Бум популярності українського стендапу припав на часи вторгнення /Ілюстрація Олександра Карасьова
Категорія
Компанії
Дата

Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію

Бум популярності українського стендапу припав на часи вторгнення Фото Ілюстрація Олександра Карасьова

Український стендап стає популярним. Коміки їздять у тури, виступають в укриттях та збирають сотні тисяч переглядів на YouTube. Чому андеграундний гумор бумить та яким може бути його майбутнє.

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

«Жахливо загинути на війні не коли збив 10 російських літаків, а коли помер з голоду на Шулявській, так і не дійшовши до військкомату», – жартував стендапер і тероборонівець Сергій Ліпко на сольному концерті «Водій НомерОбслуги». Зазвичай сольники пишуться близько року. «Підпільний Стендап» організував цей концерт Ліпку за добу.

Кілька годин підготовки матеріалу та нічна репетиція в патрулі перетворились на годинний виступ у бункері. Для запису вистачило кількох камер та 40 глядачів. «Цей сольник мені здається найбільш вдалим – він найчесніший, найправдивіший та найспонтанніший», – каже Ліпко, який потрапив у цьогорічний список Forbes «30 до 30: обличчя майбутнього».

Виступ Ліпка відбувся 2 квітня, але хвиля стендапів в укриттях піднялась ще у березні. У Сумах на 24-й день вторгнення жартував Фелікс Редька, у Львові почались стрими «Культурної оборони», які збирали глядачів офлайн. «На перші заходи приходили люди, у яких горіли очі, бо вони хоч кудись вибрались», – згадує засновник проєкту «Підпільний Стендап» Свят Загайкевич.

Стендап Сергія Ліпка «Водій НомерОбслуги»

Загайкевич організовував концерти коміків у квартирах і гаражах із 2015 року і добре пам’ятає початок українського стендапу. На виступи приходили 20-30 глядачів, що платили за вхід по 50-70 грн. «Вважалось, це ми ще нормально зібрали», – згадує він. З 2016-го гумористи почали виступати в клубі Heaven. Ціна квитків зросла до 100 грн. 

Нині квиток на івент «Підпільного» коштує 250-550 грн. Сольники відомих стендаперів збирають сотні глядачів у різних містах України, перегляди на YouTube сягають сотень тисяч. «У 2010 році ви ніби мали три кнопки: «Квартал», «Дизель Шоу» або КВК, – каже засновник STAND UP Battle Club Богдан Слепокура. – Зараз є кілька десятків кнопок. Ринок збільшився в рази». 

Чи зможуть стендапери відвоювати місце на цьому ринку? 

Пік популярності 

Найбільші гравці української стендап-комедії – «Підпільний Стендап» і STAND UP Battle Club. Вони мають власні локації для виступів та об’єднують найвідоміших коміків. Серед резидентів «Підпільного» – Антон Тимошенко, Сергій Ліпко, Настя Зухвала та Василь Байдак. STAND UP Battle Club – Вадим Дзюнько, Олександр Дмитрович, Богдан Вахнич, Лєра Мандзюк. 

Бум популярності українського стендапу припав на часи вторгнення Росії. «Зараз до нього прикуто значно більше уваги, ніж будь-коли», – переконана Настя Зухвала, чиї виступи мають найбільше переглядів. За пів року повномасштабної війни YouTube-канал «Підпільного», з яким співпрацює комікеса, виріс із понад 80 000 до 140 000 підписників та має 22 млн переглядів. Роки пандемії підігріли публіку. YouTube-канал STAND UP Battle Club у ковідний рік зріс уп’ятеро: з чотирьох тисяч підписників до двадцяти. Першим концертом за часів коронавірусу у Львові був стендап. Зараз у STAND UP Battle Club 69 000 підписників та 9,5 млн переглядів.

Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію /Фото 1

Вторгнення викинуло з інфополя російських коміків. «Раніше українське знецінювали, – каже Зухвала. – Тепер процес українізації посилився, і це дає можливість показати, що стендап в Україні більш прогресивний, ніж те, що показували на ТНТ».

Відсутність гумористичних програм на телебаченні теж грає на руку стендаперам. Найбільший виробник розважального контенту, студія «Квартал 95» у благодійному турі за кордоном. Гумористична студія «Мамахохотала» збирає кошти на армію. А головні телеканали країни показують інформаційний марафон «Єдині новини».

Серед найбільших гравців ринку розважального контенту лише «Дизель Шоу» продовжує їздити Україною з концертами. «Дизель Шоу» орієнтується на аудиторію 50+, – каже Слепокура зі STAND UP Battle Club. – Половині наших глядачів – 25-34 років». 

Ядро аудиторії стендаперів – ІТ-фахівці. Коли на концерті STAND UP Battle Club просять айтівців поаплодувати, відгукується 50-60% залу. «Напевно, айтішники складають не менше третини нашої аудиторії, – погоджується Загайкевич із «Підпільного Стендапу». – Вони хочуть не просто посміятися, а поржати». 

