Дефіцит палива зникне до кінця тижня, обіцяють в уряді. Наскільки це реально та що може стати на заваді?
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
Із кінця квітня українські автозаправки розділилися на дві категорії. У деяких цінники на стелах зникли повністю, інші продавали лише один вид палива: бензин, дизель або автогаз. «Повна стела – виняток», – описує ситуацію на своїх заправках директор із маркетингу мережі WOG Геннадій Карлінський.
Відсутність цінника на стелі не дорівнює відсутності палива. Частина АЗС не відпускає бензин та дизель у вільний продаж, притримуючи цінний продукт для потреб волонтерів, військових та критичної інфраструктури. Деякі мережі, незважаючи на нулі на стелах, відпускають паливо через мобільний додаток, водночас установлюючи ціни вищі за граничні, каже аналітик Upeco Олександр Сіренко.
«Є заправки, де дійсно закінчився бензин, а є з нулями на стелах, але вони продають паливо по талонах або у додатку», – каже Сіренко. До перших, за його словами, належать мережі, які не мають власних бензовозів для імпорту з Європи. До других – великі мережі, які не бажають продавати бензин і дизель за офіційними роздрібними цінами, які на близько 10% нижчі за оптові.
Порожні стели на АЗС призвели до ажіотажного попиту на пальне наприкінці квітня – на початку травня. «Люди заправляють повний бак, каністри та зберігають запас у гаражах», – каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Аби не допустити повного спустошення ринку мережі, наприкінці квітня – на початку травня ввели ліміти на продаж палива в одні руки.
Які ліміти запровадили найбільші мережі
(натисніть «читати більше»)
WOG продає по 10 л на добу приватним клієнтам у разі готівкового розрахунку або оплати банківськими картками і лише за наявності картки лояльності PRIDE.
ОККО заправляє клієнтів преміальним паливом по 10 л в одне авто, ті, що не мають картки Fishka, – по 5 л. Ліміт встановлюється на одну заправку, а наступну можна провести протягом доби, але не раніше ніж через дві години. Непреміальні бензин А-95 та дизельне паливо доступні лише для критичної інфраструктури, ЗСУ.
БРСМ продає А95 Euro Plus по 20 л в одні руки, A95 Bio – 100 л, дизель Euro plus – 50 л, газ – 30 л.
SOCAR продає 10 л бензину та дизеля на одну машину, а автогаз – без ліміту.
У середині квітня перший заступник міністра економрозвитку Денис Кудін говорив, що Кабмін не збирається скасовувати або змінювати держрегулювання цін на пальне, але 29 квітня Кабмін змінив формулу розрахунку роздрібних цін на пальне у бік збільшення.
До кінця цього тижня Мінекономіки обіцяє опублікувати нові розрахунки граничних цін на АЗС. Після цього ажіотаж зменшиться, а на стелах зʼявляться цінники, каже Сіренко. «Люди заспокояться, зрозуміють, що паливо є, але воно буде дорожчим», – каже він. Приблизно на 8–10%, до 38 грн за літр бензину та до 43 грн за літр дизеля, за розрахунками Upeco та «А-95».
Мінекономіки також прогнозує, що проблема із дефіцитом палива на АЗС вирішиться до кінця цього тижня. «Оператори мають законтрактовані обсяги у Західній Європі. Ми зараз вирішуємо питання їхнього ввезення на територію України», – написала у Facebook міністр економіки Юлія Свириденко.
Для постачання в Україну законтрактовано 200 000–250 000 тон бензину та дизеля, за даними Куюна. До цього обсягу слід додати внутрішнє виробництво, інформація про яке наразі засекречена. «Сказати точно, скільки ринку потрібно паливо, зараз неможливо, – каже він. – Ми не знаємо обсягів ринку».
Причини дефіциту палива
До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – це до 10 млн т бензинів, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем, зараз ці канали повністю заблоковані. Окрім цього, через військові дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які покривали близько половини споживання бензину в країні.
У 2021 році Україна імпортувала 6,85 млн т дизельного палива : 42% було поставлено з Білорусі, 30% – із Росії; імпорт бензинів в Україну становив 1,28 млн. т: 78% було поставлено з Білорусі; імпорт автогазу становив 1,6 млн т: 40% – із Росії, 30% – із Казахстану.
Тепер все паливо Україна змушена імпортувати через західний кордон бензовозами та залізничними цистернами. Раніше цей канал постачання не мав економічного сенсу через дорожчу логістику. Щоб компенсувати логістичні витрати, Верховна Рада у середині березня скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для палива з 20% до 7%.
До війни Україна споживала 1 млн тон палива на місяць. За оцінкою Сіренка, після початку бойових дій споживання впало на 30–50%. «Палива дійсно закупили багато, але поки що не вдається налагодити стабільні поставки», – каже Куюн.
Проблема ускладнюється тим, що українські бензовози ніколи не возили такі обсяги з Європи, тому не адаптовані до стандартів ЄС. Наприклад, європейське законодавство дозволяє лише нижній налив нафтопродуктів у машину. «А в Україні 95% машин завжди заливали через верхню горловину, – каже Куюн. – Доводиться переобладнувати».
Також для українських бензовозів діють ліміти кількості поїздок до Європи. Польща обмежує кількість маршрутів для однієї машини пʼятьма поїздками за два місяці. «Це вдвічі менше від кількості ходок більшості українських бензовозів», – каже Куюн. З іншого боку, європейські бензовози відмовляються їхати в Україну, оскільки їм анулюють страховку при перетині кордону.
«Поступово проблема з бензовозами вирішується, палива імпортується дедалі більше», – каже Сіренко. «Процес вдасться прискорити міждержавними угодами», – додає Куюн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.