Денис Горовий, співзасновник і новий СЕО EVO /надано пресслужбою
Категорія
Інновації
Дата

Велике розділення в EVO-Rozetka. Новий CEO компанії EVO про «розлучення» із бізнес-партнером Миколою Палієнком, вихід на нові ринки та середній чек. Інтерв’ю Дениса Горового

6 хв читання

Денис Горовий, співзасновник і новий СЕО EVO Фото надано пресслужбою

На початку червня від EVO-Rozetka – однієї з найбільших продуктових IT-компаній України – відділився новий бізнес Tabula Rasa. Коментарі акціонерів стримані. Про те, хто був ініціатором «розлучення» і як житиме EVO далі, розповідає новий CEO Денис Горовий

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Просто час для нового етапу», – каже, не вдаючись у зайві деталі, співзасновник і тепер вже колишній керівник EVO Микола Палієнко в інтерв’ю AIN. Розмовляти із Forbes він відмовився. Співзасновник Rozetka Владислав Чечоткін теж був небагатослівний і особистісні домовленості між акціонерами вирішив не коментувати. Що сталося?

На початку червня від об’єднаної у 2018-му групи компаній EVO-Rozetka відділилися сервіси «Вчасно» та Zakupki.Prom. Їх під новим брендом Tabula Rasa розвиватиме співзасновник і багаторічний керівник EVO Микола Палієнко. На посту його змінить шкільний товариш і бізнес-партнер Денис Горовий. Розділ спільного бізнесу почався навесні 2023-го і ще триває, каже він.

Яким курсом рухатиметься оновлений EVO, як зміняться стосунки із Rozetka? Про це Горовий розповів у інтерв’ю Forbes.

Forbes публікує скорочену та відредаговану для ясності версію розмови

Ви із Миколою Палієнком і Тарасом Мурашком знайомі зі школи і ведете бізнес вже 15 років – із 2008-го. Чому вирішили піти на суттєві перестановки у компанії?

Основне тут – бажання Миколи займатися новими проєктами, зокрема інноваційними.

У поточній структурі EVO-Rozetka є три групи акціонерів. А в Tabula Rasa всі операційні, стратегічні рішення повністю за Миколою. Це створює можливість для розвитку проєктів, що можуть і не бути сфокусовані навколо електронної комерції, яка залишається основним пріоритетом EVO-Rozetka.

Тобто ініціатором був саме Микола Палієнко?

Так.

Це було складне рішення?

Зрозуміло, що це суттєва зміна для всіх. Складне рішення – радше філософське поняття. Це суттєве рішення, але всім із ним OK. Не було якихось сильних суперечок щодо того, як все має відбуватися.

Процес триває кілька місяців, з весни. Він ще не завершився, але всі домовленості зафіксовані.

Як технічно відбувається розділення бізнесів? Микола Палієнко залишається акціонером EVO. Ви з Тарасом маєте частки у Tabula Rasa. Владислав та Ірина Чечоткіни теж?

Акціонерний склад EVO-Rozetka не змінився. Ми залишаємося акціонерами, але зрозуміло, що наша із Миколою і Тарасом сумарна частка зменшилася.

Єдині акціонери Tabula Rasa – Микола, Тарас і я.

Як відреагували на це рішення Чечоткіни?

Як на мене, нормально (посміхається). Це питання більше до Ірини та Владислава.

Які висновки ви зробили з розділення бізнесу?

Ще рано, ми тільки почали. Сказав би, що це досить логічне розділення. З EVO виділяються B2B-проєкти, що практично ніяк не перетинаються з іншими бізнесами. Ні командами, ні клієнтськими базами. Така конструкція, на мій погляд, дозволяє зробити розділення максимально екологічним.

Процес відбувається нормально. Це чистий розділ. Я вірю, що у кожної компанії свій шлях, немає порівняння, що хтось кращий, а хтось гірший. Tabula Rasa, як я розумію, буде більше сфокусована на глобальних інноваційних проєктах. А в EVO-Rozetka ми продовжимо фокусуватися на Україні.

Tabula Rasa – це об’єднані «Вчасно» та Zakupki.Prom. Якою була частка цих бізнесів у виторгу EVO?

Близько 20–25%.

На момент «розлучення» ці бізнеси генерували виторг?

Велика війна суттєво вплинула на всі бізнеси. Zakupki.Prom був побудований навколо системи державних закупівель Prozorro. І в певні моменти було послаблення, певні процедури не обов’язково було проводити через неї.

Тому ці бізнеси скоротилися, але в них є виторг, ці бізнеси прибуткові, в хорошому стані.

надано пресслужбою

Співзасновники EVO Микола Палієнко (зліва), Тарас Мурашко та Денис Горовий Фото надано пресслужбою

Чи маєте із Rozetka «джентльменські домовленості» про те, які KPI мають бути в EVO?

У нас є річні цілі – ми сфокусовані на зростанні, розширенні, на побудові найкращої електронної комерції в Україні. Ми її будуємо, і я вірю, що збудуємо.