Концерти «Вечірнього кварталу» вже не такі популярні: глядачеві цікавий сучасний стендап, казав торік засновник квиткового агентства Concert.ua Дмитро Феліксов. Перша причина – головна зірка «Кварталу» тепер очолює країну. Друга – у публіки змінюються смаки. 

«Зник попит на гумористичні спектаклі і мізансцени, які показує, зокрема, «Дизель Шоу», – переконаний Феліксов. – Стендап швидше пристосовується до реалій, тому збирає аудиторії, хоч і менші порівняно з довоєнним часом». 

Зараз стендап заповнює простір, у якому працювала «Ліга сміху», каже засновник продюсерського центру Comedy Space Сергій Чудаєв. «Стендап-шоу конкуруватимуть з проєктом, подібним до «Кварталу», якщо вийде зробити галузь та проводити концерти у гарному залі», – додає він. Коміки «Підпільного Стендапу» уже виступають із сольниками на користь ЗСУ в Жовтневому палаці. Комік Антон Тимошенко оголосив про додатковий благодійний концерт у вересні: квитки на перший майже продали.

Щоправда, наздоганяти коміків з «Квартал 95» та «Дизель Шоу» в YouTube стендап-студіям буде складно – відомі гумористи мають по декілька мільйонів підписників та 2 млрд – 2,5 млрд переглядів відео.

Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію /Фото 2
Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію /Фото 3
Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію /Фото 4

Сергій Чудаєв

Попередній слайд
Наступний слайд

Заробити на гуморі

Стендап-комедія у США з’явилась у 1840-х. Майже два століття по тому головні стендапери Америки – мільйонери. У 2019-му найбільш високооплачуваним коміком, за версією Forbes, став Кевін Гарт, який заробив за рік $59 млн. На другому місці Джеррі Сайнфелд із $41 млн, а третє посів Джим Геффіган із $30 млн.

Чи стає український стендап бізнесом? В Україні є понад 50 людей, які живуть тільки зі стендапу, каже Слепокура. «В Києві та Львові індустрія сформована, – вважає він. – Ми немалі кошти можемо відкладати і передавати ЗСУ». Завдяки стриму «Культурна оборона» STAND UP Battle Club вдалось зібрати близько 4 млн грн. 

Але здебільшого гумористи заробляють не самим стендапом. «Комік може працювати сценаристом, вести стрим на YouTube-каналі та виступати, – пояснює Слепокура. – Дохід може сягати 70 000 грн на місяць, але прямого стендапу там небагато». 

Стендап-комедія – сезонний ринок. Коли комік пише матеріал для концерту, заробляє від 200 до 1000 грн за вечір. Одне з найбільших джерел доходів – тури, у які стендапери почали їздити два роки тому. «Вилка може бути від 50 000 до 200 000 грн за тур, що триває кілька місяців», – каже Настя Зухвала. У Львові стендапер топового рівня заробляє від 20 000 до 30 000 гривень з виступу на 100-200 осіб, каже Слепокура.  

Окрім сольних виступів, гумористи отримують гонорари на концертах, де виступає декілька коміків. На стандартній вечірці на 60 людей комік заробляє від 1000 гривень за 15 хвилин виступу, каже Загайкевич. «Залежно від домовленостей та величини майданчика гонорари можуть коливатися від 1000 гривень до 5000», – додає Зухвала. 

Відкритий мікрофон, на якому комік перевіряє матеріал, раніше не оплачувався. Зараз STAND UP Battle Club проводить МаніМайки – концерти, де найкращого коміка визначає зал. Переможець отримує частину донатів глядачів – це 500-1500 грн.

Прайс за виступ на корпоративах у кожного стендап-коміка індивідуальний і залежить від кількості матеріалу. «До повномасштабного вторгнення досвідчені коміки отримували від 300 до 500 доларів за 15-хвилинний сет», – каже Зухвала. Серед коміків «з телевізора» на корпоративах найдорожчими були колективні виступи студії «Квартал 95». Торік вони коштували $20 000 – $50 000. За $50 000 на корпоративах виступав «кварталівець» Євген Кошовий.

Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію /Фото 5

Резиденти «Підпільного Стендапу» Світлана Немонежина, Свят Загайкевич, Антон Тимошенко, Сергій Степанисько, Анна Кочегура. Фото: «Підпільний Стендап»

Війна посилила запит на стендап, але ускладнила пошук тем. «Суспільство напружене, – каже Зухвала. – Ми ставимо більше вимог до себе, щоб знизити потенційну конфліктність матеріалу». Водночас у гумористів з’явилась місія: підтримувати бойовий дух людей. У трагічний час гумор дає людям змогу бути в контексті й мати психологічну розрядку, додає Зухвала.

За оптимістичним сценарієм стендап стане індустрією. Збиратимуться повні тисячні зали, батьки й діти знатимуть прізвища коміків, описує Чудаєв із Comedy Space. «Якщо нічого не зміниться на гірше, за рік стендапери будуть заробляти на рівні з топовими співаками», – переконаний Слепокура.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні