Головні руки ініціативи Зеленського. «Велике будівництво» допомогло будівельній компанії «Автомагістраль-Південь» збільшити прибуток у дев'ять разів
Категорія
Головне
Дата

Головні руки ініціативи Зеленського. «Велике будівництво» допомогло будівельній компанії «Автомагістраль-Південь» збільшити прибуток у дев'ять разів

Компанія «Автомагістраль-Південь» – головний підрядник ініціативи Володимира Зеленського «Велике будівництво». Минулого року вона виграла 23% усіх дорожніх тендерів на 28,8 млрд грн – майже стільки само, скільки три найближчих конкуренти разом узятих. Про це пише Forbes у статті «Як маловідома дорожня компанія з Одеси вибилася в лідери «Великого будівництва»

«Автомагістраль-Південь» більше не змагається за обʼєкти вартістю 10–20 млн, каже голова компанії Микола Тимофєєв. «Уже не наш рівень. Нижня планка для нас – від 50 млн грн, іноді від 100 млн грн – залежно від завантаженості виробництв», – констатує він.

За останні два роки державний бюджет на дорожнє будівництво зріс у 2,5 рази, до 124 млрд грн. Обороти «Автомагістраль-Південь» збільшилися пропорційно – більш ніж у 2,5 раза, до 16,9 млрд грн, а прибуток ще більше – у 9,4 раза, до 633,9 млн грн.

У 2017–2019 роках, за даними ініціативи моніторингу прозорості інфраструктури CoST Україна, компанія отримала підрядів на 26,9 млрд грн. А 2020-го виграла 23% дорожніх тендерів на 28,8 млрд грн. «У них потужні позиції в областях, на які йде найбільше фінансування, – Дніпропетровській, Харківській, Запорізькій», – каже співвласник дорожньої компанії RDS Юрій Шумахер.

Загалом у перший рік «Великого будівництва» планувалося відремонтувати 4500 км державних та 2500 км обласних доріг – утричі більше, ніж у 2019-му. За даними «Автомагістраль-Південь», 2020 року компанія відремонтувала 835 км доріг, а 2021-го – 900 км.

Два головних конкуренти «Автомагістраль-Південь» – Onur і RDS. Разом у 2020 році вони отримали підряди на 19,2 млрд грн. Але їхнє зростання теж не менш значне. Сума виграних тендерів Onur, наприклад, ще 2018 року була лише 2,5 млрд, а за девʼять місяців 2021 року – вже 15,3 млрд грн.

Завдяки таким результатам минулого року всі троє вперше потрапили до рейтингу 100 найбільших приватних компаній від Forbes.

Чому всі підряди йдуть саме цим компаніям

Тендери у 2020 році різко укрупнили, щоб відсікти компанії-одноденки, нездатні виконати взяті зобовʼязання, розповідає колишня уповноважена Антимонопольного комітету Агія Загребельська. Якщо раніше на конкурси виставлялися підряди вартістю до 200 млн грн, тепер почали розігрувати обʼєкти вартістю від 1 млрд грн. Однією з умов допуску до конкурсу стала вимога підтвердити досвід виконання робіт порівнянної складності та масштабу.

«Цим критеріям найкраще відповідали «Автомагістраль-Південь» і ще пʼять великих компаній, яким дісталися найбільші дорожні проекти», – каже Загребельська.

2020 року вони заснували Національну асоціацію шляховиків України. Шість членів організації, за даними видання «Наші гроші», 2020 року розіграли між собою 66% контрактів «Укравтодору». Крім «Автомагістраль-Південь», Onur та RDS, до неї входять компанії «Техно-Буд-Центр», «Альтком» та «Автострада ».

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Невеликим компаніям віддали регіональні дороги – 2021 року субвенція з держбюджету на них становить близько 20 млрд грн. «Якщо в тебе один завод, 10 машин і три асфальтоукладачі, ти зараз не зайдеш на ринок «Укравтодору», – каже колишній топменеджер цього держагентства. – Барʼєр входу на цей ринок (за виручкою. – Forbes) – не нижче 3-4 млрд грн».

Якість інфраструктурного будівництва при Зеленському сильно зросла, але дороги в Україні зараз дорожчі, ніж у Європі, каже підприємець Роман Хміль. У 2015–2016 роках він керував департаментом автотранспорту Мінінфраструктури. За даними CoST Україна, середня вартість поточного середнього ремонту 1 км доріг зросла в 2020 році на 92%, до 11,2 млн грн. А Загребельська як приклад ощадливості наводить Польщу. «Якщо середня кількість учасників тендерів «Укравтодору» коливається на рівні 3–3,5, то у Польщі цей показник – від 6 до 11, – каже вона. – В «Укравтодорі» економія на торгах знизилася останніми роками з 9,3% до 5,7%, у Польщі ціну регулярно збивають на 30%».

У 2022 році держава планує витратити на дороги приблизно стільки ж, скільки і в цьому – 124,4 млрд грн. У номінальному вираженні фінансування не знижуватиметься до президентських виборів 2024 року, вважає високопосадовець Мінфіну. Бюджет на дороги може навіть перевершити плани, каже консультант координаційної ради проєктного офісу «Великого будівництва» Юрій Голік. «За нашими розрахунками, спокійно можемо «проковтнути» на дорогах від 200 млрд грн на рік. Що далі? Нарощувати фінансування».

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

30 до 30 | Квартал 95, лідер "Великого будівництва"