Сюди входить використання інфраструктури Rozetka, їхніх точок видачі. Ми вже почали проєкти, коли покупець може щось замовити на Prom.ua, а отримати у точці Rozetka. Це буде безкоштовно.

Ми вважаємо це суттєвою конкурентною перевагою. Я вірю, що електронна комерція із безкоштовною доставкою – це підтримка українців у тяжкі часи, адже це суттєво здешевшує покупки.

Тобто ви рухаєтеся до глибшої колаборації із Rozetka?

Я сказав би, що це використання здобутків, які історично склалися у нас і Rozetka. У нас обох – це велика кількість покупців і продавців, у них – точки видачі.

Ми також будемо розвивати фінансові інструменти. Наша фінансова компанія у травні отримала ліцензію, коли Нацбанк вирішив переліцензувати усіх. І зараз ми будемо отримувати ще одну ліцензію – вона дозволятиме відкривати рахунки, зокрема, для фізичних осіб.

Скільки людей залишається у команді EVO, враховуючи, що 250 спеціалістів перейшли до команди Tabula Rasa?

Близько 700.

Найбільша компанія групи – Prom.ua. Як справи в інших бізнесів EVO?

Prom.ua дійсно найбільший. Ми бачимо, що невеликі підприємці – ядро продавців – адаптуються. Вони шукають нові шляхи, щоб знайти товари і якісно обслуговувати покупців. За показниками ми бачимо, що це працює.

Kabanchik.ua, що побудований на послугах, постраждав сильніше. Люди менше замовляють послуги домашніх майстрів, ремонту, але ми бачимо відновлення попиту.

В принципі, усі проєкти здорові, окрім Rozetka Travel, який був побудований на туризмі. Він на паузі. Ми лише виконуємо зобов’язання перед клієнтами, які купили послугу, але не отримали її через те, що почалася війна, припинилися польоти і туристичні оператори не змогли її надати. Як тільки це стане можливо, вони її використають.

Цей проєкт буде на паузі, доки не з’явиться хоч якась визначеність із туристичною сферою.

Яка динаміка виторгу Prom.ua з початку 2023 року?

Із січня до травня 2023-го продажі зросли на 20% порівняно з тим самим періодом 2022 року.

Ми бачимо, що йдемо, можна сказати, за сезоном 2020–2021 років. Він трошки скоригований – весною зазвичай обсяг замовлень падає. Покупці переключилися із «антиблекаутних» товарів, генераторів, газових горілок, спальників на товари для саду та дому.

Військові товари залишаються великою категорією – близько 5% товарообігу. Тут ми, як і раніше, працюємо із мінімальною комісією 1%. Вона не покриває наші витрати навіть на підтримку цієї категорії, але це наша позиція.

Середній чек суттєво виріс – на 35% рік до року, зараз він становить 1200 грн. Серед іншого, за рахунок військових товарів, але є і вплив інфляції. Тому в нас товарообіг зріс і відносно 2021 року.

надано пресслужбою

Новий CEO EVO Денис Горовий Фото надано пресслужбою

У січні в інтерв’ю Микола Палієнко розповідав про плани з експансії EVO, але не розкривав деталей. Власне, виходити на нові ринки EVO завжди, м’яко кажучи, було складно. Чому?

Причин декілька. Найперша – ми все ж маємо фокус на Україну. І він залишатиметься на Україні.

Rozetka, як відомо, вийшла у Польщу. Ми розглядаємо можливість запустити Prom.ua у Румунії або Туреччині. Думаю, ми маємо це зробити протягом кількох місяців. Але на двох ринках одночасно ми точно не запустимося.

Чому ці країни опинилися у шорт-листі для експансії?

Це комбінація того, який об’єм ринку, яка конкуренція, чи зайнята ніша. Оскільки Prom.ua працює із малим та середнім бізнесом, дивимося, скільки цих бізнесів, яка культура підприємництва в країні.

Я не дуже бачу, як запускати Prom.ua, наприклад, у Німеччині. А в країнах, де багато невеличких підприємств, це цілком реально.

Чому не Польща?

В Польщі є Allegro – мегагравець із неймовірною часткою ринку, брендом і показниками зростання. У вигляді маркетплейса в Польщі, на мій погляд, заходити не варто.

У Туреччину чи Румунію ми будемо заходити як суто онлайн-гравець, без офлайн-присутності. Це модель маркетплейса-класифайда, будемо надавати компаніям можливість створювати свій сайт і майданчик для продажу товарів.

Тобто офісів чи представництв відкривати там не будете?

Ні. Але ми робили так само, коли ще запускали Prom.ua в Білорусі й Казахстані. Зараз залишився лише Казахстан. Тепер повторимо той шлях з новим досвідом.

У Казахстані ми працюємо під брендом Satu, це більше B2B-проєкт. Ця країна прибуткова, там є зростання, темпи невисокі, але вони не змінилися за кілька років. Треба розуміти, що в Казахстані також висока конкуренція – Kaspi.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд