнини. На акаунт Черняка підписано 232 166 осіб.

Це нова цифрова диктатура. І найбільше в цій ситуації турбує, що ти розмовляєш зі штучним інтелектом

Євген Черняк

Сторінки для блокування алгоритм соцмережі відстежує за так званими стоп-словами, які вважаються мовою ворожнечі. Частина блокувань відбувається через високу активність російських ботів, що масово скаржаться на публікації. Однієї скарги Facebook достатньо, щоб обмежити допис. 

«Це механічні скарги, де орки жаліються на кожну публікацію. Деякі взагалі можуть бути не з контекстом війни», – говорить засновник інфлюенсер-агентства WhyNot? Enot Євген Таляр. Почалася нова хвиля блокувань українців, констатує міністр цифрової трансформації Михайло Федоров у листі до президента з глобальної політики корпорації Meta Ніка Клегга 28 липня.

Цифрова диктатура на основі штучного інтелекту. Чому українські підприємці влаштували хрестовий похід на Facebook /Фото 1

Лист Мінцифри до президента з глобальної політики корпорації Meta Ніка Клегга

На Meta-фронті без змін

Блокує українців не лише Facebook. Співзасновник monobank Дмитро Дубілет, який активно закликає західні компанії виходити з російського ринку, отримував бан на кожен другий допис у своєму акануті, на який підписано 177 000. «В Instagram у першу чергу. Там просто таки тотальний бан», – говорить він. 

Його дружина Юлія Пеліпас, український стилістка і fashion-директорка Vogue Ukraine, чий бізнес зав’язаний на Instagram, втратила 80% продажів. Одна з причин – тіньовий бан за дописи про війну в Україні. Інформаційну війну вона веде на аудиторію у 250 000 підписників. 

«Коли це люди з великим охопленням, з українською позицією, які закривають збори, підтримують бойовий дух, блокуються в Instagram, ми програємо інформаційну війну, – говорить Таляр. – Блогерам треба фільтрувати, які кадри вони публікують. А якими вони можуть бути після того, як у Вінниці ракета потрапляє по мирних жителях». 

Саме за допис про Вінницю Facebook вчергове обмежив сторінку засновника Netpeak Group Артема Бородатюка. З 24 лютого таких обмежень було близько 20. Перше – за коментар із фразою «рускій воєнний корабль…». 

«Я оскаржив. Мені прийшло повідомлення, що вони все правильно зробили. І на 30 днів я буду обмежений у показах і охопленнях», – говорить про результати боротьби Бородатюк. – Ти можеш писати, але ти вже майже невидимий». 

Цифрова диктатура на основі штучного інтелекту. Чому українські підприємці влаштували хрестовий похід на Facebook /Фото 2

Листи щастя від Meta

Цифрова диктатура на основі штучного інтелекту. Чому українські підприємці влаштували хрестовий похід на Facebook /Фото 3

Листи щастя від Meta

Попередній слайд
Наступний слайд

Керівник monobank Олег Гороховський, чия довоєнна сторінка була про бізнес і клієнтоорієнтованість, через це почав менше писати. «Який сенс, якщо ніхто не читає?» – говорить він. Його дописи Facebook обмежував щонайменше шість разів. Останні два місяці з тіньового бану не виходить, додає підприємець. У акаунта Гороховського 120 607 підписників.

Політика Meta порушує принцип соцмережі – свободи думки, вважає він. «Частина лідерів думок не може достукатися до своєї аудиторії. Політика толерантності, яка була раніше, зараз має вигляд цензури», – говорить Гороховський.  

Хрестовий похід на Meta

Підтримуючи обурення підприємців, Мінцифри 28 липня звернулося з листом до президента з глобальної політики корпорації Meta Ніка Клегга. Міністерство просить покращити процеси модерації українського контенту і поділитися списком правил, якими керуються в компанії. «Це допоможе зрозуміти, який контент система модерації сприймає за небезпечний, а тому дозволить уникати масових блокувань», – йдеться у Telegram-каналі міністерства.

Це не перше спілкування з Клеггом. У травні міністр цифрової трансформації Михайло Федоров вже зустрічався з топменеджером Meta, щоб обговорити модерацію контенту про війну та відкриття офісу в Україні. У результаті в iOS-додатку Facebook з’явилась українська мова, але проблема з блокуванням контенту залишилась. Ба більше – «почалася нова повномасштабна кампанія блокування українських лідерів думок», йдеться у вчорашньому листі Федорова до Клегга.    

Forbes два місяці вів перемовини про організацію інтервʼю з представником Meta щодо модерації контенту. Врешті агентство, що представляє компанію, після перемовин з клієнтом повідомило, що наразі інтервʼю неможливе. 

«Це нова цифрова диктатура. І найбільше в цій ситуації турбує, що ти розмовляєш зі штучним інтелектом», – каже Черняк. Покращити алгоритми мало, вважає він. Має бути досконала система апелювання. Meta майже ніколи не переглядала свої рішення з обмеженням дописів на користь користувача, говорять підприємці. Запити, надіслані від імені Мінцифри, корпорація задовільняє й розблоковує акаунти, говорять у пресслужбі відомства.

Щоб надати розголосу проблемі, українці поширюють хештег #MetaStopBlockUkraine. У трендах Twitter він перебуває з 28 липня. Допис із ним опублікував і сам Федоров. Ще один канал – петиція до президента України із закликом звернутися до керівництва Google та Meta. 

Її створила мікроблогерка Оксана Бєрднікова, яка у 2014 році виїхала з Луганська. Сторінку Бєрднікової із 12 500 підписників з березня кілька разів блокували, а близько місяця тому видалили без права на відновлення. У блозі українка писала про війну, збирала кошти на ЗСУ та пораненим до шпиталю. На момент публікації матеріалу її петиція набрала 4426 підписів.

Публічний тиск на корпорацію не вирішить проблему, а лише завадить будувати відносини, каже один з власників української ІТ-компанії, що не захотів називати своє імʼя. Він спілкувався з топменеджерами Meta та запевняє, що компанія підтримує Україну.

Facebook давно має проблеми з модерацією контенту. Так, у 2017 році неконтрольоване поширення мови ненависті на платформі сприяло геноциду мусульман-рохінджа у Мʼянмі. 2018-го компанія визнала, що зробила недостатньо. Втім відтоді Facebook запевняє, що вкладає у вирішення проблеми модерації багато ресурсів і це дає результат. Так, протягом року з липня 2020-го частота вживання «мови ненависті» знизилася вдвічі, свідчать дані Facebook. Авторка витоку внутрішніх документів Facebook Papers Френсіс Хауген в 2021 році стверджувала, що 87% витрат на боротьбу з дезінформацією припадає на англомовний контент. При цьому англійською говорять лише 9% платформи.

У 2015 році українські користувачі Facebook вже збирали лайки, щоб очільник соцмережі Марк Цукерберг відреагував на блокування українських активістів. Вони закликали його відкрити офіс в Україні. Однак він повідомив, що в Україні замало користувачів для цього. «Мамі Цукерберга соромно у черзі за ковбасою дивитися в очі мамі Маска», – жартує Корогодський. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд