Українські айтівці включилися у воєнний фандрейзинг ще напередодні російського нападу. За пів року навчилися купувати безпілотники, авто, «маленьке ППО» для армії та фандрейзити десятки мільйонів за лічені дні. У чому феномен
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
У травні 2022-го IT-спільнота за добу скинулася на безпілотник для ЗСУ за $1 млн. «Це був сюрприз і для команди, і для галузі загалом», – каже Владислава Зацаринна. Вона керує операціями профільного медіа DOU, що організувало збір коштів на комплекс БПЛА для «Повернись живим». У серпні фонд відрапортував, що «пташка» – багатоцільовий дрон PD-2 від української UkrSpecSystems – уже виготовлена й готується вилітати на бойові завдання. Команда ресурсу тим часом надумала купити ще одну.
Серед 4,2 млрд грн, які команда Тараса Чмута залучила за шість місяців великої війни, є чималий внесок DOU. Засновник ресурсу Максим Іщенко, якому також належить популярний сервіс пошуку IT-вакансій Djinni, допомагає «Повернись живим» із 2014-го. Від 24 лютого обидві компанії перерахували на благодійні проєкти 70 млн грн. «Поставили собі мету в 100 млн грн до кінця року», – каже Зацаринна.
Скільки українці перерахували «Повернись живим» за пів року війни
Із 24 лютого фонд зібрав 4,2 млрд грн та еквівалент $28,1 у криптовалюті, свідчить звіт «Повернись живим» від 24 серпня 2022 року.
Серед найдорожчих придбань:
- ударний комплекс Bayraktar TB2 із трьох безпілотників – 487,5 млн грн;
- 10 комплексів безпілотників PD-2 – 203,8 млн грн;
- 13 274 радіостанції – 206,5 млн грн;
За 17 років DOU згуртував навколо своїх форумів та рейтингів потужну спільноту. Із 500 000 зареєстрованих акаунтів українських айтівців активні не всі, каже Зацаринна. Але соціального капіталу вистачало, щоб спробувати себе ще й у ролі фандрейзера. Тест – закритий за добу збір $25 000 для «Повернись живим» – зробили ще 15 лютого, коли країну лихоманило від новин про російські танки біля кордону.
Через місяць після того, як попередження іноземних розвідок перетворилися на реальність, команда вирішила діяти масштабніше. Припустили, що айтівці не втратили роботу й доходи, а значить, можуть закривати економічний фронт, каже Зацаринна. Таку саму гіпотезу висловили і підтвердили фаундери IT-фонду KOLO. У червні спільнота DOU допомогла їм зібрати майже 9 млн грн на «маленьке ППО» – установку SKY CTRL для знешкодження ворожих дронів.
Який внесок айтівців у всеукраїнський волонтерський рух? Щонайменше мільярд гривень. Стільки індустрія перерахувала на ЗСУ й гуманітарні проєкти під кінець травня, йдеться в дослідженні Асоціації IT Ukraine. Сума не остаточна й не повна.
На початок 2022-го Асоціація нарахувала в Україні 5000 IT-бізнесів. Майже кожен або має власний фонд, або донатить комусь, каже Зацаринна. Внесок членів Харківського IT-кластера – 800 млн грн за п’ять місяців війни. «Це те, що ми знаємо поіменно, по компаніях», – уточнює голова наглядової ради кластера Олександр Медовой. Публічно про обсяги допомоги звітують не всі.
Інший виклик – підбити персональні пожертви самих айтівців. Один із найбільших гравців – GlobalLogic, що належить японській Hitachi, – оцінює свої пожертви на користь України у 500 млн грн – зокрема, це й фінансова допомога понад 7 300 українських співробітників.
Проте витратили її здебільшого на благодійність, каже віцепрезидент зі стратегії та технологій GlobalLogic Андрій Яворський. Окремо фахівці компанії власним коштом зібрали 15 млн для військових. «Волонтерство стало стабільною звичкою українців», – додає він.
У середньому один айтівець віддає на благодійність $270, свідчить опитування DOU. Донатить щонайменше 203 000 людей з індустрії, згідно з дослідженням IT Research Resilience. За грубим підрахунком, загальна сума може доходити до $55 млн щомісячних донатів.
Розіграти камеру з підбитого «Орлана»
Побити власний рекорд зі збором на PD-2 спільноті DOU не вдалося. Символічний 31 млн грн хотіли назбирати саме до 31-ї річниці Незалежності. На час публікації матеріалу сума збору досягла 28,4 млн грн.
Та кінець місяця, коли більшість донорів ще не отримала нову зарплату, – не найвдаліший час. Хтось, як львівський Intellias, що напередодні в партнерстві з фондом Притули придбав безпілотник FlyEye за 5,5 млн грн, уже вклався в масштабні проєкти. Від початку повномасштабного вторгнення компанія та співробітники зібрали понад 30 млн грн. Здається, що ресурс трішечки вичерпується, зітхає Зацаринна.
За пів року стало менше підтримки й з-за кордону, каже засновник та СЕО продуктової компанії Smarter Contact американець Адам Насір. Бізнес із центром розробки в Києві він розвиває із 2019-го. За тиждень до війни команда, що значно розрослася, переїхала до нового офісу в урядовому кварталі.
Насір 24 лютого був у подорожі, тому рушив до румунського кордону – допомагати українським біженцям. Згодом розгорнув фандрейзингову кампанію серед знайомих у США та інших країнах – наразі набігло $100 000. Зменшення потоків допомоги Насір намагається пояснити «синдромом утоми». «Україна в жодному разі не може зникати з інформаційного поля та фокусу не лише в США, а й у всьому світі», – впевнений він.
Зацаринна не нарікає й робить ставку на маркетинг й амбітні цілі. Вона наводить приклад Сергія Притули та блогера Ігоря Лачена, які за два дні зібрали 600 млн грн на «народний Байрактар». Розголос вийшов аж таким великим, що виробник – турецька компанія Baykar – вирішив подарувати легендарні дрони Україні. Гроші фонд Притули витратив на супутник для ЗСУ від фінської компанії ICEYE.
Стратегія DOU – додати елемент гри та змагання. Серед тих, хто пожертвував понад 5000, розігрують трофейну камеру від підбитого ворожого безпілотника «Орлан-10» – її надав «Повернись живим». Російські конструктори використовують у них замість спеціальної оптики звичайні споживчі фотоапарати Canon 650d.
Частково збори DOU підігріває сама спільнота. «Даєш змагання, хто більше», написав у Facebook засновник венчурного фонду Digital Future Олексій Вітченко, виклавши скриншот переказу на 150 000 грн. Його ставку швидко перебив великий IT-бізнес – донати в 1 млн зробили Uklon, Grammarly, Yalantis, Go-IT та Creatio. Також приєдналися KitRUM, Radency, Brights та BUKI.
«У людей зараз просто є гроші, і вони розуміють, що нам всім потрібна перемога», – пояснює активність айтівців Зацаринна. У них із Насіром спільна думка: постійно нагадувати всім, що війна триває.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.