Державний залізничний монополіст «Укрзалізниця» анонсував старт рекордної в історії України модернізації пасажирського рухомого складу. Ціна питання – понад 30 млрд грн. На що витратять ці гроші
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
На початку жовтня «Укрзалізниця» (УЗ) оголосила в Prozorro тендер на закупівлю 80 потягів: 60 приміських електричок і 20 регіональних електропоїздів. Загальна сума закупівлі – 31,5 млрд грн. Заявки приймаються до 1 листопада – аукціон відбудеться 7 грудня. Переможець тендеру повинен буде виконати замовлення до 2026 року. УЗ очікує першу поставку наприкінці 2023-го.
УЗ використовує 60 нових електричок на проєкті City Express, який компанія розгортає в передмістях міст-мільйонників, говорить пресслужба. На першому етапі проєкт охопить Київ, Харків і Дніпро. Потім до нього приєднається Львів.
За рахунок нового рухомого складу УЗ розраховує відновити зношені на 90% приміські електрички і скоротити на основних маршрутах інтервал їх курсування в години пік з 20–30 хвилин до 10–15 хвилин. Щодня електрички використовують близько 65 000 людей для поїздок на роботу з передмістя до Києва. Це близько 16% пасажиропотоку, підрахували в УЗ. Компанія розраховує наростити цей показник до 33%. «Ми почнемо вигідно конкурувати з автобусами і маршрутками, – каже Олександр Перцовський, керівник пасажирського напрямку УЗ. – Це значно розвантажить столичні пробки».
Kyiv City Express отримає 30 нових електричок. Ще 30 – модернізують. Харкову, Дніпру і Львову дістанеться по 10 нових електропоїздів. 20 регіональних електричок, за словами Перцовського, пустять на маршрутах Суми – Харків, Харків – Куп'янськ, Харків – Костянтинівка, Київ – Львів, а після електрифікації – в Черкаси і Суми з Києва.
Хто заплатить за комфорт? Джерело фінансування нових поїздів буде визначено після тендера, каже Перцовський. Він вважає, що можливі три варіанти: залучення позикового капіталу, власне фінансування і залучення грошей з держбюджету. «Ймовірно, переможець торгів, якщо це буде іноземна компанія, зможе залучити для поставки електропоїздів фінансування експортно-імпортного банку своєї країни», – каже Перцовський.
Найбільші шанси на перемогу у швейцарської компанії Stadler, каже Віктор Довгань, колишній заступник міністра інфраструктури, вивчивши тендерну документацію. Наприкінці серпня Stadler Rail і УЗ підписали в присутності Володимира Зеленського меморандум про співпрацю. Він передбачає оновлення українських поїздів за рахунок експортного фінансування зі Швейцарії.
Крім Stadler УЗ запросила брати участь у тендері Siemens, Alstom, Pesa, Skoda і Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ). «Усі ці компанії в змозі виробляти електропоїзди під потреби УЗ», – каже Олександр Кава, ексзаступник міністра інфраструктури. Зараз Кава заступник міністра фінансів.
Оновлення торкнеться не лише приміського сполучення. У червні УЗ підписала з КВБЗ угоду на поставку 100 пасажирських вагонів. Контракт вартістю 3 млрд грн фінансується з бюджету країни. До кінця 2022 року КВБЗ поставить 88 купейних вагонів і 12 вагонів СВ. Їх використовуватимуть на найбільш затребуваних напрямках і неелектрифікованих маршрутах. У найближчі три роки УЗ розраховує отримати з держбюджету 40 млрд грн, які підуть на оновлення пасажирських вагонів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.