«Укрзалізниця» закінчила 2021 рік із прибутком – майже 460 млн грн. Роком раніше держкомпанія показала збиток у 12 млрд грн. Те, що результат 2021 року і близько не перекриває попередній збиток – не єдина причина, чому фінрезультат УЗ не викликає оптимізму
Бухгалтерські прийоми
УЗ закінчила рік із прибутком з кількох причин: зростання вантажопотоку, підвищення тарифу на вантажні перевезення та ефективний розподіл вагонів на аукціонах – так каже голова держкомпанії Олександр Камишин. Дохід від вантажних перевезень, наприклад, зріс на 11,2% до 72 млрд грн, а від пасажирських (порівнюючи з роком, коли почалася пандемія) – на 50,7%, до 6,2 млрд грн, EBITDA підскочила майже на 43% до 14,5 млрд грн.
Вказаних додаткових доходів недостатньо, щоб вивести держкомпанію у плюс, упевнений Андрій Рязанцев, ексдиректор з економіки та фінансів в УЗ. Він вважає, що держкомпанія вдалася до «внутрішніх бухгалтерських резервів». «Існує маса бухгалтерських операцій, які можуть змінити показники у фінансовому балансі», — говорить він. Наприклад, можна вигідно перерахувати курсову різницю за рік або врахувати у доходах за 2021 рік аванси від контрагентів за послуги у 2022 році, можна переглянути норму амортизації основних засобів, перераховує Рязанцев.
У чому сенс покращення показників 2021-го завдяки результату 2022-го? Президент поставив перед Камишиним завдання – вивести УЗ на прибуткову роботу, каже Рязанцев, і новий гендиректор його формально виконав.
Те, що прибуток УЗ «бухгалтерський» вважає і директор Центру досліджень залізничного транспорту Вікторія Яновська. За її розрахунками, якби УЗ не провела перерахунок з позитивною курсовою різницею, не стримувала зростання зарплат працівникам і не перенесла переоцінку основних засобів на 2022 рік, то держкомпанія зазнала б збитків на 4,5 млрд грн.
На даний момент у відкритому доступі немає фінзвітності УЗ за 2021 рік (оприлюднено попередній результат) і перевірити припущення експертів неможливо.
Пресслужба «Укрзалізниці» не встигла відповісти на запитання Forbes щодо звинувачень на момент публікації.
Ще влітку міністр інфраструктури Олександр Кубраков вважав, що після підняття тарифів на вантажні перевезення УЗ зможе розраховувати на 2 млрд грн. На той момент за шість місяців 2021 року збитки компанії були 1,4 млрд грн.
Володимир Жмак, який керував УЗ до березня 2021 року, вважає, що прибутки УЗ логічні і що вони навіть могли бути вдвічі більшими, якби вдалося уникнути перебоїв із подачею вагонів та дефіцитом тяги після березня 2021 року.
Ще 1 млрд грн міг принести продаж металобрухту. У лютому УЗ продала брухт на 1,3 млрд грн, і ще десь стільки ж мала реалізувати до кінця року, але чомусь не зробила цього, каже Жмак.
Як справи у залізничних компаній за кордоном?
Німецька Deutsche Bahn ще не опублікувала звіт за весь 2021 рік, але за перші шість місяців компанія отримала €1,4 млрд збитків. Загалом компанія втрачала гроші на міжміських пасажирських перевезеннях (€430 млн). Рік тому компанія зазнала збитків €5,7 млрд.
Union Pacific Corporation – американська компанія, що володіє найбільшою мережею залізниць у США – навпаки за три квартали 2021 показала прибуток – $1,7 млрд, що на $300 млн більше, ніж за аналогічний період попереднього року.
Збитки польського PKP Cargo (тільки вантажні перевезення) за три квартали 2021 року – $38,8 млн, коли виторг $782 млн. За той же період у 2020 році компанія втратила на $5,7 млн більше. Для порівняння: збитки УЗ за січень–вересень 2021 року – $16,8 млн, коли виторг становив $2,1 млрд.
Інвестиції важливіші за прибуток у звіті
Збитки чи прибуток – не важливо для УЗ, упевнений директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. Важливіше – виконання плану з капітальних інвестицій та оновлення вагонів та тяги. «Інфраструктура та тяговий парк УЗ перебуває у вкрай зношеному стані, – каже він. — Її треба оперативно модернізувати».
Минулого року УЗ інвестувала лише 14 млрд грн із 27 млрд грн запланованих. Головна причина – пізнє ухвалення бюджету та затягнутий процес тендерів, каже Вовк.
Фінплан УЗ на 2021 рік, наприклад, Кабмін ухвалив лише наприкінці березня. У 2022 році «Укрзалізниця» планує інвестувати у вагони та тягу 30 млрд грн. На цей раз Кабмін затвердив фінплан ще 29 грудня.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.